Kirjoittaja Aihe: Viina vie!  (Luettu 8027 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Viina vie!
« : Heinäkuu 24, 2012, 12:13:38 ip »
Nyt alkaa huoltistiheys olemaan kohdallaan RE85 ja E85 osalta.

Tässä Shell/St1 etanolijakeluasemat: https://maps.google.fi/maps/ms?msid=218002147352696559821.0004ba8fc7b06d4321726&msa=0

RE85-asemat
St1 Alavieska   Hankalantie 2 85200 Alavieska
St1 Espoo Automat Karamalmi    Karapellontie 11 02610 Espoo
St1 Espoo Automat Suomenoja   Martinsillantie 10 02270 Espoo
St1 Helsinki Automat Herttoniemi AW4   Abraham Wetterin tie 4 00810 Helsinki
St1 Helsinki Automat Kyläsaari   Kyläsaarenkatu 21 00550 Helsinki
St1 Helsinki Automat Mäkkylä   Turuntie 2 00370 Helsinki
St1 Helsinki Automat Vallila   Satamaradankatu 4 00510 Helsinki
Shell Hyvinkää Express Sillankorvankatu   Sillankorvankatu 1 05800 Hyvinkää
St1 Hämeenlinna Tiiriö   Tiiriönsuontie 1 13130 Hämeenlinna
St1 Joensuu Automat Raatekangas   Raatekankaantie 4 80100 Joensuu
St1 Kajaani Sotkamontie   Sotkamontie 20 87300 Kajaani
St1 Kangasala Kangasalantie   Kangasalantie 1070 36200 Kangasala
St1 Kemi Eteläntie   Eteläntie 9 94700 Kemi
St1 Keuruu Automat   Kangasmannilantie 20 42700 Keuruu
St1 Kokkola Heinola   Mestarintie 8 67600 Kokkola
St1 Kuopio Levänen   Leväsentie 5 70700 Kuopio
St1 Lahti Renkomäki   Laatukatu 23 15680 Lahti
Shell Lappeenranta Express Lauritsala   Yhteistyönkatu 53300 Lappeenranta
St1 Luumäki Urontie   Urontie 1 54510 Luumäki
Shell Mikkeli Ristiinantie   Ristiinantie 33 50100 Mikkeli
St1 Mustasaari Rantatie (Lentoasema)   Rantatie 1 65520 Helsingby
St1 Mäntsälä Pohjoinen   Pohjoinen Pikatie 8 04600 Mäntsälä
Shell Oulu Express Välivainio   Oravitie 1 90530 Oulu
St1 Pori Toejoki   Kolmiokatu 2 28200 Pori
St1 Porvoo Eestinmäki   Suopellontie 1 06450 Porvoo
St1 Raisio Hauninen   Allastie 1 21200 Raisio
St1 Tampere Hatanpää   Lokomonkatu 25 33900 Tampere
St1 Tampere Lielahti   Taninkatu 8 33400 Tampere
St1 Tornio Torpinkatu   Torpinkatu 3 95420 Tornio
St1 Turku Länsikeskus   Viilarinkatu 8 20320 Turku
Shell Tuusula Express Kellokoski   Rajalinnantie 1 04500 Tuusula
St1 Vaasa Kivihaka   Kivihaantie 4 65300 Vaasa
St1 Vantaa Lentoasema   Ilmailukuja 1 01530 Vantaa
St1 Vantaa Petikko   Tiilipojanlenkki 2 01720 Vantaa

Aakkosasemat: http://www.abcasemat.fi/tankkaa/e-85

    ABC Prisma Lielahti Tampere (automaatti)
    ABC Kolmenkulma Nokia (liikennemyymälä)
    ABC S-market Kärsämäki (automaatti)
    ABC Koulukatu Turku (liikennemyymälä)
    ABC Deli Korso Vantaa (Deli)
    ABC GrilliMarket Nikkilä (GrilliMarket)
    ABC Deli Mikkelä Espoo (Deli)
    ABC Niittykumpu Espoo (automaatti)
    ABC Sale Tervajoki (automaatti)
    ABC Kankaanpää (automaatti)
    ABC Deli Pohjois-Tapiola (Deli)
    ABC Kouvola, Kauppalankatu 35 (automaatti)
    ABC S-market Laukaa, Raunilantie 2 (automaatti)
    ABC Palokka Jyväskylä (liikennemyymälä)
    ABC Pietarsaari (liikennemyymälä)
    ABC S-market Juvankartano Espoo (automaatti)
    ABC Prisma Kotka (automaatti)
    ABC S-market Loimaa (automaatti)
    ABC Alavus (liikennemyymälä)
    ABC Prisma Länsi-Pori (automaatti)
    ABC S-market Kangasniemi (automaatti)
    ABC Salo Tupuri (automaatti)

(tilanne 20.6.2012)

Kun ottaa tankin täyteen RE85:sta niin 20€ riittää. (Alle euron/litra) E85 on hieman kalliimpaa. Tankillisella California kulkee noin 200 - 250 km. Pihistämällä pidemmällekin.
Jokaisesta kulutetusta litrasta bensiiniin verrattuna jää säästöä 30 - 40 senttiä.

Jakelutilanne alkaa olemaan sitä tasoa että Oulun eteläpuolella löytyy asemia 200 km säteellä kohtuullisen hyvästi. Jonkin verran joutuu vielä kuitenkin suunnittelemaan reittiä.
Ja ainahan voi ajaa bensiinillä jos etanolia ei saa...

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Viina vie!
« Vastaus #1 : Heinäkuu 24, 2012, 13:04:26 ip »
Ruotsin läpi tultaessa tankkasin vahingossa viinaa Brevan tankkiin jossain Tukholman eteläpuolella. Ihmettelin kyllä, että miten tankkaus oli niin halpa, mutta kun lähdettiin jatkamaan niin alkoi päässä raksuttaa, että mitähän tuli tankattaua. Ensin meni tyhjäkäynti hukkaan ja pienillä kierroksilla meno oli nykivää ja kiihdytykset piti tehdä heruttelemalla. Jäykistely kesti ehkä pari-, kolmekymmentä kilsaa ja kai tietsikka sitten päivitti seoksia kun kulutusmittari alkoi näytellä 7... 8 litran kulutusta sataselle. Minusta ruutia ei kuitenkaan ollut normaaliin tapaan ja kun tankki oli saatu puolilleen niin täyttelin sen pensalla. Siitä eteenpäin kaikki tuntui toimivan normaaliin malliin.

Miten se nyt sitten mahtaa olla, päivittääkö tietsikka lambda-anturin lukemilla soosin kohdilleen vai onko viinalla ajoon tehtävä sompia muutoksia nykypyöriin?

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Viina vie!
« Vastaus #2 : Heinäkuu 25, 2012, 00:33:44 ap »
Eikö tuon fiftififti ollu ihan sopiva kuvauksen perusteella. Ihme on että ettei jättänyt tielle. En oo huomannut minkäänlaista eroa kulussa tai kulutuksessa tällä reissulla vaikka yhessä vaiheessa tahallaan tankkasin puhdasta 95:sta ja E10 vuorotellen.
Forza Moto Guzzi!

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Viina vie!
« Vastaus #3 : Heinäkuu 25, 2012, 08:52:56 ap »
Mistä saa puhdasta ysiviitosta?  ???

Ja jos viinasta puhutaan, E85 on aika lailla erilaista kuin E95.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 25, 2012, 13:43:11 ip kirjoittanut Vierailija »
Emeritus-guzzisti

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Viina vie!
« Vastaus #4 : Heinäkuu 25, 2012, 12:10:51 ip »
Ruottista saa viinaa ainakin sellaisesta paikasta kun OK Q8 Ringarum. Lähes täysi tankillinen maksoi 167,44 kurnua, jonka Luottokunta muutti laskuun 19,35 eukoksi.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Viina vie!
« Vastaus #5 : Heinäkuu 25, 2012, 13:42:47 ip »
Viinaa nyt saa vaikka mistä, mutta mistä saa puhdasta ysiviitosta, siis sellaista jossa ei ole viinaa.  ??? ??? ???
Emeritus-guzzisti

FOT

  • Viestejä: 662
Vs: Viina vie!
« Vastaus #6 : Heinäkuu 25, 2012, 14:51:58 ip »
Viinahan on kaiken pahan alku   >:(  Tarjonta lisää kulutusta... vrt. ALKO jakeluasemat...

Toki aitoakin bensaa, jossa myös hiukka lyijyä, on vielä saatavilla. Valitettavasti pitää olla jo pirun iso tankki, jos sillä koittaa pärjätä ???
 
Lista kokonaisuudessa:

Neste Oil Helsinki Eläintarha, Nordenskiöldinkatu 22, 00240 HELSINKI
Neste Oil Jyväskylä Tourula, Tourulantie 2, 40100 JYVÄSKYLÄ
Neste Oil Porvoo Asentajantie, Asentajantie 4, 06150 PORVOO
Neste Oil Tampere Lielahti, Lielahdenkatu 2, 33400 TAMPERE
Neste Oil Turku Satakunnantie 191, Satakunnantie 191, 20320 TURKU

Toki saatavilla muualtakin 5:n litran astioissa.

Ainoana huonona puolena - hinta?!?!   ;)

T,
Jukka






kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Viina vie!
« Vastaus #7 : Heinäkuu 25, 2012, 19:10:26 ip »
Ei suomesta saa mistään, mutta puolassa, saksassa, slovakiassa, tsekeissä ja itävallassa. Balttian maista puhumattakaan saa E5:sta. Joko vaihtoehtona tai pelkästään. Näin kuluttajaa pitää palvella eikä väkisin pistää yhtä laatua vaan 95:sta niinkuin kotosuomessamme. E5 oli jonkun verran kalliimpaa, jos se oli rinnalla tarjolla, mutta selvästi halvempaa kuin joku supervpower
Forza Moto Guzzi!

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Viina vie!
« Vastaus #8 : Heinäkuu 25, 2012, 23:30:12 ip »
Brevaan ja muihinkin CARC-malleihin voisi moottorinohjauksen puolesta tankata 3/4 95E10:ä ja 1/4 RE85:sta. Mutta tehköön jokainen sen omalla riskillä. En voi suositella varauksettomasti. Itse olen kyllä näin ajellut. Puolet ja puoletkin menettelee mutta kulutus pompsahtaa ja voi ilmetä käynti/käyntiinlähtöongelmia kylmällä säällä.

RE85:ssa on 15 - 20% bensiiniä ja 95E10:ssä on bensiiniä 90 - 100%.

Eli 20 litran tankillisessa olisi pienempien prosenttien mukaan 6,75 litraa etanolia ja 13,25 litraa silkkaa bensiiniä.

motoesa

  • Vieras
Vs: Viina vie!
« Vastaus #9 : Heinäkuu 26, 2012, 22:29:38 ip »
Laskeskelin tuossa että oon tänä kesänä polttanut turskassa n.600 Lit. 98E5 ja jos olisin siitä pistänyt n. 1/4 osan RE85 joukkoon olisi säästö ollut n.100e. Riski taitaa olla liian suuri hyötyyn nähden, joten ainakin mää jätän homman koittamatta. Jos moottoripyörällä touhuumiseen menee 4-5th/e vuodessa ja pyörän arvonpudotus vielä päälle, niin tuntuu hiukan hassulta ruveta jostain bensan 100-200e säästön tähden riskeeraamaan pyörää ???
Mää laitan hyvää bensaa tankkiin ja viinaa kurkkuun, niin hyvin menee ja hauskaakin on ;D ;D

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Viina vie!
« Vastaus #10 : Joulukuu 29, 2013, 21:16:46 ip »
Brevaan ja muihinkin CARC-malleihin voisi moottorinohjauksen puolesta tankata 3/4 95E10:ä ja 1/4 RE85:sta. Mutta tehköön jokainen sen omalla riskillä. En voi suositella varauksettomasti. Itse olen kyllä näin ajellut. Puolet ja puoletkin menettelee mutta kulutus pompsahtaa ja voi ilmetä käynti/käyntiinlähtöongelmia kylmällä säällä.
Millaista on sopeutuminen Nevada i.e. -06:ssa ?
WildGuzzi foorumilla oli vinkki kylmäkäynnin huonolle kaasuun vastaavuudelle laittaa säätöpotikka lämpötila-anturille huijaamaan ecua antamaan lisärikastusta. Tämä voisi auttaa sopeuttamisen ruiskuille, mutta kun sytytystäkin pitäisi saada aikaistettua lisää sen 8-9 astetta, jonka E85 kaipaa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Viina vie!
« Vastaus #11 : Joulukuu 29, 2013, 21:33:48 ip »
On ollut suunnitelmissa tuo sylinterien suojaaminen viimalta. Jonkinlainen räppänä pitäisi suunnitella sylinterin yläosan ja kannen ympärille. Ulkonäkö lienisi jossain Pappatunturin ja Kuplan sylinterien suojauksen tietämillä.
Tein aikoinaan Gs Bemulleni 3mm akryyliplexistä polvisuojat sylintereiltä ylöspäin. Alatuki sylinterien suojaraudoilta ja ylätueksi 30cmX1cm lattarauta. Lähempää näkyi, mutta jo muutamien metrien päästä oli aivan huomaamaton.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Viina vie!
« Vastaus #12 : Joulukuu 30, 2013, 11:39:17 ap »
Helpoin etanolisopeutus on muokata kaasunasennontunnistimen signaalia niin että tapahtuu merkittävää rikastusta. Hienosäädön hoitaa lambda. Ohjaustankoon kaksiasentoinen katkaisin jossa toinen asento on normipolttoaineelle ja toinen asento korkeaseosetanolille. Hifistelijät laittavat potentiometrin siltä varaa että tankissa on yhtäaikaa molempia polttoaineita.

Mutta kuten jo aiempana esitin: Guzzin kone käy liian kylmänä etanolilla ja kunnon säästöön ei pääse kuin lämpimällä säällä.

Jatkan aiheesta vielä hieman:
Lainaus
sytytystäkin pitäisi saada aikaistettua lisää sen 8-9 astetta, jonka E85 kaipaa.

Kaasunasentopotentiometrin kääntö/signaalin muokkaus vaikuttaa myös sytytykseen haluttuun suuntaan.

Jos aikoo siirtyä kokonaan käyttämään E85:sta niin varmin tapa saada moottori toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla on muokata ECU:n sisältöä eli sytytys- ja ruiskutuskarttoja. Rutiinihommaa jo nykyisin. Siinä vain tulee sellainen ongelma että moottorinohjaus on kulloinkin riippuvainen valitusta polttoaineesta ja päinvastoin. Käytännössä tarkoittaa että vaihdettaessa polttoainelaatua pitää ECU ohjelmoida uudelleen sille polttoaineelle mitä tankissa on. Toiminta ei ole kovin joustavaa polttoainelaadun vaihtotilanteessa. Maksimiteholla ajettaessa voi tulla vastaan myös tekninen este: suutinkoko ei ole riittävä etanolikäytössä. Etanoli kun vaatii noin 30% pidempiä aukioloaikoja. Tähän lääkkeenä on nostaa polttoainepainetta tuo 30% vaihtamalla paineensäädin. Pumpussa kyllä riittää teho tähän korotukseen mutta tällöin järjestelmä on jo adaptoitu käymään vain etanolilla eli nopeaa paluuta bensiinikäyttöön ei enää ole.
En tosin ole tietoinen tarvitseeko suuttimia kysytyssä tapauksessa vaihtaa kun en tiedä Nevadan suuttimien virtaamaa enkä maksimiaukioloaikaa.
   
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 31, 2013, 12:02:49 ip kirjoittanut motomatti »

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: Viina vie!
« Vastaus #13 : Joulukuu 31, 2013, 13:43:40 ip »
Mutta kuten jo aiempana esitin: Guzzin kone käy liian kylmänä etanolilla ja kunnon säästöön ei pääse kuin lämpimällä säällä.
Epäilen tuota koneen kylmyyden johtumista E85:sta. Käyntilämpöinen palotila on 150-200 astetta, joten ilmeisemmin sytytysennakko ei ole E85:lle kohdallaan, koska lambda korjaa vain seosta.
Jos kone kuitenkin käy kylmänä, niin silloin tulppien pitäisi kaiketi olla märkiä ja/tai nokisia.

Kaasunasentopotentiometrin kääntö/signaalin muokkaus vaikuttaa myös sytytykseen haluttuun suuntaan.
Mutta vaikuttaako riittävästi ? E85 tarvitsee PALJON ennakkoa verrattuna bensiinikäyttöön (palotapahtuma on etanolilla bensiiniä nopeampi, mutta paineenmuodostus on hitaampaa). Aiheesta on yliopisto-tutkimus (linkki pdf, 7,9Mt) 2.0 turbokoneen (=490cc/syl) osalta. Optimaalinen MBT (maximum break torque) sytytysennakko oli 95E10 bensiinillä 10,5 astetta ja E85:llä 18,75 astetta nakutusherkkyyttä varten valitulla 2000 kierroksella minuutissa.

p.s. Oma autoni (Audi 1.8T) toimi kyllä hyvin pelkällä ruiskutuksen lisäyksellä (huijausboxi) ecun säätäessä seoksen sopivaksi lambda ohjauksella, mutta alle 10 asteen lämpötilassa (ja kostealla ilmalla) moottori lämpeni hitaasti ja kulutus kasvoi.
Kun sitten asensin ennakkoa (9 astetta) lisäävän boxin, niin koneen käytös muuttui aivan toiseksi.
Moottori lämpenee nyt kuin bensalla, mutta kuluttaa vain 20% enemmän (lyhyessä kaupunkiajossakin).
Vääntöä ja kiihtyvyyttä on kuitenkin selvästi bensiinikäyttöä rajummin, enkä enää ajattele paluuta bensiiniin edes talvella.
p.p.s. Autossani (vm.-98) on boximuunnokset, koska ecu ei ole ohjelmoitavissa (pitäisi vaihtaa eeprom piirit).
Toisaalta boxit saisi (esim.katsastus) 15 sekunnissa gas modeen, jolloin lisärikastus ja -ennakko ovat poissa.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)