Kirjoittaja Aihe: etanoliton bensiini  (Luettu 5431 kertaa)

kalina

  • Viestejä: 45
etanoliton bensiini
« : Elokuu 28, 2015, 09:06:24 ap »
Olen kuullut väitteitä että Shell V-pover olisi ainoa bensa johon ei olisi lisätty etanolia. Onkos tietoa pitääkö paikkansa ja onko moisella asialla vaikutusta ylipäätään mihinkään?

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: etanoliton bensiini
« Vastaus #1 : Elokuu 28, 2015, 09:39:37 ap »
Kyllä siellä se max 5% on etanolia ainakin käyttöturvatiedotteen mukaan: http://www.st1.fi/tuotteet/kayttoturva-ja-tuotetiedotteet
Italialaiset juuret sillä on, kun Shell on sen Ferrarin kanssa kehittänyt. Paljon on lisäaineita ja bensiiniä vain max 78%.
Ilman lambdatunnistinta olevat, käyvät vakiona laihalla jos/kun on etanolia bensaan lisättynä. Vaikutukset taitaa olla enemmän kiinni moottorin säädöistä ja kaikki toimivat hyvin jopa 95E10:llä isommilla suuttimilla tai ruiskutuksen säädöllä.
p.s. Etanolissa on 34% nestemäistä happea, joka on lisätehoja haettaessa pelkästään hyvä asia.
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: etanoliton bensiini
« Vastaus #2 : Elokuu 28, 2015, 10:06:10 ap »
Sama tieto on täälläkin kuin ALilla. Taitaa Shellin uusin moottoripolttoaine olla nimeltä Nitro+. Siinäkin on etanoliosuus joka voi vaihdella.
Mitään haittaahan ei etanolista polttoaineen joukossa ole. Aikoinaanhan sitä laitettiin ihan erikseen autoihin syyskylmien alettua. Nyttemmin ei enää tarvitse.

Aikanaan, muutama vuosi sitten, oli suuri meteli ja hammasten kiristys kun etanolia alettiin lisäämään moottoripolttoaineisiin. Metelöinti on laantunut eikä suurella äänellä ennustettuja konevaurioita ole ilmennyt. Itseä kohu nauratti jo silloin.

Olen ajellut, muilla paitsi ahdetuilla moottoripyörilläni, E10-polttoaineella eli entisellä ysivitosella. Toisessa ahdetussa E5:lla ja toisessa RE85:lla eli polttoaineella jossa 85% etanolia joukossa. Eivät ole nekään etanoliosuudesta kärsineet. Että testattu on.

1100 Breva kulkee nätisti myös seoksella puolet E10 ja puolet RE85:sta. Pelkällä RE85:lla ei lambdasäätö pysty takaamaan riittävän rikasta seosta.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: etanoliton bensiini
« Vastaus #3 : Elokuu 28, 2015, 10:23:11 ap »
Suurin ongelma taitaa olla muut kuin metallista valmistetut polttoainetankit. Meidän talouden kaksi mopoa kärsivät siitä molemmat  (kaikki pelivara käytössä, kiinnitysreikiä suurennettu, tiukkaa tekee edelleen), vaikka aina pyritään tankkaamaan 98E:tä.
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2015, 00:22:13 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: etanoliton bensiini
« Vastaus #4 : Elokuu 28, 2015, 10:26:16 ap »
VAimon muovitankkiseen tankkaillut 98:a juuri tuon turpoamsipelon takia. Omaani katuajoon 95 tai 98, radalla 98 tai V-power. Auto mulla polttaa kaiken, mikä letkuun taittuu, mutta vaimon autoon ei saa korkean puristuksen vuoksi laittaa 98:a laimeampaa tavaraa. On nimittäin suoraruisku bensamoottori, niin ei edes haluta leikkiä asian kanssa. Sitä en tiedä, olisiko tuo konvertoitavissa tenulle? Siinä saisi jopa hyötyä siitä, kun rutistukset on kahdentoista päällä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

ALi

  • Viestejä: 1 053
Vs: etanoliton bensiini
« Vastaus #5 : Elokuu 28, 2015, 10:30:32 ap »
Lisäaineista muuten sellainen, että ruiskusuuttimien (ja kaasuttimienkin) puhdistukseen bensiinin joukossa sopii valopetrooli eli lamppuöljy, jota myös sytytysnesteenä myydään.
Ainetta myydään pikkupulloissa injector cleaner nimellä kalliiseen hintaan hienoilla ja arvostetuilla brändeillä, mutta halpahallissa sytytysnesteenä alle 2 euroa litra. Purkissa lukee teollisuusbensiini (maaöljy), vetykäsitelty tai vaihtoehtoisesti alifaattinen hiilivetyliuotin. Koodit 64742-47-8 ja 64742-48-9 (CAS).  Sekoitus-suhde on 60ml / 10 litraan bensiiniä.
Joskus on keskusteltu, että E85 käytössä (meilläkin autossa jo yli kolme vuotta) tankillinen bensaa kerran-kaksi vuodessa, ettei suuttimien kärkiin kerry "terva"tippaa (ei oikeastaan ongelma Suomessa, koska ei maissipohjaista etanolia ja koskee vain tiettyjä moottorimalleja (linkki), joissa huohotinhöyryt osuvat imukanavaan sopimattomasti pyörteillen).
Pari kertaa vuodessa tankilliseen tai pariin tuota valopetroolia, niin pysyy pa-systeemit puhtaina.
p.s.Ei ole oma keksintöni, vaan Alfa-owners palstalla kirjoittavan kemistin. Hän vertasi kaupallisten testimenestyjien koostumuksia ja havaitsi tuon olevan se tehoaine (linkki). Nimeä paraffin käytetään Englannissa tästä kerosiinista eli valo-/lentopetroolista. Ei pidä sekoittaa parafiiniöljyyn, joka on eri aine.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 18, 2015, 21:59:42 ip kirjoittanut ALi »
"Keep It Simple . . . "   (-13 Bellagio)(-95 BMW K1100RS ja -13 Burgman 400. Ex Guzzit: -04 Nevada ja -88 V35 Florida)

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: etanoliton bensiini
« Vastaus #6 : Elokuu 28, 2015, 10:51:05 ap »
Kyllä siinä Suomessakin jotain on. Serkun pontikka-Saab ryhtyi suunnilleen puolen vuoden ajon jälkeen hieman ontumaan, mikä parani bensa kuurilla. Sitten taas viinalla puoli vuotta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: etanoliton bensiini
« Vastaus #7 : Elokuu 28, 2015, 15:41:19 ip »
Ainoa etanoliton bensiini markkinoilla on pienmoottoribensiini. Nesteen kauppanimi 4-T.
Sitä saa tankattua muutamalta Nesteen asemalta mittarista. Asemia on tullut listalle
lisää sitten viimekerran kun katsoin.
https://www.neste.fi/hakulista.aspx?path=2589,2655,2710,2821,2822,2823,3198
Maksanee hiukan alle 2€/l mittarista ostettuna. On siis käyttökelpoista silloin kun kulutus on
pientä, muut vaihtoehdot ole sopivia tai eivät toimi.
Samaa tavaraa saa ostaa kanisterissakin, melkein joka rautakaupasta, mutta hinta kannulla on jo tosi kova.

Kerosiini eli lamppuöljy tai jos tarvitsee suurempia määriä, Jet A-1 on erinomaisen tehokas liuotin ja pesuaine.
On tullut todettua mm. Gloster Gauntletin moottoripellityksen sisäpuolta putsatessa.
Erilaisten lisäaineiden käyttöturvallisuustiedotteet ovat siitä mukavia että niissä kerrotaan aika tarkkaan
aineen koostumus.
Esimerkiksi moottorin öljytilan ja polttoainelaitteiden sisäpuoliseen puhdistamiseen tarkoitetut pesuaineet ovat pääasiassa kerosiinia.
Sitä saa usein samasta kaupasta kuin maitopurkinkin.

NTX:n muovitankkia ei oikein tee mieli irrottaa, se on nykyään niin turvoksissa että saa takaisin pakoilleen
vain väkivaltaa käyttäen. Olen tankin aina imaissut tyhjäksi kun mopo ei ole ajossa, mutta ei ainakaan
noin tunnu kutistuvan entisiin mittoihinsa. Olisiko tiedossa jotain kikkaa tankin kutistamiseksi entisiin
mittoihinsa?  ???
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: etanoliton bensiini
« Vastaus #8 : Elokuu 28, 2015, 18:23:16 ip »
Lainaus
Olisiko tiedossa jotain kikkaa tankin kutistamiseksi entisiin mittoihinsa?
En ole kokeillut mutta kuullut että tankki typötyhjäksi ja kaikki reiät auki niin että ilma pääsee kiertämään. Säilytys lämpöisessä.
Itsellä Brevassa vain maali halkeilee. Muuten pysynyt muodossaan. Maalin halkeilukin on ainakin osittain Tampereen Vehon maalaamon syytä: ovat nyt maalanneet sen kolmeen kertaan hirvikolarivaurion jälkeen mutta aina vain maali halkeilee. Eniten tankin korkin ympärillä. Seuraavaksi vien eri maalarille, joka tietää kuinka muovia maalataan, kun vakuutusyhtiö ei enää halua korvata noin vanhan pyörän maalivaurioita.

Halkeileeko muilla muovitankin maalaus?

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: etanoliton bensiini
« Vastaus #9 : Elokuu 28, 2015, 18:54:48 ip »
Ei ole ollut maalauksessa vikaa. Mitat vaan suurenevat. Tässä tekstinpätkä USA:sta.
"
Laajeneminen ja kutistuminen ovat syypäänä maaliongelmiin. Polttoaineessa oleva etanoli on puolestaan syyllinen tankin paisumiseen. Tankki reagoi veteen, jota on etanolin myötä mukana. Vesi pysyy tankissa niin kauan kun siellä on etanoliakin. Tyhjennä ja kuivaa tankki ja jätä se kuivumaan, ainakin kuukausi. Sitten pinnoita sisäpinnat Caswell 2pt epoksijärjestelmällä. Itse käytän Dragons Blood:ia.
"
« Viimeksi muokattu: Elokuu 30, 2015, 00:09:13 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

Urpo ja Turpo

  • Viestejä: 1 189
Vs: etanoliton bensiini
« Vastaus #10 : Elokuu 28, 2015, 18:58:21 ip »
Muovimaalareita löytyy ehkä Tampereeltakin, mutta tuolla ainakin osataan:

http://www.sbsi.fi/pages.php/Etusivu

Breeze

  • Viestejä: 1 552
Vs: etanoliton bensiini
« Vastaus #11 : Elokuu 28, 2015, 20:50:43 ip »
Lainaus

Halkeileeko muilla muovitankin maalaus?

Cagivan muovitankki maalattiin n. 4 vuotta sitten ja ei mitään ongelmia ole ollut maalipinnan tai tankin muodon kanssa.
Ainoa ongelma oli maalarin mukaan saada sama ja tasaisen sävy joka puolelle tankkia. valosta ja sen suunnasta riippuen tankissa näkyy edelleen "varjoja" ihan eri tavalla kuin vastaavassa peltitankissa.
Oli kuulemma melko haasteellinen maalata kiiltävällä hopean harmaalla värillä.
Aprilian muovitankki oli kuulemma paljon helpompi maalata, kun oli Cagivan tankilla ensin harjoitellut... ;D
Tämäkin vielä! ! !

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: etanoliton bensiini
« Vastaus #12 : Elokuu 28, 2015, 21:49:14 ip »
Eikös sillä maalauksella tarkoiteta sisäpintaa? Sieltähän se pitää tiivistää.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: etanoliton bensiini
« Vastaus #13 : Elokuu 29, 2015, 12:10:09 ip »
Olen tullut siihen tulokseen että alkuperäinen maalaus alkuperäisessä tankissä, muutti se muotoaan eli eli, kestää kyllä. Vertailu saman ikäisiin alkuperäismaalilla varustettuihin pyöriin.
Automaalari ei vain ole kyennyt tankkia maalaamaan siten kuin se on alkuperäisesti tehty. Mitään muuta ongelmaa ei tankin suhteen ole. Kiinnitys on samassa kohtaa kuin ennenkin ja maalin särkyminen on tapahtunut tankin yläosassa.

Ajatuksena maalauttaa koko pyörä tulevana talvena.

Noita tankin sisäpinnoitteita on montaa sorttia ja on varmasti toimiva ratkaisu kunhan saa aineen levitettyä tankin sisäpintaan 100% varmuudella. Sekään ei vielä riitä vaan pinnoitteen pitää vielä pysyäkin tankin sisäpinnassa. Paljon olen kuullut juttuja siitä kuinka pinnoite on irronnut ja tukkinut polttoainejärjestelmän.

Pinnoitteen valitseminen on siis vaativaa. Varmaan pohjatyötkin että pinnoite tarttuu sisäpintaan.