Kirjoittaja Aihe: Katkenneen kytkinvaijerin pelastusoperaatio  (Luettu 3130 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Katkenneen kytkinvaijerin pelastusoperaatio
« : Maaliskuu 27, 2013, 20:17:39 ip »
Aiemmin taisi olla jo tätä asiaa mutta tänään nakertelin CaliforniaT3:een kytkinvaijerin korjauksen kuten se olisi tapahtunut maantien laidassa. Kirjoitin jutun loppuun asti. Kytkin toimii ja sietää käyttöä vaikka korjaamokäsikirjan ohjeita en noudattanutkaan.
http://www.motomatti.fi/2013/03/alkoholipyora-kytkinvaijeri.html

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Katkenneen kytkinvaijerin pelastusoperaatio
« Vastaus #1 : Maaliskuu 28, 2013, 14:45:15 ip »
Olisiko tämä bilteman naru ollut paksuudeltaan kytkinvaijeria vai kaasuvaijeria?
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Katkenneen kytkinvaijerin pelastusoperaatio
« Vastaus #2 : Maaliskuu 28, 2013, 20:37:28 ip »
No juu. Bilteman kytkinvaijeri on yhtä ohutta kuin oikeiden pyörien kaasuvaijeri.
Asia on kuitenkin ymmärrettävä siten että kyse on korjaussarjasta ja on aika vaikeaa pujottaa hiukkaakaan paksumpaa narua vanhaan vaijerikuoreen. Siksi noiden vaijerivahvuuksien kanssa Biltema pelaa varman päälle. Tarkoitushan on vain tehdä pelastus, ei korjaamohommia.

egon

  • Viestejä: 973
Vs: Katkenneen kytkinvaijerin pelastusoperaatio
« Vastaus #3 : Huhtikuu 02, 2013, 18:03:59 ip »
Minulta katkesi kai kolme alkuperäisvaijeria peräjälkeen aika nopeasti; selkeesti alle kauden pituisia suorituksia. Analysoin ongelmaksi sen, että kahvan pään nippeli pyörii liian epäherkästi vivun reijässä ja joka kerta kun kytkintä käytetään niin nippeli nitkuttaa taivuttamalla vaijeria nippaliitoksen juuresta josta se sitten säije kerrallaan väsyy poikki. Korjaussarjoilla on nyt menty vuosia kun remontit on tulleen aina jossain muualla kuin kotitallin nurkalla tai järkevän matkan päässä sieltä. Kamalin paikka oli iltapäiuväruuhka Varsovan keskustassa. Olen yrittänyt pitää nippeliä hyvin rasvattuna ettei vaijeri kokisi niin paljon taivuttelua, mutta se on omituisen tuulinen ja märkä paikka kun kaikki voiteluaineet kuivuu siitä pois aika pian. Korjaussarjavaijerit on minulla olleet ihan rautakaupan metritavaraa, jossa on ohuemmat säikeet kuin alkuperäisessä sisuvaijerissa. Ongelmaksi tulee, että ne ohuet säikeet hieroutuu yksi kerrallaan poikki tuon ruuvilla kiristettävän nippelin ruuvin puristuksessa ja vaijeri alkaa luistaa pois läpiviennistä. Sen kyllä huomaa ajossa että säätötarve alkaa tihentyä eikä vaijeri pääse niinollen katkeamaan tai irtoamaan "lennosta".  Olen yhden vaijerin pään jopa juottanut tinalla möhkäleeksi ennen nippaan kiristystä, mutta se ei sanottavasti vaikuttanut korjauksen kestoikään. Viitteliäs seppä varmaan sovittaisi pienenpienet neulalaakerit nipan ja kahvan väliin. Tai asentaisi nestevälitteisen systeemin.  Kaikki katkeamiset on joka tapauksessa tapahtuneet kahvan puolen päästä. Jostain syystä vaijeri kestää paremmin vaihdelaatikon pään haarukan liikkeitä.

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Katkenneen kytkinvaijerin pelastusoperaatio
« Vastaus #4 : Huhtikuu 02, 2013, 21:52:20 ip »
Useimmat katkeamiset eri Guzzimalleilla ovat sattuneet alapäästä kun vaijeri hiertää kyljestään säätöholkin teräkseen. Yläpään ongelmat tulevat yleensä vanhoihin pyöriin jossa kahvat itsessään ja kahvarungot akseleineen ovat kuluneet niin että kahvat roikkuvat kuin ajokoiran korvat. Vaijerinippeliin tulee silloin hiukan veto sivusta ja nippeli ei oikein pyöri kunnolla.

Kerran on osunut itsen kohdalle sellainen vaijerivaurio että ensin piti säätöjä kiristää aina sillon tällöin kiristyvässä tahdissa. Vaijeri ole katkennut keskeltä matkaa eri kohdista säie kerrallaan ikään kuin venymällä hitaasti. Kerkisin jo epäillä melkein mitä vaan.