Taitaisi paras kompromissi katukäyttöön olla noihin Le Mansin vakio B10 nokka. Tuolla näkyy eri tyyppejä ihan kuvassa :
http://www.guzzitech.dk/05/05-06/05-06-03_e.htmHeti jos laittaa koneeseen kireämmän nokan niin sitten alkaa venttiilinjousten kanssa jäykistely ja shimmaaminen ja kaasareiden uudelleen säätäminen jne.
Kireämmän nokan jyrkempi profiili rasittaa muuta venttiilikoneistoa ja esimerkiksi nostinkuppien kypsyminen vaihtokuntoon tapahtuu nopeutetusti.
Henk. kohtaisesti olen sitä mieltä että Cali-mallien mieto nokkaprofiili on niiden moottorin kestävyyden keskeinen salaisuus. Heti kun käyttöön otetaan jyrkempiä profiileja niin kaikki karkaisu yms. murheet tulevat korostetusti esiin.
Toivottavasti löydät jostain hyväkuntoisen käytetyn nokan. Vanhan kunnostaminen voi olla aika työlästä ja vaatii tosiaan sen akselin karkaisun sen jälkeen kun nokille on saatu oikea muoto. Jos akseli on tosi kulunut niin se varmaan vaatii täyttöä ennen kuin sitä pystyy hiomaan oikeaan muotoon.
Uutenakin noita löytyy mutta hintaa on aika tavalla :
http://www.tlm.nl/magazijn/webshop/details/3364/Jospa jollain Gruppolaisella olisi vaikka vaihtonokka hyllyssä koristeena ja tarpeettomana.
- JuhaV
PS. Ne nostinkupit on sitten oma jujunsa eli kannattaa tarkistaa että niiden reiät ovat hyvässä kunnossa ja ilman kiinnileikkautumisjälkiä tms. Uusien nostimien pitää mennä herkästi painamalla paikoilleen ilman mitään jäkitystä. Niitäkin tiedetään olevan liikenteessä vähän vaihtelevilla toleransseilla. Jos vähänkin tuntuu olevan väkivallan tarvetta ennenkuin tappi painuu reikään, niin moinen väkisin tehtävä akti kannattaa välittömästi keskeyttää ja etsiä paremmin toisiinsa sopiva tappi-reikä kombinaatio ennen kuin hommaa jatkaa.