Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Pekka - Tammikuu 28, 2025, 23:53:15 ip
-
Uteliaisuuttani kysyn, minkälaisen suosituksen/vaatimuksen moottoriöljyksi, Moto Guzzi on kirjannut 2020 tai uudempien Guzzien omistajan käsikirjaan?
-
Sitähän sanotaan, että kysyvä ei tieltä eksy:
10w-60, JASO MA, MA2, API SG.
Tämä V85TT vm. 2020 ja sama on ainakin 2023 saakka, mutta epäilen, että 2024(E5+) on edelleen sama.
Jouko
-
Sivusta kyselen tyhmiä: eikös JASO MA ole _märkä_kytkinluokitus ?
-
Se märkäkytkinluokitus kuivakytkimisessä Guzzi-malleissa ei näyttele mitään roolia. Tuskin siitä haittakaan on.
Lisäksi, jos ei luota valitsemaansa öljyyn, saa markkinoilta sekä öljyn että metallin lisäaineita joita voi öljyn joukkoon lisätä jos kokee että niistä on apua.
-
Tuo MA2 luokitus tarkoittaa, että öljy soveltuu käytettäväksi moottoripyörissä, joissa on katalysaattori.
Jouko
-
Cali 2008:aan olen aina käyttänyt moottorissa mineraaliöljyä. Tämä syystä, että "varma tieto" kertoi aina ettei synteettinen öljy pysy koneessa. "...se tulee tiivisteistä ulos!". En ole nähnyt mitään syytä tästä poikkeamiseen, sillä sama homma on työssä, kaataa mitä hyvänsä.
No, taannoin Nurmen Make vaihtoi öljyn käyttäen Motorex´in synteettistä. Kertoi sen sopivan ihan hyvin. Enkä epäile tällä koulutuksellani hänen olevan väärässä. Tärkeintä on käyttää laadukasta öljyä, sillä lopulta hintaero halpaan ( =huonoon) ei kuitenkaan ole merkittävä. Olen helposti samaa mieltä.
Perään hän lisää aina Mölymömmön.
Motomatin maininta lisäaineista - tarkoittanee RVS:ää - on myös harkistsemisen arvoinen asia. Kannattaa selvittää itselleen.
-
V100 Mandellon -23 luokitus tämä: SAE 10W 50; API SL; JASO MA2
-
Aina on hyvä pelätä muutosta. Katsella hetken. Ei häviä kauhesti. Toisaalta, vanhasta muistista, käytämme myös vanhoja aineita, jotka on todettu hyviksi. Vaan se ei estä etteikö olisi parempaakin. Ensikertalainen ottaa riskin.
Kannattaa aina katsella miten menee. Kohta täytän pyöreitä ja olen ollut jo vuosikymmenen sekä kaikenmaailman rattaiden kanssa prätkäpajassa, kilpa-autoilussa, kilpamoottoripyöräilyssa, mp-matkailussa, ilmailussa, avaruusalustekniikassa, sotilassuojavälinetuotannossa, ym. ja ihan tavallisissa prätkäporukan riennoissa todennut vuosikymmeniä mikä toimii. Omaan niin sanotut värit. Ja olen siitä ylpeä. Lähinnä niitä toimivia asioita koska "vanhat" tietävät. Toki, vain heidän kokemusmaailmansa suhteen. Tieto on varsin harvoin kovin uutta kokemusta. Mutta ei sovi väheksyä. Kokemus-sana sisältää, no, tietoa siitä miten ennen selvittiin. Uuden kanssa sillä ei aina ole tekemistä. Vielä. Rauhoituakseni, tänä ehtoona kuuntelen Laila Kinnusta ja Carolaa. Vaikka olenkin Punk-ikäluokkaa. Bang&Olufsen hoitaa saundit. Lailaa viimeiseksi...
-
Taitaapi melkein kaikissa moottoripyöriin tarkoitetuissa moottoriöljyissä olla mukana tuota kytkinlisäainetta. Potentiaaliset markkinat kun suurenevat sen myötä melkoisesti, ja saa sitä laittaa kuivakytkimellisiinkin koneisiin.
Ja tuota katalysaattorihyväksyttyä MA2-luokitusta löytyy muuten edullisen pään mp-mineraaliöljystäkin. Esimerkiksi Motonetin Motox 20W-50 mineraaliöljy täyttää luokitukset JASO MA/MA2 ja API SG... Laittaisinko sitä silti uudehkoon Guzziin, enpä oikein tiedä ;D
Motox 20W-50 (https://www.motonet.fi/tuote/motox-20w-50-4t-miner-5-l?product=59-9527)
Minä siirryin käyttämään Motulin 7100 10W-60 viime kesänä pikkubrevassa. Täyssynteettinen esteripohjainen öljy, jossa tuo esteripohjaisuus tuo mm. sellainen ominaisuuden ettei se "kutista" vanhoja tiivisteitä. Täyttää vaatimukset API SG/SH/SJ/SL/SM/SN, JASO MA/MA2. Sopiikin mainospuheen mukaan erinomaisesti uudempiin Moto Guzzeihin:
Motul 10W-60 (https://www.motonet.fi/tuote/motul-7100-10w-60-4t-tayssynteettinen-4l?product=59-3070&srsltid=AfmBOoqzPxdPHHuYl9ZCayxP1sT6Uq7SAhVbDE79zCKoC-ldFwwM8sylAq0&gQT=0)
En omista Motonetin osakkeita, Motulia löytää muualtakin. Motoxia ei samalla etiketillä sitten löydykkään ::)
-
Tuota Motulia myös.
-
Kävin kaupassa lukemassa Motul 7100 etikettejä. Luokitus on nykyään API SP ja Jaso MA2
Ainakin osa edellä mainituista API luokituksista ovat vanhentuneita ja poistettu jo käytöstä, ainakin SG/SH/SJ/ ovat entisiä luokituksia.
-
Edellinen enduro oli nelari ja siinä oli vaatimuksena Jaso ma2. Tuon luokituksen pitäisi siis parantaa kytkimen pito-ominaisuuksia.
Käytännössä kävikin niin, että ilman luokitusta olevalla öljyllä (tätä siis jotkut ”asiantuntijat” suosittelivat. Kytkinpä ei sitten toiminut ollenkaan. Ei siis irrottanut ja vaihteita oli vaikea saada tupaan. Vaihto oikeanlaiseen öljyyn ja ongelmat poistuivat yhdellä iskulla. Sittemmin ajelin yhdet levyt loppuun oikeilla öljyillä.
Nyt kaksitahtinen ei ole ihan niin ronkeli. Enemmän kiinnostaa se poltettava öljy.
-
Kuvassa vähän historiaa, kun alottelin puuhaamaan niin oli to SE
muistan kun synteettiset öljyt tuli siihen asti oli moottoripyörissäkin saanut käyttää samoja öljyjä kun autoissa ja märkä kytkin toimi, laitoin 80 luvulla 400 hondaan mobil 1 niin heti rupes kytkin luistaa piti laittaa mineraalia tai sitten mp kaupasta kyktkin lisäaineistettua mp öljyä, siitä nyt on jo iäisyys
-
Mitä öljyä "pikkulohkojen" moottoreihin vaaditaan? Kummitteleeko API SG vielä niissä?
Yksi V85TT toki jo mainittiinkin.
-
Puuilossa halpaa 10W-60 -öljyä. https://www.puuilo.fi/champion-racing-pro-10w-60-5l (https://www.puuilo.fi/champion-racing-pro-10w-60-5l)
-
Öljyihin liittyvä kysymys, miten saa 88 Lemansista öljypohjan
nätisti irti, tuntuu liimaantuneen riivatun tiukkaan.
Vinkistä iso kiitos.
-
Oletko muistanut avata ne siellä keskemmällä olevat kuusiokantaiset ruuvit?
-
:-[ nyt on pakko tunnustaa jäykkä selkänä että en :-\
-
No et ole ensimmäinen ja tuskin viimeinenkään. ::)
-
Onpa noita öljypohjia tarvinnut hitsata kuntoon kun on talttaa hakattu lohkon ja öljypohjan väliseen tiivistesaumaan ja saadaan lohkeama aikaan. Sen jälkeen tasojyrsintä.
Riippuu siitä miten on toimittu aiemmin kun korotusosasta on kysymys. Monesti on toimittu niin että korotuosan yläpintaan on liimattu tiiviste niin että liimaa on molemmin puolin tiivistettä. Kun taas öljypohjan reunaan liimataan tiiviste ja sen yläpuoli voidellaan vaseliinillä ja asennetaan paikalleen. Seuraavalla kerralla ei tarvitse tuskailla tiivisteiden kanssa. Samat tiiviseet voi käyttää uudelleen. Toki osassa mallisarjoja on hieman erilaisiakin öljypohjia kuten 1000cc neliventtiilisissä sporttimalleissa. Niissä suodattimen voi vaihtaa öljypohjaa avaamatta.