Kirjoittaja Aihe: Vaihteistoöljyssä vettä?  (Luettu 3937 kertaa)

Jakke

  • Viestejä: 25
Vaihteistoöljyssä vettä?
« : Huhtikuu 21, 2012, 14:05:39 ip »
Vaihteeksi olisivat hyvät neuvot tarpeen. Öljytasoja tarkastellessani huomasin, että V11:n  laatikkoöljy oli valkoista. Vettäkö seassa? Mistä lienee sekaan joutunut? Mitään vuotoja ulospäin ei ole havaittavissa. Tilanne on varmaan ollut jo syksyllä  sama. Painepesuria en ole koskaan käyttänyt.

Laiton uudet öljyt sisään ja kävin ajamassa lenkin. Tilanne on edelleen sama - kirkas oljy oli muuttunut haalean vaaleaksi. Vanhan satsin jämätkö öljyn värjäsivät?
Mitenköhän tässä olisi hyvä toimia, vai antaako asian olla? Neuvoista etukäteen kiittäen.
Ex V11 LeMans

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Vaihteistoöljyssä vettä?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 21, 2012, 14:55:04 ip »
Tarkasta että huohotin on kunnossa.Tuossa taitaa olla sellainen metallihatulla suljettu tulppa? Jos on sellainen voisi,
sen tilallle harkita letkua minkä toinen pää on vedetty suojaiseen paikkaan ja osoitamaan alaspäin.
Vaihda öljy vielä pari kertaa ja seuraa tilannetta. Varmaankin korjautuu, kun kelit lämpiää, jos vettä ei pääse
lisää öljyn sekaan.

Pekka
Sohc van Helmi.

Jakke

  • Viestejä: 25
Vs: Vaihteistoöljyssä vettä?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 21, 2012, 16:17:34 ip »
Kiitos avusta Pekka! Huohotinletkusta löytyi halkeama. Letku on hankautunut sylinterin jäähdytysripaa vasten. Halkeama on sen kokoinen ja sellaisessa paikassa, että siitä vesi on varmasti päässyt sisään. Eiköhän letkun ja öljyn vaihtamisella laatikkoöljyn väri kirkastu.
Ex V11 LeMans

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Vaihteistoöljyssä vettä?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 21, 2012, 19:45:55 ip »
Vaihteiston huohotin sijaitsee laatikon takakannessa , akselin ulostulon kohteilla oleva hattupäinen proppu. Pyörässäsi on joku omavirityshuohotin rakennelma jos se pääsee sylinteriä hinkkaamaan -tai erikoisesti valittu reitti letkulle takakannesta eteen sylinterien luo.


-KG-

Jakke

  • Viestejä: 25
Vs: Vaihteistoöljyssä vettä?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 22, 2012, 09:30:35 ap »
Kiitos ohjauksesta oikean huohottimen kimppuun! Joka tapauksessa sen sijainti on sellainen, että sieltä voi hyvinkin vettä päästä vaihteistoon. Olisiko syynä viimesyksyinen kaatosateessa ajettu 500 km Vuokatista Kotkaan? Sinänsä tietysti on ihmeellistä, että kuussa on käyty, mutta Guzzissa öljy vesittyy tällaisesta syystä. Letku huohottimen nokkaan siis. Vielä kerran kiitos minua auttaneille Pekalle ja kvlm:lle.

Tietysti joku ihmettelee, että miksi en ole öljyjä tarkastanut syksyllä. Syynä on varmasti se, että minulla on aikaisemmin 1980- ja -90-luvuilla ollut pelkkiä japsipyöriä. Neljä Hondaa: CM 400T, CX 500 ja kaksi 750 K:ta. Ajoin kahdeksantoista vuoden ajan noin 6000-10 000 km vuodessa - työmatkoja ja ulkomaanreissujakin. Valehtelematta sanon, että yhtään teknistä ongelmaa ei ollut. Öljytaso oli joskus hyvä tietysti tarkistaa ja riittäväksi todeta - niin ja CX:ää lukuunottamatta tietysti ketjuja piti rasvata ja joskus kiristää. Kaikki määräikaishuollot teki asiansa osaava yritys - itse sai keskittyä ajamiseen.

Nyt tämän unelmapyörän kanssa tuntuu olevan koko ajan pientä säätämistä. Usein joutuu myös palstalaisia vaivaamaan, kun olen tekniikassa täysi tumpelo. No, tämä lienee hinta siitä että saa ajaa pyörällä, jollaisia ei tule jatkuvasti vastaan, ja jonka jytinästä tien päällä seuraa sanoinkuvaamaton fiilis...


« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 22, 2012, 20:34:24 ip kirjoittanut Jakke »
Ex V11 LeMans

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Vaihteistoöljyssä vettä?
« Vastaus #5 : Huhtikuu 22, 2012, 11:40:00 ap »
Veden ja kuran pääsyä voi estää ko. rakenteella. Pyörää pestessä olen tulpan päälle laittanut muovikorkin suojaksi tai jättänyt takaosan pesun vähemmälle.


-KG-

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Vaihteistoöljyssä vettä?
« Vastaus #6 : Syyskuu 01, 2012, 19:51:52 ip »
Kun oli V11 takarengas irti renkaanvaihtoa varten muistin tuon ylemmän kuvan. Jostain olen lukenut että on myös olemassa piirustukset metallista valmistetulle suojalle mutta tällainen kuminen vaihdelaatikon takapään likaantumissuoja onnistuu helposti kotikonstein.  Vaikka kumiliikkeen leikkausjäämistä 3-4 mm kumia ja siitä mattoveitsellä leikaten ja reiät sivuihin, loveus ylös takaiskarin kiinnikkeelle, nippusiteillä kiinni. Jos joku haluaa askarrella tässä mitat valmiiksi.

Laitanpa netistä napatun kuvan vielä siitä, mitä paikkoja olisi tarkoitus suojella.
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 01, 2012, 23:17:19 ip kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.