Kirjoittaja Aihe: TuneECU moottorinohjauksen valvontajärjestelmä  (Luettu 10436 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 464
TuneECU moottorinohjauksen valvontajärjestelmä
« : Syyskuu 01, 2013, 15:32:55 ip »
Vaikka ei ole Guzziasiaa mutta tärkeä työkalu tämäkin jos sattuu ajamaan muulla eurooppalaisella merkillä.
Törmäsin viikonloppuna pariin KTM-omistajaan ja heiltä sain vihiä järjestelmästä joka kattaa melkoisen osan eurooppalaisvalmisteisia pyöriä.
Tämä on siis vastaava järjestelmä kuin GuzziDiag on guzzeille ja vähän enemmänkin.
Laitan tähän oheen listauksen järjestelmään sopivista pyöristä jos on perheenjäsenellä tai kaverilla jokin seuraavista merkeistä/malleista:
 
Triumph Daytona 675 up to VIN # 564947
   
Triumph Street Triple & Street Triple R up to VIN # 560476

Triumph Speed Triple models 885, 955, 1050 & 1050 R (including models 2013)

Triumph Tiger models 800/800XC, 885 (900), 955, 1050 & Tiger Sport  (including models 2013)

Triumph 955 Sprint ST/RS models and 1050 Sprint ST/GT  (including models 2013)

Triumph Daytona models T595/955i Daytona (all models)

Triumph Rocket III  (including models 2013)

Triumph Daytona 600, 650, Speed Four, TT600 (all models)

Triumph 2 Cyl. EFI Models Thunderbird Big Bore (1600 & 1700 cc),
America, Bonneville, Scrambler, Speedmaster, Thruxton (including models 2013)

KTM models  990/1190 /690 Duke (except Duke 4)/690 SMC & Enduro/690 Supermoto
(up to model year 2012)

Aprilia models Caponord and Futura RST

Benelli Tornado, TNT & TREK models

Halukkaat voivat imaista ohjelman täältä: http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/links.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 407
Vs: TuneECU moottorinohjauksen valvontajärjestelmä
« Vastaus #1 : Syyskuu 01, 2013, 18:53:07 ip »
Onkos tämä siis jotenkin kräkätty, kun ainakin Ktm:ssä ja Benellissä tuneecu on pyöräkohtainen. Eli ilmoittamalla numeron saa lunastaa ohjelmanpätkän, jolla ohjelma aukeaa omalle pyörälle. Rouvan pyörähän listalta löytyis..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: TuneECU moottorinohjauksen valvontajärjestelmä
« Vastaus #2 : Syyskuu 01, 2013, 19:46:42 ip »
Vasta lauantaina sain tiedon ko zydeemin olemassaolosta ja nyt sitä koitan opiskella. Sovitinkaapelitkin pitäisi hankkia että pääsisi asiaan. Tämä ohjelma on myös näitä "ei kaupalliseen käyttöön" ja "käyttäjän omalla vastuulla". Parasta siinä on ilmaisuus. Lukuun ottamatta noita johtimia tietenkin. En ole vielä etsinyt markkinoiko näitä kaapeleita täällä päin kukaan. Tässä on tarjolla saaressa myytäviä: http://www.lonelec.co.uk/index.php?main_page=index&cPath=2&zenid=9ca343866934ab945a43008f04cae03a

Kuulemma kannattaa opiskella aiheesta muunmuassa Kurapyöräfoorumilta: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=6&t=20001

Camn

  • Viestejä: 2 577
Vs: TuneECU moottorinohjauksen valvontajärjestelmä
« Vastaus #3 : Syyskuu 01, 2013, 21:06:02 ip »
Kurkkasin ohjelman sivuja: kun GuzziDiag –työkaluilla päästään Marellin ecuihin, TuneECU:lla päästään näköjään Sagem, Keihin ja Walbro –ecuihin. Ohjelmaan on integroitu myös itse karttojen muokkaus, mitään erillistä ohjelmaa ei tarvita (kuten on laita DucatiDiagin ja GuzziDiagin kohdalla).

Ensimmäinen kaapeli on (Benelli/Walbro lukuunottamatta) sama OBD2 USB –kaapeli (jossa FTDI siru), kuin Guzzi-/DucatiDiag –ohjelmilla. Kuten GuzziDiagin kohdalla, tässäkin hankalin vaihe näyttäisi olevan FTDI -sirun laiteohjaimen asennus jota sotkee Windowsmaailmassa käyttöjärjestelmän yritykset asentaa se "Plug and Play" (ei useinkaan käy, on asennettava se laiteajuri, jota itse sovellus vaatii). Liikennöintitapa ecuun siis sama ”KL” (kolme johtoa yleensä käytössä, ”K”, ”L” ja signaalimaa). Jatkokaapeli eteenpäin pyörä/ecu –kohtaisesti.

Selkeät oheet on annettu ("additional components required"): http://www.tuneecu.com/TuneECU_En/install1.html
Triumphiin näyttää käyvän tuo leveä OBD2 -liitin sellaisenaan (kuten autoihin). Benellin Walbro ecujen kohdalla käytetään "normaalia RS232" –sarjaliikennekaapelia OBD2 kaapelin sijasta ja siitä eteenpäin muunnosta AMP Super Seal liittimeen. Kun nyky pc:ssä ei useinkaan ole enää D -liitintä RS 232 -tarkoituksiin, ostattaa siis vielä USB-RS232 -muuntimen. Tämä mutkistaa hiukan asioita koska tulee yksi mahdollisesti kronklaava kapula vielä väliin, mutta ei vaikituista hätää, nekin toimivat, joskus (käytän itse melko usein).

Aprilia = jatkokaapeli tehtävä itse, 4 johdinta käytössä (K,L,maa,12V).
KTM = jatkokaapeli tehtävä itse, 3 johdinta käytössä (K,maa,12V).
Benelli/Sagem = jatkokaapeli Amp superseal liittimeen, saa valmiina tai voi tehdä itse, 4 johdinta käytössä (K,L,maa,12V).
Benelli/Walbro =  RS232 (ei OBD2) kaapeli ensin, jatkokaapeli Amp superseal liittimeen pitää tehdä itse, lisäksi tarvitaan toinen ”ylikytkentäpistoke” ecun ohjelmoinnin vapauttamiseen.


Motomatti, Tunturi TT ja muut GuzziDiagia käyttävät pääsevät heti Triumph:iin kiinni (ei tarvita muuta kuin jo GuzziDiag:in kohdalla käytössä oleva OBD2 USB -kaapeli). Muiden pyörien kohdalla tietää askartelua. OBD2 -elektroniikan tarvitsema sähkö otetaan näköjään pyörän liittimestä (12V esiintyy, eikä akulle meneviä johtoja ole).
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 03, 2013, 23:23:47 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 464
Vs: TuneECU moottorinohjauksen valvontajärjestelmä
« Vastaus #4 : Syyskuu 15, 2013, 19:40:09 ip »
Tässä Triumphin ja joidenkin muiden europyörien omistajille hiukan aineistoa: http://www.tomhamburg.net/Tune_List.html