Kirjoittaja Aihe: Kärjetön sytytys 850 GT -72, suosituksia  (Luettu 2496 kertaa)

IlkkaH

  • Viestejä: 1
Kärjetön sytytys 850 GT -72, suosituksia
« : Kesäkuu 18, 2013, 15:46:01 ip »
Terve, harkitsen moisen hankkimista. Anturit kampiakselin päähän vai virranjakajaan? Kokemuksia? Suosituksia?
- Ilkka H.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kärjetön sytytys 850 GT -72, suosituksia
« Vastaus #1 : Kesäkuu 18, 2013, 22:08:38 ip »
Molempiin tapauksiin on olemassa laitteita. Niin kampiakselille kuin virranjakajan sisään. Kampiakselin päässä kun lymyää se kiilahihnapyörän niin noin äkkiseltään siihen joutuisi tekemään lisäosia joita ei laturilliseen myöhemmän malliseen tarvitse tehdä.

Virranjakajan osalta on olemassa yksi haitta: jakoketju/ratasjakopää (riippuu versiosta) aiheuttaa jonkin verran välystä, samoin nokka-akselin takapäässä oleva virranjakajan kulmavaihde. Kärjet saa kyllä pelaamaan hyvin mutta sen alla oleva keskipakosäädin on jossain määrin kuluessaan aiheuttamassa vääristynyttä sytytyshetkeä eli käytännössä tehottomuutta.

Silti tekisin niin että tyhjentäisin virranjakajan kaikista mekaanisista hilkkeistä ja laittaisin anturoinnin sinne ja itse sytytyslaitteen muistiin hyvän sytytyskäyrän.
Eli kyseeseen tulee ohjelmoitava digitaalinen sytytysjärjestelmä. Muita pitäisin rahojen tuhlaamisena.

Tässä parin vuoden takaista tietoa omassa blogissani:
http://www.motomatti.fi/2011/12/digitaalisytytyksen-asentaminen.html

Kaikesta paras olisi kuitenkin laittaa keskipakosäädin ja muutkin osat virranjakajasta kuntoon ja säästää rahat muuhun.

 
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 20, 2013, 11:42:56 ap kirjoittanut motomatti »

GeeTee

  • Viestejä: 27
Vs: Kärjetön sytytys 850 GT -72, suosituksia
« Vastaus #2 : Kesäkuu 30, 2013, 23:45:12 ip »
Olen joskus harkinnut myös kärjettömän systeemin laittamista GT850 -73 pyörääni. Sitten luin Greg  Benderin omia kokemuksia, ja luovuin ajatuksesta ainakin toistaiseksi.  http://thisoldtractor.com/gtbender/moto_guzzi_loopframe_electrical.htm#gtb_electronic_ignition_-_alternatives

Greg oli alkuun tyytyväinen kärjettömään systeemiin, mutta sitten laite vaan kärähti pari kertaa ja kaveri kaivoi lopulta vanhan kärkisysteemin takaisin palvelukseen.

Omassa pyörässäni jännitteet tahtoi olla epävakaan tuntuisia Boshin tasavirtalaturin aikaan. Lieneekö syy ollut laturissa vai säätäjässä. Ajovalopolttimot olivat kuitenkin kovin lyhytikäisiä. Luulen että Benderillä on saattanut olla samankaltainen asia takana, ettei kärjettömän elektroniikka oikein kestänyt.

Myöhemmin vaihdoin laturiksi Hitachin vaihtovirtalaturin, jossa säädin on integroitu laturiin. Nyt jännitteet ovat tasaisia ja mm. polttimot pitkä-ikäisiä. Uskoisin myös että kärjetön systeemi toimisi ja kestäisi nyt hyvin. En kuitenkaan ole nähnyt asiaa kovin tärkeäksi, koska kärjellinen jakaja on pelannut niin varmasti. Keskipakosäätäjän jouset kyllä pitäisi jo uusia, jos niitä uusia jousia vielä jostakin löytäisi. Itse Marelli jakaja taitaa olla sama laite, joka oli ollut joskus Fiat 500 autoissa. Sellaisia uusia saattaisi myös löytyä jostakin vielä vara-osina.


 

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Kärjetön sytytys 850 GT -72, suosituksia
« Vastaus #3 : Heinäkuu 01, 2013, 09:42:04 ap »
Komppaan GeeTeetä,

Kärjellinen sytytys on erittäin varmatoiminen ja vähäisellä huollolla toimiva zydeemi. Omassa ajohistoriassa on yhden kodensaattorin mykistyminen 22  Guzzivuoden aikana. Jos virranjakajan nokka-akselin pitää voideltuna niin kärkien säätötarve on ällistyttävän pieni, luulen etten ole itte kajonnut siihen kuin muutaman vuoden välein, uudet kärjet olen tainnut vaihtaa kerran koko aikana.  Plussapuolena on ehdottomasti se, että jos kuitenkin käy niin, että kipinä menee piilosille jossakin keskellä ei mitään, niin vian paikallistaminen ja korjaaminen käy kuitenkin melkein missä tahansa.