Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: TimoEv - Maaliskuu 02, 2025, 19:05:23 ip
-
Ajoin vkl Espoo-Rauma. Lunta ei ollut, tiet aikas kuivia. Alkavaan viikkoon seur 10 päivää luvataan jopa +7.
Jokos veljet ovat alkamassa? Minua jo hieman kutittaa. mutta järki sanoo "...niin mutku vasta huhtikuussa..".
-
Kutittaa, tottakai, kuuluu asiaan. Mutta makeammalta tuntuu kun hieman vetkuttaa lähtöä. Täällä Pirkanmaalla on vielä lumipenkat tien varsissa. Enkä haluaisi talven aikana pestyjä ja vahattuja pyöriä tahria ja ruostuttaa.
Trike on huollettu taka-akselilta etupyörään, melkein, sillä etujarrut ovat, enää, työn alla. California 1400 on jo syksyllä käyty läpi ja huollettu varsin perusteellisesti ja vahattu pyörännapoja myöden. Näin se eläkeläisen aika talvella sujuu.
-
Eilen käyttelin Brevaa varastossa sekä puristelin jarruja ja pomputtelin alustaa. Kuivaltahan tiet vaikuttivat, vaan tänäänkin alkoi satamaan lunta iltapäivällä. Talviajoa ja suolavelliä varten on uhrattuna tuo itäpärrä sekä syksyllä hankittu Hondan kevari nastarenkailla... Kesä alkaa vasta sitten kun lumet sulavat tuolta varjoisan pihan perältä niin että pyörän saa työnnettyä pois ::)
-
Kutittelee, kutittelee, se on kumma, miten keväällä olisi valmis jo parissa asteessa aloittelemaan ja syksyllä tuumii, että siellä on enää kymmenen astetta lämmintä, en minä taida... ;D
-
Onhan se inhottavaa syksysateella ajella. Keväällä lähdetään likaisille ja pölyisille teille vaikka pyörä olisi puunattu talven aikana viimeisen päälle suvikuntoon.
Muuten: Nummijärvi-kokoontuminen on, kuulemma, viimeistä kertaa. Sinne ajattelin lähteä. Mökki on jo kaverin varaama. Voi olla pari petiä vapaana kun porukka on ikääntynyt ja laiskistunut.
-
Kevät ☀️ ja Ampiaiset 🐝🛵
Eilen kauppareissu ja kruisailua Promenade des Ekenäsillä meren äärellä.
Eihän tätä potkulautaa voi Californiaan 🦅 verrata, mutta hauska ja kevyen ketterä peli sekä bonuksena naama hevosenkengällä 😁
-
Kerhollani ei ole minkäänlaista liikettä tapahtunut. Saatan, taas, olla se ensimmäinen baanalla. Tosin Triken muutostyö on pikkuisen kesken. Pientä rakentelua ja asennusta tekemättä. Mutta onpa puuhaa ajankuluksi. Mutta poutaa pitää olla että ajelemaan lähden.
-
Olen ajanut vuodenvaihteen jälkeen asfaltilla parikymmentä kilsaa. Siirtymiä polun varteen. Se tuossa endurohommassa on kiva, kun ajokausi on ympärivuotinen, niin vie pahimman ajokaudenaloituskutinan. Tälle vuotta olen viettänyt satulassa yli kaksikymmentä tuntia.
-
Tähän asti tänä vuonna 300 metriä moottoripyörän satulassa, nyt miinusasteita muutamia. ::)
-
Alkaa olemaan jo lähellä...
Kellarista ajopuku, hanskat ja kypäri jo odottamaan tambuurin pöydälle. Huput ja puffit järjestelty valmiiksi.
Nyt ei muuta kuin valmistautumisaika, jolloin istutaan jakkaralla selkä suorana ja kädet polvien päällä.
Niinkuin joskus - kuten muistetaan...
-
Byysat pestiin juuri koneessa ja ovat kuivumassa, kuivuu hitaasti kun niissä on sisällä se kevlarvahvike. Rotsi on jo koekäytössä, rasvasin sen jo syksyllä pesun jälkeen märkänä mehiläisvaharasvalla, hyvin on talven aikana tekeytynyt. Stiflat on tekeytymässä, rasvasin juuri nekin mehilöisvaharasvalla, pitävät sitten vettä, jos sattuu roiskumaan. Kypäränkin kaivoin esille ja vaahtopesin kevyesti sisukset, putsasin päältä ja pesin visiirin, vaihdoin uuden kärpässuodattimen henkireikään ja putsasin kunnolla pottan integriodut silmälasit. Saas nähdä: millaiset silmälasit pitää siihen uusia kun saan uudet tekomykiöt...
Kyllä kesä tulee ihan kohta, mutta vielä ei voi hakea Annia tallista kun pihoilla on vielä paikoin jäätikköä ja pakkasiakin on luvassa, mutta aivan pian – odotetaan vaan kiltisti – ihan vähän vielä.
-
Pitihän sitä jo perjantaina ajaa 50 km, jotta voi sanoa, että ajokausi alkoi maaliskuussa. HMPK:n kerholaisista muutama taisi käydä Jkylän MP näyttelyssäkin ajaen tietenkin
-
Taidan antaa vielä kuumeen nousta.
Hae kohtsiltään Venus Specialin, yli sata vuotta vanhan jalkovälikoneen kellarivarastosta. Koitan kuinka äkkiä sillä käy naapurikylän pubissa.
-
Kesä alkoi tänään klo 12! ;D 8)
-
Hyvät suvet sitten!
Itse sinnitän ja laittelen loppuviikolla, sateen aikana, triken ajokuntoon. Toukokuulla otan 1400 Calin alle. On tiedossa Kerhoni ajoakauden avaus ja yksi mp-kokoontuminen joihin olen aikonut.
-
Eilen hain Nevadan kaverin tallilta. Niinhän se lähti kuin palmun alta vaikkei ollut ladattu tai mitään. Heti kun muisti kääntää ryypyn päälle ;D
-
Paljolti saa kiittää moderneista tankkien korkeista jotka eivät tarpeettomasti hengitä sekä siitä että bensiinilaadut ovat muuttuneet eikä niistä irtoa enää niin helposti palavia jakeita kuin aikanaan.
Sitten on tietysti se että käytetään kaasutinmoottoreissa säilytysaineita polttoaineen joukossa ja käydään talven aikana laskemassa kaasuttimien kokokammiot täyteen ettei muodostu sakkaa joka tukkii.
Ruiskutusmoottoreissa asia on helpompi sillä niissä on tankki ja muu järjestelmä suljettu ja venttiileillä ohjattu. Kaasut eivät pääse ulos. Kunhan tankkiin jonkun litran bensaa jättää perustaksi.
Myös alkydipolttoainetta voi käyttää säilytykseen. Kannuissa myytävää tavaraa koneliikkeissä ja huoltoasemilla.
Talvikäyttö pari-kolme kertaa vuoteen vähän tai harvoin ajettavassa pyörässä pitää koneen notkeana.
Syksyllä kun laittaa uuden öljyn, ainakin moottoriin ja käyttää hetken niin on suojannut jo aika paljon.
Kylmä ulkovarastokin on parempi kuin ulkona säilytys mutta ei paljoa. Lämpötilan vaihtelu kerryttää kosteutta rakenteiden, kuten moottorin ja rungon sisään sekä polttoaineen joukkoon mikäli tankki ei ole täytetty korkkia myöden. Nykypolttoaineissa etanoliosuus hieman helpottaa vesiasiaa sillä etanoli liukenee veteen. Tai toisinpäin.
Keväällä, kun ajohinku iskee, on ikävä takaisku jos akku on "kylmennyt" tai polttoaineesta on haihtunut herkimmin palavat ainekset ja tankin pohja ruosteessa sinne kertyneen veden ansiosta ja ajokampeet jo yllä. Kyllä saa taas puhelinsoittoja kavereilta kun pyörä ei käynnistykään. Tyypillistä on että akku on "kuiva" tai se on muuten ottanut nokkiinsa. Voi elpyä kun lataa jokusen tunnin tai sitten ei...
-
Tänään pompottelin jalkamiehenä tallille kypärä ja akku kainaloissa ja ajoin Annin pihaan. Tuossa hän nyt odottaa lumikinoksen vieressä suuria seikkailuja. Vielä jokunen päivä menee ilmoja odotellessa, mutta piemenpiä huoltoja pääsen jo tekemään. Käyntiin lähti pikku nykäisyllä yllättävän helposti. Kello piti laittaa aikaan kun akku oli ollut liiterissä. On se kumma kun nykyisin pitää aina käsikirjasta luntata tuollaiset kellon asetukset, ei ennen tarvinnut.
-
Siellä Päijänteen tuolla puolen, lumikinosviittauksesta päätellen, ei talvi ole antanut periksi helpolla. Itsellä on myös aie käynnistää kolmipyöräiseni hibernaationsa jälkeen huomenissa. Vaihtoehtoisesti perjantaina. Uutta gasoa tankkiin ja koetus. Jos ei muuta tapahdu niin tulee kokemusta ja puuhaa.
Täällä ei ole hankia ollut ihmeemmin koko talvena ja Näsijärvikin luopui jäistään jo viikkoja sitten. Kuulemma ennätysaikaisin. Pari pilkkijää kävi avantouinnilla tahattomasti pari päivää aiemmin. Kakarana kävelin vanhempieni kanssa samaisen järven jäällä Vappuna.
Toukokuussa otan California 1400:sen liikenteeseen jos se suo.