Kirjoittaja Aihe: Vilkkumurheita  (Luettu 5745 kertaa)

egon

  • Viestejä: 973
Vilkkumurheita
« : Kesäkuu 11, 2013, 10:24:05 ap »
Ihmeelliset on sähkön oikut. Millessä mykistyivät vilkut hätävilkkuja lukuunottamatta. Tuumasta toimeen: liittimet tankin alla on avattu ja puhdistettu taas kerran (siis eka toimenpide aina jos sähköissä ilmenee jotain kummallista). Ei tulosta. Sitten avattiin vilkkukytkin ja etsittiin kadonnutta sähköä.  Hyppyjohdolla annettu jännite saa vilkut palamaan jatkuvasti. Sitten annetaan hyppyjohdolla jännitettä vilkkureleen lähtöjohdon kantaan. Sieltäkin saa vilkut palamaan jatkuvasti. Sitten annetaan hyppyjohdolla jännitettä vilkkureleen tulojohtoon ilman myönteistä tulosta. Sitten kokeilaan laittaa hätävilkut päälle ja vilkkurele alkaa napsuttaa tasisesti ja kaikki lamput välkkyvät ihanasti.

Vika ei siis ole hapettuneissa ryhmäliittimissä koska sähkö menee sinne läpi vilkkureleeltä. Vika ei ole myöskään katkaisijassa, koska sillä pystyy sytyttämään vilkut jatkuvaan loistoon. Minusta tuntuu ettei vika ole myöskään vilkkureleessä koska hätävilkut toimii.

Vilkuissa ei siis ole mitään vikaa paitsi ettei ne toimi. Ideoita? Juu, keksin jo ihan itse, että vaihdetaampa uusi vilkkurele. Mutta jos on muita ideoita niin kiitos paljon. 

TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vilkkumurheita
« Vastaus #1 : Kesäkuu 11, 2013, 10:57:13 ap »
Muistaakseni nelivilkkuja varten on releissä erillinen ulostulo. Onko Sinun releessä kaksi vai kolme johtoa?
Vilkkurele toimii siten, että reletoiminnolle annetaan vilkkukatkaisijan kautta ja lamppujen läpi "maata". Vilkkukatkaisija on tavallaan kolmiasentoinen kytkin. Eli sähkö menee näin: Sulakkeelta releelle, releeltä vilkkukatkaisijalle, kytkimeltä ao. puolen lampuille ja lampuilta "maahan".
Keskiasennossa ei ole kontaktia ja reuna-asennoissa ao. puolen vilkut vilkkuvat.
- Nelivilkku toimii = polttimot ok ja johdot+liittimet vilkuille ok
- Nelivilkku toimii = Rele saa sähköä
Kun en tiedä releen tyyppiä, niin saattaa olla sellainen tilanne, että normaalivilkun ulostulo on "pimeä", mutta nelivilkku toimii. En neuvo, kokeilemaan uudella releellä.... ;-)
Mittaapas jännite seuraavista:
- Releen sisäänmeno
- Releen ulostulo. Tässä pitäisi olla akkujännite silloin, kun vilkku ei ole päällä.
- Vilkkikatkaisijan tulonapa. Tässä pitäisi myös olla akkujännite silloin, kun vilkku ei ole päällä.
- Vilkkukatkaisijan lähtönapa. Tässä pitää jännitteen olla rytmikkäästi päällä-pois silloin, kun vilkkuu ao. puolella.

Näin nopeasti...


egon

  • Viestejä: 973
Vs: Vilkkumurheita
« Vastaus #2 : Kesäkuu 11, 2013, 11:04:29 ap »
On ilo asioida ammattimiesten kanssa! Tuossa kytkennässä on kuitenkin vain kaksinapainen rele. Lähtönavasta lähtee kaksi piuhaa joista toinen menee juuri noin: vilkkukatkaisimelle, jolla valitaan kumman puolen polttimoiden kautta annetaan systeemiin maattoa. Jos olen hiukan oikeilla jäljillä niin toinen karva menee hätävilkun kytkimelle, joka puolestaan maattaa systeemin kaikkien polttimoiden kautta.


TimoEv

  • Viestejä: 2 171
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Vs: Vilkkumurheita
« Vastaus #3 : Kesäkuu 11, 2013, 13:49:47 ip »
No niin...
Pähkäilin asiaa kynällä ja paapperilla. Kaksinapaisen releen ulostulossa on sitten todellakin molemmat toiminnot samassa piuhassa. Nelivilkkukytkennästä ei sen enempää, koska toimii. ( Siellä on tod.näk. kaksi diodia estosuuntaisesti jne. )
Joten nyt pitäis mitata onko katkaisijalla sähköä niin kuin aiemmin kirjoitin.
Suuntavilkun voisit testata siten, että johtolenkillä ohitat siellä katkaisijalla ja testaat toimiiko molemmat puolet. Jos toimii lenkillä, mutta ei katkaisijalla, niin ohjekirjan "Kätevästi korjauksia" mukaan katkaisija on viallinen. HUOM! Kun en tiedä rakennetta, niin saattaa olla johdin irti tai sisällä likaa tms.
 
Tuli tästä mieleeni, jotta oliskos syytä vaikka seuraavaan Il Falconeen tehdä juttu kuvineen pyörän sähköasioista ja mittaamisesta, sekä erilaisesta vianhausta? Samaan tyyliin kuin tein johdonjatkamisesta. Kun on tätä sähköasiaa jo 1973 alkaen eri tavoin säätänyt. Sekä hitule-, että paksusähköpuolella aina 25kV:iin asti...

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vilkkumurheita
« Vastaus #4 : Kesäkuu 11, 2013, 16:09:06 ip »
Noissa vanhojen Guzzien katkaisijoissa on niin hengettömät hilut , etten ihmettelisi vian olevan siellä. Esim juotos irti tms.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Vilkkumurheita
« Vastaus #5 : Kesäkuu 11, 2013, 16:26:09 ip »
Lainaus
oliskos syytä vaikka seuraavaan Il Falconeen tehdä juttu kuvineen pyörän sähköasioista ja mittaamisesta, sekä erilaisesta vianhausta

Kannatetaan.

Täällä oli ne Carl Allisonin värittämät ja ehkä selkeämmät sähkökuvat (alempana: "Moto Guzzi color wiring schematics"):
http://www.thisoldtractor.com/guzzi007/sportissimo.html
V11 - it defines you.

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Vilkkumurheita
« Vastaus #6 : Kesäkuu 11, 2013, 19:18:18 ip »
Mikä se on tämä mille? Katsoin muutamia em. kaaviota ja näyttäisi olevan vilkuille tuleva sähkö hätävilkkukatkaisimen yhden nastan takana silläviisiin, että kosketin on oltava lepoasennossa kiinni ja siitä vasta tulee vilkun suunnan valitsimen keskijohtoon sähkö. Siinä valitsimen keskijohtimessa siis pitäisi olla mittarilla nähtävissä "päivystämässä" joku jännite. Jos ei ole niin sitä hätävilkun aika moninapaista kytkinkopleksia pitäisi ehkä elvyttää jotenkin. Vilkkujen naksutusrele on noissa kaksinapainen ja alkaa ilmeisesti itse pätkytellä kun virtaa pyydetään mihin tahansa tarkoitukseen. 1000 sp:ssä vaan on se naksutin kahdennettu varmaankin virtakeston takia.

Hyviä kaavioita ja tervetullut linkki.  ;D

EDIT: Hmm... on noita kyllä toisellakin tavalla. Se tarkka pyörän malli pitäisi tietää.

EDIT 2: Oletettiin vissiinkin, että vilkkurele ja vilkkukytkin ovat ehjiä. Jos niin on se selviää tuolla Motomatin jäljempänä kertomalla koekytkennällä, tai vielä selvemmin, jos on yksilöitävissä vilkkureleen lähtönapa ja siitä kytketään apujohdin vaihtokytkimen yhteiseen napaan. Vielä parempi, jos molemmista on entinen johdin ensin otettavissa irti, pois sotkemasta. Jos näin toimii vilkut niin ko. palikat ovat ehjiä. Jos vilkku vain palaa vilkkumatta, on vika vilkkureleessä. Se nim. on sellainen, että osa sen vilkutuksen aikavakiopiiriä on polttimot. Jos neljällä lampulla vilkkuu mutta kahdella ei niin rele on rikki. Niinkin voi koestaa, että kytkee koelampun vilkkureleen lähtönavasta runkomaahan. Lampun wattimäärä määrää kuinka tiheään vilkkuu. (Väärässäkin voin olla. Nimittäin jotkin noista vilkkureleistä ovat täysin elektronisia, eivätkä piittaa kuormituksen määrästä mitään, mutta silloin ne eivät myöskään naksu, vaan ääni tehdään jollain toisella tavalla.)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 11, 2013, 21:12:43 ip kirjoittanut Hajakenttä »
Sentire la forza!
Terv: Timo

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Vilkkumurheita
« Vastaus #7 : Kesäkuu 11, 2013, 19:40:44 ip »
Laki ei vaadi nelivilkkua.
Jos vaiva on siellä nelivilkun kytkimessä, joka on melko monimutkainen, niin sen voi ohittaa niin että valitaan nelivilkun kytkimeltä se johto johon virta (arvatenkin keltainen) tulee kaiken aikaa ja kytketään se ohi siihen johtimeen (oranssi) joka lähtee varsinaiselle vilkkukytkimen "keskinapaan". Haittana on että vilkku pelaa vaikka ei ole virta päällä. Jos ei pelaa sittenkään niin ihmetellään lisää...

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Vilkkumurheita
« Vastaus #8 : Kesäkuu 11, 2013, 23:04:01 ip »
Lainaus
Mikä se on tämä mille?

Veikkaan tätä:
"
Mille GT (1987-1993)
Unelma mustaa, alumiinia ja kromia. Muistuma jo pitkään unohtuneena olleeseen traditioon. Paluu konstailemattomaan, voimakkaaseen ja luotettavaan touring –pyörään. Kaikkea sitä, mikä pitää vanhat V7 ja V7Special Guzzistien muistoissa.  Alkusysäys pyörään tuli Saksasta, joka oli tuohon aikaan suurimpia Guzzin markkina-alueita. Ei mitään 16 tuuman kokeiluja, ei muovisia kuttaperkkaosia, yksinkertainen all-around moottoripyörä, jossa vanhojen 60 –luvun Guzzien tunnelmaa. Otettiin SPII, purettiin katteet, asennettiin eteen klassinen 18 tuuman rengas ja ruuvattiin V75 Floridan mittaristo ja valonheitin yläkolmioon kiinni. Maalattiin tankki ja sivukopat mustiksi, koristeeksi pari kultaista vauhtiviivaa. Moottori, vaihteisto ja perä suoraan SP II (67 hv/ - 6700 r/min), pakoputkissa muutamia pikkumuutoksia. Ohjaustangon kytkimet saksalaiselta Magura:lta.

Vain 250 kappaletta kerrotaan alun perin rakennetun, ensimmäiset oli numeroitu 1-250 takaistuimeen. Valmistusmäärä kasvoi lopulta paljon, koska kauppa kävi hyvin erityisesti Saksassa ja Italiassa. Lehdistö ylisti mahtavaa V-moottoria, joka näkyi nyt hyvin kun katteita ei ollut.  Matkakäytöstä moottori sai erityisesti kehuja (Motorrad). Saksassa tarjottiin paljon lisävarusteita: pinnavanteet, Lafranconi pakoputket, sivulaukut, elektroninen sytytys, 3” takarengas.

Kohta perään tuli tulisen punainen versio, jonka yhteydessä esiteltiin rungon kaksoisputkimuutokset. Tällaista ei ollut ollut saatavilla sitten legendaarisen V7 Sportin. Pinnavanteet, kromatut kapeat ja korkeat peilit kuuluivat myös varustukseen.
"
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 12, 2013, 00:58:31 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vilkkumurheita
« Vastaus #9 : Kesäkuu 11, 2013, 23:49:15 ip »
Meinasin itsekin kirjoittaa, että Mille Gt, kasattu kaikista ylijäämäosista. Ei sillä, tyylikäs keitos.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Vilkkumurheita
« Vastaus #10 : Kesäkuu 13, 2013, 20:04:42 ip »
Juu, katkaisjan keskinapaan ehkä pitäisi tulla jännite. En vielä mitannut että tuleeko, mutta jos siihen antaa hyppyjohdolla voltteja niin katkaisimella saa molemipen puolten vilkut palamaan jatkuvasti. Keskijohtoon tulee paksusta nipusta oranssi johto, jonka toinen pää on vilkkureleen lähtönavassa. Jos antaa hyppyjohdolla jännitettä sinne villkureleen lähtönapaan niin ihan samoin saa jatkuvan valon aikaiseksi molemmille puolille vilkkujen polttimiin.

Syystä jota en millään voi käsittää, kun antaa hyppyjohtosähköä releen tulonapaan niin se ei ala naksuttaa. En voi käsittää miten hätävilkkukatkaisimen kautta annettu maatto on sille mieluisempaa.

Olen ollut viimeaikoina niin ahkerasti tienpäällä etten ole ehtinyt jatkamaan tutkimuksia. Tilapäisratkaisuna laitoin hyppyjohdon releen lähtönapaan ja risteyksessä napsuttelen kytkintä ees taas. Vikkuhan se on sekin. Huomenna lähdetään reissuille ja palaillaan ehkä heinäkuussa taas asiaan.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Vilkkumurheita
« Vastaus #11 : Kesäkuu 13, 2013, 20:09:41 ip »
Otapa toiset polttimot pois käytöstä, kun käytät hätävilkkua. Palaako jatkuvana? Neljän polttimon kuorma riittää katkomaan relettä, kahden ei..?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Temu

  • Viestejä: 34
Vs: Vilkkumurheita
« Vastaus #12 : Kesäkuu 13, 2013, 20:40:49 ip »
Sähköstä en paljon ymmärrä, mutta omassa Millessä oli joskus samantapaista häiriötä ja silloin syyksi löytyi sulakkeiden takana oleva liitin.
Se on siellä alttiina takapyörän roiskeille ja oli hyvin hapettunut. Kyseessä oli vuosimalli 1989.

Timo

Hajakenttä

  • Viestejä: 955
Vs: Vilkkumurheita
« Vastaus #13 : Kesäkuu 14, 2013, 16:06:40 ip »
Ihan sitä Millen kytkentäkaaviota ei noista löydy, mutta jos se aihio on 1000 SP tjsp... niin niissä näkyisi olevan vilkun sähkön kulkureitti lähes sama kaikissa. Ikävä kyllä nuo kytkentäkaaviot ovat aika virattomia kun niiden komponenttien, kuten kytkimien, sisäkytkentä on niin huonosti esitetty. Se on tavallista kaikissa ajoneuvoissa. Sähkömies piirtäisi nuo asiat toisin.

Kannatan myös lajitoveri kaimani TimoEV:n ehdotusta, toiminnallisten piirustusten kokoamista jonnekin. Aika melkoinen joukko niitä kyllä tulisi eikä talkoo ole pieni. Tärkeäähän olisi "vetää suoraksi" pääsignaalitien kulku jonkin toiminnan kannalta, esim. vilkun, ja merkitä sen oleelliset reittipisteet mahdollisine valokuvineen ja mittausarvoineen ja sijaintitietoineen.

Mutta asiaan... näyttäisi olevan tuplattu vilkkurele kahden releen rinnankytkennällä. Muita kytkentäpisteitä on paljon. Siellä on ainakin kytkentärimoja, joiden kautta toiminta kulkee. Hätävilkkukytkimen kautta reitti menee myös, mutta kaaviosta ei selviä, onko sitä käytetty muuten kuin kytkentäpisteenä. Virta-avainkytkimen läpi se virta ainakin menee. Se on yksi aika epäilyttävä vikamahdollisuus. Hätävilkkuhan toimii eri virta-avaimen asennolla kuin suuntavilkku.

Lainaus
katkaisjan keskinapaan ehkä pitäisi tulla jännite. En vielä mitannut että tuleeko, mutta jos siihen antaa hyppyjohdolla voltteja niin katkaisimella saa molemipen puolten vilkut palamaan jatkuvasti.
Tämä todistaa, että vilkkukytkin on ehjä. :)

Lainaus
Keskijohtoon tulee paksusta nipusta oranssi johto, jonka toinen pää on vilkkureleen lähtönavassa. Jos antaa hyppyjohdolla jännitettä sinne villkureleen lähtönapaan niin ihan samoin saa jatkuvan valon aikaiseksi molemmille puolille vilkkujen polttimiin.
Tämä todistaa, että tuo yhteysväli on ehjä. :)

Lainaus
ja silloin syyksi löytyi sulakkeiden takana oleva liitin.
Se on siellä alttiina takapyörän roiskeille ja oli hyvin hapettunut. Kyseessä oli vuosimalli 1989.
Vilkkureleen sähköt tulevat tosiaan sulakkeelta, onhan se ehjä?

Jos vilkkureleelle antaa apujohtimella 12V siihen tulonapaan... toimiiko sitten? Jos toimii, pitää etsiä vikaa vilkkureleen etu- eli akunpuoleiselta suunnalta. Siellä on mm. virtalukko ja sulake. Jos tällä kokeella tulee myös vain kiinteä valo, eikä rele vilkuta, on se rele (luultavasti vain toinen kahdesta) rikki.

Lainaus
Syystä jota en millään voi käsittää, kun antaa hyppyjohtosähköä releen tulonapaan niin se ei ala naksuttaa. En voi käsittää miten hätävilkkukatkaisimen kautta annettu maatto on sille mieluisempaa.
Asian voi käsittää niin, että releen tulonapaan tulee virtalukon ja sulakkeen ja muutaman liitospisteen kautta (pysyvä) 12V ja lähtönapaan annetaan resistanssin (lamppujen) läpi maata. Mittarilla voi todeta tuleeko siihen tulonapaan virta pysyvästi kun virta-avain on ajoasennossa. Kun lamput on kytketty suuntamerkkikytkimellä releen lähtönavasta maahan releen kotelon sisällä oleva kondensaattori alkaa varautua. Releen lepotilassa olevat koskettimet antavat lampuille virtaa. Kun kondensaattori on tarpeeksi varautunut sen jännite riittää käämille vetämään relettä ja koskettimet avautuvat ja lamput sammuvat. Apukosketin puolestaan menee nyt kiinni ja purkaa kondensaattorin apuvastuksen kautta, jolloin aikavakion jälkeen kondensaattori on taas purkautunut sen verran, että rele päästää. Sitten taas kaikki toistuu...

Kondensaattorit ovat tyypillisesti vanhenevia osia. Ne menettävät varauskykynsä.
Sentire la forza!
Terv: Timo

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Vilkkumurheita
« Vastaus #14 : Kesäkuu 14, 2013, 16:44:50 ip »
en jaksanut lukea yksityiskohtia mutta millessä on maguran kahvat mahtaako niissä olla erilainen kytkentä, mille oli kait nimenomaan saksan maahantuojan speksaama ja siihen laitettiin sitten eri kahvatkin, vai oliko peräti niin että 1. sarjassa on magurat mutta 2. sarjassa samat kahvat kun muissakin guzzeissa ?