Kirjoittaja Aihe: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?  (Luettu 9875 kertaa)

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #15 : Huhtikuu 15, 2014, 19:58:49 ip »
Kyllä asia on kuitenkin niin että juuri ruiskupyörissä on tuota alavääntöaluetta kesytetty. Oletettavasti juuri kestävyyssyistä. Vanha Cali 3 lähtee kiihdytyspumppukaasareillaan ihan eri malliin kuin nykypyörä. Viimeksi tänä aamuna tilattiin lisää vääntöä alakierroksille 2000-luvun Caliin. Lupasin järjestää.

Muuten olen sitä mieltä että kierrokset ei ole pahasta.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #16 : Huhtikuu 19, 2014, 19:59:12 ip »
Tyhmyydestä sakotetaan: kyllä nyt harmittaa ja hävettää ;-(.  Tulee oltua liian täpinöissään ja huolellisuus kärsii. Toistaalta, tuntuu hyvältä kun ajelee pelillä, joka on omien käsien jäljiltä. Mutta niin monta kohtaa on, joiden varassa on oma henkikulta, ja jotka on oltava tasan tarkkaan oikein. Auton kanssa on sentään neljä pyörää jos yksi karkaa… moottoripyörällä on heti ”rumlei”. Kävi niin, että panin huolellisesti merkille purkaessa: ”merkit vastakkain”.  Kolme lyötyä pistettä molemmin puolin, ei tarvitse kuvata, eikä kirjailla muistiin. Kenkku juttu sinällään, semminkin kun niitä merkkejä olikin kahdet ja olin laittanut väärät vastakkain sitten kasatessa. Oikeat ovat ne, joissa on lisäksi keltaiset maalimerkit (vielä vähän jäljellä). Siis jos kasaan kardaanin keltaiset merkit vastakkain, tilanne on Workshop Manualin kuvan mukainen. Nyt ne ovat 45 astetta pielessä. Olipa hyvä että Lemppari otti asian esille, asiahan oli omalla kohdalla kunnossa, siitä olin aivan varma...
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 29, 2015, 01:29:19 ap kirjoittanut Camn »
V11 - it defines you.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #17 : Huhtikuu 19, 2014, 20:44:01 ip »
Ehkä nyt on yksi värinä vähempi.....

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #18 : Huhtikuu 19, 2014, 21:03:04 ip »
Lainaus
Ehkä nyt on yksi värinä vähempi.....
En kyllä koskaan huomannut mitään nopeuden mukaan korreloivaa. Ainoastaan tangossa tuntuvaa, joka korreloi kampiakselin kierroksien kanssa.
V11 - it defines you.

Pekka

  • Viestejä: 1 905
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #19 : Huhtikuu 19, 2014, 21:34:16 ip »
Ei se täristäkkään jos ajettaessa vaihteiston ulostulo, nivelakseli ja perän pinioni ovat kaikki
samassa linjassa.
Vaihteistossa ja takapyörässä olevat vaimentimet "syövät" pienet tärinät pois, jos pientä kulmaa on.
Toki tästä huolimatta nivelakselin vaiheistus on syytä laittaa kohdalleen.
Kaikki samassa linjassa- ei ole myöskään hyvä tilanne. Silloin ristinivelien laakerineulat kaivavat
helposti itselleen kuopat laakeripintoihin liikunnan puutteessa.

Pekka
Sohc van Helmi.

motomatti

  • Viestejä: 13 488
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #20 : Huhtikuu 19, 2014, 21:50:29 ip »
Lainaus
Kaikki samassa linjassa- ei ole myöskään hyvä tilanne.

Avokardaanimalleissa eikä C.A.R.C.-malleissa tuosta ei ole huolta mutta perinteisellä takahaarukalla varustetuissa tietyillä jousituksen ja takahaarukan säädöillä nivelten kulmat toisiinsa ja akseliin nähden ovat helposti lähellä nollaa joka ei nosta laakerien lämpötilaa niiden pyöriessä eikä siten edistä voitelua koska vaseliini ei "sula" laakereissa. Asiasta on kylläkin kaksi oppisuuntaa joista toiset ovat samalinjaisuuden kannalla koska silloin ei tehoa jää niveliin vaan se kaikki menee takapyörään. Itse "viritän" Californian ja vastaavien mallien takahaarukan hieman "off-line" että tuplanivelellä olisi hieman enemmän "työtä".  Tarkoitus ei ole kuitenkaan takarengasta saada pois pituuslinjalta mutta takahaarukan akseleissa on hieman säätövaraa tähänkin.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #21 : Huhtikuu 19, 2014, 22:11:17 ip »
Siis jos kyse on kardaanin käyttämistä ilman mitään kulmaa? Tiedän teollisuudesta, että nivelakselissa on oltava kulma. Kestoikä lyhenee muuten merkittävästi. Tehohäviötä ei tule mitattavissa määrin, oli akseli normaalin toimintaalueensa sisällä missä kulmassa tahansa. Esimerkkinä tehonmittaushuone, johon suunnittelin uuden käytön. Akselit asetettiin viiden asteen kulmaan, jotta ne saavuttaisivat järkevän käyttöiän. Mittauskapasiteetti laitteistolla oli luokkaa 500kw.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #22 : Huhtikuu 22, 2014, 22:48:22 ip »
Jos lonksuu, on väärää kokoa. Pitäisi olla helppo liukusovite.
Hyvä pyörä, parempi mieli.

Camn

  • Viestejä: 2 583
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #23 : Huhtikuu 23, 2014, 00:21:18 ap »
Googlailin kuvia. Kun jossain luki että Calin vaihteisto niin eikö kumminkin ehkä Sport1100? Perä sitten varmaankin Sport1100, joissa oli viimeisenä tuotantomallina myös tuo "kova" reaktiotanko käytössä. Se tankokin näyttäisi tuossa olevan muuta kuin vakio mutta periaate sama? Tässä S-D:n varaosakuva ja G-B:n kuva. Tuossa G-B kuvassa ei näy kaksipuolista kiinnikettä mutta classicin tekstin mukaan se olisi kaksipuolinen, kuten tuo Sport1100 kuva. Puristuu kahden korvakkeen väliin niin että varmasti pysyy?

Toisesta ketjusta vakiopyörien ratkaisuista: "Vuoden -92 Daytonassa ja Sport 1100 mallissa tangoissa olivat vielä kuulapäät, lisäksi takapyörässä ei ollut vaimentimia - vuodesta 1995/96 Centauron ja Sport ie:n myötä tulivat kumilaakerit sekä tankoon että takapyörään ja tämä konstruktio oli käytössä 2003/2004 saakka viimeisiin V11 malleihin asti."
V11 - it defines you.

classic

  • Vieras
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #24 : Huhtikuu 23, 2014, 08:56:01 ap »
Eli nyt siinä on oikeanlainen "helppo liukusovite" ja pallo puristuu kahden korvakkeen väliin kuten Camn laittamassa Sport 1100 varaosakuvassa. Poikkeuksena Sporttiin nähden on se että minun Ghezzin toisessa korvakkeessa on kierteet eli ei ole läpipulttausta ja irrallista mutteria. Pultti laitetaan renkaan puolelta (joten jää pultinkannan verran enemmän kengälle tilaa pikkuriikkisillä jalkatapeilla  :D


TunturiTT

  • Viestejä: 11 408
Vs: Kardaanin murtonivelten keskinäinen asento?
« Vastaus #25 : Huhtikuu 23, 2014, 09:57:18 ap »
Siinä pitäisi oola varmaan sellainen pultti, jossa hiottu suora osa ja kierre päässä. Eli tuo halkaisija olisi passattu kuulanivelen reiälle sopivaksi. Veikkaan, että tavallinen osakierteinen pultti on riittävän lähellä.
Hyvä pyörä, parempi mieli.