Kirjoittaja Aihe: Ensiövedon mutteri  (Luettu 3627 kertaa)

seko

  • Viestejä: 50
Ensiövedon mutteri
« : Maaliskuu 14, 2013, 11:46:15 ap »
Terve,

löytyykö keltään työkaluja, joilla saisi Nevadan vaihteiston ensiövetoakselin mutterin auki?

Tavoitteena on vaihtaa mutterin takana oleva stefa uuteen. Itselläni ei ole tarvittavia työkaluja,
eikä Kuopiossa ole huoltoakaan Guzzeille. Tietysti jos joku haluaa kohtuullista korvausta vastaan homman tehdä,
niin sekin sopii.

- seppo

Ikkala

  • Viestejä: 1 823
  • Seinäjoki / Alavus
Vs: Ensiövedon mutteri
« Vastaus #1 : Maaliskuu 14, 2013, 11:50:45 ap »
Mutteripyssyllä luulis lähtevän.
HD FLSTC -09, BMW R1200RT-14, Honda CB1000R-12 , pannonia T1 250 -62, Kawasaki KMX 125

seko

  • Viestejä: 50
Vs: Ensiövedon mutteri
« Vastaus #2 : Maaliskuu 14, 2013, 12:38:31 ip »
onko pulttipyssyyn saatavissa riittävän pitkää hylsyä? Mutteri lienee kooltaan 36mm.

Tässä löytämässäni dokumentissa http://www.thisoldtractor.com/guzzitech.dk/pdf/gearbox-repair-breva-750-nick-webb.pdf
mutterin avaamista kuvataan jokseenkin työlääksi operaatioksi.

- seppo

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Ensiövedon mutteri
« Vastaus #3 : Maaliskuu 14, 2013, 13:34:31 ip »
Pitkä konehylsy löytyy esim Etralta. Tai käsipeliin Motonetilta.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

kaide

  • Viestejä: 1 141
  • Rookie_1977
Vs: Ensiövedon mutteri
« Vastaus #4 : Maaliskuu 14, 2013, 15:07:02 ip »
Saiskohan tuota mutterin lukitusstanssausta hiottua ensin pois jollain dremelillä. Momentin tarve pienenee olennaisesti. Jokatapauksessa pitää uusi mutteri laittaa tilalle, jotta voi mojauttaa uuden pitävän lukituksen.
Forza Moto Guzzi!

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Ensiövedon mutteri
« Vastaus #5 : Maaliskuu 14, 2013, 15:41:52 ip »
Stanssaus nousee ylös meisselillä kampeamalla.

Olen joskus tehnyt kahdesta lattaraudasta sahaamalla "kiintoavaimen puolikkkaat" ja hitsannut ne yhteen -tällä pitänyt mutteria paikallaan ja vääntänyt akselin päästä esim. isoilla putkitongeilla -väliin pitää tietysti laittaa kumia/nahkaa suojaamaan booreja- Jos on nurkissa vanha kytkinlevy , saa siitä rakennettua erikoityökalun suoraan akselin päähän.

-KG-

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Ensiövedon mutteri
« Vastaus #6 : Maaliskuu 14, 2013, 15:55:13 ip »
.. niistä tuli siis omatekemän näköiset - näillä on irroitettu Larion mutteri. Liekö muuttuneet ajan saatossa?

-KG-

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Ensiövedon mutteri
« Vastaus #7 : Maaliskuu 14, 2013, 15:56:09 ip »
ja vielä toinen

JuhaV

  • Vieras
Vs: Ensiövedon mutteri
« Vastaus #8 : Maaliskuu 14, 2013, 16:40:43 ip »
kvlm:n työkalut on erittäin pro tuohon hommaan !

Joskus olen vastaavassa tilanteessa valinnut vapaaehtoisesti sen tien että halkaisen esim. Dremillä tuota mutteria vinottain ja kiilaan sitä sitten auki. Mutterin voi sitten surutta hakata auki ja laittaa kasattaessa uuden tilalle.

Alkuun voi päästä silläkin että avaa tuon lukituksen meisselin kärjellä tms. niin hyvin kuin pystyy, pikkaisen lämmittää mutteria pienellä kaasuliekillä (stefa saattaa kärsiä mutta sehän vaihdetaan) ja ruiskuttaa kuumaan mutteriin irrotusspraytä, joka imeytyy hyvin mutterin ja kierteen väliin. Tuon lämpöshokin jälkeen saattaa aika kevytkin napautus vapauttaa mutterin. Kylmänä ja ilman spraytä saattaa joutua vääntämään (varsinkin ilman iskua) aivan hullun voimalla ennen kuin mutteri aukeaa.

Akselia kannattaa tosiaan yrittää pitää paikallaan sillä holkilla jossa on vastaavat boorit. Akselin pään pilaaminen harmittaa varmasti enemmän kuin mutterin suhveroiminen pilalle.




seko

  • Viestejä: 50
Vs: Ensiövedon mutteri
« Vastaus #9 : Maaliskuu 14, 2013, 17:18:13 ip »
.. niistä tuli siis omatekemän näköiset - näillä on irroitettu Larion mutteri. Liekö muuttuneet ajan saatossa?

-KG-

Ainakin Stein Dinse:n sivuilla tarjotaan samoilla osanomeroilla kytkinlevyä ja mutteria Larioon ja Nevadaan,
joten varmaankin ovat sopivat työkalut.

« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 14, 2013, 19:41:01 ip kirjoittanut seko »