Kirjoittaja Aihe: integraalijarrun ilmaus: Missä järjestyksessä?  (Luettu 4118 kertaa)

Ekku

  • Viestejä: 894
integraalijarrun ilmaus: Missä järjestyksessä?
« : Toukokuu 22, 2010, 12:02:04 ip »
Hain tuossa eilen illalla Sp:n talvisäilöstä ja huomasin taas vaihteeksi, että jarruista ei ollut käytettävissä kuin toinen etujarru.

Jarrupoljin meni pohjaan ilman havaittavaa vaikutusta. Koska säiliössä on vielä nestettä, oletan, että edellisen kerran jarrunestettä vaihtaessa on järjestelmään jäänyt ilmaa, joka on nyt sitten hakeutunut johonkin sopivaan kohtaan.

Kaipaisin sen verran ohjetta, että missä järjestyksessä nuo jarrut kannattaa ilmata, että se onnistuisi järkevästi ja ilman kovin suurta ylimääräistä vaivaa?


millegt

  • Viestejä: 598
Vs: integraalijarrun ilmaus: Missä järjestyksessä?
« Vastaus #1 : Toukokuu 23, 2010, 09:10:09 ap »
Onko sp:ssä jarrupaineen säädin etu/taka siinä vasemman sivuposken takaosan kohilla.

Jos on niin siinä on ja ilmaruuvi. Saattaa kyllä olla pitkäkestoista pumppailua. Kannattaa yrittää painaa jarrusta päin nestettä ylös. Jos siis on ilmaa siellä. Saatta kyllä lähteä ihan poljintakin terävästi käskien toimimaan.




Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: integraalijarrun ilmaus: Missä järjestyksessä?
« Vastaus #2 : Toukokuu 23, 2010, 11:20:50 ap »
No nyt löytyi jo osa jarrutehosta. Eilen ilmaillessa tuli tosi paljon ilmaa sieltä tankin alla olevasta jarruputken ja letkun liitoksesta. Se näyttää olevan ylimpänä liitoskohtana systeemissä, joten sinne se ilma kertyy. Ihmetyttää vaan, että mistä sitä ilmaa sinne systeemiin on talven aikana päässyt, kun ei vuotokohtaakaan ole missään.

Tämä ja aikaisemmat kokemukset integraali-systeemistä muodostavat sellaisen mielikuvan, että koska mm. ilmaus ja nesteenvaihto on näinkin hankalaa, on aika moni muuttanut tämän systeemin normaalimmin toimivaksi, eli yksi jarrupiiri ja 2 levyä etukahvasta ja takajarru erikseen.

kvlm

  • Viestejä: 378
Vs: integraalijarrun ilmaus: Missä järjestyksessä?
« Vastaus #3 : Toukokuu 23, 2010, 11:27:08 ap »
takajarru - etujarru,  ensin ilmaus jarruletkun liittimestä (kuin olisi ilmausruuvi) ja sen jälkeen ilmausruuvista. Takajarrusatula sijoitettava ilmaus ruuvi ylöspäin ja rautaa palojen väliin jottei männät pullahda ulos.

lemppari

  • Viestejä: 406
Vs: integraalijarrun ilmaus: Missä järjestyksessä?
« Vastaus #4 : Toukokuu 23, 2010, 14:24:29 ip »
Samoin tein minäkin, ensin taka, sitten etu. Varmuuden vuoksi nostin etupään ylös taljalla jotta ilma nousisi paremmin keulalle siitä pitkästä yhdysputkesta. Katsokaapa muuten Stormin luettelosta, sieltä löytyy ilmausruuvit takaiskulla, ei tarvitse enää avata ja sulkea pumppauksen lomassa!
...vielä pääsee viis kilsaa varatankilla.....oho..

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: integraalijarrun ilmaus: Missä järjestyksessä?
« Vastaus #5 : Toukokuu 24, 2010, 03:42:18 ap »
Tänään noita "tunturi TT:n" kanssa ilmailtiin. Näyttää siltä, että siellä pääsylinterissä majaili jonkin sortin ilmatasku, kun jarrupoljinta nopeasti vemputtamalla saatiin melkoinen määrä ilmakuplia nousemaan säiliöön ja nyt siinä tuntuu jo olevan melko asialliset jarrut.

PS: takasattulan molemmat ilmausnipat on nyt sitten poikki. Siinäoähän on sitten askarreltavaa joksikin iltapuhteeksi, kun vain viitsii vaivautua.

MakikEr

  • Viestejä: 106
Vs: integraalijarrun ilmaus: Missä järjestyksessä?
« Vastaus #6 : Toukokuu 24, 2010, 09:46:25 ap »
Moi,

Omaan Californiaan ilmestyi myös ilmaa ilmeisesti venttiililtä etusatulalle menevään putkeen talvisäilytyksen aikana. En milloinkaan ymmärtänyt mistä ilma sinne meni, mutta meni kuitenkin.

Ilmaamisen kanssa aikani temppuiltuani irroitin vasemman etusatulan ja nostin sen korkealle niin, että tankin alla menevä putki jatkui ikäänkuin ylämäkenä satullalle asti. Muoviputken pätkä ilmaruuvin päälle ja putkeen vähän jarrunestettä. ilmaruuvi auki ja polkimesta hidasta pumppausta jolloin ilmaa pulputteli muoviputkeen ihan iloisesti. Nähtävästi tämä putki on integraalijarrulisessa Calissa hankalin ilmattava, tällä konstilla ilmaus kävi mielestäni helposti.

-MakikEr-

Ekku

  • Viestejä: 894
Vs: integraalijarrun ilmaus: Missä järjestyksessä?
« Vastaus #7 : Toukokuu 24, 2010, 14:48:51 ip »
Sitä on varmaan vaan tottunut viiime aikoina liian hyvään, kun rata-lempparin jarrujen ilmaus käy nykyään ilman mitään kikkoja.

Siinä on etujarrusatuloina 2 noita vanhempia Brembon kullanvärisiä 4-mäntäpuristajia, joita on joka toisessa Guzzissa ja kahvapäässä Brembon valurunkoinen(lue halvempi) 19x20-männällä varustettu radiaalkipuristin.

Varmasti yksi parhaiten käytetty 200 ja risat euroa tässä harrastuksessa. Ilmaus ja nesteenvaihto käy kuin huoltomanuaalissa, eli ei mitään ylimääräisiä kikkoja. Jarrusatulan nippaan vaan letku ja toinen pää jarrunestepurkkiin ja kahvasta painelemaan. Sitten lopuksi yläpään ilmaus ilmausruuvista, joka on kahvassa jarrunestesäiliölle menevän letkun juuressa.

Ilmeisesti tuo työsylinterin männän mitoitus käy hyvin noille jarrusatuloille ja kähdelle letkulle, kun tuloksena on vähän sormivoimaa tarvitseva ja silti hyvin tehokas ja tunnokas etujarru.