Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Kimmo Saarelainen - Marraskuu 12, 2005, 06:04:59 ap
-
Terve!
Vanhalla palstalla aloitettiin mielenkiintoinen keskustelu GPS-navigaattoreista mp-käytössä. Kekustelu katkesi, kun siirryttiin tälle uudelle palstalle. Sen verran kiinnostava juttu, että aloittaisin sen uudelleen.
Käväisin alan liikkeessä ja minulle esiteltiin TOM TOM RIDER mallia, joka on suunniteltu erityisesti mp-käyttöön (vesitiivis, kiinnityssarja stongaan ja kosketusnäyttöä voi käyttä mm. hanskat kädessä). Käy kuitenkin myös hyvin autokäyttöön. Onko joku jo ehtinyt kokeilla sitä käytännössä?
En haluaisi millään muotoa olla mainostaja, mutta www.tomtom.com (http://www.tomtom.com) sivulta siitä saa lisätietoja. Itse tarvitsisin sitä enemmän autokäytössä, mutta jos sama härveli sopisi myös Guzzin, sitä parempi! Hinta kipuaa kuulemma aika korkealle 800-900 eskoa?!
Onko muista malleista kokemusta, jotka sopisivat hyvin molempaan käyttöön (auto/mp)?
T: Kimmo
-
Keskisellä Tuurissa pyytävät Skandiladatulla Tom Tom Riderillä 780€, mieli tekis vaan kun maksaa maksaa.
-
Pienenä vinkkinä.
TM nro 20 eli uusin testasi autonavigaattoreita
ja TOMTOM GO 500 voitti testin.
t:JukkaS
-
Edellisellä keskustelupalstalla tulivat esiin Tom Tom Riderin lisäksi Garmin Quest ja Magellan Explorist 500 käytännössä testatuiksi vaihtoehdoiksi. Onko muita mp/auto käyttöön sopivia tiedossa?
Kimmo
-
Tosiaan, tekniikan maailma testaili, pari edellistä numeroa, jopa.
Omat kokemukset Magellan Explorist 500:sta. Pikkuveikka toi käsimatkatavarana New Yorkista amerikasta, hintana alle puolet suomen hinnasta (190 USD vs 600 euroa).
Kartat tulivat ns. sopivasti vastaan. Ei niistä sen enempää.
Näppäimet ei valaistut. Näppäimet kovin pienet hanskakäyttöä ajatellen.
MP-kiinnike kosmisen kallis suomessa (50+ euroa), siksi tilasinkin sen kanadasta (30+ euroa). Saman vehkeen autoteline oli suomessa kosmisen kallis (90+ euroa), siksi tilasinkin sen kanadasta (25 tms euroa). Mopoteline käy tietenkin myös kelkkaan ja fillariin ja mihin vaan missä on about sopivan paksuinen tanko.
Silti, olen ollut pirun tyytyväinen, vaikkei laitte juttelekaan eikä tarjoa 3d yläviistonäkymiä. Tilanteen mukaan laitan pulikan autoon / mopoon, millä nyt milloinkin olen liikenteessä. Hyvin pysyy telineessä vaikkei olekaan sen kummemmin kiinni siinä.
Pulikka on niin pieni että se sopii taskuunkin, jos jalkautuu välillä.
Akun lupaavat kestävän 4-17 tuntia valaistuksen määrästä riippuen (kirkas taustavalo vie sähköä). Tupsy-laturin kun ottaa mukaan, pääsee hyvin matkailemaan.
Lisäksi sellain ongelma ettei oo suojattu tasaista yläpuolista painamista vastaan, eli tankkilaukun ylimmän muovin alle jos laittaa, painautuvat nappulat sattumalta milloin mitenkin.
MotoJussi & Magellan eXplorist 500
-
Kannattaa tilata nyt toi Norge 1200, näkyi olevan tomtom rider vakiona.
-
Saattaapa olla että keväällä kinuan tukkurilta tuon Riderin testiin ja ruuvaan sen V11 Sporttiin kiinni. Käyttökokemuksia ja asennuskokemuksia kenties seuraa.
-Arska-
-
Olen ajellut kaverini kanssa, ja hänellä on Nokia isompi uusikommunikaattori ja Bluetooth nappi ja bluetooth GPS ja Navikore. Kuulokkeesta saa ajo-ohjeet kun puhelin on taskussa tai laukussa. Sama on hänellä autokäytössä. ( ikävä kyllä hänellä on Kawasaki TurboGPZ750 ei siis oikea moottoripyörä. Hävettää Guzzin omistajana mutta ei kaikille riitä Guzzeja).
-
:prof:Kovin kalliilta tuntuu tuo Rider, mutta on varmasti hyvä. Itse olen ajellut vuosia ns käsi kepsin kanssa, jossa ei ole reititysominaisuutta. Toimii hyvin jos karttapohja on kunnossa. Tosin virheen huomaa vasta sitten kun on jo kääntynyt väärään suuntaan, mutta eksymään ei pääse Euroopassakaan.
Viime kesän oli karttalaukussa Magellan RM300 joka reititti hyvin. Ongelma oikeastaan minulla on sijoitus karttalaukkuun, katsetta joutuu siirtämään "liikaa" ajaessa. Härpe pitäisi ruuvata johonkin mittariston läheisyyteen jotta sitä voisi kohtuudella ajon aikana seurata mutta kun on laiska niin on. Puheohjeet tulee kyllä hyvin Autocomiin jos niitä jaksaa kuunnella.
-
Valmistin itse visuaalisen manuaaligepsin:
Tulostin netistä tiekartat ja laminoin ne + kiinnitin muoviseen kierreselkään. Mahtuu tankkilaukkuun ja helppo seurata reittiä ja ottaa himaan suunnittelua varten. :) Toimii hanskat kädessäkin, eikä tarvi akkuja. Taustavalo puuttuu pimeäajoa varten...:cool:
Eikä maksanut mitään, sillä työmaalla...:vau: työaikana...:vau:
Ihan vakavasti: Alan ihmisenä kysyn mihin ihmeeseen gps:ää Suomessa tarvitaan?
-
Tässä voi leikkisästi todeta olevan kahta koulukuntaa: teknofriikit ja ns. vanhan kansan miehet:D.
Itse olen sitä mieltä, että kunnon fiilis tulee paperisten karttojen pläräilystä, matkareitin suunnittelusta ja luontoretkeilyssä kompassilla suunnan ottamisesta
Totta varmasti on, ettei Suomessa gps oikeasti yleensä tarpeellinen ole - eksyminenhän on vain oikeastaan aikataulukysymys, perille tullaan aina mutta ajoissa jos ei eksy:cool:.
Keski-euroopassa gps varmaan antaa lisävarmuuden tunnetta ja turvaa muussa suunnistuksessa esim. jos vaikka Lapissa hiihtovaelluksella joutuu totaalisen eksyksiin, on väsy, pimeä ja tuuli vei kartan....
Mutta ehkä itsekin gps-laitteen ostaisin jos ei alituinen likviditeettikapeikko vaanisi palkkapäivää seuraavana päivänä!
YJ
-
Totta varmasti on, ettei Suomessa gps oikeasti yleensä tarpeellinen ole - eksyminenhän on vain oikeastaan aikataulukysymys, perille tullaan aina mutta ajoissa jos ei eksy:cool:.
Niin ja jos suomessa sattuu eksymään niin silloin voi tehdä niinkuin se entinen lapin ukko eli jos eksytään niin sitten mennään kotiin...
-
Pyörähommat on tietysti omansa, mutta autolla ajaessa olen tullut riippuvaiseksi gepsistä. Työni puolesta käyn usein minulle aiemmin tuntemattomissa osoitteissa joista ei tosissaankaan ole muuta tietoa kuin osoite. Esimerkiksi Helsingissä alkaa ihmiset hermostumaan vaikkapa valoissa kun jää karttaa ihmettelemään parin vihreän ajaksi.
Leluhan gepsi on mutta kiva sellainen. Vielä kun saavat karttapohjiin Puolan ja Balkanin niemen maat niin jo vain on hyvä.
-
T
Ihan vakavasti: Alan ihmisenä kysyn mihin ihmeeseen gps:ää Suomessa tarvitaan?
Tarkka nopeus ja kello, ylimääräinen trippi, keskinopeuslaskuri ja päämäärätietoiset ihmiset kyllä tarvivat tuota reititystä. Itse olen kyllä sitä mieltä että kun omaa kivaa lähtee tienpäältä hakemaan niin korvaaan suloäänellä ajo-ohjeita huokaileva impi latistaa kummasti tunnelmaa ja tuo elävästi mieleen kun anopin kanssa ajeltiin hänen siskonsa hautajaisiin. Mutta tykkään minä sellaista käsikapulaa mukana kantaa, antaa vähän realiteettia keskivahtiin ja sen sellaiseen. Ja manuaaliversio on kyllä mainio ainakin talviaikaan ja peltikattoisessa talossa.
Pekka
-
Käyttökokemuksia TOM TOM Raiderista,
Keväällä uhrasin vähiä varojani kyseiseen laitteeseen. Ajattelin kertoa teille muutamia käyttökokemuksia siitä. Olen tehnyt nyt muutaman pidemmän reissun sen kanssa ja tässä kokemuksia:
1. Kiinnitys moottoripyörään. Kiinnikevalikoima on laaja, joten kiinnitys vaihtoehtoja on runsaasti. Jokaiselle löytyy omansa. Itse teline on jämpti johon laite on helppo kiinnittää ja se pysyy siinä kovasskin röykytyksessä. Laitteelle saa myös toimivan kiinnityksen autoon, mutta se pitää ostaa erikseen.
2. Käytettävyys. Laite on erittäin monipuolinen joten valikkojen käytöön pitää uhrata hieman aikaa, mutta se kannatta jotta voi hyödyntää useimpia hyviä ominaisuuksia. Kosketusnäyttö on aika toimiva ratkaisu.
3. Näytön näkyvyys päivällä. Suoraan auringon paisteessa näyttö haalistuu lähes näkymättömäksi, mutta hieman hanskalla varjostamalla saa näkymään hyvin.
4. Ääniohjaus. Omassa Nevadassa ajoviima ja kypärän kohinat ovat sen verran voimakkaat että ääniohjauksesta ei tullut "mitään". Eli ajelen käytännössä katse kontaktin varassa. Itse asiassa se on jopa parempi, koska usein tulee poikettua alkuperäiseltä reitiltä ja silloin alkaisi kuulokkeesta kuulua "kauhia nalkutus" väärästä tiestä.
5. Navigointi pelaa mallikkaasti. Osoitehaku toimii kunhan osaa etsiä katuosoitetta oikean kaupungin kohdalta. Eli pitää osata hahmottaa mihin kuntaan kyseinen katu kuuluu eikä mistä kylästä se löytyy (näin ainakin pienempien kylien kohdalla).
6. Reittisuunnitelman teko on selkeää ja parasta mitä laite tarjoaa moottoripyöräilijälle tai kesälomatkalaiselle. Aamulla kartta pöydälle ja sieltä valitaan sopiva reitti mitä halutaan päivän aikana ajella. Valikosta on kätevä valita kohteeksi kylän/kaupungin keskusta, jos ei tiedä sen kummempaa osoitetta. Kun yhteen kylään on päästy merkitään se käydyksi ja jatketaan seuraavaan kohteeseen. Karttaa tarvitsee vasta seuraavana aamuna...
7. Reitistön valintaan on useita vaihtoehtoja: nopein, lyhyin, vältä moottoriteitä jne. Yksi selkeä puute on ettei voi valita: "vältä hiekkateitä". Välillä Raider opastaa jopa metsäiselle tukkitielle, jos sielät löytyy sen mielestä sopivin reitti. Tämä on selkeä puute, koska ainakaan minun Nevada ei rakasta hiekkateitä :(
8. Sopii käytettäväksi vaikkei ole menossa "minnekkään". Näytöltä voi tarkistaa minkälainen mutka on tulossa ja mitä on tulossa sen jälkeen (risteykset yms.)!
Summa summarum: Oiva peli pidemmillä reissuilla niin moottoripyörässä kuin autokaytössä. Ilmankin tulee toimeen mutta maailmassa on turhempiakin vempeleitä kuten "shampanja vispilä" :)
Kimmo
Varsinkin reittisuunnitelma on toimiva
-
Kimmo kirjoitti:
Käyttökokemuksia TOM TOM Raiderista,
...
1. Kiinnitys moottoripyörään. Kiinnikevalikoima on laaja, joten kiinnitys vaihtoehtoja on runsaasti. Jokaiselle löytyy omansa. Itse teline on jämpti johon laite on helppo kiinnittää ja se pysyy siinä kovasskin röykytyksessä.
Tässä minun on pakko olla hieman eri mieltä. Kiinnitysmahdollisuudet ovat monipuoliset, mutta lopullinen kiinnitys on hieman rimpula sietääkseen pyörän V2 tärinää ja röykkyytystä (jopa asfaltin epätasaisuutta). Tämä voi tietenkin olla myös yksilökysymys, mutta olen lukenut raportteja, jossa on kerrottu, että rider ei enää ota latausta vastaan, koska tärinän vaikutuksesta kiinnikkeen latausliittimet ovat kuluneet liikaa (drilled contacts, google löytää).
Minun riderissani tärinän vaikutus on jo selvästi nähtävissä oheisessa kuvassa, joka esittää yhtä riderini alapinnan kiinnityskoloa. Sen pitäisi olla säännöllinen suorakaide, mutta kiinnitystappi on kaivertanut reunaa jonkin verran... Tämä ei vielä ole vaikuttanut liittimiin, mutta tuo on vain ajan kysymys...
Kunhan ajokausi päättyy, lähetän tuon takuukorjaukseen ja jos Tomtom ei saa talven aikana telinettä parannettua, niin hankin tuohon touratech-telineen ensi kesäksi (http://www.touratech.de (http://www.touratech.de) ja esim. tuote 01-065-0132-0). Siinä näyttää olevan paremmin toteutettu laitteen alareunan tukeminen, joka minusta näyttää olevan se pahin puute tomtomin omassa kiinnikkeessä.
Lisäksi se on lukittava, jolloin navigaattori ei lähde satunnaisen ohikulkijan matkaan (vaikkakin ratkaisin tuon jo tämä kesänä pätkällä 2mm teräsköyttä, eli vaijeria kiinnitettynä ohjaustangossa olevaan kypärälukkoon. Saahan tuon tietenkin sopivalla työkalulla poikki, mutta se vaatii sen sopivan työkalun)
Muissa kohdissa olen samaa mieltä kanssasi. Monipuolinen laite. Vaatii hieman opettelua, että kaikki ominaisuudet voi hyödyntää, mutta ei ole ylivoimaisen hankala.
Ääniohjauksetkin toimivat minulla korvatulppien läpikin hyvin alhaisissa nopeuksissa ja "rikesakkotasoisissa moottoritienopeuksissakin" kuulee sen verran, että se sanoi jotain ja näytöstä voi tarkistaa mitä.
Ei, en kadu ostamista, vaikka kiinnikkeessä onkin parantamisen varaa.
-
Heti piti katsoa omasta Raiderista kiinnityskolojojen kunto. Näyttävät olevan vielä virheettömät. Täytyypä olla tarkkana jatkossa. Olet kyllä oikeassa että tämän saksalaisen tarjoamat telineet ovat kertaluokassa uskottavamman näköisiä ja varmasti pdemmän päälle tukevampi ratakaisu. Ja lukolla vielä! Voi jospa saisimme elää lukottomassa maailmassa, ilman ilkeitä voroja!!
Kimmo
-
Tässä minun kiinnitysratkaisuni (kopsattu jostain netistä). Halusin Riderin hieman etäämmälle (hmh... mistähän johtunee), joten en laittanut sitä pallopäistä ohjaustankoliitintä ohjeen mukaisesti suoraan Riderin takaseinään vaan käytin lisäksi sen L-mallisen kappaleen, eli laitoin sen pallopäisen ohjaustankoliittimen on L-mallisen kiinnikkeen alaosaan ja riderin kiinni sitten sen takaosaan. Näin Rider on normaalista ajoasennosta katsottuna ohjaustangon takana eikä sen edessä.
Kuvassa näkyy myös vaijeri ja kypärälukko (ei kopsattu netistä vaan omaa suunnittelua). Tämä on lavastettu kuva, sillä normaalisti vaijeri kierrätetään Riderin takaa, jolloin se ei roiku noin löysänä... lyhyempi vaijeri tai yksikin vaijeri olisi riittänyt, mutta tuo kiinnitysratkaisu ei ollut vielä lopullinen silloin kun vaijeria mittailin paikalleen.
Nyt uskaltaa käydä maksamassa tankkauksen myös huoltamon kassalla.
Olli
PS: se kulumajälki oli syntynyt jo ennen tuon vaijerin asennusta.
Edit: Kadunnimi poistettu, vaikka myöhäistähän se enää on... Myös kiinnityksen selitystä yritetty selventää.
-
Hei!
Hankin tuossa kesän alussa TomTomOne:n, jota olen käyttänyt sekä autossa, että Guzzissa. Guzzia varten tein sille avattavasta muovirasiasta pehmustetun telineen, jonka kiinnitin pysyvästi ohjaustankoon. Koteloon tein One:n näytön kokoisen reiän, josta perustoimintoja pystyy ainakin kesäkäsineillä käyttämään vaikka ajon aikana. Kotelo toimii samalla myös hyvänä suojana pölyltä ja auringon häikäisyltä. Kohtuullisessa sateessakin laite pysyy kotelossaan kuivana. Olen kiinnittänyt ohjaustankoon myös virran ulostulon (vrt. auton tupakansytytin), jossa One:n johto on aina ajaessa kiinni, joten virta ei lopu kesken.
Parin tuhannen ajokilometrin kokemuksella toimii oikein hyvin, ääniohjausta en ole kaivannut lainkaan. Todella mukava suunnitella paperikartan avulla ensin sopivan mittainen pikkuteitä kulkeva reitti ja naputella se koneeseen. Sen jälkeen ei tarvi kuin nauttia ajamisesta ja antaa One:n ohjata perille.
Lisäksi laitteesta näkee tietysti mm. todellisen ajonopeuden, joka ainakin Guzzin tapauksessa on ihan hyödyllistä. Ainakin omassani mittarivirhe on suht iso.
One:a tuli käytettyä myös lomamatkalla Italiassa, jossa se vuokra-autoon kiinnitettynä ohjasi hienosti perille. Löysin mm. Brescia-nimisen kaupungin teollisuusalueelta hyvän mp-varusteliikkeen, joka oli erittäin sokkeloisessa paikassa ja luultavasti jäänyt ilman One:a löytymättä. Parista ruuhkasta selvittiin kysymällä One:lta vaihtoehtoista reittiä ja seuraamalla sitä. Veronan keskustasta löytyi parkkitalo ilman ongelmia.
7-vuotias poikani kutsui One:a namigaattoriksi ja se on sille kyllä ihan osuva nimi!
-
Mulla on kanssa ollut "Tomppa" käytössä nyt tämän kesän.
Telineitä on vaihdeltu kolmen pyörän kesken vaihtelevalla menestykselle.
Omat kiinnikkeet tuntuisi muuten olevan ihan ok, mutta ainakin ne pienet 6-kolokantaiset kiinnitysruuvit ei selvästi ole tarkoitettu kovin tiheään avaamiseen.
Tankokiinnikeen toinen puolisko murtui poikki edellisen asennuksen yhteydessä, mutta Juha V:n korjauksen ansiosta siitä tuli parempi kuin uusi.
Nyt täytyisi postista saada haettua sellainen toinen asennussarja, jossa tulee myös se palikka mihin se itse navigaattori tulee kiinni, niin ei tarvitse enää ruuvailla niin paljon kun vaihtaa vekotinta toiseen pyörään.
Tärinän kanssa ei toistaiseksi ole ollut ongelmia, mutta käyttökilometrejä ei kyllä ole kertynyt varmaan montaa tuhatta.
Ääniohjausta olen kokeillut vain Bemarin kanssa ja siinä se kuului ihan hyvin sinne 120 kilometrin nurkille asti.
Reittisuunnittelu ilman paperikarttaa on aika onnetonta, koska se tompan oma kartta ei ole oikein selvä selattava.
Jos käyttää reittivalinnoissa toimintoa : "lyhin reitti", niin ainakin Bella Italiasta palatessa tuli ajettua lähinnä metsäutotietä muistuttavaa tietä varmaan 20 kilometriä. Tosellinen matkan pituudessa tapahtunut säästö ei kuitenkaan ollut kuin luokkaa 1-2 kilometriä, joten hyötyä siitä ei ollut.
Oli siinä lenkkeilijöillä varmaan ihmettelemistä, kun vastaan jyrää matka-Guzzi kolmen perhanan ison laukun kanssa keskellä tietä:cool:
Jäljistä päätellen sillä pätkällä ajelee lähinnä mopopojat...
-
Minulla on kännykässä navicoren kartta ja olen siihen suhteellisen tyytyväinen. Kännykkä on tietysti ajossa taskussa, ja suunnistus siis tapahtuu ääniohjatusti nappi korvassa. Reitin valinta saattaa joskus olla outo, vie hiekalle, vaikka on valittu nopein reitti. Ostaessani toivoin, että reitin voisi ohjelmoida kulkemaan määrättyjen pisteiden kautta, mutta vielä en ole siinä onnistunut. Lienee yrityksen puutetta. Kartan tarkkuus on yllättävän hyvä. Reitiltä poikkeaminen on tosiaan ärsyttävää, kun koko ajan kehoitetaan kääntymään jonnekin, mihin ei aijo mennä. Autossa laite toimii erinomaisesti. Omalla tavallaan paperikartta on kyllä mukava, tyttöystävä erityisesti pitää perinteisestä menetelmästä kartanlukutaukoineen, joten GPS:ää on loppujen lopuksi tullut käytettyä aika vähän. Kännykkä GPS:n selkein plussa on kuitenkin sen helppo siirrettävyys ajoneuvosta toiseen, ja mukana kuljetettavan laitteiston määrä kasvaa tulitikkuaskin kokoisella vastaanottimella. Melko edullinenkin se on, jos jo omistaa sopivan puhelimen.
-
Olli kirjoitti:
...
Kunhan ajokausi päättyy, lähetän tuon takuukorjaukseen ja jos Tomtom ei saa talven aikana telinettä parannettua, niin hankin tuohon touratech-telineen ensi kesäksi...
Tai sitten en hanki.
Vaikka tuo häkkyrä on taivuteltu säilykepurkin pehmeästä pellistä (nyt ei ole parempaa materiaalia eikä työkaluja) niin yllättävän paljon se tukevoittaa juuri tuota alareunaa ja sitoo tomtomin telineeseen kiinni.
Mitoitus pitää olla aika kohdallaan. Liian pitkä ja ei apua ollenkaan. Liian lyhyt, ja joutuu käyttämään liikaa voimaa tomtomin paikoilleen saamiseksi. Liika voima + muoviset rakenteet -> ei hyvä.
Pitää testailla ja kun löytyy sopiva mitoitus niin vaikka teettää jossain jostain hieman vahvemmasta (ja säänkestävästä) materiaalista.
-
Ja sama ilman Tomtomia. Periaate pitäisi selvitä kuvasta.
-
Terve!
Sain vihdoin hoidettua Tom Tom Raiderin kuntoon. Eli mulla on vajaa pari vuotta sitten ostettu Raideri (se eka versio). Sen kanssa on ollut alusta asti ongelmia, koskien akun lataamista ajon aikana.
Pari viikkoa sitten marssin kauppaan, josta ostin Raiderin, kyselemään sen korjausmahdollisuuksia. Ystävällisesti ohjattiin omatoimisuuteen. Antoivat numeron johopn voi soittaa: puh. 03 03 90 38
Siellä vastasi naisääni selkeällä suomella. Kerroin vikakuvauksen ja hän lähetti sähköpostilla minulle tunnuksen, jonka avulla pääsin tekemään paperit, jotta UPS nouti ja palautti tavaran työpaikalle veloituksetta, koska takuuta oli jäljellä (takuu 2v. kaikissa 1.1. 2005 jälkeen ostetuissa laitteissa).
TOM TOM RAIDERIN (VERS. 1) MOOTTORIPYÖRÄTELINEISSÄ SAATTAA OLLA VALMISTUSVIKA, JOKA PÄTKII LATAUSTA TAI ESTÄÄ SEN KOKONAAN!
Sain UPS:n toimittamana uuden telineen. Asensin sen paikoilleen ja voilá, lataus toimi heti.
Muita päivityksiä:
Tom tom:n kotisivulta latasin koneelleni TomTom Home ohjelman, jonka avulla helppo päivittää laitteen ohjelmisto (tulee lisää ominaisuuksia). Sillä on helppo ottaa sisällöstä varmuuskopio yms. Sekä ladata uusia karttoja. Karttojen laataamisessa voi tulla ongelmaksi ettei SD-muistikortilla ole tilla uusille kartoille.
Ostin kaupasta 2G:n SD-kortin, johon latasin ohjelmiston, nykyisen scandinavian kartan ja uuden ITÄ-EUROOPAN kartan Virosta-Kroatiaan. Uuden kortin käyttöönotossa oli ongelmia, mutta lopulta se onnistui. En ollut ihan varma mitä tein, mutta nyt se pelittää.
ITÄ-EUROOPAN kartta sai ensikasteen viimeviikon Tallinnan reissulla. Kaupungissa se toimi hienosti. Tallinnan ulkopuolella (n.30min ajomatkan päässä) maaseudulla näkyivät vain päätiet. Pikkukadut olivat täysin hukassa. Eli näyttäisi olevan aika karkeaa tekoa (vielä?!). Hintaansa nähden (29€) kuitenkin kohtuullinen.
TOM TOM:n TARJOUS: KARTAT -50% VIELÄ TAMMIKUUN AJAN!
T. Kimmo
-
Hei,
Allekirjoittaneella on myös Riderin 1 versio Californiassa ja kaikki kuvatut latausongelmat koskevat myös tätä Riderin kappaletta. Käsitykseni mukaan Californian tutinat ovat kertakaikkiaan liikaa Riderin telineen latausliittimille. Tätä ongelmaa korjailin viimekesänä tilaamalla Touratechin telineen Riderille. Tämä teline pitää laitteen alkuperäistelinettä paremmin paikallaan ja lataus toimii moitteetta. Ongelma tämä Touratechin telineen kanssa on ulkonäkö, se on susiruma ja sopii varmaan kurapyöriin muttei Californiaan. Touratechin teline on halvalla kaupan jos jotakuta kiinnostaa.
Tulevaksi ajokaudeksi olen kaavaillut lopullista ratkaisua: Riderin kylkeen reikä ja siitä johto ulos. Johdon päähän RCA liitin jonka kautta hoidetaan lataus. Alkuperäisen telineen sisään on piilotettu jännitteen alennin 12V -> 5V. Tämä täytyy kaivella telineestä pois ja pistää jonnekin akun läheisyyteen niin, että Riderin tarvitsema 5V latausjännite syötetään suoraan Riderille telineen ohi.
Tämä on siis suunnitelma jota ei toistaiseksi ole toteutettu. Mielenkiinnolla odottelen jos joku Teistä hoksaa miksi näin ei voisi tehdä.
:prof:
-MakikEr-
-
Tere,
En menis pelkästään syyttelemään Calin tutinoita. Enempi tuntuu että TomTomin orkkis teline on ollut väärin suuniteltu!!
T: Kimmo
-
Moikka Kimmo,
Nyt kylläkin ymmärsit väärin, en syytä Calin tutinoita enemmänkin päinvastoin. Pyörässä saa mielellään olla pyörän tuntu.
Tämä Riderin teline ei kuitenkaan oikein tule toimeen sellaisessa pyörässä jossa ei ole Corollan oloinen käynti. Eli teline ja California eivät oikein tule keskenään toimeen olipa syy kummassa hyvänsä tai vaikka molemmissa. Tarkoittanemme kumpikin samaa asiaa vähän eri sanakääntein.
-Makiker-
-
Juu, samasta on kysymys! Sitä vaan halusin painottaa, että todennäköisesti Tomtomin saa toimimaan paremmin, jos vaihdattaa telineen. Se liike josta ostin omani, esitteli pöytälaatikosta pinon viallisia telineitä, jotka oli vaihdettu takuuna.
No, tuleva kesä näyttää, kuinka hyvin uusi teline pelittää loppujen lopuksi :cool:.
T: Kimmo
-
Pisti taas silmään tuo makikerin avatar. Mitä hittiä tekee jonkun hurlikan tai japsin moottorin sisuskalut pyörimässä Guzzi-palstalla? ;-)
-
Moikka,
Avatar on mielestäni ihan hauska ja periaate on ihan oikea vaikkakin v koneen kulma on väärä eikä 90 astetta niinkuin se tällä palstalla pitäisi olla. Voin toki avatarta vaihtaa jos nykyinen aiheuttaa ahdistusta laajemmaltikin.
-MakikEr-
-
No niin,
Avatar on vaihdettu ja näkyipä se vaihtuvan ihan tuonne historiaankin. Itse kyllä pidin aikisemmasta enemmän.
:prof:
-MakikEr-
-
No emmää ny niin tosissaan...
-
E i kai tossa uudessa avattaressa vaan ole Boxeri-kone? :cool:
-
Ollos huoletta Aapo, ei ole Germaanien kone tuossa. Ne on kuskin saappaat kun töröttää sivulle.
:P
-MakikEr-
P.S Alkuperäinen aihe on vähän sumentunut, mutta näin ennen näyttelyä tahtoo ajatus karkailla.
-
Minkäslaisia tuntoja mun uus avatar herättää....:|
-
Kyllähän Sim(p)sonit tais ihan mukavia mopoja olla.
-
Sami,
Ei kai kerhotavaroiden myynti ole niin rankkaa, että sinäkin lipeät vieraisiin kuten edellinen?! :P
Kimmo
-
Minkäslaisia tuntoja mun uus avatar herättää....:|
Ei tuo avatar sinänsä mitään, mutta onko pyörä vaihtumassa myös?
-
Onhan tuo sakemanni jo lokakuulta tallissa ollut. Kutsin kanssa sielä viihtyvät oikein hyvin yhdessä. Nöyryyttävät kimpassa eukon hondaa.:wink: No, kutsi on nyt maalarilla jotenka otin kuvan ihan vaan piruuttaan tuon sakun tankista, pitää se kuiteskin vaihtaa kun osat kotiutuu.
Olen muuten koko iltapäivän yrittänyt soittaa tuohon tompan palvelunumeroon. Ärsyttävä jonotusmusiikki!:mad: Tarve olisi toiselle kiinikesarjalle mutta nämä Seinäjoen tomtom kauppiaat myivät eioota ja antoivat vaan tuon numeron. Yritämpä maanantaina taas uudestaan.
-
Kimmo kirjoitti:
Tere,
En menis pelkästään syyttelemään Calin tutinoita. Enempi tuntuu että TomTomin orkkis teline on ollut väärin suuniteltu!!
T: Kimmo
Näinhän se tietenkin on suosittelen tätä. (https://www.multi-pod.de/go.to/modix/2,203192,203867/haltesysteme_zubehoe.html) Viime kesänä tärinät ja vapinat ei enää Riderin ykkösversiota heilutelleet. Tuolla navigaattori kiristetään ja kiilataan tiiviisti telineeseensä.
Olli
-
Tomppa majaili viime kesän Pemarissa Touratechin telineessä ja hyvin pelasi! TomTomin alkuperäisteline tosiaankin antaa gepsin heilua ja täristä melko vapaasti, jolloin tuloksena noita surullisenkuuluisia virtakatkoksia ja kulumisia. Turhatekin teline taas pitää navin kiinni tukevasti "niin kuin pitääkin". Lisäplussaa lukittavuudesta (saa myös lukotonta mallia hieman edukkaammin). Tomtomin alkuperäinen lataus- / datatelakkamokkula ruuvataan kiinni Touratechin telineeseen eli sen tulee olla kunnossa myös käytettäessä uutta telinettä.
EDIT: Niin niitä kokemuksia...
Puhtaasti soratiepäräytyksissä vanha kunnon Magellan Meridian Suomen GT-karttoineen etevämpi; siitä kun näkyy kerralla kaikki pienimmätkin metsätiet. Miinuksena reitittämismahdollisuuden puute (Meridianiin saisi myös reitittäviä ohjelmia, mutta näistä ei kokemuksia), joten kartan- / gepsinlukutaitoa pitää löytyä sen verran, että osaa umpiperistä pois itseohjautuvasti.
Reissunpäällä TomTom todella mukava, kun vaaditaan löytymään se oikea osoite vaikkapa illaksi Ranskasta. Muutaman kerran pikkaisen sekaisin kesälomareissulla (Lyypekissä ajatti pyöräteitä etc.), mutta pääosin todella mallikasta suunnistusta. Parhaimmillaan, kun ei anna koko ajan pomottaa ja reitittää, vaan päivän naatiskeluajojen päätteeksi antaa vain ohjata majapaikkaan. Ei korvaa karttaa, vaan on hyvänä apurina suunnistuksessa.
-
Minunkin piti vaihattaa ensimmäinen latausjalka takuuseen, kun se oli uudekseltaan halki. Sitten valmistin kahdenmillin alumiinista ja Biltemalta ostetusta "lavalukosta" kunnon lisäkiinnittimen jalustaan niin jopahan vastaavat latausnastat kunnolla. Nyt sitten koneistelin uuden pallojalan alumiinista sen kolarissa katkenneen tilalle.
Mitä noihin avattariin tulee, niin hyvähän se teidän on vaihdella, mutta mulla se taitaa olla ikuinen.
t Rauno
-
Vielä toinen kuva.
-
Nyt on lopullinen ratkaisu tehty Tompan latausongelmien eliminoimiseksi. Tompan perään reikä ja siitä johto ulos ja 3-piikkinen DIN liitin johdon päähän. Akulta 12 ->5V jännitteenalentajan kautta syöttö suoraan Tompaan lisättyyn DIN liittimeen. Ei pätki.
Akuperäinen teline on nyt siis vain teline eikä mitään muuta. Sen laitoin kulmaraudalla ( tai alumiinia se on ) pleksin kiinnikeruuveihin ja Tomppa majailee siis Calin muiden mittareiden tasalla ja samassa rivissä vauhtimittarin oikealla puolella. Testaamaan kunhan lumet sulaa.
-MakikEr-:D