Kirjoittaja Aihe: Polttoaineongelma  (Luettu 6337 kertaa)

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Polttoaineongelma
« : Huhtikuu 05, 2008, 02:51:33 ap »
Cal Ev 2002. Pintakaasulla kulkee hyvin ja paikallaan ottaa kierroksia hyvin. Tienpäällä ohitus ei onnistu, kun kone hyytyy ilmeisesti bensanpuutteeseen.
Epäilen pa.pumppua.
Joku joskus kirjoitteli, että pumpussa on suodatin, jota ei pysty puhdistamaan, eikä pumppua avaamaan. Jostain tarvikeliikkeesstä saa vastaavan ( Fiat? ) pumpun edullisesti.
Onnistuisko vaihto itseltä, vai tarviiko erikoiskaluja / -osaamista? Ilmeisesti tankki irti jne...
Pysyykö pa.paine "paketissa" vaihdon jälkeen?
Neuvokaa - hoi!

BTW: Kävin eilen Kosken Huolto Oy:ssä. Takarengas, tulpat ja koneöljyt vaihtoon => 230 €. Mielestäni varsin kohtuullinen summa...

PekkaHml

  • Viestejä: 155
Polttoaineongelma
« Vastaus #1 : Huhtikuu 05, 2008, 05:28:38 ap »
Noinkohan on pumpussa filtteri, epäilen. On siellä vissiin semmonen oravasiivilä tulopuolella, mutta kai se itse suodatin on erillinen. Pierburgin pumpun laitoin Sporttiin kun yksin teoin toheloimalla katkaisin ehjästä pumpusta letkuliitännän nysän. Jotain 150 ehkä maksoi pumppu.

Sekö siis kiertää tappiin asti paikallaan huudattaen?

Pekka
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2008, 05:31:00 ap kirjoittanut PekkaHml »

Jouko S

  • Viestejä: 860
Polttoaineongelma
« Vastaus #2 : Huhtikuu 05, 2008, 13:10:00 ip »
Kyllä sieltä filtteripaketti löytyy sen karkeamman suodattimen lisäksi! Ainakin minun 03 Stonessa oli, kun toissa kesänä jouduin pumpun sieltä tankista esiin kaivelemaan. Oli Italian pojilla jäänyt letkun puristusliitin höllälle...kele. Muistelen, että se oli sellainen "alumiinimötikkä" ja taisi olla jonkinlaisilla "kynsillä" kiinni pumpun kyljessä. Meinasi vaan usko loppua(ja oluet) sen paketin ulos pujottelussa, ja tosi varovainen pitää olla niiden pumpun ohuiden piuhojen kanssa, koska tankin luukun reunat on pirun teräviä. Se tankin ulkopuolella oleva polttoaineletkun liitinmysteeri oli minun Ã¤lykkyysosamäärälle liikaa, ja käytinkin puukkoa letkun irroitukseen...Ei muuta Timo kuin bensat pois ja tankki irti, uusi suodatin tilalle ja menoksi! 

T.Jouko 

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Polttoaineongelma
« Vastaus #3 : Huhtikuu 05, 2008, 16:21:30 ip »
"Tankin luukun..."
Siis papumppu on tankissa sisällä? Eikös tankissa ole pelkästään hana ja siitä letku pumpulle? Ja tietysti paluuletku yms. takas tankkiin? Pumppu on erillinen mötikkä? Johdot ovat "Kalervon pala" eli "peace of Cage" näin pitkän linjan sähkärille...

Jos se pumppu on kaputt, niin tilalle jokin "halpa tarvike", ettei tarvi originaaliosaa vähillä palkkarahoilla...Löytyyköhän? Jää sitten rahaa vaikka paloviinapulloon, joka potutukseen...:wink:
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2008, 16:24:00 ip kirjoittanut TimoEv »

Marko

  • Viestejä: 612
Polttoaineongelma
« Vastaus #4 : Huhtikuu 06, 2008, 03:11:17 ap »
Eikös MotoJussi joskus kirjoitellut aiheesta hajonnut pa-pumppu? En nyt ihan heti löytänyt haulla keskustelua, mutta muistelisin niin.

Kun käännät virta-avaimesta, kuuluuko pörinää? jos kuuluu, kuuluuko se tankista vai sen ulkopuolelta? Avaa vaikka tankin korkki ensin ja sitten kuikuilet sinne, kun käännät avaimesta. Älä kuitenkaan käytä tulitikkuja valaisemiseen. :prof:

Jos ei kuulu pörinää, on aika huolestua.



Suriname, HEH. Kas kun ei Kalifornia. :P

  • Vieras
Polttoaineongelma
« Vastaus #5 : Huhtikuu 06, 2008, 03:13:14 ap »
Kohta taitaa haista jonkun sähkömiehen kädet bensalle ...

Noin 2 minuutin googlettamisen jälkeen näyttää vähän siltä että jostain vuosimallista eteenpäin se polttoainepumppu on siirretty Guzzeissakin tankin sisälle. Ja taitaa olla vähän muillakin kuin Joukolla ollut ongelmia tankin sisäpuolisen pumppumötikän letkuissa/liitoksissa. Eli useammassakin tapauksessa letku on sieltä tankin sisältä irronnut tai alkanut vuotaa johtuen ilmeisesti siitä että letkun materiaali jotenkin turpoaa tai ei muuten kestä jatkuvaa bensassa uimista.

Useimmissa nykymopoissa niinkuin autoissakin nuo tankin sisäpuoliset pumput ovat arkipäivää. Eli tankin pohjassa on n. 10 cm aukko josta pumppu on tankkiin asennettu. Pumpun yhteydessä on yleensä karkeasuodin ja hienosuodin.

Suotimen vaihto on ikävä homma koska se vaatii siis tankin tyhjentämisen, irrottamisen ja pumpun irrottamisen tankista. Tämä viimeksimainittu voi todellakin olla vaikeaa koska paikat ovat ahtaat ja pumppumysteeriö tulee reiästä ulos vain tietyssä asennossa.

Ennenkuin tuohon ryhtyy, kannattaa ehkä varmistaa se että vika on todella tankin sisällä, koska se voi olla esimerkiksi ruiskusuuttimissa, TPS:ssä ja ties missä muuallakin.

Eli ehdotan seuraavaa :

1) Mittaa ruiskusuuttimille menevästä letkusta paine ja katso että se on speksien mukainen. En nyt muista mitä sen pitäisi olla mutta veikkaan että esim. 1.5 baaria.

2) Kokeile astiaan että tuleeko sieltä letkusta reilusti bensaa kun pumppu on päällä (sehän käy n. 5 sek kun virrat kääntää päälle ennenkuin pysähtyy)

Jos bensapainetta ei ole tarpeeksi, niin sitten vika on tankin sisällä eli

a) pumppumysteeriön joku liitosletku vuotaa  tankin sisään (todennäköistä koska muillakin on ollut googlen mukaan samaa ongelmaa)

b) suodin tukossa (aika epätodennäköistä jos tankkisi ei ole ruosteessa etkä ole tankannut paskaista bensaa)

c) pumppu itse on rikki

Jos bensapainetta oli niin tarkastappa että sulla on tankissa kunnollista bensaa jossa ei ole vettä tms. mukana. Paloviinan sijaan kaada tankkiin Masinolia tai vastaavaa (mieti kuitenkin ensin jos pyörässäsi on katalysaattori).

Kun availet letkuja niin muista että jos pyörä oli hetki sitten käynnissä tai virrat päällä, niin letkuissa voi olla vielä vähän painetta. Tupakointi vaarantaa tuolloin terveytesi akuutilla tavalla.

Jos pumppu on rikki, niin halpaa tarviketta italian timanttiin tuskin sitten löytyy .

Terv. JuhaV


Lainaus käyttäjältä: TimoEv
"Tankin luukun..."
Siis papumppu on tankissa sisällä? Eikös tankissa ole pelkästään hana ja siitä letku pumpulle? Ja tietysti paluuletku yms. takas tankkiin? Pumppu on erillinen mötikkä? Johdot ovat "Kalervon pala" eli "peace of Cage" näin pitkän linjan sähkärille...

Jos se pumppu on kaputt, niin tilalle jokin "halpa tarvike", ettei tarvi originaaliosaa vähillä palkkarahoilla...Löytyyköhän? Jää sitten rahaa vaikka paloviinapulloon, joka potutukseen...:wink:
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2008, 03:16:00 ap kirjoittanut JuhaV »

capriccioso

  • Viestejä: 196
Polttoaineongelma
« Vastaus #6 : Huhtikuu 06, 2008, 08:25:03 ap »
Lainaus
Ennenkuin tuohon ryhtyy, kannattaa ehkä varmistaa se että vika on todella tankin sisällä, koska se voi olla esimerkiksi ruiskusuuttimissa, TPS:ssä ja ties missä muuallakin.
Niinpä. Ainakin minusta tuo ongelmakuvaus toi ensimäisenä mieleen polttoaineen seoksen syötön ongelmat. Parin muun merkkisen mopon samanlaiset ongelmat ovat aika usein olleet juuri ruiskun/kaasuttimen säätöongelmia. Toisinaan myös anturivika ruiskupeleissä. Kaasarikoneessa esmes bensapinnan heitto kaasarissa, ruiskussa kenties samantyyppinen ongelma 'digitaalisessa' muodossa. Yhtäkaikki siis ongelma esiintyy ajossa reippaammin kaasua kääntäessä, mutta ei välttämäti muuten.
Elikkä ehkä voisi olla ihan hyvä idea viedä ko vehje ensin vaikka jollekin pajalle Axone -mokkulalla tarkistettavaksi, ja vasta sen jälkeen alkaisin purkamaan/särkemään tankkia ja sen sisälmyksiä.

Tuosta tarinasta ei oikein irronnut, että miten se hyytyminen ilmenee noin tarkemmin, nykiikö, räkiikö, yskiikö, vai sanooko vaan että bööö.
Niin ja eikös se joissain (vuosi)malleissa ollut semmonenkin juttu, että tietyissä tilanteissa tankkiin muodostuva alipaine aiheutti hetkelllisiä bensansaantiongelmia..?
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 06, 2008, 08:26:00 ap kirjoittanut capriccioso »

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Polttoaineongelma
« Vastaus #7 : Huhtikuu 07, 2008, 06:03:31 ap »
Kaikki oli ok syksyllä. :P
Ongelma alkoi nyt keväällä. :XKone hyytyy selkeästi bensanpuutteeseen, ei pauku, nytki, pätki tai yski. Samantyyppinen ongelma oli joskus Nevadassa kovilla kierroksilla; Tankin ilmaletku oli jäänyt rutistuksiin eikä tietenkään tankkiin tullut korvausilmaa.

No, soitin Piikkiöön "technical help-desk"iin:
- Pumppu on poskikotelon alla  ei tankissa.:D
- Todennäköiset paikat ongelmaan:
   - Hana ei toimi kunnolla ja / tai hanan imusiivilä tukossa.
   - Paineensäätöventtiili tankin etu-yläosassa rikki / roska välissä. Venttiili on kuulemma jousikuormitteinen ja jos
      se päästä paineen tankkiin, ei pumppu jaksa pitää pruuttapainetta yllä.
   - Pumppu rikki - maksaa n 235 €

Sain hyvät neuvot ja ohjeet. :wink:

On niin hienoa omistaa Moto Guzzi! :P :D :vau: 
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 07, 2008, 06:05:00 ap kirjoittanut TimoEv »

  • Vieras
Polttoaineongelma
« Vastaus #8 : Huhtikuu 07, 2008, 10:44:00 ap »
Saman tyyppistä ongelmaa :Xpoti Stone -02 viime kesänä vähäisellä tankin polttoainemäärällä - 15 litraa bensaa tankkiin ja taas pelasi ilman mitään oireita. :huh:

En lähtenyt vikaa suuremmin tutkimaan, joten asia jäi siihen.

Laitoin  Piikkiöön "help-deskiin" tarkistuspyynnön - kerron sitten jos/kun/ehtivät tarkistaa mikä häiriön syy, jos siitä olisi osviittaa muillekin.

- Reima -

TommiK

  • Viestejä: 25
Polttoaineongelma
« Vastaus #9 : Huhtikuu 10, 2008, 02:06:14 ap »
Jepjep, ihan sama ongelma 02 stonessa.  MotoJussin infon mukaan hain bilteman pumpun ja hydrauliikkaliikkeestä liittimen päähän. Toimii jo kolmatta vuotta, siis vähintään yhtä hyvin kuin alkuperäinen.

T:TommiK

Toveri Mikael Kahela kertoili seuraavia; lupasin laittaa palstalle:


EVn pumppu hyytyi lukemassa 161000km .

[highlight= #ffff88]Biltema[/highlight] art.no. 52-203 on toimiva korvike.

Täytyy vain hommata letkuliitin 8mm jossa toisessa päässä ulkoinen kierre 10/1.0mm.

Ollut ajossa jo tuhansia kilometrejä.

HINTA 49.00 ecee.

Toinen vaihtoehto: TD autosäkö. Hämeentie 35. 20540 Turku puh.no 02 2372566 / 0400782375

Pierburg / Bosch 0580464070 Hinta 140euroa
tarvikepumppu 08-2030BL H.100 euroa.

Alkuperäiset pumput maahantuojalla 297 ...

Lisäksi vinkkinä: valeo starttarin hiilipidike, se plastikkarimpula joka hajoaa helposti, on hyllytavaraa numerolla 594060.
[/b]

Stilisoi, editoi ja tänne postitti

MotoJussi & California K




Last edited on 14-08-2006 20:48 by MotoJussi

poku

  • Viestejä: 133
Polttoaineongelma
« Vastaus #10 : Huhtikuu 10, 2008, 17:38:46 ip »
Tarkasta ne jännitteet, ettei ole vika muualla. Siis lyöt käymään ja katsot missä ollaan. Max 14,5v

I.H.

  • Viestejä: 1 264
Polttoaineongelma
« Vastaus #11 : Huhtikuu 21, 2008, 08:51:49 ap »
TimoEv kirjoitti:
Lainaus
Kaikki oli ok syksyllä. :P



Mikä on tilanne polttoaineongelmassa , onko vika sevinnyt ?
Titaniumin kuski

TimoEv

  • Viestejä: 2 170
  • Porukassa mukana - pyynnöistä huolimatta!
Polttoaineongelma
« Vastaus #12 : Huhtikuu 22, 2008, 00:53:15 ap »
Ihmettelyn :huh: ja purkutyön jälkeen tähän mennessä:
- Hana toimii, eikä hanan tankkisiivilä ole tukossa
- Pumppu toimii - siis pörisee ja pumppaa
- Kaikki letkut ja liitokset tiiviit
- Paineregulaattori tankin ylä-etuosassa on ilmeisesti ehjä. Tosin en sitä ole päässyt kokeilemaan vielä. Avasin sen eikä mitään erikoista ollut nähtävillä.
- Pasuodattimen alaosassa syöpymäreikä, josta huomattavan reipas tiputtelu pumpun pumpatessa. Tämä on ainut vika, jonka olen löytänyt. Ilmeisesti tämä aiheuttaa paineenlaskua, jolloin pruutta ei saa tarpeeksi ainetta tai painetta.

Nyt odotan pasuodatinta saapuvaksi pyörätyömaalle, joten pääsen kohta kasauspuuhiin.
Ilmansuodatin on muuten huomattavan helppo vaihtaa Nevadaan verraten...Ihan Kalervon pala, "Peace of Cake"...:wink:.

Saas sitten nähdä, onko vikaa muualla. Onhan tuo pasysteemi simppeli: Hanalta letku pumppuun, josta suodattimen läpi jako kahtaalle; takas tankkiin ja pruutalle.

Tietääkös kukaan, mitkä ovat tuon kokoisen pumpun suoritusarvot?  Paine? l/min?

25.4.2008 ja talkoot jatkuvat    :X :X ...

Eilen sain pyörän kasaan ja äkkiä matkaan. Bensaa ei vuotanut mistään, kone kävi kauniisti. Ajoin n. 20 km, kunnes sama "käännä-tupesta-ja-moottori-hyytyy" -efekti ilmeni. Pääsin kyllä ajamaan kauniisti < 4000 rpm.
Jospa tänään vaihtaisi tuon pumpun...huoh! Velkaisen on pakko yrittää...:(


 
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 25, 2008, 02:51:00 ap kirjoittanut TimoEv »