Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10
51
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Ajokortin uusiminen.
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Elokuu 16, 2025, 00:04:15 ap »
Mielenkiintoista tietoa. Kiitos. Ikäännyn minäkin vaikka olen pitkäikäistä sukua, osin, Pari suvea, vielä, on mp-lisenssi voimassa. Toisaalta: muitakin houkuttimia on ilman prätkää kun olen jo ennaltaan sosiaalinen henkilö. Sosiaalisuus on voimakkaampi piirteeni ja mp-järjestötoiminta oli pitkään pinnalla. Sen jälkeen tulee muut ajoneuvot. Kyseinen yhdistelmä vei Brysseliin asti motoristien vuoksi. Sittemmin, eläköidyttyäni, olen ollut "vapaaherrana" ja puuhannut sitä ja tuota mihin resurssit ovat riittäneet. Ilmailu on ollut työni avaruusalusten valmistamista myöden Esalle ja Nasalle. Nyttemmin on ollut ongelmana lähimuisti. Vanhat asiat muistan kertotaulusta alkaen mutta muutaman lähiajan tietoonhin on aukkoja. Toisaalta, voi olla helpotus että jätän mp-hommat taa ja siihen viimeisten eläkerahojen tuhlaamisen. Toisaalta: mp-tietoutta voin jakaa, ainakin sen verran, mitä muisti kantaa. Pysyttelen tässä kuviossa kunnes joku ilmoittaa että tuomoista vanhaa tietoa ei tarvita. Enää. Tai ymmärrän olle hiljaa. Ajoissa.

Muuten aion katsoa, nyt viivästynyttä, Usan ja Venäjän isäntien keskustelua.
52
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Ajokortin uusiminen.
« Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä Elokuu 15, 2025, 11:45:14 ap »
Kysyin sitten sieltä Trafilta kun niiden sivuilla on sellainen yhteydenotto mahdolisuus ja – olisihan se pitänyt itsekin ymmärtää...

Vastattiin seuraavana päivänä, että ole huoleti ja ajele vaan mutkaista tietä turvallisesti. Kyllä täältä sitten muistutetaan kirjeellä kun aika tulee, että käypäs lääkärillä niin katsotaan se näöntarkkuus. Se tulee siis 3 v kuluttua siitä kortin uusimisesta ihan viran puolesta. Tavallinen terveyskeskus- tai muu yleislääkäri riittä siihen. Siihen mennessä täytyy ikäiseni papan jo muutenkin tarkistuttaa silmien paineet ja tarkkuus vähintään optikolla. Yleensä se tarkoittaa uusia silmälasejakin, kuten nytkin. Lukulasit riittävät entisetkin, mutta kaukolasit, juuri ajamiseen täytyy uusia. Alkamassa oleva kaihi ei onneksi ole vielä siinä vaiheessa, että leikkaamaan ruvettaisiin, mutta 2½ v kuluttua saattaa jo olla toinen tilanne...


53
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Guzziralli 2025
« Uusin viesti kirjoittanut egon Elokuu 14, 2025, 19:45:47 ip »
Olen tässä parina päivänä istuskellut paikallaisen Tupoksen ABC:n seinustan penkillä varmaan parisen tuntia ja jutellut Jängällä Jytisee -tapahtumaan matkustavaisten motoristien kanssa, jotka ovat siihen pysähtyneet tauolle. En ole niin tarkkaan analysoinut matkustavaisia, mutta nuorten tai nuorehkojen motoristien kanssa ei ole tullut vaihdettua yhtään sanaa koska heitä ei ole sinne juurikaan pysähtynyt. Semmoista päälle viisikymppistä se kansa on pääasiassa ollut, sekä ajuri että kyytiläinen. Komeilla pyörillä ajelevat ja kertovat ettei jänkää voi jättää väliin niin monen käynnin jälkeen. Reilusti vaari-ikäiset ajelevat trikeillä ja hauskaa tuntuu olevan.   
54
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Guzziralli 2025
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Elokuu 14, 2025, 18:08:49 ip »
Aina harrastuksissa on ollut aaltoilua. Ensimmäinen moottoripyöräsukupolvi oli vaarini ikäisillä. Silloin oli britti- ja itäpyöriä. Niitä tarvittiin työasioihin mutta vähemmän vapaa-aikaan. Asiasta olisi muistelmia. Homma laajeni kun japanilaiset moottoripyörät tulivat markkinoille. Amerikkalaisia ei juuri näkynyt mutta joillakin vauraammilla oli eurooppalaisiakin pyöriä kuten brittejä, saksalaisia sekä italialaisia. Muut lienivät vähemmistössä.
Japanilaisien pyörien markkinoille tulo oli merkittävää sillä ne olivat kohtuuhintaisia ja melko kulkevaisia ja ikäraja niiden käytölle, koosta tai tehosta huolimatta oli 16 vuotta. Runsaiden onnettomuuksien vuoksi ikärajaa nostettiin ja ryhdyttiin vaatimaan koulutusta mp-ajokortin saamiseksi. Itse jäin niukasti jälkimmäiseen luokkaan ja se pänni. Nyt ne porukat, jotka silloin 60 - 70-luvulla aloittivat, ovat katoamassa ikääntymisen kautta. Kyse siis matkamotorismista.

Toki, tänäkin päivänä, on moottoripyöräilystä innostuneita henkilöitä. Toimintatapa on vain erilainen: ajetaan porukalla mutta ei pitkälle. Selvä yhtymäkohta 60 - 70 -lukujen taitteeseen. Silloin porukka vain kasaantui jonnekin mutta varsinaista matka-ajoa ei kauheasti harrastettu. Kylillä pyöritystä ja naapaurikaupungin jengiä vilkaisemassa. Jos vaikka tappelun saisi aikaan. Matkittu elokuvista ja pitkälti brittityyliin.

Moottoripyöräkerho oli vielä paha sana seitkytluvulla. Asiaa paransi, muunmuassa, silloin perustetut matkamotoristijärjestöt joita alkoi ilmestyä. Kotikylälläni ei sellaisellakaan ollut vanhempien siunausta. Ainakin itselleni annettiin kielto mennä mihinkään jengiin. Silloin Tampereella oli jo järjestäytynyt kerho jota kaupunki tuki, lähinnä siksi että nuorisotoimintaan sai valtion tukea jolla kunta tai kaupunki ylläpiti tiloja joita motoristit saattoivat käyttää liki ilmaiseksi. Ohessa sai työkaluja ja muita fasiliteettjän mutta bensiini piti ostaa itse. Itse olen aloittanut näin.

Itse arvioisin että yksi sukupolvi on jäänyt kokonaan väliin ja nyt nuoriso, tosin pienessä määrin, ovat lisäämässä motorismia. Ehkä ehdin näkemään millaista se on muutaman vuoden päästä vai onko sekin vain kuminpolttoa aamuyöstä valtatien asfalttiin. Tänään niitä rantuja ihailin kilmetritolkulla muun muassa 66:lla ajellessani. Myös muualla, kuten parkkiksilla ja tehdasrakennusten pihoilla näkyy että kumi on vielä halpaa. Eli toivoa on. Omat pöljyydet pitää tehdä itse.
56
Asiaa ja asian vierestä / Vanhat (<1967) Guzzit Suomessa?
« Uusin viesti kirjoittanut lounliraider Elokuu 14, 2025, 10:37:05 ap »
Mistähän löytyisi tietoa vanhemmista Guzzeista Suomessa, etenkin uutena tänne tuoduista? Ainakin Nuovo Falcone, Galletto ja Super Alce ovat tulleet joskus itselle vastaan. Hiljattain tulin hankkineeksi -59 Zigolon ja -60 Stornellon, joista Zigolo on varmuudella ns. Suomipyörä. Tiedossa on myös, että Konetuote Oy:llä oli 50-luvun joillakin messuilla esillä Zigolo ja Cardellino.

Ko. Zigolo oli täsmälleen saman värinen ja mallinen kuin nyt hallussani oleva, ja olisi kiinnostavaa tietää tuotiinko ja myytiinkö niitä muitakin, kun Zigolo oli jonkin verran painavampi kuin verovapaan kevytmoottoripyörän määritelmä salli.

57
Myyn / Cali Vintage äänenvaimentimet
« Uusin viesti kirjoittanut Zacobane Elokuu 13, 2025, 21:01:04 ip »
Myyn Cali 1100 Vintage 2007 siistikuntoiset kromatut äänenvaimentimet.
Ei kaaduttu eikä naarmuja. Hinta 150€ yhteensä.

Lähetän kuvia pyydettäessä.
Puh 0400714640
58
Varsinais-Suomi / Vs: V-S Gruppolaisten kahvittelut
« Uusin viesti kirjoittanut Kaijus Elokuu 11, 2025, 18:02:22 ip »
Koska tämän viikon torstaina tuntuu monella Gruppolaisella olevan muuta menoa vaihdetaan viikon ajelupäivä keskiviikkoon (13.8.)
Ja kun jäätelönsyöntikelitkin näyttävät jatkuvan, niin kokoontukaamme toiveuusintana viime kesältä Isontuvan jäätelökahvilan pihapiiriin osoitteeseen
Mäenpäänraitti 70, 21840 KARINAINEN. ( https://www.isontuvanjaatelo.fi/ )

Ja normaaliin tapaan kuuden kahta puolta.
59
Tekniikkapalsta / Vs: Huono kylmäkäynti
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Elokuu 11, 2025, 11:42:02 ap »
Minulle on naureskeltu kun on ollut jos jonkinlaista korjaussarjaa matkassa. Biltemasta olen sen ostanut ja oheen sitten lisäksi merkkikohtaisia vaijerinippoja. Pakkauksessakin tulee mukana nippasetti josta vain pari soveltuu guzzikäyttöön. Joskus olen korjannut tien varteen jääneen pyörän. Nuori motoristinalku ei ollut varustautunut apuvälineillä.

Uusimmissa moottoripyörissä ei ole enää vaijereita vaan kaikki on sähköistä ja digiä.
60
Asiaa ja asian vierestä / Vs: Moottorirata
« Uusin viesti kirjoittanut motomatti Elokuu 11, 2025, 11:30:40 ap »
Tuttua sohlausta noissa pätkissä. Noita mutkia ajaessa olen tuon paikallaankaatumisilmiön todistanut useamman kerran. Mistä se sitten johtuu on joskus aiheesta keskusteltu. Käsitys on olemassa: horisontti on hukassa niin tasamaantallaajalla aivot eivät tuota tarvittavia komentoja ja siten ajamisen kontrollia ei ole. Erästä naista jouduin moisella tiellä valmentamaan kun hänen pyöränsä tumppasi useamman kerran. Isompia vaurioita ei tullut. Hetken levikkeellä rentoutumassa ja keskittymällä kaarteenoton samanaikaisiin toimiin  sekä, erityisesti, katseen suuntaaminen pidemmälle korjasi asian ja kohta mentiinkin jo reippaasti. Myös alamäkeen.
Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10