Kirjoittaja Aihe: Delvac  (Luettu 2720 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Delvac
« : Toukokuu 18, 2011, 15:57:18 ip »
Muilla alan keskustelupalstoilla ylistetään Esson Mobil Delvac -merkkistä öljyä. Tietääkseni se on tarkoitettu traktoreihin ja muihin työkoneisiin. Olisiko hinta houkutuksena käyttää dieselmoottoreihin tarkoitettua öljyä prätkän koneessa? Esimerkiksi Motonetin hinnastossa 15W-40 hieman alle 3 euroa litra.

mm

Rockmaple

  • Viestejä: 31
Vs: Delvac
« Vastaus #1 : Toukokuu 18, 2011, 17:44:48 ip »
Guzzissahan tuon pitäis ainakin toimia jos jossain prätkässä, kun ei kytkin uiskentele öljyssä. Pikkulohkolle suositellaan 10W-60, saattaa tuo 15W-40 olla hieman notkeaa kuumana. Itse käytin 750 Kawasakissa Delvaccia koko sen kesän mitä ko. mopo mulla oli ja toimi ihan ok.

Nämä öljykeskustelut tahtovat usein saada uskonnollisia piirteitä kun harvoinhan jos koskaan kenelläkään on mitää faktaa esittää teorioidensa tueksi.

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: Delvac
« Vastaus #2 : Toukokuu 18, 2011, 21:11:47 ip »
Minä en kyllä keksi mitään syytä miksei se toimisi useimmissa vanhemman sukupolven moottoripyörän moottoreissa ihan yhtä hyvin tai huonosti kuin mikä tahansa muukin mineraaliöljy.

Ilmeisesti siinä ei ainakaan ole joukossa kovin paljon sellaista lisäaineistusta, joka aiheuttaa kytkimen luistamista märkäkytkimillä varustetuissa koneissa.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Delvac
« Vastaus #3 : Toukokuu 18, 2011, 21:13:06 ip »
Mulla tais viime kesänä olla Motonetin Motox jotainW-40 öljyä pikkulohkossa. Hyvin toimi. Arkiajot ja rajut ratarunttaukset. Ei tullut itse ulos tiivisteistä, ei syönyt jne. Eli ei se pikkulohko kovin ronkeli siitä rasvasta ole.
Missään vehkeessä ei ole mulla Delvankki ollut. Muita traktoriöljyjä kyllä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

millegt

  • Viestejä: 598
Vs: Delvac
« Vastaus #4 : Toukokuu 19, 2011, 08:55:29 ap »
Delvacin ja muitten diesel moottori öljyjen etuna pitävät että näitten tyyppien perusöljyt ei ole niin lisäaineistettuja jotta pitäisi toimia vanhoissa moottoreissa paremmin.

Siis 80 luvulle tultaessa oli bensamoottorien API hyväksyntä SE tai SF, nyt mennään jossain SL - SJ tasolla (toi toinen kirjain menee aakkosissa eteenpäin kun uutta tulee, muutoksia siis jotain viisi)
Samaan aikaan oli diesel moottoriöljyissä API kirjaimet  jotta CD ja se on nyt vasta jotta CF, eli kaksi muutosta vaan tullut.

Esimerkiksi kattien tulo bensa autoihin vaikutti lisäaineistukseen, aine joka parantaa pintapaineen kestoa jouduttiin poistamaan koska se tukki katit vai rikkoko se lamdat en muista.  Siitä seuraa että vanhoissa britti autoissa ja joissai guzzeissa missä neliskanttinen nostajan kuppi joka ei pyöri vaan hieroo nokka akselia pinta panineen alla on tullut nopeita nostajien kulumia, pohja häviää.

Koska nämä Delvacit esim 10W-30 on leimattu bensakoneille luokkaan SF eli 80 luvun alkuun niin moni ajattelee että siitä puuttuu nämä uusien muutokset ja sopii paremmin 80 luvun koneisiin. Synteettise delvacit on kyllä jo leimattu SL tai SJ että en tiedä miksi niitä pitäisi käyttää bensakoneessa kun ne on tehty dieselille.

Mutta kuten sanottu, nämä on uskon asioita ja herättää aina suuret tunteet.