Kirjoittaja Aihe: calin mittarivaijeri  (Luettu 2419 kertaa)

California

  • Viestejä: 187
  • on the Route 66
calin mittarivaijeri
« : Toukokuu 05, 2010, 11:32:08 ap »
Heip! Vm. -06 California Classicistani on mennyt nopeusmittarin vaijeri poikki. Noita napsahtelee noin. 20 000 km välein. Kysyisin, että onko kukaan vaihtanut itse ko. vaijeria? Millainen proseduuri se on ja onko työläs? Jos olette vaihtanee, niin mistä kannattais hankkia vaijeri?
Moto Guzzi v85tt Centenario
ex.Aprilia 1200 Caponord Rally
ex. Triumph Thunderbird 1600
ex. Moto Guzzi California classic

motomatti

  • Viestejä: 13 485
Vs: calin mittarivaijeri
« Vastaus #1 : Toukokuu 05, 2010, 14:09:34 ip »
Vaijeritietoa noin yleisemminkin.

Liekö Guzzin nop. vaijeria tarvikkeena helposti edes saatavissa? Netti, Storm, Duell, AllRight voi säkällä olla tarvikevaijeri. Alkuperäisen saat Moto Italiasta. Huomaa vaijerin alapään "helmi". Hukkuu helposti.
Pikainen katkeaminen viittaa huoltamattomuuteen tai että vaijeri on liikaa mutkilla.
Uudessa vaijerissa ei ole öljyä juurikaan. Kannattaa muutama tippa laittaa. Ja uudelleen huoltojen yhteydessä.
Vaijerin vaihto on helppo. Tankki irti ja pujottelemaan vaijeri siten että se ei joudu jyrkille mutkille, puristukseen tai kireälle jyrkissä käännöksissä. Mittarin alle pääseminen on toisinaan työlästä mutta pitkäkärkisistä pihdeistä on ollut apua.

Omassa Centaurossani edelleen alkuperäinen nop. vaijeri. Ostin uuden hyllylle 80000 km kohdalla kun alkuperäinen oli kesinyt suojasukkansa irti paikoitellen ja vuotaa öljynsä (sen vähän mitä siihen laittaa) koneen päälle. Uuden ostaminen on vanha konsti: vaihtokohde alkaa kestämään...

Voitelu auttaa kaikissa vaijereissa joissa ei ole teflon- tai nailonjohdetta sisällä. Italiaanoissa ei yleensä ole ja japseissa on. Kannattanee varmistua kuitenkin ensin. Kytkinvaijerin alamutka kerää kosteutta helposti. Siihen auttaa ylhäältä päin vaiherin kuoren sisään lirutettu öljy.
Yleensä on parasta ottaa vaijeri irti kokonaan. pyyhkiä kuori ulkoa puhtaaksi ja se osuus vaijereista joka tulee päistä näkyviin. Ohutta koneöljyä sisään. Vaatii hieman malttia se ujuttelu.

Jos vaijeri takeltelee liikkeissään tai siinä on jollain kohdalla jyrkkiä mutkia (koskee yhtälailla sisusta kuin kuortakin), on uuden oston harkinnan paikka. Samoin jos spiraali näkyy suojasukan irrottua. Myös vaijeri "pärsii" helposti säätöjensä kohdilta tai jos se on hiertänyt johonkin. Pärsät huononäköinenkin paikallistaa. Liuuttamalla vaijeria sormien välitse voi havaita viallisen kohdan. Pärsinyt vaijeri ei kauan kestä.

lYksi hyvä matkan keskeytymättömyysneuvo. Pitäkää kaasuvaijeri ja kytkinvaijeri varalla mukana aina reissussa ja opetelkaa vaihto ja säätö etukäteen. Mielikuvaharjoituskin voi riittää. Työkalusatsiin pitää lisätä ainakin hyvät sivuleikkurit.

Vinkki 2. Niissä malleissa joissa on ruiskun joutokäynninkorotusvipu vaijereineen; sen vaijeri voi toimia myös kaasuvaijerina sinällään kun säätää löysät pois (joutokäyntikierrosluku kyllä nousee) ja kaasuttelee ko vivusta tai sitten vaihtaa sen kaasuvaijerin tilalle jos on aikaa ja matkaa pitkälti.

Vinkki 3. Kaksoiskaasuvaijerimalleissa (ruisku) on mahdollista katkennut vetovaijeri korvata palautusvaijerilla vaihtamalla ne keskenään kaasukahvassa ja läppärungossa sekä katkaisemalla pois vioittunut vaijeri. Voi olla tarve lisätä kuminauhalla, tms kaasun palautukseen voimaa jos se ei sitä ilman palutusvaijeria tee.

Vinkki 4. Ennen reissua vaihtaa suosista kaikki vaijerit ja jättää vanhat varalle.

Vinkki 5. Jos kuitenkin reissun päällä joutuu vaijerinvaihtohommiin on jeesusteipistä hyvä apu. Teippaa entiseen vaijeriin uuden kiinni ja vetää sillä vaijerin paikoilleen samaa reittiä.

Vinkki 6. Italisaa ja muuaallakin Euroopassa saa varaosana pelkkiä vaijerin sisuksia ja nippasatsin kanssa. Vaatii vain hiukan askartelutaitoja. Polkupyöräliikeistä löytyy myös vaijereita ja ulkokuoria. Lähinnä kaasuvaijerin korvikkeeksi sopivia.

Paljon muitakin asioita tuli vaijereista mieleen mutta en jaksa enempää kirjoitella ja jaksaako tätäkään kukaan loppuun asti lukea. Velipoika tuskin ainakaan se kun ei ole koskaan tykännyt pelkästä tekstistä jos ei ole kuvia myös.

mm

Velipoika

  • Vieras
Vs: calin mittarivaijeri
« Vastaus #2 : Toukokuu 05, 2010, 18:17:42 ip »
"Paljon muitakin asioita tuli vaijereista mieleen mutta en jaksa enempää kirjoitella ja jaksaako tätäkään kukaan loppuun asti lukea. Velipoika tuskin ainakaan se kun ei ole koskaan tykännyt pelkästä tekstistä jos ei ole kuvia myös".

Heh! Olishan ne kuvat kivoja! T: Velipoika!