Tarkoittaako "nakutusta" tässä venttiilikoneiston kalinaa vai oikeata nakutus-ilmiötä, jossa polttoaine syttyy liian aikaisin?
Tuosta paksummasta öljystä näyttäisi olevan kahta koulukuntaa. Jotkut sanovat että sitä ei Suomessa tarvita kun täällä ei ole samat ajo-olosuhteet kuin esimerkiksi Välimeren maissa. Ja eipä tuota 10w-60 öljyä näyttäisi edes kovin paljon tarjolla.Kyseessä oli nimenomaan se oikea nakutus. Oikein sielussa tuntui kun ohitustilanteessa kaasun käännettäessä alkoi ritinä kuulua. Pakko löysätä. Samoissa tilanteissa perässä ajaneet Bemari-kaverit kertoivat savutuksesta. Liekö öljy pakokaasun seassa hämännyt lampdaa antamaan väärää tietoa syttypuolelle. Öljynvahdon jälkeen on pientä nakutusta havaittavissa hetken aikaa ainoastaan kiihdytettäessä kutosella vajaasta 4000:sta kierroksesta.Koulukunnista en tiedä mutta kokemus osoitti ainakin tuon Valvolinen 5W-40 öljyn olevan silkkaa kuraa. Lisäksi 10W-60 on juuri se ohjekirjassakin suositeltu. Nyt koneessa oleva öljy on myös Valvolinea. En tiedä kuinka esim yleisesti tarjolla oleva joku 20W-50 tms. toimisi mutta en näe mitään syytä poiketa tästä suositellusta. Sitä saa käsittääkseni kaikista "hyvin varustetuista mp-liikkeistä" eli ainakin olen törmännyt siihen Guzzi-liikkeissä.
Vajaa 9 tkm takana Norgella ja kokemukset lähinnä positiivisia. Muutama rikkakin on tosin rokassa ollut. Ensimmäinen rikka oli se kun 1000 km huollossa laittoivat koneeseen 5W-40 -öljyt ja tämä aiheutti savutusta, öljynsyöntiä noin 0,5 l/1000km ynnä nakutusta. Hieman jo kylmäsi ennenkuin selvisi jotta öljyn pitäisi olla tuo 10W-60. Liike vaihtoi oikeat öljyt ja murheet poistuivat...Mikä oli tämä huoltoliike joka laittoi Norgeesi väärät öljyt takuuaikana ? :prof: Taitaa olla perustiedoissa melkoinen aukko !
Ja tietty TomTomin teline meni rikki ja itse laite on pätkinyt pari kertaa. Se taas ei ole Guzzin vika vaan käsittääkseni Tomppaan kuuluva ominaisuus.
Koskeeko tuo 10W-60 öljy myös pikku lohkoja? Mulle oli tuupatttu huollossa 5W-40 öljyt. 750 Brevan ohjekirjassa on suositeltu 5W-40.Tämä ei kyllä enää yhtään vastaa alkuperäistä otsikkoa ("Norge..."), mutta pakko kommentoida öljyasiaa. Joku muu osannee siirtää jos katsoo tarpeelliseksi.
Lyhyesti:Kylläpä huohotti ! :O
5W-40 ei pysynyt koneessa. Ajo-olosuhteet olivat melko lämpöiset tuolloin Baltian kierroksella, ulkolämpötila enimmillään vajaat 30 astetta ja öljynkulutus mainitut noin 0,5 litraa. Ilmanputsarin öljynkerääjässä runsaasti öljyä. Astiaan laskettaessa tuli reilu desi. Ajettu matka noin 3300 km.
Kylläpä huohotti ! :O
Toinen mainittavan arvoinen asia on perälaukun pohjan murtuminen, joka johtunee laukun heikosta materiaalista ja/tai laukun kiinnityksestä teelineeseen, joka on oikeastaan vain kiinnityspisteiden varassa saamatta tukea mistään muualta.Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, että onhan laukun telineen takakiinnityspisteen metallinen vahvike paikallaan. Omassani meinasi asentaja jättää sen ensin kokonaan pois, kun ei tahtonut saada laukun lukitusta telineeseen toimimaan!
Miten muuten olette hyödyntäneet Norge GTL:n satulan alla olevaa vaijerin pätkää, jossa on lenkit kummassakin päässä ?
Ensi kesäksi ajattelin vaihtaa Castrolin TWS 10-60W - öljyt caliin . Sitä saa Motonetista
Tuosta paksummasta öljystä näyttäisi olevan kahta koulukuntaa. Jotkut sanovat että sitä ei Suomessa tarvita kun täällä ei ole samat ajo-olosuhteet kuin esimerkiksi Välimeren maissa. Ja eipä tuota 10w-60 öljyä näyttäisi edes kovin paljon tarjolla.
Joku palstalainen taisi tuottaa itse tynnyrillisen aitoa tavaraa Italiasta. Siistii.
Olen käyttänyt TWS:ä lempparissa. Hyvin tuntuu toimivan. Ei vaan ole ihan halvimmasta päästä öljyjäLainausEnsi kesäksi ajattelin vaihtaa Castrolin TWS 10-60W - öljyt caliin . Sitä saa Motonetista
Minä siirsin oman Tomtomin mittariston yläpuolelle heti pleksin taakse, siellä se on aina näkökentässä eikä tarvii ottaa katse pois ajolinjoista :)
Tomista vielä sen verran, että siirrän sen vasemman peilin tyveen ja saan näin tilaa alkuperäisvarusteena myytävälle tankolaukulle.
Onko tuo susi Norgen takalaukku (jos vuotaa) vaihdettu maahantuojan toimesta toisen valmistaja vastaavaan malliin, vai on se ollut "Normalea" ...On kuulemma tilattu, imeisesti aluperäinen, jo elokuussa kun viime viikolla sitä muiden asioiden ohella kysyin. laukku ei vuotanut kannen tiivisteistä mutta haljenneesta pohjasta kyllä.
Tervehdys
Mulla oli aikanaan Hondan 1000 cbr. Koska minut on aika hyvin kasvatettu, niin kaupassa myynnissä olleet plexit eivät olleet mukavia. Tuuli jyskytti kypärään tai takanaistujan tulo teki virtauksille tepposet.
Lopulta otin tukevaa pahvia, jonka teippasin pleksiin kiinni. Tämän jälkeen ajamaan ja kokeilemaan tuotetta. Välillä saksilla pala pois pahvista ja taas menoiksi. Ajelin Haminasta Savitaipalelle ja edelleen Taipalsaaren kautta Lappeenrantaan. Tuolla matkalla homman sai kohdalleen. Ihmiset Lappeenrannan satamatorilla katselivat hiukan pitkään pahvia, mutta ei se mitään. Kotona otin pleksin pahveineen irti ja ajelin Kiuruvedelle Aulis Tapanisen luokse. AT-pleksi nimisessä virmassa tehtiin Ceeppariin muotin mukainen tuulilasi. Toimi erittäin hyvin. Jos joku haluaa juuri itselle sopivan pleksin, niin suosittelen lämpimästi tuota konstia.
Jyrki
Tervehdys Jyrki, vanha kollega Kotkan ajoilta. 19-vuotisen BMW-kauden jälkeen ajoin viime kesän Norgella ja kokemuksia tässä olen viljellyt... AT-plexi on meitä lähellä täällä ja olen kaksipleksiä teettänytkin siellä. Se on yksi mielessä käynyt mahdollisuus. Kunhan katsotaan. Mirjalle terveisiä...
http://www.corsaitaliana.com (http://www.corsaitaliana.com)Nyt on tuolla sivuilla pleksistä kuva, jossa isompi on laitettu alkuperäisen päälle ja erot näkyvät hyvin. On korkeampi ja selvästi leveämpi. Tilataanko?
Tuolta löytyy korkeampi ja leveämpi plexi Norgeen. Ei ollut kuvaa eikä mittoja. Hinta reilut 50 puntaa... Ei paha?
No nyt on plexi kotona ja paikallaan. Hienosti muotoiltu eli on ollut kunnon muotti tehtynä eikä pelkästään taivutettu leveyssuunnassa. Alkuperäinenhän on toiseenkin suuntaan muotoiltu.Tuossa nuo tiedot kertauksena.
Sopii sävytettynä mustaan pyörään hyvin ja on 7,5 cm korkeampi jaa 6-8 cm leveämpi. Vaikuttaa hyvältä kun alkuperäinen piti olla käytännössä yläasennossa niin nyt on sitte säätövaraa, jota saisi olla tosin enemmänkin. Alkuperäistä olin siirtänyt ylemmistä kiinnikkeistä pystympään anoin sentin paksuisilla aluslevyillä.