Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: RStone - Marraskuu 09, 2025, 10:39:38 ap

Otsikko: EICMA 2025 > MP26
Kirjoitti: RStone - Marraskuu 09, 2025, 10:39:38 ap
EICMA 2025 Moto Guzzin sosiaalisen median julkaisusta vapaasti 🇮🇹>🇫🇮 käännettynä "Tästä kyltistä voit valita uuden Moto Guzzisi, suosikkivärissäsi 🤙🏼"
Tämä herättää kerettiläisiä ajatuksia kun oli näytillä vain eri värivaihtoehtoja mutta ei mitään uutuuksia Mandellosta...🤔
Saa nähdä reilu parin kuukauden päästä nähdäänkö Guzzeja ollenkaan MP-messuilla, kun ei ole mitään uusia kiinnostavia malleja, maahantuoja lahden takana ja ehkä aktiivisin jälleenmyyjä on keskittynyt enempi oligarkkiomisteisen MV Agustan mainostamiseen. Dejavuu viime vuodelta?
Niin ikävää kuin se onkin, taitavat amerikkalaiset ja eurooppalaiset merkit olla jäämässä kiinalaisen tuotannon jalkoihin, kun edullisemmat, pienemmät ja kevyemmät sekä seikkailupyörät valtaavat markkinoita. Nykynuorille eivät prätkät ole muutenkaan enää THE juttu kuin meille vanhalle ikäluokalle.
Veikkaan, että historia toistaa itseään vähän samoin tavoin, kun japanilaiset tekivät aikanaan maihinnousun. Toivottavasti olen väärässä, mutta pessimisti ei pety.
Otsikko: Vs: EICMA 2025 > MP26
Kirjoitti: ALi - Marraskuu 11, 2025, 18:35:23 ip
Niin ikävää kuin se onkin, taitavat amerikkalaiset ja eurooppalaiset merkit olla jäämässä kiinalaisen tuotannon jalkoihin, kun edullisemmat, pienemmät ja kevyemmät sekä seikkailupyörät valtaavat markkinoita. Nykynuorille eivät prätkät ole muutenkaan enää THE juttu kuin meille vanhalle ikäluokalle. Veikkaan, että historia toistaa itseään vähän samoin tavoin, kun japanilaiset tekivät aikanaan maihinnousun. Toivottavasti olen väärässä, mutta pessimisti ei pety.
Tekninen kehitys (flex-fuel ja kukkaro-ystävällinen sähkömotoilu) tapahtuu nykyisin Intiassa. Europyörämerkit ovat jo 15-20 vuotta lähinnä optimoineet myyntivoittoja - halvalla tehdään ja kalliilla (brändillä) myydään. Osat valmistetaan isosti kiinassa ja euroopassa kokoonpantuna laite muuttuu Europyöräksi. Moto Guzzi tehdään vielä Italiassa (runko, moottori, tankki, istuin jne) apulaitteita lukuunottamatta.
Nuorille ja keski-ikäisille (ainakin mp toimittajille) moottooripyörän tärkein varuste näyttää 2020 luvulla olevan mittaristo ja sen ominaisuudet. Bluetooth, kosketusnäyttö, navigointi ja äppi liitettävyys. Moitteita tulee, jos ei mittarista näe mikä Spotify biisi on paraikaa soimassa ja missä on lähin Starbucks  :)
Tällaiselle vanhalle motoristille riittää mekaniikka ja elektroniikka. Digi-digi menee liian pitkälle ja on kovin lyhytikäistä. Yli 3 vuotta vanhaan ei tehtaat juuri viitsi enää päivityksiä tehdäkään, jolloin pian yhteensopivuus (kännykkään) päättyy.
Polttomoottoritekniikassa olisi vielä potentiaalia esim. juuri flex-fuel saralla. Suurempaa puristussuhdetta (=hyötysuhdetta) ja tuntuvaa päästövähennystä vaikkapa ajatellen.
Tehtaat vain ottavat tiukempaa linjaa (ja poliitikot avuksi) ettei mikään muutu eikä saisi tehdas-asetuksista muuttaakaan. Uutta ja lyhytikäisempää vain haluttaisiin myydä.
Ehkä pessimistisesti (realistisesti) pohdittu, mutta positiivista on että nyt 10-25 vuotiaiden ruiskumallien arvo (kysyntä) senkun nousee vuosi vuodelta (koskee myös autoja).
Otsikko: Vs: EICMA 2025 > MP26
Kirjoitti: RStone - Marraskuu 11, 2025, 18:52:22 ip
Moto Guzzin 🦅ja myös koko Piaggio-konsernin Made in Italy 🇮🇹 -kysymys on vaikea rasti myös tekoäly Geminille:
Moto Guzzi (Osa Piaggio-konsernia)
Kokoonpano: Moto Guzzin moottoripyörien lopullinen kokoonpano on perinteisesti tehty ja tehdään edelleen yrityksen historiallisella tehtaalla Mandello del Lariossa, Pohjois-Italiassa. Tämä on olennainen osa brändin italialaista identiteettiä. 🇮🇹
Osien Alkuperä: Kuten kaikki suuret moottoripyörävalmistajat, Moto Guzzi käyttää laajasti alihankkijoita ja komponenttien valmistajia ympäri maailmaa.
Kriittiset" osat: Tärkeimmät, brändi-identiteetin kannalta keskeiset osat, kuten V-twin moottorit, voidaan valmistaa tai työstää Italiassa.
Standardiosat: Monet peruskomponentit, kuten elektroniikka, jarrut, jousitusosat, renkaat, tiivisteet ja kiinnitystarvikkeet, ovat todennäköisesti peräisin kansainvälisiltä erikoisvalmistajilta. Näitä komponentteja tuotetaan usein Kiinassa, Kaakkois-Aasiassa, Itä-Euroopassa tai muissa maissa alhaisempien tuotantokustannusten vuoksi.



Otsikko: Vs: EICMA 2025 > MP26
Kirjoitti: Jouko S - Marraskuu 12, 2025, 11:10:00 ap
Tekoälyn mukaan Guzzi valmistaa moottorit ja rungot Mandellon tehtaalla ja jos se on totta, niin onhan Guzzeissa vielä aika paljon italialaista. Brembokin on edelleen italialainen. Muita osia tulee tietysti emoyhtiö Piaggion kautta ja niitä tulee sitten varmasti kaukoidästäkin. Olisi ihan mukava tietää, onko Italiassa olemassa sellaista kansallista osien prosenttimäärää, milloin tuotteesta voidaan sanoa "Made in Italy". Eipä taida olla...

Jouko
Otsikko: Vs: EICMA 2025 > MP26
Kirjoitti: ALi - Marraskuu 12, 2025, 15:48:19 ip
Olisi ihan mukava tietää, onko Italiassa olemassa sellaista kansallista osien prosenttimäärää, milloin tuotteesta voidaan sanoa "Made in Italy". Eipä taida olla...
Jouko
Ei taida olla. Määrittely menee jotensakin niin, että merkittävä viimeinen kokoonpanopaikka on kotimaa. Ajoneuvoissa tämä on tehdas, joka merkitään valmiste(VIN)numeroon.
Euro-moottoripyörissä noin 2000 alkaen on enemmän tai vähemmän juuri tuota kauko-itä ja itä-euroopan edullisemman tuotannon komponenttia. 2010 eteenpäin yhä isommassa määrin.
2020 eteenpäin enemmän tai vähemmän jo kokonaan kauko-idän osista tai siellä koottuja. En tiedä miksi juuri noilla vuosiluvuilla, mutta liittynee uusien mallien julkaisuvuosiin.
Otsikko: Itämaan tuotantoa
Kirjoitti: TimoEv - Marraskuu 12, 2025, 16:18:05 ip
Tuotantoa on siirretty suuressa määrin Euroopasta itämaille. Syynä tietenkin on hinta. Erityisesti nyt, kun monet valmistajat ovat ns. kovan paikan edessä; Markkinat laskevat ja ostajien halu maksaa asiasta, jolla ei ole suoranaista vaikutusta asiaan, on vähentynyt; Edullisemin saa riittävän hyvän tuotteen, eikä nimestä tai merkistä haluta maksaa ekstraa. Varsinkin kun se ei enää ole välttämättä laadun tae.
Toisaalta kaukoidän laatukin on jo riittävän hyvällä tasolla - jos nyt ei ihan krääsästä puhuta. Osa meistä muistaa ne jaappanialaisten autojen arvostuksen Suomessakin 1960 luvun puolivälin aikoihin vs. nykypäivä.

Tuotantokustannuksia joutuu jokainen laskemaan tarkasti; Jos valmistetaan vaikka 50´000 kpl kevareita ja neljästä osasta saadaan hintaa pois 3€ / palikka => 600´000 € säästöä tarvitsematta luopua mistään. Yksinkertaista, mutta johon muutama  on myös sortuut. Omakohtaisesti tutustuin Opel´iin 1995, jossa tehtaan säästöt tuntuivat... Jätti po. syystä 9 kertaa tielle...

Mikä on Moto Guzzin tulevaisuus? Ei tiedä kukaan. Eikä ne tule ainakaan minulta kysymään...






Otsikko: Vs: EICMA 2025 > MP26
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Marraskuu 12, 2025, 16:35:42 ip
Opel rakensi Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen moottoritehtaan Unkariin. Vasta jälkeenpäin selvisi, että unkarilaiset eivät osaa rakentaa moottoreita.
Volkswagenilla oli parempi tuuri Tsekeissä. Tsekit ovatkin tunnettuja insinööritaidoistaan.
Otsikko: Vs: EICMA 2025 > MP26
Kirjoitti: RStone - Marraskuu 12, 2025, 19:52:22 ip
Menin sitten vielä kysymään ChatGPT älyltä, jos osaisi vastata...

Moto Guzzi — Nykytila ja tulevaisuudennäkymät
Italialainen moottoripyörämerkki Moto Guzzi on yksi vanhimmista jatkuvassa tuotannossa olevista merkkibrändeistä — se on perustettu jo vuonna 1921. Tässä muutamia keskeisiä seikkoja sen tänhetkisestä tilanteesta ja siitä, miten tulevaisuus näyttää — sekä mitä haasteita että mahdollisuuksia merkillä on.
 
🔍 Nykyiset kehityssuunnat
Tulevaisuuden arvio on perusteltua, kun tarkastellaan sitä, mitä Moto Guzzi tekee juuri nyt:
 
Tehdas ja tuotantolaitos: Merkin ydintehdas Mandello del Lariossa (Italia) on parhaillaan laajassa muutos- ja investointivaiheessa. Tehdasta kehitetään moderniksi, automatisoiduksi ja vierailijoille avoimeksi hubiksi – museo, kahvila, tapahtuma-alue jne.
Mallisto-kehitys: Moto Guzzi päivittää mallejaan teknologisesti ja tyyliin — esimerkiksi 2025-mallistoissa uusia ominaisuuksia, kuten elektroninen kaasukahva, eri ajotilat, päivitetyt versiot V7- ja V100-sarjoissa.
Laajentuminen ala-segmentteihin: On raportoitu, että Moto Guzzi kehittää myös pienempää moottorityyppiä (esim. ~457 cc) moderni-retro-moottoripyörään vuonna ~2026.
Teknologinen panostus: esimerkiksi V100 Mandello mallissa on adaptiivinen aerodynamiikka, inertiaalialusta, Quick-Shift ja paljon muuta.

✅ Mahdollisuudet
Tulevaisuudessa Moto Guzzilla on useita vahvuuksia ja mahdollisuuksia:
 
Brändiperintö & erottuva identiteetti
Moto Guzzin tunnettuus perustuu muun muassa poikkeavaan 90°-V-kaksoissylinteriin, shaft-vetoon sekä italialaiseen moottoripyörädesigniin. Tämä antaa merkin erottuvuuden, jota voi hyödyntää premium- tai erikoismallien kohdalla.
 
Teknologinen uudistuminen
Mallistopäivitykset osoittavat, että brändi ei jää paikalleen — uusilla malleilla (kuten V100 Mandello) tuodaan huipputeknologiaa myös Guzzi-asiakkaalle. Tämä auttaa säilyttämään kilpailukyvyn.
 
Laajeneminen uusille segmenteille
Kun pienempi moottorikoko ja uudet mallityypit otetaan mukaan (esim. ~450 cc pieni “moderni-retro”), merkin markkina-alue voi laajentua uusien asiakkaiden suuntaan. Tämä voi tuoda volyymiä ja nuorempaa asiakaskuntaa.
 
Kokemuspohjainen merkkisivusto & vierailukeskus
Tehtaan uudistus Mandellossa luo “brändikokemuksen” – museon, tapahtumat, tuotannon vierailukeskus. Tämä voi vahvistaa asiakasuskollisuutta ja merkin imagoa.
 
⚠️ Haasteet
Samalla on hyvä tunnistaa merkittäviä haasteita, jotka voivat vaikuttaa Moto Guzzin tulevaisuuteen:
 
Kilpailu & markkinatrendit
Moottoripyöräala on kovin kilpailtu — isot merkit (esim. BMW, Ducati, Triumph, KTM) tarjoavat erittäin teknisiä malleja. Lisäksi sähköistymisen paine kasvaa. Moto Guzzilla on perinteisesti vahva polttomoottorimalli (erityisesti V-koneet). Sähköistyminen on merkittävä trendi, ja sitä voi olla vaikea sovittaa perinteiseen Guzzi-DNAan nopeasti.
 
Pienempi volyymi & taloudellinen riski
Brändin erikoisluonne (premium-retro, italialainen hajautettu tuotanto) tarkoittaa että volyymit voivat jäädä pieniksi. Tämä voi tehdä investoinneista (esim. uusi tehdas, teknologia) raskaampia suhteessa tuottoon.
 
Regulaatiot ja ympäristövaatimukset
Euroopan päästö- ja melusäännöt kiristyvät, mikä lisää kustannuksia. Ilmenee myös kysymys: kuinka pitkään vanhat ilmavoimalla jäähdytetyt V-koneet kestävät regulaatiomuutokset. Reddit-foorumilla on epäilyjä:
 
“With Euro7 going into effect … how much longer until this legendary engine is discontinued?”
Tämä korostaa epävarmuutta teknologian ja tuotannon suunnalla.
 
Globalisaatio & tuotantokustannukset
Italian tuotanto on kalliimpaa kuin monien kilpailijoiden Aasiassa. Jos brändi laajenee segmentteihin, joissa hintakilpailu on kovaa, tämä voi olla haaste.
 
🔮 Ennuste: Miten Moto Guzzi kehittyy seuraavina 5-10 vuotena?
Yhdistämällä yllä olevat mahdollisuudet ja haasteet, tässä mitä voisi odottaa:
 
Moto Guzzi pysyy vahvasti premium-retro- / lifestyle-brändinä, ei massamarkkinoiden volumet-merkkinä.
Mallistoon tulee enemmän teknisiä ominaisuuksia (elektroniikka, avustimet, inertiaalialustat, ehkä hybridit/sähkövaihtoehdot) — esimerkiksi V100-sarjan jo vahva teknologia antaa viitteitä.
Segmenttien laajentuminen: pienemmät moottorikoot, uudet mallit voivat tuoda nuoria asiakkaiden. Tämä voi kasvattaa markkina-aluetta, mutta ei perustu massaan vaan tunnusmerkkiin.
Sähköistymisestä: Vaikka vielä ei ole vahvaa tietoa Guzzin omasta täyssähkömallista, brändin pitää jossain vaiheessa vastata trendiin tai jäädä marginaaliin.
Tehdas-investoinnit osoittavat vahvaa panostusta tuotantoon ja brändikokemukseen — tämä voi parantaa tehokkuutta ja laatua, vähentää kustannuksia ajan myötä.
Mahdolliset geologiset tuotanto- ja kustannushaasteet (Italia) saattavat rajoittaa, kuinka nopeasti laajentuminen tai volyymikasvu voi tapahtua.

📝 Yhteenveto
Moto Guzzi on selvästi ryhtynyt toimiin varmistaakseen asemansa myös tulevaisuudessa: moderni tehdas, teknologinen päivitys, laajenevat mallistot ja brändikokemus. Näin ollen tulevaisuus näyttää kohtuullisen valoisalta, kunhan brändi onnistuu yhdistämään perinteensä (retro-V-twin, italialainen muotoilu) nykyaikaisiin vaatimuksiin (teknologia, regulaatiot, markkinatrendit).
 
Kuitenkin, menestys ei ole automaattinen — kilpailu, kustannukset ja teknologian muutos haastavat. Jos Guzzi onnistuu tasapainottamaan nämä, se voi säilyttää ja jopa vahvistaa asemaansa moottoripyörien “heritage & lifestyle”-segmentissä.