Kohta taitaa haista jonkun sähkömiehen kädet bensalle ...
Noin 2 minuutin googlettamisen jälkeen näyttää vähän siltä että jostain vuosimallista eteenpäin se polttoainepumppu on siirretty Guzzeissakin tankin sisälle. Ja taitaa olla vähän muillakin kuin Joukolla ollut ongelmia tankin sisäpuolisen pumppumötikän letkuissa/liitoksissa. Eli useammassakin tapauksessa letku on sieltä tankin sisältä irronnut tai alkanut vuotaa johtuen ilmeisesti siitä että letkun materiaali jotenkin turpoaa tai ei muuten kestä jatkuvaa bensassa uimista.
Useimmissa nykymopoissa niinkuin autoissakin nuo tankin sisäpuoliset pumput ovat arkipäivää. Eli tankin pohjassa on n. 10 cm aukko josta pumppu on tankkiin asennettu. Pumpun yhteydessä on yleensä karkeasuodin ja hienosuodin.
Suotimen vaihto on ikävä homma koska se vaatii siis tankin tyhjentämisen, irrottamisen ja pumpun irrottamisen tankista. Tämä viimeksimainittu voi todellakin olla vaikeaa koska paikat ovat ahtaat ja pumppumysteeriö tulee reiästä ulos vain tietyssä asennossa.
Ennenkuin tuohon ryhtyy, kannattaa ehkä varmistaa se että vika on todella tankin sisällä, koska se voi olla esimerkiksi ruiskusuuttimissa, TPS:ssä ja ties missä muuallakin.
Eli ehdotan seuraavaa :
1) Mittaa ruiskusuuttimille menevästä letkusta paine ja katso että se on speksien mukainen. En nyt muista mitä sen pitäisi olla mutta veikkaan että esim. 1.5 baaria.
2) Kokeile astiaan että tuleeko sieltä letkusta reilusti bensaa kun pumppu on päällä (sehän käy n. 5 sek kun virrat kääntää päälle ennenkuin pysähtyy)
Jos bensapainetta ei ole tarpeeksi, niin sitten vika on tankin sisällä eli
a) pumppumysteeriön joku liitosletku vuotaa tankin sisään (todennäköistä koska muillakin on ollut googlen mukaan samaa ongelmaa)
b) suodin tukossa (aika epätodennäköistä jos tankkisi ei ole ruosteessa etkä ole tankannut paskaista bensaa)
c) pumppu itse on rikki
Jos bensapainetta oli niin tarkastappa että sulla on tankissa kunnollista bensaa jossa ei ole vettä tms. mukana. Paloviinan sijaan kaada tankkiin Masinolia tai vastaavaa (mieti kuitenkin ensin jos pyörässäsi on katalysaattori).
Kun availet letkuja niin muista että jos pyörä oli hetki sitten käynnissä tai virrat päällä, niin letkuissa voi olla vielä vähän painetta. Tupakointi vaarantaa tuolloin terveytesi akuutilla tavalla.
Jos pumppu on rikki, niin halpaa tarviketta italian timanttiin tuskin sitten löytyy .
Terv. JuhaV
"Tankin luukun..."
Siis papumppu on tankissa sisällä? Eikös tankissa ole pelkästään hana ja siitä letku pumpulle? Ja tietysti paluuletku yms. takas tankkiin? Pumppu on erillinen mötikkä? Johdot ovat "Kalervon pala" eli "peace of Cage" näin pitkän linjan sähkärille...
Jos se pumppu on kaputt, niin tilalle jokin "halpa tarvike", ettei tarvi originaaliosaa vähillä palkkarahoilla...Löytyyköhän? Jää sitten rahaa vaikka paloviinapulloon, joka potutukseen...:wink: