Kirjoittaja Aihe: Ei lataa  (Luettu 7812 kertaa)

Janne K

  • Viestejä: 154
Ei lataa
« : Huhtikuu 30, 2006, 10:38:23 ap »
Noniin. Kausi on vihdoin avattu. Aamulla en jaksanut murehtia siitä, ettei latauksen merkkivalo näyttänyt taaskaan toimivan - pitää korjata joskus...

Silent-Hektik tuntui saavan vanhan Le Mansinkin käyvän tasaisemmin - pystyi köröttelemään pienemmillä kierroksilla. Hetken matkaa meni ihan kivasti, kunnes rupesin katselemaan latausmittaria. Alkuun se oli siinä ihan vihreän alarajalla. En muistanut ihan, missä se yleensä on ja ajattelin, että pienten kierrosten vuoksi (60km/h rajoitus) näyttää vain alhaista jännitettä.

Korkeammalla nopeusrajoituksella havaitsin, että kierrosten nousu laski jännitettä! Ei, nyt on jotain vialla. Käännös kotiin päin. Kotimatkalla jännite laski tasaisesti siten, että kotipihassa kone hädin tuskin jaksoi startata.

Inhoan sähkövikoja! Mistä tätäkään nyt lähtisi etsimään? Ensimmäisenä mieleen tuli, että Silent-Hektikin asennuksessa on tullut jotenkin särjettyä laturi. Päälimmäisenä oli mielessä se, että viilasin hieman laturin roottorin päässä olevaa liimaa ja osuin sivussa hieman kupariinkin. Tämä siksi, ettei S-H:n pyörivä sakararatas muuten oikein asettunut suoraan paikoilleen, kun kantoi tuosta laturin päässä olleesta epoksista, tms.

No, mittailin roottorin resistanssia sekkä suoraan roottorin kupariliuskoilta että hiililtä. Molemmista oli oman yleismittarini mielestä jotain 3-4Ohm (mittarissa ei riitä asteikko kuin yhteen merkitsevään numeroon). Huoltokirjan mukaan tuon pitäisi olla 3.4Ohm +10%. Eli sen puolesta kaikki näyttäisi olevan ok.

Staattorista mittailin myös. Resistanssin pitäisi olla aina pienempi kuin mun mittarissa riittää asteikkoa (0.38Ohm). Alkuun vaikutti, että keskimmäisestä liitännästä (V) oli aina huomattavasti enemmän. Sitten, kun raapaisin mittarilla hieman vahvemmin liitintä, heilahti näyttö nollaan niinkuin pitikin. Paljastui, että kaikki liittimet olivat melkoisen hapettuneita vaikka olivatkin pinnaltaan kuparinvärisiä.

Muodostin toimintasuunnitelman: Tänään jatkan waffemman siman juontia. Huomenna putsaan ensiksi liittimet ja laitan S-H:n anturin takaisin paikoilleen ja kokeilen, olisiko kyse ollut pelkästä hapettumisesta. Ellei, olen taas lähtöpisteessä. Ideoita? Tasasuuntaajaa ja jännitesäädintä en ole vielä tutkinut - itse asiassa en ole vielä edes selvittänyt, missä kohtaa pyörää ne majailevat...

Kari Sairanen

  • Viestejä: 158
Ei lataa
« Vastaus #1 : Huhtikuu 30, 2006, 14:34:54 ip »
Hoi

Omassa LM4:ssä palaa joskus latausvalo, kerran tänä keväänä, homma hoituu kun painaa ja hieroo vähän virta-avainta. Joskus kun kääntää virran päälle niin ei syty minkäänlaista mittarivaloa, jälleen sama konsti kuin edellä.

Pitäis varmaan joku talvi jaksaa tutkia asia, varmaankin jotakin hapettumaa lukossa, mutta mitäs sitä nyt hosumaan kun on noita niksejä?? 

Sinun tapauksessa tietenkin tuo sytkän asennus saattaa olla se perimmäinen syy latausongelmiin, vai toimiko lataus ensiajeluilla muutoksen jälkeen?

Janne K

  • Viestejä: 154
Ei lataa
« Vastaus #2 : Toukokuu 01, 2006, 09:56:20 ap »
Noniin. Tuli panikoitua ihan turhaan ja ensimmäisenä murehdittua tuota itse laturin toimintaa. Todellinen syy löytyi hapettuneista liittimistä. Liitinten putsaamisen ja parin liittimen vaihdon jälkeen peli lataa ainakin oman mittarinsa mukaan. Kierrosten nostaminenkin vaikuttaa niinkuin pitää, eli latausjännitettä nostavasti. Eilen jännite vielä laski, kun sytkä ilmeisesti kiskoo virtaa enempi kierroksilla.

Näin vapputunnelmissa en saanut vieläkään aikaiseksi tutkia varoitusvalojen huonoa kosketusta - latauksen valo palaa seisoksissa jos sitä sattuu huvittamaan. Täytyy katsoa joskus.

Vielä kun olisi ajokuntoa, voisi käydä heittämässä lenkin... Ehkä huomenna.

Janne K

  • Viestejä: 154
Ei lataa
« Vastaus #3 : Toukokuu 02, 2006, 13:32:25 ip »
Voihan Veekaks! Kävin heittämässä pienen lenkin. Alkuun oli kaikki hyvin ja latausmittarissa keikkui reippaat jännitteet. Parinkymmenen kilometrin motarihöykytyksen jälkeen kun taas jossain vaiheessa mutkatiellä muistin kurkata mittaria, niin eihän se enää ladannut. Merkkivalokin oli herännyt toimimaan.

Olen siis takaisin alkupisteessä. Nyt tosin taidan aloittaa noista johdoista ja liittimistä, joita jo äkkiseltään tutkinkin uudelleen, mutten mitään löytänyt. Tuskin se laturi nyt kuitenkaan on sillä tavalla sipannut, että toimii silloin tällöin.

Jos vanhat merkit paikkansa pitävät, olisi järkevää ostaa kelat erivärisiä johtoja ja liittimiä ja laittaa uusiksi koko pyörän johdotus. Taidan kuitenkin yrittää päästä vähemmällä ja aloittaa noiden liittimien putsauksella.

On tämäkin... Ensi viikonloppuna pitäis mennä Tampereelle ja vaimo vie auton. Voi olla, että joutuu nöyrtymään ja lähtemään vaimon Ducatilla, jollei tuohon lataukseen tule tolkkua. Eihän Monsterilla ajamisessa muuten mitään vikaa ole, mutta ajotunnelma on niin erilainen kuin LMIV:llä, etten oikein osaa nauttia ajamisesta kun pitää jatkuvasti muistuttaa itselleen että kaikkiin toimintoihin tulee käyttää 10% siitä effortista mitä Guzzilla.

Marko

  • Viestejä: 612
Ei lataa
« Vastaus #4 : Toukokuu 02, 2006, 13:58:14 ip »
Katsoitko sieltä laturin kopan alta ne kolme liitintä?

Tässä kun lueskelin näitä niin muistui mieleen oma tapaukseni viime kesältä, sieltä oli yksi johto katkennut väsymyksessä. Uusi abiko päähän ja homma jatkui.

Janne K

  • Viestejä: 154
Ei lataa
« Vastaus #5 : Toukokuu 02, 2006, 14:38:12 ip »
Moi Marko,

Kyllä nuo kolme liitintä on tullut tarkastettua. Itse asiassa epäilin, että vika jonka ensin luulin korjanneeni olisi ollut siellä. Liittimet olivat niin hapettuneet, että stattorin vastusarvoja mitatessa luvut olivat välillä puuta heinää. Pitänee uusia noita liittimiä nyt rankalla kädellä ja tutkia asiaa.

 

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Ei lataa
« Vastaus #6 : Toukokuu 04, 2006, 12:19:05 ip »
Moi. Kun vanhemman Guzzin sähköt alkavat kummitella, virtalukon pohja on hyvä ensimmäinen tarkastelukohde. Pohjan saa irti virtalukosta kun taivuttaa klipsit varovasti auki. Virtalukon kestoikää ja toimintavarmuutta parantaa kummasti kun asentaa ajovaloille releet. Laturin roottorikäämi voi myös irrota liimauksistaan. seurauksena on nopeasti katkos ko.käämissä. Tällöin latausvalo ei yleensä syty kun virran kääntää päälle. Omassa Lempparissani roottorikäämin kestoikä on n.100000km, kolmas on menossa. Jos lataussäädin, mikä sijaitsee oikean sivuposken takana, menee vaihtoon löytyy Biltemasta erittäin toimiva ja edullinen vaihtoehto. (Fiat merkkisestä autosta, Bosch-laturi erillisellä säätimellä). Sopii paikalleen melkein heittämällä. Tasasuuntaajassa (säätimen vieressä) ei välttämättä ole muuta vikaa kuin ajanmittaan liitoksista hävinneet tinat. Lämmitä kaikki tasasuuntaajan liitokset uudelleen kolvilla ja lisää tarvittaessa uudet tinat. Lataus lakkaa/huononee myös silloin kun laturin rungon maadoitus lohkoon katoaa alumiinin hapettuessa aikojen kuluessa. Kokeile kiertää yhtä kiinnitysruuvia auki ja kiinni. Myös hiilet alkavat murentua ja kontakti liukurenkaisiin huononee kun hiilen pidin kuluu väljäksi, hiilet juuttuvat. Nämä tietysti niiden huonontuneiden liittimien lisäksi. Edellämainitut kaikki ovat hidastaneet matkantekoani jossakin vaiheessa, ainakin kerran!
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 13, 2010, 17:37:53 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

Janne K

  • Viestejä: 154
Ei lataa
« Vastaus #7 : Toukokuu 04, 2006, 16:16:28 ip »
Kiitos, Pekka!

Tänään taas tuskailin tuon kanssa kunnes emäntä tuli hoputtamaan saunaan.

Virtalukon olen jo aiemmin vaihtanut uuteen juuri tuon pohjan hapettumisen vuoksi. Otin kuitenkin varmuuden vuoksi lukon irti tänään ja tarkastin että kaikki liittimet olivat ok (tätä vuosi sitten vaihdettua lukkoa ei saa purettua niin helposti kuin sen alkuperäisen). Kokeillin vielä pyörän käyntiin siten, että kaikki lukolle menevät johdot oli tylysti yhdistettynä yhdellä sokeripalalla. Ei lataa.

Irroittelin ja vaihtelin uusiin vielä kaikkia mahdollisia lataukseen liittyviä liittimiä - ei lataa.

Aloin palata juurille. Yritin mittailla tasasuuntaajaa, mutta huoltokirjan ohje oli kovin ylimalkainen. Mun olemattomilla elektroniikan taidoilla hommasta ei oikein syntynyt. Sen verran kuitenkin selvittelin, että miltä tahansa kolmelta vaihtovirtakarvalta kulkee virta ainoastaan yhteen suuntaan punaiselle johdolle ja eri suuntaan siniselle, joten haiskahtaisi että kaikki on kunnossa.

Miten jännitteensäätimen toiminta tutkitaan? Mulla ei ole mitän havaintoa.

Palasin itse laturiin. Roottorin vastus oli edelleen 3 tai 4 ohmia mun yhden ohmin tarkkuudella näyttävän yleismittarin mukaan.

Otin taas S-H:n anturin irti ja staattorin irti. Otin hiilet irti. Pituutta niissä oli 14mm, mikä lienee riittävästi (uudet on kai 16.5mm). Hiilten johtimet tuntuivat myös olevan ok. Hiilet myös tuntuivat liikkuvan hyvin.

Mittasin staattorin vastusarvoja. Taas keskimmäinen karva oikutteli. Mun mittarin asteikonhan ei edes pitäisi riittää tuohon 0.3ohmin lukemaan, mitä staattorin käämeillä pitäisi olla. Muille se näyttääkin aina suoraan nollaa, mutta keskimmäisen karvan osalta tuntuu, että välillä lukuarvo on jotain muuta vaikka mittarin karvaa painaa siihen kovaakin. Sitten kun staattoria heilauttaa johonkin toiseen asentoon, näyttää miittari taas nollaa kuten pitääkin. Ihan kuin yksi käämi olisi jostain poikki. En vain löytänyt vikakohtaa.

Toiseksi vaihtoehdoksi kehittelin sen, että S-H:n anturi ottaa sittenkin ylimpään noista laturin vaihtovirtakarvoista. Pitää laittaa siihen extraeristys kun kokoaa, mutta huomenna pitää vielä tutkia tuota staattoria. Paremman yleismittarinkin osto on harkinnassa.

Harkinnassa on myös pyörän vienti jollekin ammattihenkilölle korjattavaksi... Eihän tästä rassaamisesta meinaa tulla mitään! Mä joudun lähtemään vaimon Ducatilla viikonloppureissuun kaverin luo Tampereelle.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 04, 2006, 16:17:00 ip kirjoittanut Janne K »

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Ei lataa
« Vastaus #8 : Toukokuu 05, 2006, 11:59:35 ap »
Moi. Kokeile tätä. Irroita laturista roottorin magnetointi johto ja vedä suoraan akusta 12V testijohto mikä yltää laturille. Kytke volttimittari akkuun, käynnistä moottori, anna  kierroksia 1500-2000 rpm ja tarjoa hetkeksi testipiuhalla magnetointivirtaa roottorille. Jos volttimittarin lukema nousee, itse laturi ja ilmeisesti myös tasasuuntaaja ovat kunnossa. Tällöin epäilykst kohdistuvat lataussäätimeen ja sen johdotuksiin. Älä jätä testipiuhaa paikalleen! Jos laturi lataa, jännite nousee "taivaisiin". Testipiuhaan voisi liittää sarjaan ajovalopolttimon tms. jännitettä ja virtaa rajoittamaan. Karkea menetelmä mutta auttaa kun reissussa ei muuta ole. Tarkasta myös tuleeko roottorille magnetointivirtaa kun sytytysvirta on kytkettynä. Älä luota pelkkään volttimittariin, kokeile myös koelampulla. Sillä virtapiiri kuormittuu riittävästi. Pelkällä volttimittarilla jännite voi olla ok. mutta koelamppu ei edes hehku huonojen liitosten takia. Jännite on moottori pysähdyksissä ja virta päällä muistaakseni n. 7V. virta kulkee tällöin merkkivalon kautta. Kun moottorille antaa kierroksia magnetointivirran jännitteen pitäisi ensin nousta ja sitten laskea kun säädin alkaa toimia. (ja olikohan siinä vastus merkkivalon rinnalla herätevirtaa kasvattamassa?). Muuten toimiihan se latauksen merkkivalo missään vaiheessa? Jos ei syty kun sytytysvirran laittaa päälle, laturi ei varmaankaan saa herätevirtaa. Mittaa myös staattorin vaiheiden antama vaihtojännite. Irrota ne kolme johdinta staattorin liittimestä ja käynnistä moottori. Kaikien kolmen navan välillä pitäisi olla sama vaihtojännite mikä on useita kymmeniä voltteja moottorin kierroksista riippuen. Tämä tuli nyt ihan ulkomuistista, korjatkaa mitä meni väärin.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 13, 2010, 17:38:00 ip kirjoittanut Pekka »
Sohc van Helmi.

Janne K

  • Viestejä: 154
Ei lataa
« Vastaus #9 : Toukokuu 08, 2006, 11:23:31 ap »
Kiitos jälleen, Pekka! Tämä palsta on parempi kuin kolme Guzziologyä!

Nyt löytyi vika - ei ole herätejännitteesä potkua ei. Voltteja on, mutta ei jaksa polttaa koelamppua. Sulakerasiasta tasasuuntaajalle tulevassa johdossa, jossa on 80Ohmin vastus, oli mulla vastusta ihan jotain muuta kuin 80 Ohm. Kun purin tuon mysteeripakkauksen, se oli täynnä vihreää mönjää. Itse vastus oli edelleen vastukseltaan 80Ohm.

Nyt Biltemaan ostamaan lisää abikoliittimiä ja sitten kokeillaan, josko tuo olisi se virallinen root cause ongelmaan.

Jos tämän shown muistaa vielä syksyllä, taidan laittaa kaikki johdot uusiksi.
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2006, 07:52:00 ap kirjoittanut Janne K »

Janne K

  • Viestejä: 154
Ei lataa
« Vastaus #10 : Toukokuu 08, 2006, 14:11:00 ip »
Toimii! Latausjännite ei tosin ollut mitenkään kamalan korkea. Valot päällä nousi 13.3 volttiin 3000 kierroksella. Kovempaa en viitsinyt tuossa pihalla huudattaa. Tyhjäkäynnillä näytti jotain 12.4V. Saattaapi olla, että johtuu siitä ettei akku ollut ihan täydessä latingissa kun taisi jäädä edellisen episodin jälkeen lataamatta.

Lopullinen laitteen kokoaminen on vielä vaiheessa. En saanut tuota vastusta oikein mieleiselläni tavalla. Juotostina ei suostunut tarttumaan sen päihin millään ilveellä. Loppujen lopuksi laitoin johdot kiinni jesarilla ja tein niistä lähes alkuperäisen näköisen mysteeripaketin.

Oiskos vihjeitä, miten tuon vastuksen saisi luotettavammin kiinni? En tullut mitanneeksi sen kokoa, mutta se on mielestäni suunnilleen samaa kokoa kuin sellaiset pienet pyöreät 12 voltin sulakkeet. Taidan koettaa haalia jostain sellaiselle tarkoitetun yksittäisen putkimallisen telineen...