Kirjoittaja Aihe: Turbulenssia kiharoilla?  (Luettu 4119 kertaa)

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Turbulenssia kiharoilla?
« : Huhtikuu 28, 2008, 14:39:43 ip »
Tervehdys!
Aina silloin tällöin tälläkin palstalla kiistellään pleksien tarpeellisuudesta. Itse olen tullut siihen tulokseen, että pleksi pitää olla, jotta matkanteko on mielekästä.

Se taas on totta että täydellistä pleksiä ei taideta olla vielä tehtykään. Ainakaan sellaista, että se sopisi kaikkiin pyöriiin ja kaikille kuskeille.

Omaan California EV 2004 malliin on asennettu ns. pikku-germania pleksi. Se on reilut 100mm matalampi yläosasta, kuin iso-germania pleksi. Eli tässä matalammassa versiossa katsotaan ajettaessa pleksin yli.

Oma pleksi on ollut kovin äänekäs (aiheuttaa kypärään tärinöitä ja meteliä).  Lääkkeeksi hain Baehr Oy:lta Laminar-Lip tuulenohjaimen.  Suoraan tähän pleksiin sopivaa mallia ei ollut tarjolla joten otin ns. Universal Custom 21,5" numero: U1121 version. Hinta 89,00€

Asensin sen viime kesänä paikoilleen. Se vähensi melkoisesti kypärän meteliä ja tärinöitä!! Mallailin eri korkeuksia ja nyt se on sopiva. Katselen edelleen pleksin yli ajaessa.

Laminar-Lip ohjaimista lisätietoja: http://www.baehr.fi/
Guzzeihin löytyy valmiit ohjaimet malleihin: Stone Touring, EV Touring (lasikuitu alaosalla), V11, California Titanium, Scura ja Quota.

T: Kimmo
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 28, 2008, 14:41:00 ip kirjoittanut Kimmo »
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

Kimmo Saarelainen

  • Administrator
  • ***
  • Viestejä: 1 554
Turbulenssia kiharoilla?
« Vastaus #1 : Huhtikuu 28, 2008, 14:40:17 ip »
Tässä vielä takaa kuvattuna:
Rider for California Touring 1400 & V85TT Travel

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Turbulenssia kiharoilla?
« Vastaus #2 : Huhtikuu 29, 2008, 05:45:17 ap »
Kokeilin viime kesänä titaniumissa Laminar lip ilmanohjainta mutta melko huonoin tuloksin , tuntui että pyörteily vaan lisääntyi . Loppukesän ajelin ilman mitään pleksiä koska tuntuu että se on kaikkein hiljaisin vaihtoehto . (kypärä Schubert C2 + korvatulpat). Kuvakin pitäisi jostain osiosta löytyä.
Titaniumin kuski

Olli

  • Viestejä: 264
Turbulenssia kiharoilla?
« Vastaus #3 : Huhtikuu 29, 2008, 07:20:44 ap »
Kimmo kirjoitti:
Lainaus
... että pleksi pitää olla, jotta matkanteko on mielekästä...
Minulla on ihan päinvastaiset kokemukset, mutta se kertonee vain sen, että ihmiset ovat erilaisia.

Minulle ilman pleksiä tuulenpaine ei aiheuta ongelmia tuonne 120kmh mittarinopeuteen saakka. Siitä ylöspäin asia on sitten eri, mutta suomessahan se ei ole ongelma lainkuuliaiselle motoristille. (köh köh)

Se, mikä minua on rassannut matkoilla on pleksin (tai edellä ajavan auton) aiheuttama tempoileva ilmanpyörteily. Erityisesti jos pyörteily kohdistuu kypärään, se väsyttää ja rasittaa minua erittäin nopeasti. Viime kesän lomamatkalla kokeilin lähtiessä keskikokoista pleksiä, säädin sitä aina vähän väliä ja loppujen lopuksi 150 km jälkeen otin sen irti, pakkasin sen isoon laatikkoon postissa ja lähetin takaisin kotiosoitteeseen. Aah sitä hiljaisuutta ja tasaista ilmavirtaa sen jälkeen. Ajaminen oli nautinto.

Nyt olen kokeillut ihan pikku plexiä (Griso flyscreen) tuon kanssa, mutta en ole yhtään vakuuttunut... Pitänee kokeilla myös ilman.

mini

  • Viestejä: 32
Turbulenssia kiharoilla?
« Vastaus #4 : Huhtikuu 29, 2008, 14:36:41 ip »
Minulla on ollut kaikissa kolmessa pyörässäni jonkunlainen lepare. Kummassakin kustissa plexillä on parempi. Brevassa plexi oli hieman suurempi kuin nykyisessä Grisossa. Ovat olleet niin hiljaisia, että mitään korvatulppiakaan en ole tarvinnut. Kypäränä minulla Schuberth Concept.

Olen käynyt ajamassa erinäisiä pyöriä ilman plexejä ja erityisesti Grisolla ajaessa meinasin hirttyä, kun ilmavirta repi kypärää päästä. Toki silloin oli vauhtia juuri tuo suurin sallittu 120. Satasessa tilanne rauhoittui normaaliksi ja jäin henkiin.

Mutta kokeilemallahan kukin tullee parhaaseen lopputulokseen!
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 05, 2008, 02:46:00 ap kirjoittanut mini »

Olli

  • Viestejä: 264
Turbulenssia kiharoilla?
« Vastaus #5 : Toukokuu 03, 2008, 05:44:52 ap »
Olli kirjoitti:
Lainaus
Nyt olen kokeillut ihan pikku plexiä (Griso flyscreen) tuon kanssa, mutta en ole yhtään vakuuttunut...
Hmm... pitää varmaan vielä kasvaa pituutta.
Jos oikein venytän selkärankaani ja istun ryhdikkäänä, niin kypärä on puhtaassa ilmavirrassa ja matkanteko on OK. Heti kun rojahdan takaisin perusasentoon, pyörteet osuvat kypärän alareunaan ja meteli alkaa. Ei hyvä.

capriccioso

  • Viestejä: 196
Turbulenssia kiharoilla?
« Vastaus #6 : Toukokuu 03, 2008, 12:09:23 ip »
Lainaus käyttäjältä: Olli
Olli kirjoitti:
Lainaus
Nyt olen kokeillut ihan pikku plexiä (Griso flyscreen) tuon kanssa, mutta en ole yhtään vakuuttunut...
Hmm... pitää varmaan vielä kasvaa pituutta.
Jos oikein venytän selkärankaani ja istun ryhdikkäänä, niin kypärä on puhtaassa ilmavirrassa ja matkanteko on OK. Heti kun rojahdan takaisin perusasentoon, pyörteet osuvat kypärän alareunaan ja meteli alkaa. Ei hyvä.
Jepjep, eli mikä oli odotettavissa, mutta seikan häiritsevyys yksilöllistä. Tosin juuri tuon Grison matalan pleksin kohdalla omakohtaista kokemusta ei ollut, mutta pleksittömyydestä kyllä. Toisaalta samantyyppisestä pleksistä eri pyörällä kyllä, ja kokemus ihan sama.
Elikkä voit joko tehdä vatsa- ja selkälihastreenejä ja pönöttää sitten selkä suorassa ja kaula kuikuillen koko ajan, tai valita helpomman tien eli röhnötät siinä satulalla epäryhdikkäästi kuten ennenkin ja heität pleksin hemmettiin. Sitä isompi pleksi pitäisi  lailla kieltää jo pelkästään ulkonäkösyistä. :wink:

Itse olen ajellut muutamalla 1100 Grisolla ilman pleksiä, ja yllättävän hyvin wörkkii ainakin minulla. Ei kaipaa pleksiä, ja kypärämelukin pysyy pienempänä. Omasta mielestä nuo Grisot myös näyttää paremmalta ilman mitään muovilärpäkettä siinä edessä, kuten useimpien nakujen kohdalla. Se ihan pieni värillinen V11/Ducati -tyylinen mittariston suojus vielä menee, tosin Grisossa ehkä sekin on turhaa.

Olli

  • Viestejä: 264
Turbulenssia kiharoilla?
« Vastaus #7 : Toukokuu 05, 2008, 03:14:46 ap »
capriccioso kirjoitti:
Lainaus
Jepjep, eli mikä oli odotettavissa, mutta seikan häiritsevyys yksilöllistä.

Niinpä. Tiesin riskin, mutta pakko oli kokeilla. :P Se on kyllä nyt niin vähästä kiinni, että voisi jopa pleksin madaltaminen riittää. Hirvittää kyllä leikellä kallista muoviliparetta.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, niille jotka arvostavat korkeaa pleksiä, olen myös kuullut hyvää tuosta laminar lip:stä sitä kokeilleilta. Jäänyt kuulemma pysyvästi mopoon kiinni. Se pikku rako sen pleksin ja tuon jatkeen välillä kuulemma oikeasti toimii ja ohjaa ilmavirtaa suuremmassa kaaressa pään yli kuin jos vain itse pleksiä jatkettaisiin vastaavalla mitalla. Toinen vastaava toimiva epeli on muistaakseni MRA:n varioscreen. http://www.mra.de/html/gb/gb-v-haupt.htm