Kirjoittaja Aihe: Imukurkkujen kaasuläppien akseleiden kulumisen merkitys  (Luettu 2048 kertaa)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Imukurkkujen kaasuläppien akseleiden kulumisen merkitys
« : Syyskuu 25, 2013, 20:57:50 ip »
Tästä teemasta muistan joskus tälläkin lukeneeni. Kuvittelen, että katti/lambda –malleissa asia ei ole niin ongelmallinen (seos yrittää säätyä lambdan mukaan). Mutta kun katit tulivat Guzzeihin vasta keskimäärin 2003, on paljon ruiskupelejä, joissa ollaan koko ajan kartalla.

Nyt kun on työkaluja ja mittalaitteita myös harrastajien ulottuvilla (saadaan totuus -afr- selville), herää epäilys, että juuri näissä alkupään ruiskuissa (joissa mennään pelkästään kartan mukaan), kaasuläppien akseleiden/läpivientien kuluminen saattaa olla paljon suurempi asia mitä on tähän asti ajateltu? Voivatko vuotavat läppäakselit ehkä johtaa vääristyneisiin karttoihin? Tässä referaatti maailmalta kattittoman V11 mallin kodalta:
”   
Mittaan tällä hetkellä kahdella lambda-anturilla (molemmissa pakoputkissa) ja muutan karttoja TunerProlla, kirjoitan ne ecuun Guzzidiag Writerilla. Kun avaan kaasua paikallaan kevyesti niin, että kierroksia on n. 2500, seos laimenee tasolle afr 20:1. Näin laihalla, tulee jo vääriä sytytyksiä ja moottori melkein sammuu. Yksistään tämä ei häiritsisi minua, mutta kaasuunvastaavuus (lisää/pois/kiinni) kärsii myös erittäin voimakkaasti. Juuri tällä seoksen laihenemisalueella, on karttoihini muokkautunut voimakas kumpare, joka on muovautunut pyrkimyksissäni saada seos terveelle alueelle. Kaasu auki/kiinni vedon vaihto tapahtuu erittäin terävällä nykäyksellä, ei ihme kun seos laihenee voimakkaasti. Vasta yli 4000-5000 rpm asiat ovat paremmalla tolalla. Pelkoni, että imukurkuissa ei ole puslia läppäakseleille osoittautui oikeaksi. Täytynee asentaa puslat itse. Ja tiivistäminen olisi myös eduksi. Tiivisterengas antaisi anteeksi myös pienen liikkeen.

=> Pitäisikö siis tehdä ensin läppärunkojen kunnostus ennen kun aloittaa karttojen optimoinnin?
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Imukurkkujen kaasuläppien akseleiden kulumisen merkitys
« Vastaus #1 : Syyskuu 25, 2013, 21:37:14 ip »
Huomasin omastani, kun viime kesänä synkkasin; kun keikutti läppäakselia, muuttui myös käynti ja nestepatsaiden taso. Eli ero on selvä. Tippa rasvaa akselin juureen säädön tai mittauksen ajaksi riittää ensiavuksi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Imukurkkujen kaasuläppien akseleiden kulumisen merkitys
« Vastaus #2 : Syyskuu 26, 2013, 20:21:21 ip »
Kyllähän nuo läppäakselien liukulaakerit kuluvat. Niihin tahtoo imeytyä likaa ja pyöriä kuivana. Itse olen pitänyt akselit muut mekanismit puhtaina paineilmalla puhaltelemalla ja  puhdistuspraylla sillon tällöin pesemällä. Öljyäminen ilman pesemistä kerää vain likaa lisää. lika ja öljy muodostavat yhdessä hiomatahnaa muistuttavaa mujua akseleihin.

Tuo akselien/akseliaukkojen kuluminen on erityisesti BMW:n boxerimallien ongelma ja niiden läppärunkojen säätö vaatii usein luovaa toimintaa. Samaa ilmiötä on myös Guzzien Weber-läppärungoissa mutta ei siinä määrin kun Bemuissa. Johtuu Guzzeissa ehkä vähemmistä ajokilometreistä.

Nykyään olen tehnyt omiin pyöriini läppärungot itse ja varustanut ne suojatuilla kuulalaakereilla. Laakerienen suojaus on ilmeisesti riittävä tiivistämään ilman joutumista sitä kautta imukanavaan. Olen korvannut kahden läppärungon systeemin yhdellä läpällä joka on keskellä ja sen jälkeen kammio josta ilma jakaantuu sylintereille. Eipä tarvitse säädellä. Eikä voi.