Kirjoittaja Aihe: Nevadan vaihdelaatikko muistuttaa olemassaolostaan jne.  (Luettu 3490 kertaa)

Styry

  • Viestejä: 26
Nevadan vaihdelaatikko muistuttaa olemassaolostaan jne.
« : Lokakuu 13, 2014, 14:56:04 ip »
Ostin viime talvena 2001 Nevada Clubin (ja olin 30 vuoden paussin jälkeen taas motoristi), ja myyjäliike epäili, ettei pyörällä olisi ajettu enempää kuin vajaa 15000 km. Kertoivat sen seisoneen omistajan tallissa vuosikausia. Pikku ruosteläikät siellä täällä, ja moottorin kunto kyllä tukevat tuota väitettä. Nyt kun on satula ja tankki irti, näyttää myös siltä, että olen ensimmäinen rähmäkäpälä, joka ne on irroittanut. Myyjäliike oli tehnyt huollon muuten ihan OK, vaan ilmansuodatinta eivät näköjään ole vaihtaneet. Vaihteen ja perän öljyt vaihdoin kesällä tarkistuksen vuoksi toistamiseen itse.

Pari kysymystä kokeneemmille.
- Venttiilikopista ja kampikammiosta nousee huohotusputket puolien edessä olevaan keräyssäiliöön. Vasemman kopan putki hikoilee, eli liitos ei ole tiivis. Vaikuttaa, että putket ovat säiliössä vain painamalla? Pitäsköhän tuota modifioida varmemmaksi.
-Moottoria kuormittaessa-siis kiihdyttäessä vaihdelaatikko laulaa. Ei mitään paniikinomaista mekkalaa, mutta sen aina muistaa, että vaihdelaatikkokin on tallessa. Ilman kuormaa ei mitään melua. Onkos tämä ilmiö normaalia pyörään kuuluvaa ääntelyä, vai oireilua.

Mulla löytyy ylimääräiset MotoGuzzin originaalit sivulaukut, ja se kromattu putkihässäkkä. Ensimmäinen hakija voi viedä ne mukanaan. Edellyttää käyntiä Saaremaalla, kun  olen lomilla laivasta.

Syksynjatkoa ja mieltä avartavia vastauksia.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Nevadan vaihdelaatikko muistuttaa olemassaolostaan jne.
« Vastaus #1 : Lokakuu 13, 2014, 15:01:25 ip »
Suht kova ääni on ihan normaali pikkulohkossa. Jos öljyn seassa ei tule isompia sattumia, niin ok. Noin vähillä kilometreillä voipi vielä hiljentyä ajamalla nuo äänet.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan vaihdelaatikko muistuttaa olemassaolostaan jne.
« Vastaus #2 : Lokakuu 13, 2014, 16:56:05 ip »
Jos pitää kaikilla vaihteilla ulinaa on kyse ensiovedon ratasparista jos taas jollain vaihteella on kysymys kyseisen vaihteen hammaspyöräparista.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Nevadan vaihdelaatikko muistuttaa olemassaolostaan jne.
« Vastaus #3 : Lokakuu 13, 2014, 17:59:30 ip »
Eikös pikkulohkon vaihteisto ole suorahampainen (on ainakin ollut, muistaakseni) - se pitää jonkin verran ääntä?
Emeritus-guzzisti

Styry

  • Viestejä: 26
Vs: Nevadan vaihdelaatikko muistuttaa olemassaolostaan jne.
« Vastaus #4 : Lokakuu 13, 2014, 18:10:26 ip »
Tää ensiöveto saa kaikesta päätellen voitelunsa vaihdelaatikosta, ainakin mitä Guzzitechin Breva 750 askin remonttikuvista sain selvää. Oikokaa ja antakaa vinkkejä.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Nevadan vaihdelaatikko muistuttaa olemassaolostaan jne.
« Vastaus #5 : Lokakuu 13, 2014, 18:28:14 ip »
Joo. Ensioveto on viisivaihteisessa pikkulohkon vaihteistossa heti kytkimen jälkeen. Kytkinkselissa on ratas ja vaihteiston pääakselissa se toinen. Alennusvaihteelle on oma kotelonsa jonne pääsee vaihteistoöljyä. Seisoneista vaihteistoista on löytynyt valitettavan paljon ruostetta koska "vaihtolämpöisessä" säilytystilassa vaihteistoon kondensoituu vettä. Se voi aiheuttaa sekä ratas- että laakerivaurioita. Laakerivaurio tulee kalliimmaksi ajan mittaan koska se vaikuttaa myös rattaisiin.

Suorahampaisia on kaikissa Guzzin vaihteistomalleissa. Toisissa enemmän tai vähemmän myös vinohampaisia.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Nevadan vaihdelaatikko muistuttaa olemassaolostaan jne.
« Vastaus #6 : Lokakuu 15, 2014, 13:03:16 ip »
Nevada -04 :n vaihdelaatikko on ollut äänekäs 2, 3 ja 4 vaihteella "uudesta" saakka. Lämpimällä siis niin, että moottorin ääni hukkuu vaihteiston vihellyksen alle. Kun sen ostin niin kysyin asiasta Piikkiössä ja sanoivat äänen olevan normaalia "sisäänajossa" (alle 30tkm ?). Tänä kesänä laitoin lisäaineen ( http://www.kaasutinexpertti.fi/shopultra1/cat/product_details.php?p=911 ) ja tuhat km jlk oli ääni vaimennut niin, että moottorin ääni on aina päällimmäisenä. Se on asia, joka miellyttää korvaani ja "korjaus" oli myös todella helppo tehdä.
p.s. Laitoin tuon lisäaineen uusien 80W90-EP GL-4 mineraaliöljyjen kanssa, koska se ei toimi molycoten (norm 20ml) kanssa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)