Kirjoittaja Aihe: Vääntösatsi Stelvioon..  (Luettu 2354 kertaa)

mika

  • Viestejä: 92
Vääntösatsi Stelvioon..
« : Toukokuu 04, 2012, 19:13:22 ip »
Tervehdys. Myyvät tuolla maailmalla "optimointi" kittejä vaikkapa Guzzi Stelvioon. Eräällä tunnetulla pajalla on kaksi erilaista Power Commander kittiä myynnissä. Linkki tässä:

http://contentmanager.brainst.com/8118/index23a1.php3?news_id=16378

Tässä kaksi vaihtoehtoa:
                262-0110  Drehmoment-Kit Stufe 1 (rote Kurve) beinhaltet: PowerCommander mit passender MAP geladen, BMC-Luftfilter, geändertem Luftfilterdeckel mit Halterahmen
neu    262-0110.1  Drehmoment-Kit wie 262-0110 (rote Kurve) PCV zusätzlich mit Lambdaoptimizier

Mitähän mahtaa tarkoittaa tuo lambdaoptimointi, joka on erona näiden kahden sarjan välillä ???
En oikein saa selkoa tuosta Saksankielisestä tekstistä ja Googlen kääntäjän avulla teksti menee vielä hullummaksi.

- Mika


JuhaV

  • Vieras
Vs: Vääntösatsi Stelvioon..
« Vastaus #1 : Toukokuu 04, 2012, 20:21:05 ip »
Eipä tuo teksti kovin paljon yksityiskohtiin mene mutta tuo peruskitti on ilmeisesti sellainen että kaasunavauksilla 0-25% kommanderi ei tee mitään vaan moottoria ajetaan alkuperäisillä säädöillä ja lambdaohjauksessa niinkuin vakionakin. Eli vasta isommalla kaasulla tulee korjausta mukaan.

Tuo lambda-optimoitu on sitten sellainen että siinä alkuperäinen lambda-ohjaus ohitetaan (ilmeisesti johto irti lambdasta ja siihen vakiojännitettä antava tökkeli tai sitten uudet PC:t osaavat valehdella lambdalle jännitettä omasta lähdöstään). Joka tapauksessa teksti kertoo että silloin konetta rikastetaan vakioon nähden myös kaasunavauksilla 0-25 % ja vakiomoottorin nykimistaipumus tuolla alueella eliminoituu. Ja luonnollisesti myös kulutus hieman kasvaa.

Teksti mainitsee erityisesti sen että jos käytetään tuota peruskittiä niin saksalainen katsastus "Hauptuntersuchung = HU" menee läpi että heilahtaa mutta jos käytössä on tuo lambda-optimoitu kitti niin silloin HU:hun mennessä pitää lambdatökkeli laittaa orkkiskuntoon ja kommanderiin ladata nollakartta.

Eli käytännössähän tämä tarkoittaa sitä että juuri sillä normaalilla ajoalueella tuo peruskitti on ihan turha vehjes ... mutta laillisempi ....

Oisko tuosta apua.

- JuhaV

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Vääntösatsi Stelvioon..
« Vastaus #2 : Toukokuu 04, 2012, 21:23:14 ip »
Meillähän tuota vuosikatsastusta ei ole mutta siniset sedät ovat saaneet hiljakkoin kovasti opastusta kuinka moottoripyörästä saa kilven irti.
Euro3-normin mukaisiin pyöriinhän ei saa laittaa, vaihtaa tai muuttaa yhtäkään moottorinohjaukseen tai siihen liittyviin rakenteisiin kuten ilmansuodatin tai pakoputkisto ilman että kyseiset osat ovat tyypitetty nimenomaan juuri siihen malliin ja muutoksista on näyttää Tûv- tai vastaava todistus vaatimustenmukaisuudesta. Myös muutoskatsastus tulee tehtäväksi. Myös itse asennettu hyväksytty järjestelmä voi olla poliisille "punainen vaate" vaikka laitteesta on merkintä rekisteröintitodistuksessa.

Joten ei kannata liimailla katteisiin esim. K&N:n, PC:n tai muiden lisävarustevalmistajien mainostarroja. Vaikka olisivatkin tyypitettyjä. Tulee vähemmän harmia ja kuluja.

Mielenkiintoista nähdä miten poliisien operaatio "muutetut pyörät pois liikenteestä" etenee. Uho on, ainakin tiedotusvälineisiin annettujen lausuntojen perusteella, melkoista ja koska pakollista vuosikatsastusta ei ole niin poliisit katsovat olevansa ylin asiasta päättävä elin siinä kuka saa ajaa ja kuka ei.

mika

  • Viestejä: 92
Vs: Vääntösatsi Stelvioon..
« Vastaus #3 : Toukokuu 05, 2012, 12:27:44 ip »
Jep, kiitoksia !!! Tämä selvittikin asiaa huomattavasti.
On muuten mielenkiintoista nähdä miten niitä "virallisia" äänenmittauksia tuolla tienvarsilla tehdään.
Joo, tuommoista ne Germaanit kauppaavat. Minunkin mielestäni tuommoinen kitti vaatii vielä ehdottomasti tuon pyöräkohtaisen säädön..
- Mika