Kirjoittaja Aihe: Jälleen kysyttävää...  (Luettu 2862 kertaa)

Skunk73

  • Viestejä: 83
Jälleen kysyttävää...
« : Elokuu 03, 2010, 20:32:27 ip »
Minä kun olen tällainen "märkäkorva" näissä asioissa ja tutkiessani bensankulutusta sekä latauksen ongelmaa huomasin tällaisen asian. Ajaessa olen välillä kokeillut molempia venttilikoppia ja vasen on niin kuuma ettei kättä oikein pysty pitään mutta oikea huomattavasti viileämpi.oikeastaaan vain lämmin.Mistähän tällainen voisi johtua vai onko normaalia?

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: Jälleen kysyttävää...
« Vastaus #1 : Elokuu 04, 2010, 15:34:25 ip »
pitäisi olla saman lämpöiset, jos eroa ei sylinterit ole balanssissa - ruiskujen (kaasuttajien) imut tasaan alipainemittareita apuna käyttäen.

..varmista kumminkin lämpötila tarkemmalla laitteella ensin, kuorasi saattaa antaa väärää tietoa ;)

-KG-

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jälleen kysyttävää...
« Vastaus #2 : Elokuu 04, 2010, 21:07:23 ip »
Kun tietäsi vielä onko pyöräsi kaasutin- vai ruiskupeli niin voi lämpötilaerosta kommentoida vähemmän teoreettisesti.
Edellinen viesti viittasi seoksien eroihin palotilojen välillä. Myös sytytysennakko voi olla pielessä enemmän toisessa sylinterissä mikäli on kärkisytytteinen pyörä. Digitaali- tai transistoripeleissä harvinaisempaa. Onko kaasareiden/läppärunkojen kumikurkut ehyet? Vuoto aiheuttaa liian laihaa ja kuumana palavaa seosta. Ryypyn osittain päälle jääminen kaasutinpyörässä aiheuttaa kylmänä käyntiä. Mutta pakoputki kuumenee kyllä.
Myös kipinänmuodostus voi olla toisella puolella heikkoa vaikka ajoitus olisikin kohdillaan. Sytytyspuola tai kondensaattori (kärkisytytteisessä) voi olla elämänsä elänyt.
Jos on vanhemman mallin virranjakajamalli (V7, GT 850) yksillä kärjillä niin onko virranjakajan kansi tiukasti paikoillaan?

Erikseen on vielä erillisillä ilmanputsareilla varustetut pelit joissa toinen filtteri hengittää paremmin kuin toinen. Tukkoinen puoli käy kylmempänä.

Sitten on tietenkin nuo vakavammat syyt: Kantava imu- tai pakoventtiili tai palanut pakoventtiili siellä kylmemmällä puolella tai jos on kannessa nokka-akselit niin niiden ajoitus. (Vain Daytona ja Centauro) Uudemissa ketjuvetonokissa tuskin on vielä virheitä sattunut. Puristuksen puute kylmemmällä puolella. Esimerkiksi kulunut tai vaurioitunut sylinteri/männänrenkaat. Vuotava kannentiiviste heikentää myös palamista.

Sytytystulpan väri kertoo myös paljon. Mustalla puolella ei paljon tehoa synny.

Kyllähän noita syitä löytyy...

Eiköhän vikaa kannata kuitenkin ensin etsiä sieltä sytytys- ja seoksenmuodostusosastolta. Erityisesti jos on kaasutin/kärkisytytteinen.
Jos ei balanssia löydy sytytyksen ja kaasutinten säädön jälkeen niin kannattanee mitata puristuspaineet. Eroa jos on yli yhden baarin niin vaikutus tuntuu kyllä lämpöeronakin. Jos ero ei korjaannu venttilivälyksiä säätämällä oikealle tolalle niin on syytä tehdä ohivuotomittaus. Silloin selviää onko jompi kumpi venttileistä vuotavainen vai meneekö puristus ohi männän.

mm

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: Jälleen kysyttävää...
« Vastaus #3 : Elokuu 05, 2010, 12:10:59 ip »
Jokin aika sitten tuli vastaan sellainenkin tapaus että toinen puoli kävi huonosti. Balanssia ei olikein saatu kohdalleen säätörajojen puitteissa. Kaasereissa ja sytkässä ei havaittu mitään vikaa, venttilivälykset oli ok, kuulemma korjaamolla juuri säädetty, ei ohivuotoa mutta ei kunnon puristuksia.
Syy löytyi päättelemällä. Nokka-akselista oli yksi nokka silinnyt matalaksi mutta niin nätisti että myyjäliikkeessä viasta ei tiedetty mitään eikä kuulunut kolinoitakaan. Avatessa vika löytyi. Laitettiin sitten samalla uudet laakerit ja männänrenkaat sekä tehtiin kansityöt uuden nokka-akselin asennuksen ohella. Remontti maksoi suunnilleen saman kuin oli pyörä maksanut liikkeessä.

Henkilökohtaisesti epäilytti että edellinen omistaja oli vian tiedostanut ja päässyt eroon pyörästä vaihdossa ja kyseinen autoliike myi pelin edukkaasti eteenpäin. Huollettuna.

mm

Skunk73

  • Viestejä: 83
Vs: Jälleen kysyttävää...
« Vastaus #4 : Elokuu 05, 2010, 20:29:05 ip »
Tässä vähän mitä olen tutkinut.kärjellinen sytytys on vaihdettu kärjettömiin.molemmilla kaasareilla on oma ilmanputsarinsa.kumikurkut näyttää aivan uusilta eikä halkeamia ym.ryypystä en oikein osaa sanoa kun en oo ennen nähny tuolllaista.tyhjäkäynti tuntuu vähän korkealta n.1400-1500rpm. ajaessa huomasin sellasen että tasasella kaasulla ajaessa tuntuu välillä pientä puutumista aivan kuin tulis kova tuulienpuuska tai ajais johonkin pehmeään esim. vesilätäkköön.  :) nämä kestää ihan hetken mut tulee aina välillä.