Itse olen suorittanut nelitahtimoottoreilla lähinnä sisäänkäytön, enkä niinkään sisäänajoa. Eli ensimmäsen käynnistyksen jälkeen säätänyt tarvittaessa sytyn ja tyhjäkäynnin, jonka jälkeen antanut moottorin lämpimäksi. Sitten sammutus ja moottori saa jäähtyä liki viileäksi. Tämä proseduuri suoritetaan pari kertaa ja huomioitavaa on, ettei moottoria kuormiteta tai ryntäytetä tässä vaiheessa. Sitten voikin lähteä liikkeelle ja ajaa pikkuista lenkkiä vaihtelevin kierroksin. Ekojen lenkkien jälkeen kuunnellaan moottorira ennen sammutusta ja tarkastetaan öljyt, ruuvit jne. Jos kaikki on ok, voidaan aloittaa normaali käyttö.
Tämä toimii myös dieseleissä ja järjestelyn on minulle opettanut moottori- ja viritysguru, joka on toiminut moottorialalla yli puoli vuosisataa, Rolf Möller Muuramesta. Häneen luotan näissä asioissa, kuin vuoreen.
Kaksitahtisissa nuo ensikäytöt ja lämmitykset ovat vielä tarkempia ja TÄRKEÄMPIÄ. Männärenkailla on niissä oloissa vieläkin vaativampi tehtävä ja niiden liian aikainen rasittaminen johtaa turhan usein vaurioihin.
Eihän ne laakerit toki koskaan saisi hioutua käytön aikana! Tarkoitan siis liukulaakerointia. Ensikäytössäkin välissä on asennusöljy tahi rasva ja koko moottorin eliniän metallien kahnausta estää öljykalvo. Jos metallit pääsevät koskettamaan toisiaan, kiillottuu tai jopa vaurioituu ensimmäisenä pehmeä laakerimetalli. Pieni kiillottuminen ja lakkreieden raidoittuminen kuuluu paljon käytetyissä moottoreissa asiaan, mutta siinäkään ei ole kyse metallien hieroutumisesta toistensa kanssa. Yleensä tämän kulumisen aiheuttaa öljyn seassa liikkuva epäpuhtaus. Pohjakosketuksia voi toki tulla kylmäkäytössä tai muissa tilanteissa, joissa öljynkierto on hidasta tai estynyt.