Kirjoittaja Aihe: Muunnelma aiheesta...  (Luettu 9270 kertaa)

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Muunnelma aiheesta...
« Vastaus #15 : Elokuu 02, 2010, 23:52:50 ip »

Juuri näin se oli. Tiedustelutieto ei ollut luotettavaa, koska tiedustelun kohde tunnisti moottorin pauhun jo peninkulmien takaa, ja ennätti varautua mahdolliseen tiedusteluun.. ;)

Jouko
[/quote]
Luotettavan lentomoottorin tekeminen ei ole helppoa. Sen huomaa kun tarkastelee tarjolla olevaa valikoimaa. Ei niitä montaa ole ja mukaan päässeetkin ovat käyneet pitkän, vuosien mittaisen, kehitys prosessin.
Mitä moottorin pauhuun tulee, joskus kotipuoleen mennessäni kuulin kommentin että, ei oikein tiedä tuleeko sieltä tietä pitkin Guzzi vai ovatko uttilaiset tulossa Mi 8:lla puidenlatvoja pitkin kylään. ;D
Sohc van Helmi.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Muunnelma aiheesta...
« Vastaus #16 : Elokuu 03, 2010, 10:03:24 ap »
Yksi paikka, mistä löytyy tietoa on:
http://www.designation-systems.net/dusrm/m-155.html

Yksi lennokki, joka käytti Guzzin moottoreita (2 kpl) oli Northrop Grumman (TRW/IAI) BQM-155A Hunter.
"The first production BQM-155A flew in February 1994, and all systems had been delivered by September 1995. However, operational evaluation did not go all well, and several Hunters were lost in crashes."

Seuraavassa versiossa oli/on Mercedes-Benz - moottorit.
Emeritus-guzzisti

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: Muunnelma aiheesta...
« Vastaus #17 : Elokuu 07, 2010, 12:07:25 ip »
Lainaus

Juuri näin se oli. Tiedustelutieto ei ollut luotettavaa, koska tiedustelun kohde tunnisti moottorin pauhun jo peninkulmien takaa, ja ennätti varautua mahdolliseen tiedusteluun.. ;)

Jouko
Luotettavan lentomoottorin tekeminen ei ole helppoa. Sen huomaa kun tarkastelee tarjolla olevaa valikoimaa. Ei niitä montaa ole ja mukaan päässeetkin ovat käyneet pitkän, vuosien mittaisen, kehitys prosessin.
Mitä moottorin pauhuun tulee, joskus kotipuoleen mennessäni kuulin kommentin että, ei oikein tiedä tuleeko sieltä tietä pitkin Guzzi vai ovatko uttilaiset tulossa Mi 8:lla puidenlatvoja pitkin kylään. ;D
Toisaalta joskus voi jopa lähinnä äänellään myyvä harlei parkinson, Mistral-äänenvahvistimilla varustettu guzzi, 200km/ mateleva pikku-Cessna tai jopa "hiljainen" Hornet päästä yllättämään, jos/kun olosuhteet ovat otolliset, ja äänilähteen ja havainnoitsijan välissä vaikka sopiva inversiokerros. MI-8 lienee poikkeus, joka vahvistaa säännön. Samoin kuin se pelkillä mistraaleilla 'viritetty' gutsi, jossa kaasun kääntäminen nelinkertaistaa äänen, mutta vauhti pysyy ennallaan.

Jos se "moottorin pauhu" olisi ollut se ratkaiseva tekijä lentolaitteen kehittelyssä, ei koko lentokonetta saati helikopteria olisi koskaan kehitelty loppuun asti ja nykyisiin muotoihinsa. Sotilaskoneitakin on rakenneltu jo vuosidadan ajan, eikä edelleenkään äänenvaimennus ole se tärkein kriteeri. Onhan tuo Rotaxikin tehnyt kait jokusen rupelinpyörittäjän jo paljon ennen (kaksipyöräisen) renkaanpyörittäjien mootoreihin sekaantumista.

Noinkohan muuten kukaan ei ole hoksannut käyttää tuota Mandellon pyöritintä venemoottorina? Siinähän se voisi olla selvästi soppelimpi valinta kuin keveyttä, voimaa ja kierroksia vaativassa rupelinpyörityksessä. Kait.

Vierailija

  • Viestejä: 1 671
Vs: Muunnelma aiheesta...
« Vastaus #18 : Elokuu 07, 2010, 16:18:55 ip »
<snip>
Noinkohan muuten kukaan ei ole hoksannut käyttää tuota Mandellon pyöritintä venemoottorina? Siinähän se voisi olla selvästi soppelimpi valinta kuin keveyttä, voimaa ja kierroksia vaativassa rupelinpyörityksessä. Kait.

Aivan! Kääntö ylösalaisin ja sylinterit pohjan läpi - tulee vesijäähdytyskin lähes ilmaiseksi.  ::)
Emeritus-guzzisti

capriccioso

  • Viestejä: 196
Vs: Muunnelma aiheesta...
« Vastaus #19 : Elokuu 08, 2010, 11:19:00 ap »
<snip>
Noinkohan muuten kukaan ei ole hoksannut käyttää tuota Mandellon pyöritintä venemoottorina? Siinähän se voisi olla selvästi soppelimpi valinta kuin keveyttä, voimaa ja kierroksia vaativassa rupelinpyörityksessä. Kait.

Aivan! Kääntö ylösalaisin ja sylinterit pohjan läpi - tulee vesijäähdytyskin lähes ilmaiseksi.  ::)
Juu, tuohan on melkein turhan hyvä idis olla kokeilematta. Hmm, mitenkähän nuo tulpanhatut sun muut yksityiskohdat saataisiin vesitiiviiksi..?
Kuvia kehiin, jos/kun joku saa moisen tekeleen toteutettua.  :)

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Muunnelma aiheesta...
« Vastaus #20 : Huhtikuu 21, 2013, 01:55:24 ap »
"Parhaatkaan kannet eivät tee Guzzin sylinteriryhmästä sen valtavan kampiakselin kanssa sitä, mitä VA10 -moottori oli, joka oli jo 1999 valmis. Siitä olisi pitänyt tehdä jotain...".

- Mikähän tää oli ?  Onkos tämä museossa esillä (en ole vieläkään käynyt) ?
V11 - it defines you.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Muunnelma aiheesta...
« Vastaus #21 : Huhtikuu 21, 2013, 10:46:16 ap »
Tuosta oli juttua joskus viisitoista vuotta sitten Motorrad-lehdessä. Proto, jonka piti uudistaa sporttitykkien konehuone. Kulmakin oli pienempi, kuin 90.
Hyvä pyörä, parempi mieli.