Turvallisinta olisi luullakseni ensin tuoda laitettava aihio maahan, maksaa verot ja rekisteröidä se Suomeen. Sitten kiikuttaa takaisin duunattavaksi. Saahan sitä pyöräänsä korjauttaa. Jos sen sijaan tuo viimeisen päälle laitetun ja puunatun vehkeen, vaikuttaako se veroihin?
Autoveroilmoitukseen kirjataan edellisen omistajan nimi ja hankinta-alue. Yksilöintipaperiin kirjataan mm. merkki, malli, varustetaso, ensirekisteröinti ja matkamittarin lukema. Kolmas tullin vaatima dokumentti on kauppasopimus, josta selviää ajoneuvosta maksettu kauppahinta myyjälle. Vero määrätään verotusarvon perusteella. Verotusarvo on yleinen verollinen vähittäismyyntiarvo.Yleinen vähittäismyyntiarvo voidaan määritellä myös siitä hinnasta, jolla samanlaisia ajoneuvoja yleisesti ilmoitetaan myytäväksi (Suomessa).
Jos kauppahinta on vajaat 20.000€, mitä mahtaa tullivirkailija mietiskellä verotusarvosta - mikä on harvinaisen yksilön viimeisen päälle laitetun yksittäisen kappaleen yleinen verollinen vähittäismyyntiarvo Suomessa, jonka perusteella vero määrätään? Itse maksoin veroa aikanaan yleisen verollisen vähittäismyyntiarvion perusteella, joka hilautui ylöspäin, koska siellä pyynneissä keikkuu aina se yksi V11 Ballabio mukana, josta pyydetään kovaa ylihintaa (pitäisi olla kuin urheilutuomaroinnissa, suurin ja pienin arvo pyyhitään yli).
Kai sieltä saa ennakkopäätöksen - maksaneeko mitä ?