Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Jouko S - Lokakuu 21, 2025, 13:57:41 ip
-
Olen poistanut käytöstä(muiden muutosten myötä..) ko.pyörästäni SAS-järjestelmän, eli sen mikä pumppaa puhdasta ilmaa pakokaasujen sekaan, jotta pakokaasujen puhdistus toimisi paremmin. Asensin pumpun tilalle eliminaattorin, minkä pitäisi kertoa eculle, että pumppu toimii. Heti ensimmäisessä startissa pyörän näyttöön syttyi kuitenkin moottorin varoitusvalo. Tutkin Guzzidiagilla virheilmoitukset ja sieltä löytyi vain yksi, eli PO 401, No Signal. Moottori toimii kyllä erinomaisen hyvin, mutta tuo valohan ei saisi palaa. Olen ollut useaan kertaan yhteydessä Smart MotoElectronicsiin, mistä ostin sarjan millä tuo muutos tehdään, mutta he eivät tunnusta tilannetta, vaan tuo eliminaattori pitäisi poistaa ja lähettää heille Kreikkaan. Omalla kustannuksellani, vaikka takuu on edelleen voimassa. En haluaisi enää jatkaa tuon firman kanssa ja olenkin nimennyt sen Bad MotoElectroniksi... ;D Löytyyköhän tuollaisten valmistajia kotimaasta tai maailmalta? Kolvikin pysyy kädessä, mutta ei taida olla niin yksinkertaista tuollaisen valmistus? Yksi vaihtoehto olisi tietysti ottaa eliminaattori pois ja antaa pumpun pumpata, ei pakoventtiilin kautta pakoputkeen, vaan ilmaan. Näin olen lukenut ja sekin siis toimii.
Jouko
-
Minkäs vuoksi se pumppu pitää poistaa?
Onkos MG vai ns. väyläohjattu pyörä? Tuo väylä on vaikeampi kotikorjaajalle, koska ECU "keskustelee" pumpun kanssa. Joskus BMW-kuski sanoi vaihtaneensa takapolttimon tarvikeosaan. Valo toimi, mutta häiriövalo paloi. Väylä havaitsi ettei ollut BMW-polttimo. ( hinta... )
Ihmettelin tuon firman juttuja muutenkin: Sivujalan kytkimen eliminaattori!!! En heti ymmärrä syytä moiseen. Kun jalka alhaalla lähtö aiheuttaa aikas jännää eka mutkassa...
-
Ei siinä tarvitse olla edes väyläohjausta. Minulla on tässä sylissä Dell läppäri, johonka ei käy muut kuin sen omat akkulaturit. Laturitkin kyllä ovat vaihtokelpoisia kaikkiin tämän merkkisiin. Sama systeemi on monissa muissakin merkeissä. Jos jännite on oikea vieraassa teholähteessä, läppäri toimii kyllä ja syö siitä sähköä, mutta lataus ei toimi ja siitä tulee virheilmoitus. Laturi lähettää pulssijunaa, joka näkyy oskilloskoopilla. Tietokone tulkitsee sen avainsignaalin ja hyväksyy vain oikean. Ei ole mitenkään vaikeaa tehdä ajopelin ECU:un sen tapaista tunnistusta ilman väyläohjaustakin. Jotta sen voisi imitoida väärällä laitteella, pitäisi tietää avainsignaalin muoto. Sen voi nähdä oskilloskoopilla: pulssien ajalliset pituudet, niiden järjestys, toistumistiheys...
Yksinkertaisimmillaan saattaa tunnistus olla tietyn suuruinen vastus. Pienempi tai suurempi aiheuttaa errorin. Sellaisia on käytetty hälytyskeskukseen kytketyillä paloilmaisilla, joskus muinoin myös murtoilmaisimilla. Eräällä tutka-asemalla oli -80 luvulla useita huoneita ja kohteita, joilla oli paloilmaisimet. Niissä oli samalla parijohdolla paloilmaisusignaalin siirto, 9 V:n sähkön syöttö ja laitteen ja sen johdon varmistus em. tavalla. Siinä oli 1,2 kohm vastus. Jos vastus muuttui n. 100 ohm jompaan kumpaan suuntaan niin syntyi vikailmoitus.
Helpoin kokeilu aluksi olisi ohmipuntarilla tehty mittaus ehjästä pumpusta ja verrata sitä samaan mittaukseen sillä feikillä. Jos systeemi näyttää olevan tällainen vastusjuttu niin seuraava koe voisi olla kytkeä oikeansuuruinen vastus pumpun tilalle, ehkä trimmeripotikka, jolla hakisi kokeellisesti arvon, jolla vikailmo poistuu. Sitten vaan kiinteä oikeansuuruinen vastus sopivaan liittimeen. Siinä se eliminaattori sitten onkin.
Voihan se systeemivarmistin olla muunkinlainen...
-
Tein muutoksia pakokaasujärjestelmään ja se aiheutti pauketta putkessa. Se poistui tällä SAS.järjestelmän muutoksella.
Tuota Can-järjestelmää en edes osannut ajatella, kun tiedän Suomessakin ainakin yhden saman E4 Guzzin, missä om tehty sama ja siinä ei vikavalo syty. Näissä E4 malleissa on kyllä canbus, mutta se on osittainen, eli perinteistä on vielä paljon mukana. Pitääpä tutkia tuota sähkökaaviota kuitenkin, että sekään mahdollisuus ei jää mieltä painamaan. Kiitos Timo vinkistä!
Tuo sivujalan kytkimen eliminaattori on luullakseni sitä varten, että jos ko. kytkin hajoaa jossain peräkylän perälässä, niin ei tarvitse alkaa puukottamaam kytkimen johtoja, vaan laittaa eliminaattorin kytkimen liittimeen, ja pääsee sitten ihmisten ilmoille. Näitä on sattunut, että esim. V85TT pyörässä on eturenkaasta pompannut kivi siihen alunperin huonosti suojattuun kytkimeen ja matka on pysähtynyt siihen. Itse ratkaisin asian hankkimalla siihen kunnon suojan.
Jouko
-
Helpoin kokeilu aluksi olisi ohmipuntarilla tehty mittaus ehjästä pumpusta ja verrata sitä samaan mittaukseen sillä feikillä. Jos systeemi näyttää olevan tällainen vastusjuttu niin seuraava koe voisi olla kytkeä oikeansuuruinen vastus pumpun tilalle, ehkä trimmeripotikka, jolla hakisi kokeellisesti arvon, jolla vikailmo poistuu. Sitten vaan kiinteä oikeansuuruinen vastus sopivaan liittimeen. Siinä se eliminaattori sitten onkin.
Kysyin sarjan myyjältä, että jos mittaisin eliminaattorin vastuksen, niin millaisia arvoja siitä pitäisi saada. Ja vastaus oli tämä kääntäjällä käännettynä: "Jos vastus on mitattavissa, vika ei ole eliminaattorissa. Palanut vastus näyttää äärimmäisiä arvoja". Jäi sitten mittaamatta ja sen enempiä kyselemättä...
Jouko
-
"Jos vastus on mitattavissa, vika ei ole eliminaattorissa. Palanut vastus näyttää äärimmäisiä arvoja".
Tuohan viittaa vahvasti siihen vastuksella tehtyyn laitevarmistukseen. Kun se asiaan kuuluva pumppu on edelleen ehjä, niin siitähän sen vastusarvon voi mitata, kunhan vaan löytää oikeat johtimet sen liittimestä.
On nähty sellainenkin, jossa 12 V:n syötöstä on otettu kahden vastuksen jännitejaolla 5 V tunnistusjohtimeen. Silloin testausta varten pitää järjestää 12 V oikeisiin johtimiin ja katsoa se tunnistusjohtimen jännite ja sen takana olevien vastusten arvot. Siis välit 12 V – 5 V – GND. Sitten vaan tinailee uuteen plukiin sellaiset vastukset ja jotain epoksihartsia möykky päälle suojaksi.
-
Jollen ihan väärin muista, niin siinä pumpun(ja elimininaattorin) liittimessä oli vain kaksi pinniä. Eli helppo mitata. Taidan kyhätä itse tuon eliminaattorin talven aikana, ei tuo ehkä paha rasti olekkaan Kiitokset nimimerkki Hajakentällekin!
Jouko
-
Kiitos vaan kiitoksista, tämähän on täyttä arvailua näkemättä ja tutkimatta, vanhalla kokemuksella ihan muualta.
liittimessä oli vain kaksi pinniä
Jos noin on tosiaan niin sitten ECU tunnistaa sen pumpun toisella tavalla. Yksinkertaisimmillaan se tehdään niin, että pumpun 12V tasavirtasyötöllä, miinusjohtimen puolella, on jossain pyörän uumenissa sarjavastus, joka on kohtalaisen pieni resistanssiltaan, mutta kohtalaisen iso tehonkestoltaan ja kuitenkin sellainen, että siinä syntyy, ohmin lain mukaisesti 3 – 5V jännitehäviötä silloin kun pumppu käy, joka sitten viedään eri johtimella ECU:n moninapaiseen liittimeen. Se näkyy kytkentäkaaviossa. Jos tosiaan näin on niin eliminaattori kannattaa tehdä sen sarjavastuksen muutoksella, eikä lainkaan siihen pumpun plukiin. Jos se kuitenkin tehdään pumpun tilalla olevaan kikkareeseen niin pumpun ottama virta mitataan ja korvataan pumppu sitten sen kokoisella tehovastuksella, joka sitten kyllä hiukan lämpenee. Mikään pikku trimmeripotikka ei kestä sitä tehohäviötä. Siis kytkentäkaaviota tutkimaan nyt ekana...
-
Menee talveen nuo tarkistukset, kun irroitan tankin muutenkin. Koetan muistaa päivittää tätä viestiketjua kun on lisätietoa.
Jouko
-
Helmasyntini on kommentoida "musta tuntuu" periaatteella ilman asian tutkimista. Joudun taas sanomaan, että olen ollut väärässä käsityksessä.
En tuosta pyörämallista tiedä oikeastaan mitään, ainakaan yksityskohtia. Otin siis kytkentäkaavion netin syövereistä. Mielestäni osaan kyllä niitä tulkita, ja hyvä kytkentäkaavio löytyikin. En tiedä sen paikkansa pitävyydestä:
https://www.guzzistelvio.net/V85ttdoc/V85TTelett.pdf
Jos kyseinen susteemi SAS on secondary air system ja sen pumppu on tuo laite no. 64 niin se toimii yhdessä laitteen no. 46 kanssa, joka puolestaan on oikean sylinterin ruisku. Ne ovat sarjassa, joten sama virta kulkee molemmista läpi.
Polttoainesuuttimen magneettiventtiilin käämi palaa, jos siitä kulkee virta liian pitkän pulssin ajan. Jatkuvaa virtaa se ei kestä lainkaan.
Ota siis pois kaikenlaiset kepulikonstit ja eliminaattorit. Rakenna hieno pyöräsi siihen koontiin, johonka tehtaan insinööri on sen suunnitellut. Tämä on minun neuvoni asiaan, kuten kaimapoika tuossa jo edellä esittikin.
UGH Terv: Timo
-
No, olen ajanut ilman Sas-systemsiä sen eliminaattorin kanssa jo noin 9tkm ja kymmenet , jollei jo sadat, jo vuosia
ilman mitään ongelmia. Ainoastaan minulle on tullut se moottorin huomautusvalo, mutta ei mitään ecun varoitusta. Pitää kuitenkin tietysti tutkia oman pyörän sähkökaavio(2019).
Jouko