Kirjoittaja Aihe: Pari syytä tehdä huollot itse?  (Luettu 16498 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pari syytä tehdä huollot itse?
« Vastaus #30 : Toukokuu 29, 2014, 11:51:14 ap »
Lainaus
Tankin alla johdot sopii väärinkin päin

On niissä johtimissa värimerkinnät että ei niiden mukaan voi mennä väärin.
Väärin laittaminen johtaa hanalle menevän jännitteen polttoaineen merkkivalolle.
Mitään vikaa ei siitä synny. Vain hieman askartelua.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pari syytä tehdä huollot itse?
« Vastaus #31 : Toukokuu 29, 2014, 19:53:29 ip »
Sen iskarin kun purkaa ja putsaa, niin näkee helposti uusittavat osat.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Pari syytä tehdä huollot itse?
« Vastaus #32 : Toukokuu 30, 2014, 09:38:05 ap »
>> TimoEV mainitsi että tuon vanhankin voisi ehkä kunnostaa vaihtamalla kumiholkin, tuosta kuulisi mielellään lisää. <<
Ryhdyin hommaan lähinnä "huollanpahan tuonkin" -tyyliin...
Kuori on niitattu kiinni, mutta tuurnalla ja vasaralla sen saa auki. Vasaroinnissa on huomattava, että se pitää saada myös lujasti takas kiinni, joten kovasti ei saisi niitattuja väkäsiä louhia...
Kun iskarin saa auki, niin sen jälkeen rakenne selviääkin. Vaimennus perustuu kiristysmutterin avulla kasaan puristuvaan kumiholkkiin. Tuo holkki puristuu kasaan ja kiristää "männän vartta", joten kasvava kitka pyrkii eliminoimaan nopeat heilahdukset. Se kumiholkki oli mielestäni jo aikansa kulunut, joten vaihdoin sen uuteen. Etolasta suurinpiirtein sopivan kokoista jäykkää kumiletkua. Siitä pala ja pala halki. Halkaisu kierremäisesti vinottain EI suoraan päästä päähän. Se mäntä on hyvä puhdistaa kaikesta rasvasta. Onhan se jotenkin tyhmää lisätä kitkaa, joka voittaisi lisätyn voitelun...  ;)

Kokoonpano vastakkaisessa järjestyksessä. Asennuksen jälkeen on kokeiltava sopiva kitka. Tämä on tehtävä hiljaisella nopeudella ja suljetulla pihalla!
Sitten vain baanalle kokeilemaan hienosäätöä ja mukaan kiinto- tai jakoavain. Ja edelleen: säätöajossa järki mukana. Liian jäykäksi säädetty aiheuttaa reipeitä toimia ja jopa ruskeita läikkiä vaatetuksen taka-alaosaan...

Nykyisessä Calissa on nestevaimennin. Se perustuu öljyn virtaamiseen männän reikien läpi. Tuossa mallissa ei ole mitään säätöä, vaan mahd. jäykkyys säädetään öljyn jäykkyydelllä. Minun Calissa iskarin purkamisen aiheutti muutaman kerran sattunut kova voblaus. Se sitten paljastui täysin vääräntyyppiseksi eturenkaaksi, jota "asiantuntija" suositteli "tällä California menee hienosti mutkaan..."

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Pari syytä tehdä huollot itse?
« Vastaus #33 : Toukokuu 30, 2014, 14:48:59 ip »
. Minun Calissa iskarin purkamisen aiheutti muutaman kerran sattunut kova voblaus. Se sitten paljastui täysin vääräntyyppiseksi eturenkaaksi, jota "asiantuntija" suositteli "tällä California menee hienosti mutkaan..."

.. hienosti mutkaan suorallakin tiellä, mullakin on ollut semmonen eturengas

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Pari syytä tehdä huollot itse?
« Vastaus #34 : Toukokuu 30, 2014, 16:30:50 ip »
Kertokaa nyt ihmeessä meille muillekin mikä se noin surkea rengas on  8)
Forza Moto Guzzi!

ilkkav2010

  • Viestejä: 17
Vs: Pari syytä tehdä huollot itse?
« Vastaus #35 : Toukokuu 30, 2014, 22:53:08 ip »
No kiva! Tein ihan itse ja vaihdoin etupään stefat TimoEv:n ohjeiden mukaisesti. Alapään kautta, hyvin meni.(jos stefat säilyi ehjänä?) OK! Mutta valuttelin 450 ml liemiä ulos ja ohjekirja sanoo että etupään iskaireiden oliotilavuus olisi 0.070 cc? Edellisen stefojen vaihdon on tehnyt joku muu. "En voi tehdä mitään, siis mitä teen"  :o. MG Cali 1997 1100i 40mm säädettävät etuputket. Onko oikeasti tuo 0.070 ATF II D mitä sinne kuuluisi laittaa? Nyt tyhjänä pumpatessa toimii, kuten olisi liemet sisällä. Käykö sinne esim. hyllystä löytävä ATF 360? tms.
Vastauksista kiitollinen! ile
Olisi kiva päästä baanalle viikonloppuna!  ;D

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pari syytä tehdä huollot itse?
« Vastaus #36 : Toukokuu 30, 2014, 23:03:28 ip »
Jos keula on varustettu erillisillä iskunvaimenninpatruunoilla on neste ATF ja jos keula on perinteisempää mallia jossa keulaöljy osallistuu myös vaimennukseen niin sitten öljy on iskunvaimenninöljyä ja määrä suurempi. Vaikuttaa siltä että keulassa olisi erilliset iskunvaimentimet.

Ohessa kuva Cali-97 patruunakeulasta. Siinä ei iskunvaimenninneste osallistu keulan voiteluun vaan siihen tarvitaan vain tilkka ATF-öljyä. Voi käyttää myös tilkan iskunvaimenninöljyä tai moottoriöljyä. Kunhan siellä sitä on ettei ryhdy kulumaan.
Kuvassa nro 16 on iskuvaimennin jousineen.

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Pari syytä tehdä huollot itse?
« Vastaus #37 : Toukokuu 30, 2014, 23:18:43 ip »
Minä olen aian tehnyt tuo homman juuri noin; Alapäästä auki ja valutus. Sen jälkeen yläpäästä uutta öljyä ohjeen mukainen määrä.
En ole koskaan mitannut pois valuneen öljyn määrää.

Tietenkin pahoittelen, jos tekemäni mukaan tehtynä homma menee ns. persialleen. Mutta näin minä homman tein.
Tietenkään en tiedä onko etupää parhaasa mahd. kuosissaan, mutta noin sen tein ja ajanut olen jokuen 10´000km...

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pari syytä tehdä huollot itse?
« Vastaus #38 : Toukokuu 30, 2014, 23:29:49 ip »
Näitä Californian keuloja on ollut melkoisen monta mallia viimeisten yli neljänkymmenen vuoden aikana.  Tässä mallissa jossa iskunvaimennin on keulan alaosassa on vaikea tai mahdoton saada keula oikealla tavalla takaisin nipppuun TimoEV:n neuvomalla tavalla. Tuurilla voi onnistua. Jokaisessa keulamallissa on omat niksinsä.

Tässä kysessä olevassa keulamallissa alapään pultin kiinni laitto on se kriittinen juttu. Meneekö lukituslovi lukitustapin kohdalle. Jos se menee sivuun niin iskunvaimennin vaurioituu. Lukitsimena toimii tyhjennysruuvi joka on oltava juuri oikean mittainen. Omassa Calissani joku oli vääntänyt liian pitkän ruuvin ja se oli haitannut keulan toimintaa ja jouduin korjaustoimiin. Oli toki muutakin korjattavaa.

http://www.motomatti.fi/2014/01/california3-etuiskunvaimentimet-ja.html

TimoEV on tehnyt omassa Cali-mallissaan homman kokolailla oikein. Tosin homman olisi voinut tehdä helpomminkin...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pari syytä tehdä huollot itse?
« Vastaus #39 : Toukokuu 30, 2014, 23:34:57 ip »
Jos tuohon erillisellä patruunalla varustettuun keulaan laittaa 400-450ml per putki, ei keula varmaan mene pohjaan asti. Taitaa pohjata ennemmin.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Pari syytä tehdä huollot itse?
« Vastaus #40 : Toukokuu 30, 2014, 23:38:42 ip »
Lainaus
Taitaa pohjata ennemmin.
Ja käy huulitiivisteiden päälle.
Lisäksi jousitus ei toimi niin kuin on suunniteltu. Itse tykkään näistä vanhanaikaisista patruunakeuloista.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Pari syytä tehdä huollot itse?
« Vastaus #41 : Toukokuu 31, 2014, 19:38:33 ip »
No kiva! Tein ihan itse ja vaihdoin etupään stefat ...

Timon ohjetta ei tainnut edes huomata, mutta sainpa kuitenkin eilen illalla ihan ekaa kertaa ihan itte vaihdettua Jackaliin stefat (ja öljyt).

Hommassa ei ollut muuta ihmeellistä kuin "löytää tai rakentaa" sopiva työkalu vanhojen stefojen poistoon.

MP-rengasrauta oli lopulta se vehkes, millä ne vanhat (ruosteesta turvoksissa olevat) stefat kaivoin pois.

Luulisin että stefat vaihdettiin nyt ensimmäistä kertaa, ja vasta 115000 kilometriä kokoonpanolinjalta ajettuna.

0.565 oli jonkun lähteen mukaan 2000 Jackalin öljytilavuus. Sen verran pistin 10-lientä. Tai olisin pistänyt jos sitä olisi ollut niin paljon. Viimeiset puoli desiä per pumppu pistin kakskymppistä, kun kymppi loppui kesken 8-)

Jostain olin kuullut vinkin täyttää pölykupin ja stefan välinen avaruus rasvalla. Näin tein. Oliko huono ajatus?

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Pari syytä tehdä huollot itse?
« Vastaus #42 : Toukokuu 31, 2014, 19:57:29 ip »
Olen muutaman kerran vaihtanut stefat. Työnä ei järin järjenpäälle käyvää sekään ole.

>>...sopiva työkalu vanhojen stefojen poistoon. <<
Tähän epäluuloinen tekninen mieleni teki löydön: Ostin halvat kaakelimiesten pihdit. Tässä useampikin erilainen: http://www.ikh.fi/Kasityokalut/Muuraus-_maalaus-_tapetointi-_ja_kaakelointityokalut#!134 Tommosella ähräten saa ne vanhat stefat pois. Kun se putki ei juuri kärsi vääntää...
Ja kuten aina ennenkin; Eka kerralla meni aikaa kun en tiennyt miten, vaan nyt sujuu jo paremmin. Kuten muissakin eka-kerta - asioissa... ;)
Ennen uusien asentamista puhdistin huolella ja lisäsin reippaaasti hyvää vaseliinia joka väliin ja kohtaan. Ei siitä ainakaan haittaa pitäis olla.

Edit: tuota linkkiä en saa paremmaksi, mutta kyseessä on "papukaijahohtimet".
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 01, 2014, 09:53:53 ap kirjoittanut TimoEv »