Asiasta on sen verran kauan kun se oli tapetilla että en enää muista kunnolla. Kyseistä seikkaa muistan kuitenkin käsitellyn eri yhteyksissä. Yhdessä vaiheessa kävi niin että moottoripyöristä tuli pääsääntöisesti yksipaikkaisia rekisteröitäessä.
Moni tätä ei huomannut ja joitakin sakkojakin taisi valvova viranomainen kaksi päällä ajamisesta kirjoittaa. Moka oli kuitenkin viranomaislähtöinen kuten TK edellä valisti.
Äkkiseltään en löytänyt millään haulla nykyisiltä keskustelu- tai tekniikkapalstoilta.
Mutta BajaHill Mc: arkistoista löytyi ohjeistusta aiheeseen. Asiaa on käsitelty vuonna 2007.
mm
Seuraavassa Smoton ohjeistusta lainattuna BajaHillistä:
<<29.11.2007 (SMOTO)
Tarkista katsastuksissa rekisteriin ja rekisteriotteeseen kirjautuvat tiedot
Suomen Motoristit kehottaa rekisteröinti-, muutos- tai muuhun katsastukseen aikovia moottoripyörien omistajia varmistamaan, että moottoripyörän tiedot on kirjattu oikein AKE:n uuteen ajoneuvotietojärjestelmään ja että ne tulostetaan myös rekisteriotteelle. SMOTO:n saamien tietojen mukaan uusiin rekisteriotteisiin kirjatuissa ajoneuvokohtaisissa tiedoissa saattaa olla puutteita. Erityisesti muunneltujen ja korjattujen ajoneuvojen omistajien kannattaa olla tarkkana.
Ajoneuvohallintokeskus (AKE) on ottanut käyttöön uuden ajoneuvotietojärjestelmän (ATJ) marraskuun alussa. ATJ:n päivityksen yhteydessä myös rekisteriotteet muuttuvat koko EU:n alueella samanlaisiksi.
Järjestelmä sisältää periaatteessa lähes kaikki samat tiedot kuin aikaisemminkin. Uutta on lähinnä mallimerkinnän korvautuminen ns. ”kauppanimellä”, jota EU-valtioissa yleensä käytetään, sekä akselivälikentän korvaaminen ajoneuvon kokonaispituudella ja -leveydellä. Kaikki tietojärjestelmään tallennetut tiedot eivät kuitenkaan automaattisesti tulostu rekisteröintitodistukseen. Erityisesti rekisteröintitodistuksen kenttä ”Erikoisehdot ja huomautukset” saattaa jäädä tyhjäksi, ellei erikoisehtojen tulostamista erikseen osaa vaatia.
SMOTO suosittelee, että katsastukseen aikova moottoripyörän omistaja tarkistaa katsastuksessa, että moottoripyörän tiedot, erityisesti massat, mitat, istuinpaikkojen lukumäärä sekä muutetut ja vaihdetut osat, kirjautuvat oikein ajoneuvotietojärjestelmään. Myös vanhaan rekisteriotteeseen kirjattujen tietojen siirtyminen uuteen otteeseen kannattaa tarkistaa siltä osin kun tiedot ovat edelleen ajantasaisia. Rekisteröintitodistuksen malliin voi tutustua osoitteessa
http://www.ake.fi/rekisterointilomake/tekninenosas1.htmlJos tiedot eivät näy uudessa rekisteriotteessa, moottoripyörän omistaja voi pyytää katsastajaa tulostamaan uuden rekisteriotteen niin, että siinä näkyvät kaikki järjestelmään viedyt oleelliset merkinnät. Vanhasta rekisteriotteesta kannattaa ottaa kopiot ennen katsastusta. Kopion vanhasta rekisteriotteesta voi antaa katsastajalle katsastuksen yhteydessä ja pitää itse alkuperäisen.
SMOTO toivoo, että uusissa rekisteriotteissa näkyvien oleellisten tietojen väheneminen on vain uuden järjestelmän käyttöönottoon liittyvä väliaikainen ongelma. Jos se jää pysyväksi käytännöksi, odotettavissa on ongelmia ainakin ostajan asemaan moottoripyörän myyntitilanteessa sekä muutettujen tai muutoin erikoisten moottoripyörien valvonnassa tien päällä.>>