Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: RStone - Marraskuu 11, 2025, 18:34:04 ip
-
Mandello del Larion tehtaan yhteydessä oleva legendaarinen museo kokee myös muutoksen tulevan vuoden aikana, kun tehtaan laajennus- ja muutostyöt etevät.
Uutinen vapaasti konekäännettynä La Provincia Unica TV julkaisusta:
"Mandello del Lario, Moto Guzzi -museo sulkeutuu: viimeiset päivät myös vapaaehtoisille
Ensi maanantaista alkaen ja myöhemmin määritettävään päivämäärään asti vierailut eivät ole enää mahdollisia. Uudessa paikassa ei ole tilaa kaikille 166 mallille ja myös ohjaimet vaihdetaan
Moto Guzzi -museo sulkee ovensa 17. marraskuuta
Uutinen pomppi välittömästi ympäri moottorimaailmaa, sillä viime päivinä huhujen jälkeen vahvistus on saapunut: Moto Guzzi -museo sulkeutuu maanantaina 17. marraskuuta.
Tähän asti se oli suljettu joulu- tai kesäloman ajaksi joidenkin kotkatalon kaksipyöräisten jalokivien kunnostamisen tai restauroinnin vuoksi, mutta tällä kertaa se on lopullinen.
Seuraavasta päivästä lähtien yhden Italian suosituimmista museoista, jossa on keskimäärin yli 1700/1800 ihmistä, ovet mahdollistavat uuden pääkonttorin käynnissä olevat työt.
Jo ennen Piaggion saapumista (2004), Mandello-moottoripyörävalmistajan nykyiset omistajat, painosti voimakkaasti yrityksen ylintä johtoa luomaan museon, toimittaja, kirjailija ja ratsastaja, eräs Roberto Partignani, joka halusi ja vakuuttui vahvasti siitä, että museota tarvittiin Via Parodin suureen tilaan, ja niinpä niin monen vuoden jälkeen,
Guzzin tarina on varmasti kerrottu parhaalla mahdollisella tavalla. Riittää, kun sanotaan, että rakennuksen sisällä olevassa museossa on enemmän kävijöitä kuin Reggio Calabriassa sijaitsevassa museossa, jossa Riacen pronssit ovat näytteillä, paikka, joka oli monien vuosien ajan täyttänyt huoneet nähdäkseen aarteet kalastettuna.
Samaan aikaan Mandellossa toimiva yritys jatkoi rutiiniaan mallien talteenotossa ja entisöinnissä ensimmäisestä moottoripyörän prototyypistä vuodelta 1919, tasan kaksi vuotta ennen Moto Guzzin perustamista. Mutta mitä tapahtuu 166 moottoripyörälle, jotka ovat esillä museon kahdessa kerroksessa? Niitä ei pureta, päinvastoin, ne löytävät uuden paikan uudelta alueelta, jonne myös museo rakennetaan, mutta on mutta: valitettavasti kaikki yli 160 moottoripyörää eivät mahdu insinööri Greeg Lynnin suunnittelemalle uudelle alueelle, johon mahtuu noin sata mallia, tämä on valitettavasti yksi solmuista, jotka on purettava. Maanantaina pääset siis viimeisen kerran näkemään museon kokonaisuudessaan, ja joku tulee varmasti ulos hieman perusteltua magonea kiemurtelevasta portaikosta kohti Via Parodin punaisen portin uloskäyntiä.
Puhumme oppaista, vapaaehtoisten ryhmästä, joka on kolmenkymmenen vuoden ajan seurannut tuhansia ja taas tuhansia kävijöitä kertomassa esillä oleviin moottoripyöriin liittyvää tarinaa ja anekdootteja jättäen hyvän muiston ja paljon intohimoa niille, jotka olivat tulleet Mandelloon nimenomaan Moto Guzzia varten. Carlo Guzzi Moto Clubiin kuuluva vapaaehtoisryhmä on aina vastannut kutsuihin, vuoroihin, jotka joskus improvisoidaan selviytymään yrityksistä, ryhmistä, perheistä, kouluryhmistä, jotka ovat tulleet Mandelloon juuri nähdäkseen palan Italian historiaa tähän päivään asti.
Ja niinpä ryhmä museo-oppaita päätti päättää "työnsä" historialliseen ryhmäkuvaan, koska se on viimeinen ennen museon uudelleen avaamista, mutta milloin? Kaikki siirretään myöhempään ajankohtaan"
-
Tässä suomenkielinen käännös Moto Club Carlo Guzzin julkaisusta:
Saamme lukuisia tiedusteluja Italiasta ja ulkomailta liittyen näinä päivinä «La Provincia» -lehdessä julkaistuun ja sosiaalisessa mediassa levinneeseen artikkeliin Moto Guzzin museon sulkemisesta.
Tämän johdosta täsmennämme, että yhdistyksemme, Mandellossa toimiva «Motoclub Carlo Guzzi», joka koordinoi ja tarjoaa Piaggio SpA:lle henkilökunnan, joka on jo vuosia hoitanut opastettuja kierroksia museossa, ei ole saanut mitään tietoa väitetystä toiminnan lopullisesta sulkemisesta tästä hetkestä alkaen, kuten mainitussa artikkelissa väitetään. Emme tunne lähdettä, josta lehti olisi uutisen saanut. Meidän puoleltamme olimme toimittaneet Piaggion yhteyshenkilöiden tiedot — heidän, joiden ainoana tehtävänä on tiedottaa asiasta — mutta toimitus ei vaikuta ottaneen heihin yhteyttä.
Päinvastoin: Piaggion kanssa käydyissä keskusteluissa tähän saakka vapaaehtoistemme tarjoama palvelu on varmistettu myös seuraavalle vuodelle.
Museon remonttityöt oli suunniteltu ja ilmoitettu jo hyvissä ajoin, joten päätös tilapäisestä sulkemisesta sisäisten töiden ja turvallisuustoimien toteuttamista varten ei ole yllättävä.
Ei myöskään ole mikään salaisuus, että suuri osa kokoelmasta tullaan siirtämään uusiin tiloihin, jotka on toteutettu Pontederan toimeksi antamien ammattilaisten ohjeiden mukaisesti. He ovat myös määrittäneet, mitkä mallit ovat esillepanon arvoisia museaalisen logiikan ja heidän laatimansa etenemisen mukaisesti.
Korostamme, ettei «Motoclub Carlo Guzzi» tai oppaamme ole toimivaltainen arvioimaan museon tai tehtaan omistajan tekemiä päätöksiä.
Samoin kenenkään ei pidä eikä saa liittää yhdistykseemme aloitteita, jotka eivät liity Piaggio-konsernin, sen johdon ja pitkään jatkuneen yhteistyön puitteissa hoidettuihin institutionaalisiin suhteisiin — yhteistyöhön, jonka jatkumista tuemme Moto Guzzin historian ja arvostuksen hyväksi.
Puheenjohtaja
SERGIO GREPPI
MOTOCLUB CARLO GUZZI
-
Ei myöskään ole mikään salaisuus, että suuri osa kokoelmasta tullaan siirtämään uusiin tiloihin, jotka on toteutettu Pontederan toimeksi antamien ammattilaisten ohjeiden mukaisesti. He ovat myös määrittäneet, mitkä mallit ovat esillepanon arvoisia museaalisen logiikan ja heidän laatimansa etenemisen mukaisesti.
Vaimon kanssa mietittiin, että on käyty tuolla museossa ainakin neljä kertaa. Ensimmäinen kerta jäi eritoten mieleen, mutta ainahan siellä on ollut mukava tallustella ja pällistellä sitä, mitä museo on tarjonnut. Mutta aikansa kutakin. Ei ole enää mitään tarvetta käydä vanhassa museossa, mutta uusi museo on ihan erikseen. Jos tuo edellä mainittu "museaalinen logiikka" toimii vaikka niin, että tehdään selvä rajaus nykyisin suhteellisen yleisesti ajossa olevien mallien ja niitä vanhempien mallien välille, niin ok. Loistokas "kilpa-osasto" voisi olla ihan omana osastonaan. Lisäksi tulevassa museossa voisi olla vaihtuvia teema näyttelyitä, mitä ei ole ollut vanhassa museossa. Uusi museo on tervetullut tuulahdus ja toivottavasti se myös uuden tehtaan tuotteiden osana innostaa kaikkia tulevia guzzisteja!
Jouko
-
Toivottavasti uudesta museosta tulee entistä ehompi. Mamman kanssa tuli myös vierailtua Mandellossa kolme kertaa, unohtumattomia kokemuksia vaikka oltiin vain turisteina ;)
Kaksi muuta italialaisten moottoripyörien ystävien "Places to Visit Before You Die" ovat Ducatin museo Bolognassa ja Benellin Pesarossa. Linkeissä pääse virtuaaliselle visiitille.
https://youtu.be/uHS0P3SonWA?si=vg7TiX9gDw3sqyQn''
https://youtu.be/s2cDZHwohPY?si=aIInKPXBN7MwIghX
Reima