Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Vapiti - Heinäkuu 25, 2007, 02:57:09 ap
-
Mahtaako vanhaan 850 GT:hen löytyä modernia elektronista jännitteensäädintä, tai saako sellaisen sovellettua jostain? Nykyään saatavilla olevien perinteisten käyttöikä kun tuntuu olevan kahden vuoden kieppeillä, ja kun hintaakin on, niin kestävämpi vaihtoehto kiinnostaisi.
-
http://www.silenthektik.com/ (http://www.silenthektik.com/) : Toimii ainakin Le Mans 1:ssä loistavasti.
-
Oliko kyseessä bosch vai marelli. Itsellä on vieläkin alkuperäinen bosch ja pelittää.
-
Kyseessä on Bosch. Alkuperäinen (?) levisi pari vuotta sitten ja Lamersilta ostettu tarvike on nyt tullut tiensä päähän.
-
Työmaalla on Bosch Service Center. Pystymme toimittamaan "kaikki" Bosch-tuotteet. Joten jos jostain löytyy jokin numero/tyyppi/palikkamerkintä, niin mailaa / soita! Katsotaan sattuisko tämmöstä olemaan (enää) listoilla.
timo.vaskelainen@ekstrom.fi tai 044-3577455. Vaan ei sitten huomenna 30.7. aamupäivällä - työmeteli on sen kokoinen, ettei kuulu pikku-pikku-pirinät...
-
Muistelen joskus kuulleeni, että jonkun ikäisessä ('68-'71 tms.) Kuplavolkkarissa olisi Boschin 12 voltin tasavirtasähköt ja että säädin menisi heittämällä GT-Guzziin. Tiedä sitten onko pelkkää legendaa, mutta kannattaisikohan tiedustella kuplaharrastajilta, tekeekö joku elektronista säädintä Kuplaan?
Mutta tosiaan, mikä niitä säätimiä oikein syö? En muista koskaan kuulleeni/lukeneeni, että ne säätimet noin yleisesti mitään kulutustavaraa olisivat. Itsellä on kokemusta useamman vuoden ajalta Marellin vastaavasta, eikä säätimessä ole koskaan ollut vikaa. Ei luulisi, että Bosch ainakaan sen huonompi on.
-
Tässäpä näitä kapistuksia:
Bosch alkuperäinen 0 190 350 049
14,1...14,5 V 0 A
13,2...13,8 25 A
Boch-osaa ei enää saatavilla, eikä korvaavaa tuotetta ole. :(
Mutta BINGO! :D :D :D :D
Alppilan Autohuolto Oy H:ki 09-8770433 toimittaa säädinta 18-302-70, 55€ / kpl, tilaustuote, toim.aika alle viikon.
Näinhän tämä homma pyörii!
-
Tässä lisää numeroita:
0 101 302 092, BOSCH 14V 25A
Laturi, Guzzin oma numero: 12 70 02 05
0 190 350 005, UA 14V 30A,
ns. "2-tolppainen" säädin. Tämä säädin on mainittu Boschin vanhoissa mikrofilmeissä käytetyn V7850GT:ssä. Löysin paikallisesta Bosch huollosta korjatun, uuden veroisen. Parhaillaan käytössä ehkä neljättä? kesää. Toimii hyvin. Ei taida olla enää saatavilla.
0 190 309 036, VA 14V 30A,
"3-tolppainen". Tämä toimii myös GT:ssä. (>10 v. kokemus). Alkuperää en tiedä.
12 70 38 05, BOSCH VA 14V - 25A
Guzzin oma numero lataussäätimelle. Myös tällä numerolla löytyy Boschin luetteloista. En tiedä vastaako tämä mitään edellä olevista. Guzzin osaluettelon tiedot ovat näiltä osin puutteelliset.
Esa P.
-
Säädin on nyt sitten haettu Autohuollosta. Ikävä kyllä ongelma ei ratkennut sen avulla. Ei ole kai tullut mainittua että vikana on ylilataaminen eli mitä korkeammat kierrokset sitä korkeampi jännite, joka on johtanut akun kiehumiseen. Yksinkertaisuudessani luulin vian olevan säätimessä ja sen vaihtamisen korjaavan tilanteen. Kun näin ei käynyt, niin mistäpä sitä vikaa olisi haettava?
-
Mielenkiintoista.
Tasajännitelaturi on luonteeltaan sellainen että mitä enemmän kierroksia, sitä suurempi jännite. Lataussäätimen tehtävänä on sitten pitää jännite ja virta kurissa - akulle sopivina.
Jos uudella (toimivalla) säätimellä jännite ei "säädy" vaan nousee liian korkealle, kannattaa tarkistaa ensin kytkennät. Jos on tullut tehtyä omia kytkentöjä viime aikoina niin ne kannattaa nyt tarkistaa uudelleen johdotuskaavion avulla. Jos vika on tullut itsekseen, niin suosittelisin että irrotat tankin, ja tarkistat kaikki laturille ja lataussäätimelle tulevat johdot etteivät liittimet ole hapettuneet eikä johtimet ole poikki liittimen juuresta eristeen alta. Myös maajohdot. Yleismittarista on suunnaton apu näissä hommissa.
Muuten Joe´s Bar sarjakuvassa Guzzin tekniikkaa sanottiin alkeelliseksi - ja sitähän se onkin:D.
Esa
-
Onko tässä klassinen maajohdon huono kontakti -tapaus?
-
Kaikki kontaktit ja kytkentöjen oikeellisuus on kytkewntäkkaavan kanssa moneen kertaan tarkastettu. Tuttu automaatioasentaja oli sitä mieltä, että kenttä saa maita jolloin säädin ei sääd ollenkaan. Vaihdon kentän (DF) johdon, mutta tilanne ei parantunut. Mittaamalla selvisi, että laturin DF -navan ja laturin rungon välillä on kontakti. Lienee siis sisäinen vika. Nytpä kysymys kuuluukin: onko kukaan asentanut tai onko tietoa millaisen itsesäätävän vaihtovirtalaturin tuonne voisi asentaa?
-
Kannattanee ensin purkaa ja pestä laturi, ennen kuin uutta lähdet siihen hankkimaan. Huljuttelet lämpimässä vedessä, esim Pinelineä joukossa, ja kuivaat huolella. Kasaan ja uusi yritys. Voi jopa johtaa tulokseen.
-
Puhdistaminen hiilipölystä ja liasta ei ainakaan haittaa.
Kenttäkäämi menee maihin toisesta päästä. (Voi mennä hiiliharjojen kautta, en nyt muista.) DF:stä ohmimittarilla mitattuna näyttää kuitenkin pieni-ohmista lukemaa.
Minulla on ollut joskus maavuoto kenttäkäämien (pohjoinen - etelä) välisestä yhdysjohdosta toiseen pitkään 4mm kierretankoon joilla laturin päätykoppa on kiinni. Tämä aiheutti kuitenkin latauksen häipymisen - ei ylilatausta. (Kenttä putosi puoleen = latausjännite putosi puoleen.)
Jos laturi oikeasti "ylilataa", niin silloin kentän magnetointi on liian suuri = kenttäkäämissä on liian iso virta = DF nastaan tulee liian suuri jännite. Tämä voi johtua väärästä kytkennästä tai esim lataussäätimen maajohdon (31 - musta.) huonosta kontaktista yms.
Kun/jos löydät AC-laturin joka mahtuu GT:n laturin paikalle niin kerro! Se on hyödyllistä tietoa jonka moni haluaa tietää.
Esa
-
Laitoin AC laturin Boschin DC laturin tilalle GT850 een ja kokemukset n. 30 tkm aikana ovat olleet vain positiivisia. Itse en paljonkaan välitä siitä onko pyörä kuinka alkuperäisessä kunnossa kun ei ole museokatsastukset mielessä. Siinä mielessä ei paljon arveluttanut vaihtaa 70-luvun peliin uudempaa tekniikkaa. Aikaisemmin tahtoi ajovalon polttimot olla turhan lyhytikäisiä ja pari jännitteen säädintäkin ehti kärähtää.
AC laturi on Hitachi LR135-74 (35A). Se oli minulla aikaisemmin veneessäni ja yllättäen se istui Guzziin niin sopivasti että myös GT:n kiilahihna ja hihnasuoja käy edelleen uudessa virityksessä. Ko. Hitachi on siis vakiolaturina ainakin YANMAR 1 GM pikkudieselissä ja tietääkseni sitä on käytetty myös ainakin joissakin Mazda -malleissa. Toinen kiinnikekorva piti rälläkällä ajaa laturista pois ja rakentaa pieni tukitalla laturin takapäähän. Asennukseen meni vain pari iltaa.
-
Tämäpä olikin hyödyllistä tietoa. Oma pyöräni saattaa maallikon silmiin näyttää museovehkeeltä, muttei museoon kuitenkaan ilman isohkoja töitä menisi. Eikä sillä meikäläisen kohdalla ole väliäkään, GT kun toimii pääasiallisena käyttöpyöränä. Viel sellainen tarkentava kysymys, että onko tämä Hitachi laturin sisäisellä säätimellä vai ulkoisella? Ensi talven aikana on tarkoitus rakentaa sähköt muutenkin uusiksi niin tämä laturin vaihto käy näpsäkästi samalla.
-
Tuo vaikuttaa mielenkiintoiselta.
Onko sinulla kuvaa laturista? Yritin etsiä netistä mutta heikoin tuloksin.
Mahtuuko tuo uusi laturi sen muovisen suojakopan sisään? Jos sen saa piiloon kopan alle niin silloinhan edes ulkoasu ei muutu. Yleensä ac-laturit ovat lyhyempiä ja halkaisijaltaan isompi kuin vastaavan kokoiset dc-laturit.
Esa
-
Tuo Hitachi on sisäisellä säätimellä ja Guzzin vanhan sääätimen sai poistaa. Koko lataussysteemi yksinkertaistui paljon kun laturilta tarvitsi vetää vain + sekä – akulle ja laturin herätejännite (+) virtalukosta laturiin. AC laturi on halkaisijaltaan isompi ja lyhyempi, eikä se vanha muovikoppa enää mahdu mukaan, mutta hyvin jää kyllä vielä rakoa tankkiin ja runkoputkiin. Jos aiot vaihtaa GT:n DC-marellin tai boschin AC systeemiin niin soittele 0432007001-niin yritän vastata kysymyksiin. Minun vielä vetreä GT-Guzettini majailee Helsiungin Herttoniemessä ja tapailee myös mielelläään lajitovereitaan.