Kirjoittaja Aihe: Pulkka vai ei pulkkaa  (Luettu 3974 kertaa)

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Pulkka vai ei pulkkaa
« : Tammikuu 27, 2013, 15:28:03 ip »
Tuli kumma ajatus mieleen.

Kun on kaksi isompaa motskaria (nuo Guzzi Calivieteri ja GS 1100-bemari) niin pitäiskö toiseen pistää pulkka kylkeen.

Ja jos niin minkäköhänlainen ja kumpaankohan,

Ei oo heleppoa kun joutuu tällaisia miettimään.


rimpjar

  • Viestejä: 331
  • tuolla mennääntämä suvi
Vs: Pulkka vai ei pulkkaa
« Vastaus #1 : Tammikuu 27, 2013, 16:12:48 ip »
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 27, 2013, 17:26:23 ip kirjoittanut Kimmo »

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Pulkka vai ei pulkkaa
« Vastaus #2 : Tammikuu 27, 2013, 18:03:42 ip »
Bemarin uhraisin siihen hommaan.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pulkka vai ei pulkkaa
« Vastaus #3 : Tammikuu 27, 2013, 18:14:39 ip »
Alleikrjoittanut ei ymmärrä sivurasian viehätystä. Ehkä pitäisi koeajaa, josko avautuisi.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Pulkka vai ei pulkkaa
« Vastaus #4 : Tammikuu 27, 2013, 18:38:56 ip »
Kylkipakkikuski taasen ihmetteli trikeä ja epäili sillä ajamisen olevan tylsää.
Mutta hei! Jotkuthan pitävät autollakin ajamisesta...

Silloin kun laitoin sivuvaunun pyörän kylkeen niin moni oli toteamassa että nyt meni kaikki kiva mp:llä ajamisesta. Mutta ei mennyt. Esimerkisi räkäsladi soratiellä on kokemuksen arvoinen. Saati talviajo.

Trikellä on samankaltaisia ominaisuuksia mutta ei toispuoleisesti. Kaarreajo siinäkin, myös asfaltilla, on viihteellistä. Ei tarvitse kallistaa ja kaarteeseen voi mennä ihan älyttömän kovaa. Luulisi että nostaisi sisäkaarteen pyörää mutta ei nostakaan. Ennemmin luistaa sivuttain. Tosin hyvin hitaassa ja jyrkässä kaarteessa nostaa mutta silloinkin veto loppuu kun pyörä ei vedä.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Pulkka vai ei pulkkaa
« Vastaus #5 : Tammikuu 27, 2013, 19:11:17 ip »
Mitähän tasauspyörästön lukko aiheuttaisi. Menisi varmaan suoraan, jos pitoa on liikaa Ehkä säätyvä kitkalukko tulisi kysymykseen. Sitten tarvitaankin jo ride by wireä.
Forza Moto Guzzi!

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Pulkka vai ei pulkkaa
« Vastaus #6 : Tammikuu 27, 2013, 20:32:01 ip »
Se Can-Amin nurinpäintrike se vasta vekkuli ajettava on! Tuntuu, että se puskee mutkan läpi, mutta ei puskekaan. Jos vaan ukossa kantti ja g-voimien sietokyky riittää, niin sillä voi ajaa oikeasti kovaa mutkiin. Varmasti kovempaa, kuin tavan trikellä..
Hyvä pyörä, parempi mieli.

MotoJussi

  • Viestejä: 965
Vs: Pulkka vai ei pulkkaa
« Vastaus #7 : Tammikuu 27, 2013, 21:37:18 ip »
Yhden härvelin olen joskus aiemmin tehnyt.

Eikä siinä vielä mitään, mutta olen jopa sillä ajanutkin ...

Tommonen siitä viimeksi tuli:

http://koti.kapsi.fi/~jsavola/dumppi//DONE3001/135degrees.JPG

http://koti.kapsi.fi/~jsavola/dumppi//DONE3001/45degrees.JPG

Ton kanssa kävin Nuorgamissa, Petroskoissa, Novgorodissa, Prahassa, Hampurissa ja vähän siellä sun täällä, kesällä, talvella ja muinakin aikoina.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Pulkka vai ei pulkkaa
« Vastaus #8 : Tammikuu 27, 2013, 21:51:44 ip »
Jos vaan ukossa kantti ja g-voimien sietokyky riittää, niin sillä voi ajaa oikeasti kovaa mutkiin. Varmasti kovempaa, kuin tavan trikellä..

Luin joskus juttua siviiliauton alustan suunnitteliperusteista. Jutussa todettiin tutkimuksissa havaitun että, tavallinen kuminkuluttaja
tuntee olonsa epämukavaksi jo silloin kun mennään kaarteessa yli 0,2 g:n. Hän pyrkii välttämään
näin suurta sivuttaiskiihtyvyyttä ;D.
Tuohan tarkoitaa sitä että, 100kg painoista kuskia työnnetään pois jakkaralta 20kg:n voimalla.
Tämä aiheuttaa tiettyä päänvaivaa alustan suunnittelussa.

Hyvällä autolla ja melkein kaikilla moottoripyörillä ;D pääsee kaarteessa vähintään 1g sivuttaiskiihtyvyyteen.

Pekka
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 492
Vs: Pulkka vai ei pulkkaa
« Vastaus #9 : Tammikuu 27, 2013, 21:52:30 ip »
Lukkoja perään tarvitse...

Eikös CanAmissa ole luistonesto ja ajonhallinta. Tarjoo jarrua sisäkurviin. Liian hienoo kotiasentajalle.

Tosin olisi mielenkiintoista tehdä sellainen Triking-tyyppinen ajopeli mutta toistaiseksi on epäselvää saako sellaisen tehdä omavalmisteena kun siihen rakenteeseen ei ole olemassa kanta-ajoneuvoa. Ilman kanta-ajoneuvoa pitää täyttää rekisteröintipäivän mukaiset normit. Rekisteröintipäivää ei siten tule.