Ymmärtääkseni vanhemmissa Marelleissa M16:ssa ei ole mitään "oppivaa" toiminnallisuutta. Eli siinä vaan luetaan moottorin asentoa, kierroslukua ja TPS:n asentoa ja katsotaan kartasta noita vastaavat sytty- ja ruiskutusarvot. Sitten tuota arvoa kompensoidaan ilmanpaine- ja lämpötilatiedoilla, jotka voivat korjata tuota perusarvoa jonkun plusmiinus X %. Mielestäni tuossa ei ole mitään sen kummempaa muistia joka kaipaisi / jonka edes voisi nollata ? Kaikki lämpötilatiedotkin luetaan suoraan antureilta joten nekin palautuvat heti samoiksi kuin ennen nollaamista.
Uudemmissa, joissa on lambda-anturi vakiona, voi olla autoista tuttua oppimista jolloin lambdan lukemien perusteella ECU:n muistiin tallentuu jotain parametrejä jotka ovat ikäänkuin henk. kohtaista hienosäätöä ko. moottorille. Noissa jos ECU:n nollaa niin kestää hetken ennen kuin säädöt hakeutuvat taas kohdilleen. Eli jos nuo arvot pääsevät jotenkin vaikuttamaan nollapisteen TPS-arvon tulkintaan niin silloin se nollaus pitäisi tehdä arvot nollattuna. Mutta toisaalta jos sen arvon mittaa suoraan TPS:ltä niin mitäs väliä sen sitten on. Jos ECU:ssa on kiinni joku piggypack-säädin kuten PowerCommander niin se saa sitten kyllä "väärää" signaalia jos ECU jotenkin modaa sitä lukemaansa TPS:ltä tulevaa "raakadataa".
Joskus mietin sitä että jos TPS:n yhteyteen virittelisi lisäpotikan, niin sitä nollapistettä voisi säätää "vauhdissa". Eli etsiä se "nollapistejännite" jolla pyörä pelaa hyvin. Silloin riittäisi että sen varsinaisen TPS:n alkupiste on sopivassa haarukassa mekaanisesti aseteltuna. Hienoviritys tapahtuisi sitten sähköisesti. Vähän tämän tapainen mahdollisuus oli My16M ECU:ssa ja se toimi erittäin hienosti.
-JuhaV