Kirjoittaja Aihe: Katalysaattorin poisto  (Luettu 4206 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Katalysaattorin poisto
« : Tammikuu 27, 2014, 14:01:06 ip »
Tämä lienee hieman omantunnon kysymys jos on aatemaailmaltaan siihen taipuvainen.
Voisi aiheesta saada äänestyksenkin.

Kaikki m-pyörän omistajat tietänevät onko heidän pyörässään katalysaattori ja missä se sijaitsee. Paikka hieman vaihtelee sen mukaan onko kyse kaksi- vai kolmevaihekatalysaattorista.

Useat uudehkojen Guzzien omistajat ovat pyytäneet minulta katalysaattorin poistoa mutta en ole sitä tehnyt vaan esittänyt tilalle vaihtoehtoa vaihtaa pakoputkisto sellaiseen tarvikeputkeen jossa ei katalysaattoria ole. Samalla kannattaa tallentaa moottorinohjauksen tiedostot vaikka muistitikulle jos tuleekin halu palauttaa katalysaattori takaisin esimerkiksi pyörää myytäessä tai jos katumus iskee.

Katalysaattorin poisto/pakoputkiston vaihto muuttaa jonkin verran pakovastusta ja se taas vaikuttaa palotapahtumaan eli tarvitaan moottorinohjauksen uudelleenohjelmointi että poistosta saadaan myös hyötyä. Havainto on ollut tietyllä tapaa ristiriitainen: teho lisääntyy mutta kulutus vähenee. Tehonlisäys, erityisesti ala- ja keskikierroksilla, tekee sen että voidaan ajaa isommalla vaihteella ja pienemmällä kaasunavauksella.

Myös itse katalysaattori on polttoaineen kulumisen kannalta ongelmallinen: että se poistaisi haitallisia aineosia pakokaasusta sille on syötettävä energiaa. Palotapahtumasta moottorissa siirtyy lämpöenergiaa katalysaattoriin mutta se ei pelkästään riitä vaan on lisäksi tarjottava palamatonta polttoainetta eli niin rikasta seosta että siitä ei ehdi kaikki palamaan palotilassa vaan palotapahtuma siirtyy katalysaattoriin ja pitää sen lämpimänä.

Aiheesta lisää.
http://www.motomatti.fi/2014/01/mietelma-moottoripyoran.html

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Katalysaattorin poisto
« Vastaus #1 : Tammikuu 27, 2014, 14:44:19 ip »
Noin se menee. Katsastusmies sanoi, että kun katalysaattorit tulivat autoihin niin kulutus nousi koska seos oli säädettävä sen verran rikkaalle että katti pysyy kuumana. Kaipa katista tulee myös pakovastusta, joten todennäköisesti moottorin hengitys paranee jos hormin vaihtaa avarampaan malliin. En ole perehtynyt aiheeseen niin paljon, että olisin katsellut venttiilien ajoituksia ennen/jälkeen kattikauden, mutta tuntuu todennäköiseltä, että sielläkin on tehty jotain muutoksia. Näin keski-iässä hiljainen pyörä tuntuu mukavalta, joten ittellä ei ole haluja modata Brevan putkistoa niin kauan kun se on kunnossa. Nykyisillä bensiinin hinnoilla ylimääräisiä tankkaamisia tietysti olisi halu vältellä.   

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Katalysaattorin poisto
« Vastaus #2 : Helmikuu 08, 2014, 13:56:37 ip »
Muistelen erästä saksalaista lehtiartikkelia, jonka kaveri mulle suomensi pääpiirteittäin, jossa testattiin Aprilia Millen originaalipakoputkistoa muutamaan tarvikeputkistoon ja originaaliputkea josta oli katalysaattori poistettu. Paras putki oli niukasti alkuperäinen ilman kattia ja sen jälkee Akran putki. Joka ei ihan halpa ole. Nyt mulla on hyllyn perällä katalysaattorikennoja kun "pojat" otattivat niitä pois pöntöistä. Kapealla kourutaltalla se onnistui.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Katalysaattorin poisto
« Vastaus #3 : Helmikuu 10, 2014, 20:41:55 ip »
Jossakin ketjussa nousi pintaan kokemukset Quotan pakoputkiston säröilystä ja sen syistä. Mielen syövereistä kaivautui esiin saman tapaisia tarinoita Grison ja Stelvion hormeista. Halkeamat tuskin ovat yleisiä tai tyyppivikoja, mutta pienikin halkeama hankalassa paikassa voi keskeyttää reissun hetkeksi jos lambda-anturi alkaa saamaan signaalia korkeasta happipitoisuudesta. Onko asiantuntijoilla mitään kikkaa, millä matkaa saa jatkettua jos noin pääsee käymään vai pystyykö ylirikkaalla seoksella ryömimään kotiin muutaman sata km ilman sen kummempia vaurioita? Putken ilmatiivis teippaaminen on tien päällä hankalasti tehtävä, mutta pystyykö ecua huijaamaan syöttämällä lambdan johtoon jotain mikä pitää ecun tyytyväisenä?

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Katalysaattorin poisto
« Vastaus #4 : Helmikuu 10, 2014, 20:49:01 ip »
Eiköhän sillä ylirikkaalla seoksellakin pysty ajamaan lähimmälle korjaus- tai noutopisteelle. Jos siis moottori käy. Ainakin autopuolella toimii. Eiköhän kaikissa ruiskuvehkeissä ole tarvittava limp mode tai vika tila, joka antaa matkan jatkua pelastautumisen verran.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Katalysaattorin poisto
« Vastaus #5 : Helmikuu 10, 2014, 21:26:01 ip »
Tuskin se lambda niin paljoa pystyy rikastamaan etteikö kone kävisi.

Sportissa olen kokeillut agostiinin katitonta vaimenninta. On muuten hiljaisempi kun alkuperäinen katalysaattorin kanssa... Eikä se katti sielä muutenkaan ahista. Tämä siis silloin kun keskipönttönä on se vakio iso tukkoinen peltiloota.

HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Katalysaattorin poisto
« Vastaus #6 : Helmikuu 10, 2014, 22:06:32 ip »
Tarkoitin lähinnä että jos antaa jonkun vikailmoituksen, ettei anna käynnistää.
Kaverin appiukolla on jenkkimaasturi, josta hajosi toisesta putkesta lambda. Kulutus hyppäsi 15 litrasta 45:en. Pakokaasukin oli liki pureskeltavaa tavaraa  ;D
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Katalysaattorin poisto
« Vastaus #7 : Helmikuu 10, 2014, 22:45:25 ip »
Ajotietokoneen näyttöön tulee kolmio ja punainen valo palaa sekä ECUn vikamuistiin jää tieto "errorista". Riittää kun käynnistää ilman takapönttöä. (Breva 1100)
Koneen saa käyntiin ja liikkeelle. Seoksesta on paha sanoa kun en ajanut. Eihän sitä ilman äänenvaimenninta....
Tallissa V2 piti oikein muhevat soundit.

Tuollaisen vian varalta olisi hyvä lambdan johtoon liitettävä rasia joka kertoo ECUlle että seos on ok. Pitääpä laittaa sellainen satulan alle....

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Katalysaattorin poisto
« Vastaus #8 : Helmikuu 11, 2014, 09:05:30 ap »
Juuri tuota Matin tarkoittamaa rasiaa ajoin takaa, että minkälainen se sitten mahtaa olla?

Juu, kyllä putkea saattaa joutua sepittämään välilläkin, mutta tilanteet vaihtelee niin kovin. Kerran olen Sloveniassa joutunut etsimään verstasta, jossa on hitsausvehkeet ja kun sellainen löytyi, niin sain ihan itse hitsata irti revenneen äänenvaimenttimen kannakkeen kun paikalla ei ollut vaki hitsaajaa.


motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Katalysaattorin poisto
« Vastaus #9 : Helmikuu 11, 2014, 10:37:52 ap »
Lambda-keskustelua alettiin nyt menemään jo toista kierrosta. Aiheen eka keskustelu ja tarvittavat värkit löytyvät tästä: http://www.guzziclub.fi/foorumi/index.php?topic=3206.30