Noniin. Kausi on vihdoin avattu. Aamulla en jaksanut murehtia siitä, ettei latauksen merkkivalo näyttänyt taaskaan toimivan - pitää korjata joskus...
Silent-Hektik tuntui saavan vanhan Le Mansinkin käyvän tasaisemmin - pystyi köröttelemään pienemmillä kierroksilla. Hetken matkaa meni ihan kivasti, kunnes rupesin katselemaan latausmittaria. Alkuun se oli siinä ihan vihreän alarajalla. En muistanut ihan, missä se yleensä on ja ajattelin, että pienten kierrosten vuoksi (60km/h rajoitus) näyttää vain alhaista jännitettä.
Korkeammalla nopeusrajoituksella havaitsin, että kierrosten nousu laski jännitettä! Ei, nyt on jotain vialla. Käännös kotiin päin. Kotimatkalla jännite laski tasaisesti siten, että kotipihassa kone hädin tuskin jaksoi startata.
Inhoan sähkövikoja! Mistä tätäkään nyt lähtisi etsimään? Ensimmäisenä mieleen tuli, että Silent-Hektikin asennuksessa on tullut jotenkin särjettyä laturi. Päälimmäisenä oli mielessä se, että viilasin hieman laturin roottorin päässä olevaa liimaa ja osuin sivussa hieman kupariinkin. Tämä siksi, ettei S-H:n pyörivä sakararatas muuten oikein asettunut suoraan paikoilleen, kun kantoi tuosta laturin päässä olleesta epoksista, tms.
No, mittailin roottorin resistanssia sekkä suoraan roottorin kupariliuskoilta että hiililtä. Molemmista oli oman yleismittarini mielestä jotain 3-4Ohm (mittarissa ei riitä asteikko kuin yhteen merkitsevään numeroon). Huoltokirjan mukaan tuon pitäisi olla 3.4Ohm +10%. Eli sen puolesta kaikki näyttäisi olevan ok.
Staattorista mittailin myös. Resistanssin pitäisi olla aina pienempi kuin mun mittarissa riittää asteikkoa (0.38Ohm). Alkuun vaikutti, että keskimmäisestä liitännästä (V) oli aina huomattavasti enemmän. Sitten, kun raapaisin mittarilla hieman vahvemmin liitintä, heilahti näyttö nollaan niinkuin pitikin. Paljastui, että kaikki liittimet olivat melkoisen hapettuneita vaikka olivatkin pinnaltaan kuparinvärisiä.
Muodostin toimintasuunnitelman: Tänään jatkan waffemman siman juontia. Huomenna putsaan ensiksi liittimet ja laitan S-H:n anturin takaisin paikoilleen ja kokeilen, olisiko kyse ollut pelkästä hapettumisesta. Ellei, olen taas lähtöpisteessä. Ideoita? Tasasuuntaajaa ja jännitesäädintä en ole vielä tutkinut - itse asiassa en ole vielä edes selvittänyt, missä kohtaa pyörää ne majailevat...