Kirjoittaja Aihe: Lipanonin Calin konetta purkamassa  (Luettu 5662 kertaa)

BMW

  • Viestejä: 338
Lipanonin Calin konetta purkamassa
« : Toukokuu 22, 2013, 20:28:07 ip »
No niin. Tänään sitte otin Calin konetta vähä auki sen metallihiukkasmysteerion takia. Eli kun sielä öljypohjassa oli metallihiukkasia aika paljo kun piti keväällä vaihtaa suodatinta. Ensin öljypohja pois ja kurkistelua sieltä koneen sisään; ei näy mitään kummallista. Sitte jakopää auki;siistä ja puhdasta, ei mitään kummallisen näköstä, ei metallihitusia. Sitte kannet irti; ei mitään kummallista eikä metallihiukkasia missään. No sitte sylinterit irti; ei vieläkään mitään omituisen näköstä, siistit sylinterien sisäpinnat ja männät, eikä metallihitusia missään. Männät irti; kunnossa näyttää olevan kaikki; ei metallihiukkasia näy missään, ei laakereissa väljää eikä muutakaan omituisen näköstä. Nostajakupit ihan siistit, sileet ja puhtaat. Työntötangot ehjät ja hyvät.  Niin ja venttiilien välykset oli ihan kohallaan, 0,22mm kaikki. Mistä ihmeestä on tullu ne metallihituset sinne öljypohjaan. Jossakin on pakko olla jotakin kun sitä oli niin paljo.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Lipanonin Calin konetta purkamassa
« Vastaus #1 : Toukokuu 22, 2013, 22:08:44 ip »
Katso öljypumpun sisälle.

- JuhaV

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Lipanonin Calin konetta purkamassa
« Vastaus #2 : Toukokuu 23, 2013, 15:48:34 ip »
Nyt jakokettinki pois ja öljypumppu pois. Ihan puhdasta öljypumpun sisällä. Nokka-akselia tiirailin oikein kunnon valon kanssa ja näyttää virheettömältä. Eihän siinä enää oo purettavaa kun nokka-akseli pois ja kiertokanget ja kampura pois. Mistä sielta metallihiukkasia lähtis? Luulis että jos joku laakeri ois hajonnu niin tuntuis löysää jossain. No, täytyy purkaa vaan kaikki auki kun nyt taas kerkii.

JuhaV

  • Vieras
Vs: Lipanonin Calin konetta purkamassa
« Vastaus #3 : Toukokuu 23, 2013, 17:30:25 ip »
Katso huolella se öljypumppu. Ota ne rattaat ulos ja tutki sen pesän pohjan kuluma ja akselitappi ja varsinainen pumppua pyörittävä akseli.

Kampiakselin runkolaakerit on isot ja niistä voisi lähteä metallia enemmänkin mutta sen kyllä näkisi laakeripinnoista.

Onkos virranjakajan akseli myös ok ?

Aika mystinen juttu, toivottavasti syy selviää.

T: JuhaV

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lipanonin Calin konetta purkamassa
« Vastaus #4 : Toukokuu 23, 2013, 20:29:13 ip »
Oletko kokeillut,  tarttuuko magneettiin siitä öljystä mitään?  Vai onko alumiinia?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Lipanonin Calin konetta purkamassa
« Vastaus #5 : Toukokuu 24, 2013, 07:22:34 ap »
Putsasin sen öljypohjan jo sillon aiemmin keväällä ja osa tuntui olevan magneettiin tarttuvaa ja osa ei. nyt kun oon katellu muualta moottorista, ei näytä missään olevan minkäänlaisia irtonaisia metallihiukkasia. Öljypumpun tutkin jo kyllä tarkasi ja minusta se on ihan kunnossa eikä tosiaan sekään sisältänyt mitään irtonaista eikä myöskään mtään naarmuja, kolhuja tai muuta semmosta.Kulumaa en vielä mitannu.  Niin ja sillon aiemmin keväällä öljynpaineet oli semmoset kun ne on ennenkin ollu. Koneessa on öljynpainemittari jota oon tottunu seuraamaan aktiivisesti. Virranjakajan akselikin on ok.

Omobono

  • Viestejä: 38
Vs: Lipanonin Calin konetta purkamassa
« Vastaus #6 : Toukokuu 24, 2013, 21:54:55 ip »
Joskus oon löytänyt ruosteista metallisilppua öljypohjasta. Se oli rungon sisältä irronnutta ja kulkeutunut huohotinletkujen kautta öljypohjaan. Kyseessä oli pitkään ajamattomana ollut pyörä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Lipanonin Calin konetta purkamassa
« Vastaus #7 : Toukokuu 24, 2013, 22:03:28 ip »
Vierasesineongelmaan olen törmännyt kerran. Silloin oli pudonnut mutteri koneen sisään. Mistään ei puuttunut yhtään niin voi olettaa että kokoonpanossa on tapahtunut vahinko.
Ehkäpä silpun lähde vielä lähemmässä tarkastelussa löytyy tai sitten se on perua edellisestä remontista jossa ei sisälmyksiä ole siivottu.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Lipanonin Calin konetta purkamassa
« Vastaus #8 : Toukokuu 25, 2013, 07:22:46 ap »
Joka kevät oon ton öljypohjan avannu ja vaihtanu suodattimen ja putsannu karkeesihdin ja aiemmin ei oo ollu mitään ylimäärästä. No, kun tässä ny taas kerään inspiraatioo niin kiskasen loputkin kamat lohkosta ulos nin eiköhän sieltä jotain selvii. Ja jos ei selvii nin panen soodapuhaltain koko myllyn kun se kerta on osina ja sitte kasaan entistä ehompana.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Lipanonin Calin konetta purkamassa
« Vastaus #9 : Toukokuu 26, 2013, 20:32:56 ip »
Nonni!Nyt on sitte Calin moottorinlohko tyhjä. Kiertokanget kunnossa, liuskat ehjät ja hyvät alapäissä ja puslat yläpäissä. Kampura priimakunnossa. Avasin sen putsausropun kampurasta ja yllättävän vähä oli siellä sisällä paskaa ja ihan kiinteenä kerroksena. Putsasin hyvin ja puhaltelin. Kampuran petilaakerit kummassakin päässä priimakunnossa. Nokka-akseli ja nokka-akselin laakerointi priimakunnossa. Siis mistä helkkarista se metalliporo sinne öljypohjaan oli tullu? No onhan noi kannet vielä purkamati mutta mistä sieltä olis irronnu metallia kun näyttää kaikki ehjältä. Omituinen juttu kyllä. Ei ny tunnu uskottavalta että joku ois sinne rautasahan purua tahallaan karistellu.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lipanonin Calin konetta purkamassa
« Vastaus #10 : Toukokuu 26, 2013, 20:53:25 ip »
Siis kyseessä on ihan sellaista kiinteää purua? Koko ajan päässäni luullut, että metallihohtoa öljyssä. Ilmeisesti olet mitannut/tarkastanut päittäisliikkeen kampuralla ja nokalla? Ettei sieltä ole pupeltanut.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Lipanonin Calin konetta purkamassa
« Vastaus #11 : Toukokuu 27, 2013, 08:00:30 ap »
Ihan semmosta kun ois rautasahan purua. Nokka-akselilla ehkä hiukan ylimäärästä paittäisliikettä mutta ei kauheesti, eikä mitään jälkee että sieltä ois tavaraa irronnu. Kampuralla ei minusta päittäisväljää liian kanssa. Tosin en niitä mitannu vaan ihan käsikopelolla tunnustellen. Oishan siellä jotain jälkee jos ois tavaraa irti kolistellu. Kaikki laakeripinnat on ehjät ja siistit.  Enhän mä ois konetta purkaan ruvennu pienestä metallihohdosta öljyssä. Tosiaan niinkun rautasahan purua ja melko reilusti. Ja näköjään ainoostaan siellä öljypohjassa. Missään muualla koneen sisällä ei oo purkaessa näkyny minkäänlaista metallihiukkasta.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Lipanonin Calin konetta purkamassa
« Vastaus #12 : Toukokuu 27, 2013, 09:32:25 ap »
Juu, kyllä tuollainen karkean purun lähtöpaikka luulisi näkyvän.
Voisko tämä olla jotain sellaista, että olisi vasta nyt lähtenyt jostain kanavasta liikkeelle jotain koneistusmujua? Jos vaikka öljyn tyyppi ollut Libanonin aikaan jotain muuta ja nyt käytetty liuottanut karstat liikkeelle..?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Lipanonin Calin konetta purkamassa
« Vastaus #13 : Toukokuu 28, 2013, 19:49:23 ip »
Kyllä se ny rupee tuntuun siltä että on vain kaks vaihtoehtoo tohon murumysteerioon: 1. Murut on tosiaan lymyilly jossakin (Missä ihmeessä?) ja ny sitte jostakin syystä lähteny liikkeelle päätyen öljypohjaan. 2.Joku mukava ihminen varistellu öljyntäyttöaukosta rautasahan purua koneeseen joka tietenkin päätyy ainoostaan öljypohjaan mutta kuka piru ny semmosta tekis? Mikään ei oo rikki, missään ei oo naarmuja tai jälkiä ylimääräsestä aineesta joka ois seikkaillu jossain, eikä mistään muualta löytyny semmosia metallipuruja. Kone on täysin atomeina joten ei oo enää paikkaa mistä ettiä mitään.  Ei tässä muuta kun hiljakseen putsaileen osia ja kasaileen konetta takasin. Mystique!

BMW

  • Viestejä: 338
Vs: Lipanonin Calin konetta purkamassa
« Vastaus #14 : Toukokuu 31, 2013, 06:50:40 ap »
Nyt on koneen osat pesty työmaalla osienpesukoneessa. Kokoonpano voi alkaa. Inspiraation mukaan.