Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10
51
Tekniikkapalsta / Vs: Nakutusongelma
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Kesäkuu 29, 2025, 16:13:13 ip »
Kokeile laittaa kuminpaloja sylinterikannen ja sylinterin jäähdytysripojen väliin. Tiukkoja ja joka nurkkaan, kumimatosta saa tukevia. Ei poista kilinän lähdettä, voi kuitenkin estää jäähdytysripoja resonoimasta ja vahvistamasta mekaanisia ääniä.

Osien vaihtaminen voisi olla tie millä jatkaa. Ennen sylinterikannen vaihtoa kokeilisin toisella, Brevasta jääneellä, keinuvipujen laakeripukilla.

Mutta kilinä on kuitenkin Guzzin moottorin ominaisuus...

52
Tekniikkapalsta / Vs: Nakutusongelma
« Uusin viesti kirjoittanut Vanha Kesäkuu 29, 2025, 11:36:16 ap »

Vaihdatin kilisevän puolen venttiiliohjurit koneistamolla tai oikeastaan ne holkitettiin K-linereillä. Nyt on tiukka sovitus. Aluksi olin jo toiveikas että kilinä väheni mutta kyllä se vaan on edelleen kun kone lämpenee tarpeeksi. Hiukan outoa että puristus tässä puolessa on tippunut 125psi kun aikaisemmin melkein 150psi (tarkka 140psi). Kansi on jälkikiristetty momenttiin. Oisko koneistamon venttiili-istukan hionta ollut heikko.

Keinuvipujen pitkittäisliike eliminoin shimmilevyillä ja tein kokeeksi hyvin tiukan sovituksen, 0.05 menee rakoon, mutta 0.1 ei. Ei mitään vaikutusta ääneen.

Venttiilivälyksetkin tiukemmaksi, 0.1 pako ja 0.05 imu. Ei vaikutusta.

Kuten aikaisemmin kerroin olen vaihtanut myös keinuvivut akseleineen sekä työntötangot toiselle puolelle. Ääni ei siirry mukana. Ääni kuuluu kannesta stetoskoopilla kuunneltaessa joten en epäilisi mäntää tai kiertokankea...?

Ääni on kuumana todella terävä sirkkelimäinen resonanssi joka kauempaakin herättää huomion. Alkaa todella ideat loppumaan mitä kokeilla. Ainoa mitä enään keksin kokeilla on mineraaliöljy, mutta olen aika skeptinen sen suhteen. Tietysti kannessa voisi olla jotain... istukka irtoaa lämmetessä ? , venttiilijouset...? Ehkä pitää hommata toinen kansi jostain ja kokeilla. Vieläkö jollakin tulee jotain ideoita mieleen ? Tietysti voisi vaan ajelle ja katsoa missä kohtaa kosahtaa, mutta aika paljon on töitä tämän kanssa tullut tehtyä niin olisi palkitsevaa löytää vikakin.

Tämä ongelma esiintyy nimenomaan kuumana. Jokin välys kasvaa tai öljyn oheneminen vaikuttaa.
53
Myyn / Tomtom 400 MP-navigaattori
« Uusin viesti kirjoittanut Zacobane Kesäkuu 29, 2025, 09:21:42 ap »
Myyn Guzzin käytöstä Tomtom 400 mp-navigaattorin.
Tankokiinnitys ja pyörän virtajohdin mukana. Hinta 150€ nouto tai lähetys Porvoosta.
Lähetän kuvia tarvittaessa.

Puh 0400714640. Sakari
54
Tekniikkapalsta / Vs: Nevadan takahaarukan laakerointi
« Uusin viesti kirjoittanut kvlm Kesäkuu 28, 2025, 09:24:22 ap »
Lataa täältä Service Manual
https://www.guzzitek.org/gb/atelier_gb.htm

-KG-
55
Tekniikkapalsta / Nevadan takahaarukan laakerointi
« Uusin viesti kirjoittanut s151669 Kesäkuu 27, 2025, 10:23:40 ap »
Kun nyt sattuneesta syystä on tuo takahaarukka irti niin kuinkas tuo on tapana kiinnittää?

Siinähän on urakuulalaakeri kummallakin puolella mihin menee hienokierteinen tappi joka lukitaan sillä isolla mutterilla. Mutta mihin kireyteen ?

Liian tiukkana varmasti rikkoo laakerit. Liian väljänä tapahtuu - mitä ? Siinähän on se prikka välissä ja teoriassa siinä ei oikein ole välystä sen kanssa. Vaikka käytännössä on.

Vai onko tähän joku tehtaan ohje tyyliin käännä se tappi sormikireyteen, pidä paikallaan ja kiristä iso mutteri ? Vaatii kokolailla sen että hitsaa hylsyn kylkeen vääntövarren jotta saa reiän kautta pidettyä tappia paikallaan.
56
Gruppo-Pohjoinen / Vs: Yhdeksäs Arctic Circle Guzzi Ralli
« Uusin viesti kirjoittanut Jukka Laine Kesäkuu 24, 2025, 13:54:41 ip »
Mitä riuskin kiitos pohojosen Guzzi-ryhmälle lupsakkaasta kokoontumisesta Savukoskella.
Rento meininki ja hieno Blues Rooster-yhtye perjantaina sekä mukava museokierros Sallassa lauantaina.
Perjantaiehtoon toivebiisisessio musakeskusteluineen kotatulen loimussa oli varsin mukava.
Perinteiseen tyyliini oikasin Kemin kautta Tuusulaan.
Riuska 2 tkm rengasmatka suoriutu Sportin kera ihan mukisematta keskikulutuksella 5,3 l / 100 km.
Sunkhan sole paha.
Pyhäjärven Guzzi-rallia ootellessa.
57
Myyn / BOSCH-starttimoottori
« Uusin viesti kirjoittanut Pete2aS3 Kesäkuu 22, 2025, 20:16:32 ip »
Guzzin BOSCH-merkkinen toimiva, mutta huoltamaton starttimoottori, jonka etuosaa joku on käsitellyt rälläkällä. Tästä siis aihio vaikka varastartin tekemiseen Guzzissa kiinni olevan hajoamista odotellessa.
Hintapyyntö 25 € tai tarjous.
Osan myyjä asuu Kaarinassa.
Yhteydenotot
pja12246@gmail.com
Nolla neljä nolla 558 3282
58
Ostan / BOSCH-starttimoottori
« Uusin viesti kirjoittanut Pete2aS3 Kesäkuu 22, 2025, 20:12:03 ip »
Jos sinulta on jäänyt tarpeettomana Guzzin Bosch-merkkinen starttimoottori lojumaan hyllyn täytteeksi, niin olisin kiinnostunut siitä. Starttimoottori saa olla rikki, vaikka ihan jumissa tai käämit palaneet. En tarvitse siitä kuin sen valetun etuosan.
Vaihdossa saat halutessasi toimivan, mutta huoltamattoman samanlaisen starttimoottorin, jonka etuosaa joku on käsitellyt rälläkällä.
Osan tarvitsija asuu Kaarinassa.
Yhteydenotot
pja12246@gmail.com
Nolla neljä nolla 558 3282
59
Tekniikkapalsta / Vs: Latauksen/lataus säätimen mittaus
« Uusin viesti kirjoittanut Hajakenttä Kesäkuu 22, 2025, 19:13:38 ip »
Kun oli juttua akun napakengän irrottamisesta moottorin, ja siten myös laturin, pyöriessä ja varsinkin siitä jännitepiikistä, joka silloin syntyy, tutkin asiaa hiukan lisää.

Kun vaihtovirtalaturit tulivat käyttöön oli tavallista, ja edelleen on hyvinkin tarpeellista varoittaa irroittamasta akkua latauspiiristä moottorin käydessä. Tämä johtuu siitä, että magnetoinnilla säädettävän latausgeneraattorin 3-vaihe tasasuuntaaja on suoraan ajopelin sähköjärjestelmässä kiinni. Siten se on myös suoraan akun +navassa kiinni ilman mitään erottavaa elementtiä. Tasasuuntaajan takana on välittömästi generaattorin käämitys. Kun generaattorin käämin virta katakaistaan, vaikka irrottamalla akku, se aiheuttaa suht suuren itseinduktion jännitepiikin, saman jollaisella sytytyspuolassa tehdään tulppaan kipinä. Se taas polttaa elektroniikkaa mielellään rikki.

"Vanhan koulun" auto saadaan käyntiin työntämälläkin ilman akkua. Tällöin ei mitään induktiopiikkiä tule. Mutta, jos käynnistetään apukaapeleilla ulkoisella akulla on oltava silti joku akunraato paikallaan, muuten tulee se piikki kun apukaapelit irrotetaan. Uuden polven ihmeautot ovatkin sitten toinen juttu.

On siis tarpeellista tietää latausjärjestelmän tyyppi. Jos kyseessä on hihnavetoinen, hiiliharjallinen laturi, jota säädetään magnetointia säätävällä säätimellä, ei akkua saa irrottaa moottorin käydessä. Joissakin tapauksissa on vaikea päältäpäin päätellä: onko laturi tätä tyyppiä, koska jotkin niistä ovat myös suoravetoisia, siis ilman remmiä. Tieto on etsittävä muualta.

Moottoripyörissä on useimmiten laturissa kiinteästi magnetoitu roottori, joka pyörii suoraan kampiakselin päässä. Siinä ei ole käämejä , eikä liukurenkaita hiiliharjoineen. Staattorissa on käämit ja sieltä saadaan vaihtosähköä. Se taas säädetään regulaattorilla yleensä katkojaperiaatteella. Nykyisin on kahdenlaisia katkojia: Tyristori- ja MOSFET periaatteella. Ne myös tekevät tasauuntauksen.

Tyristori voidaan ohjata vain johtavaksi, mutta ei katkaisemaan. Siksi se katkaisee virran vain kun sen tuleva vaihtojännite itse käväisee nollassa. Uudelleen se kytkee virran, ohjauslogiikkansa vuoksi, vain jos lähtöjännite akkuun on alle tavoitteen. Se antaa siis täysiä vaihtojännitteen pulsseja enemmän tai vähemmän, tarpeen mukaan. Tasasuuntaus tehdään myös niillä kahdella tyristorilla vuorotahdissa. Jos nyt, moottorin käydessä, irrotetaan akku virtapiiristä se on sama tilanne kuin tyristorin virran katketessa, eikä ylijännitevaaraa synny. Vaikka tyristori onkin todennäköisesti juuri silloin johtavassa tilassa ja laturin käämi antaa itseinduktion jännitepiikin, sekään ei pääse tyristorien läpi pyörän järjestelmään, koska itseinduktion jännitepiiki on aina juuri negatiivinen, siis tyristorilta katkaistun anodijännitteen suhteen, ja sammuttaa tyristorin tehokkaasti. Koska akun jännite nyt puuttuu, regulaattori antaa koko ajan täyden nimellisjännitteensä. Se ei myöskään ole puhdasta tasasähköä vaan sinä on nyt tallessa laturin ja tyristorien tasasuuntaaman sykkivän tasasähkön huiput, koska akku ei niitä tasoita. Regulaattori säätää yleensä 14,4 V, joka on antojännitteen sykkimisestä ja jännitehuipuista riippuva tehollisarvo. Jos sitä mitataan hyvällä RMS mittarilla sekin näyttää sitä tehollisarvoa. Jos sitä mitataan oskilloskoopilla, vasta sitten nähdään todelliset huippuarvot. Ne saattavat olla hyvinkin korkeita, useimmiten kuitenkin 30 V luokkaa. On tuurista kiinni kuinka pyörän elektroniikka sitä sietää. Mittaamiseen on silti konsti.

MOSFET voidaan ohjata johtavaksi tai ei-johtavaksi tai mihin tahansa siihen väliin aivan tarpeen mukaan. Tässä tapauksessa se ohjataan poikki ja päälle hyvin nopeasti ja siis myös kesken laturilta tulevien pulssien keston. Se siis pilkkoo niitä pulsseja pätkiin, pitempiin tai lyhyempiin sen mukaan miten oikea lähtöjännite saadaan. Jokainen katkaisu on nyt sama tilanne kuin akun irrottaminen virtapiiristä. Käämin itseinduktio potkaisee takaisin joka katkaisulla, tuhansia kertoja sekunnissa, samoin kuin akun irrottamisella. Mutta, kuten edellisessäkin, jännitepiikki on vastakkaissuuntainen kuin käsitelävä jännite, siis MOSFETeille väärä napaisuus, eikä siksi pääse jatkamaan säätäjästä ulos. Lisäksi säätäjän suuren katkontanopeuden vuoksi käämin induktanssi vaimentaa jännitepulssit tehokkaasti. Regulaattorin antojännitettä ilman akkua oskilloskoopilla tarkasteltuna pulssit käyvät tyypillisesti n. 15  – 20 V:n tasolla. Aika paljon sekin on...

Jos siis halutaan irrottaa akku moottorin käydessä, vaikkapa sen selvittämiseksi, paljonko regulaattori antaa jännitettä maksimissaan, on korvattava akun aika suuri kapasitanssi kuivakondensaattorilla, ei mielellään elektrolyyttikondensaattoria. Pari mikrofaradyä riittää. Jännitekestoisuutta sillä saa olla muutama sata volttia. Konkka on kytkettävä siis akun rinnalle, ei välttämättä heti napakenkiin, mutta sähköisesti mahdollisimman lähelle, ja siis ennen kun akku irrotetaan. Jos joku rakentaa omaa systeemiä niin sen konkan voi tehdä sinne pysyväksi. Sillä voi säästää kallista elektroniikkaa rikkoutumiselta, jos käy hyvä/huono tuuri.

Jos laturi on magnetoinnin puolelta säädetty, usein hihnavetoinen kuten autoissa, ei tuo kondensaattorikaan auta. Itseinduktion jännitepiikki tulee staattorikäämistä jos moottori käy, tai roottorikäämistä jos moottori ei käy, mutta virta on silti päällä. Vaikka laturin järeät tasasuuntausdiodit sen kestävätkin, kestääkö laturin magnetoinnin transistorisäätäjä? Entä ajopelin kaikki muu elektroniikka? On silti konsti, jos halutaan mitata tällaisen laturin maksimi antojännite. Etsitään tehovastus, resistanssiltaan ohmin tai pari, ja kytketään se akun navan ja napakengän välille siten, että se jää kytkemään akkua virtapiiriin, vaikka napakenkä irrotetaankin. Kytkentäjärjestely on hiukan haasteellinen, koska napakenkä on oltava tietysti kiinni kun startataan. Käynnin tasoituttua vasta varovasti irrotetaan napakenkä ja huolehditaan, että vastus jää kiinni. Tällöin virtapiikkiä ei tule ja vastukseen jää ylimääräinen jännitehäviö, joka akun jännitteeseen summautuneena, edustaa laturin maksimi antojännitettä. Se siis mitataan lisävastuksen laturin puoleisesta päästä akun miinusta vasten. Vastus ei paljoa lämpene, jos akku on aivan täysi, mutta vajaalla akulla koko latausvirta kulkee vastuksen läpi ja se lämpenee. Se on siis oltava isokokoinen tehovastus, ajovalolamppukin käy paremman puutteessa. Moottori kannattaa sammuttaa ja virta kääntää pois päältä ja napakenkä ruuvata kiinni ennen kun apuvastus taas poistetaan.

Kuten lukija huomaa: asia on hiukan taitoa ja kärsivällisyyttä vaativa ja siksi jokainen askartelee näitä omalla huolellisuudella ja vastuulla. Tiedän, että joukossa on niitäkin, jotka ovat kiinnostuneita ja rakentelevat näitä laitteita, myös sähköjen puolelta.





PS. En laittanut kuvaliitteitä, kun huomasin palstalla olevan vaikeuksia hallita niitä. En ole saanut liitteitä auki viime palvelinkatkoksen jälkeen.

60
Asiaa ja asian vierestä / Bembölen kahvitupa
« Uusin viesti kirjoittanut TimoEv Kesäkuu 22, 2025, 09:19:07 ap »
Hoi kaikki!

Bembölen kahvitupa
kahvila arkisin klo 8-18.30 (keittiö klo 10.30-16.30).
Kesälauantait kahvila on auki klo 10-18.00
(keittiö auki klo 11-17)

Puhelin: 050 512 7310

Claudia ja tupalaiset ilolla pavelevat!

Sivuja: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 10