Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Yammu - Joulukuu 27, 2024, 10:20:23 ap
-
Viime kesänä katosi 2 vaihde, alkuun vaihde ikäänkuin luiskahti laiskasti päälle, lopulta ei mennyt päälle ollenkaan, kolisi vaan....Nyt on laatikko melkein avattuna, erikoistyökalut tilasin SD:ltä, mutta millä saan lukittua akselin, että saan mutterin auki? Ennenkuin avasin laatikon huomasin, että vetoakseli liikuu n.3mm edestakas, josko vika siinä, ettei vaihde mennyt päälle? Shimmaus auttaako? Avattuani laatikon, toki akseli istuu edelleen paikallaan, huomasin että 2 vaihderattaasta puuttuu pari hammasta, muuten sisuskalut näyttää hyvältä... 2-vaihderatas näyttää olevan 100,53€ ja vaihdanko kaikki laakerit?
-
Ensin kiinnostaa se missä kunnossa on ryhmäpyörän 2-hammaspyörä. Jos se on vioittunut niin hinta eskaloituu.
Sitten kiinnostaa se miksi, ylipäätään, voi olla mahdollista että hammaspyörästä irtoaa hammas? Laakerivikako? Hammastukset kun ovat aina yhteydessä toisiinsa ja pyörivät akseleiden mukana tai ihan hurua ajon aikana.
Luonnollista on että kaikki laakerit uusitaan. Miten on vaihteensiirtohaarukan kunto? Löytyykö hammasvaivaan syyllistä? Onko laakerivika hammaspyörän sisällä?
Kun purat niin ota kuvia eri suunnista ja hommaa nk. räjäytyskuva osakokonaisuudesta. Helpottaa kokoamisessa. Tarvitaan myös eri kemikaaleja ja "kosania" lämpösovitusten purkuun. Muutoinhan laite on helppo purkaa mutta sisältää pari "jekkua" purkamisessa ja kootessa. Omista puuhista olen tehnyt tallenteita: http://www.motomatti.fi/2015/11/purkupyora-varavaihteisto-on-valmis.html
Jutun alareunassa on linkit muihin juttuihin. Tarvitaan myös joitain erikoistyökaluja joista kuvia em. jutun linkeissä ja niiden linkeissä. Muistelisin.
Osa laakereista löytyy ihan tavallisen laakerikaupan hyllystä. Osa on speciaalimpaa kamaa eli joltain Guzziosien markkinoialta hankittavaa.
Kunhan saat purettua akselilta osat pois niin sieltä voi löytyä syy. Tai sitten vaihteistossa on ollut jotain joka murtaa hammastuksen. Tuskin ulkoista kamaa vaan vaihteistosta muualta irronnutta kuten laakerin neula tai jokin muu kova pikkuesine.
Hammasvaurion yhteydessä, yleensä, tehdään niin että hammaspyöräpari uusitaan yhtäaikaa. Ei tarvitse surra sitä että vanha hammaspyörä aloittaa uuden rattaan kuluttamisen oman kuluneisuutensa muotoon. Ryhmäpyörän suhteen se on vain hankalaa että jätän harkittavaksesi.
-
Autopuolella aikanaan kyllä Heraldin britti vaihteistosta lähti hampaita ilman todettua vikaa vaikka oli constant mesh aski liekkö sitten väsy iskenyt osaan hampaista ennen aikojaan
-
Noniin, nyt on laatikko avattuna. 2 rattaasta puuttuu tosiaan 2hammasta, ryhmäpyöräpari hiukan kärsinyt, toiv. ei mene vaihtoon? Kaikki näyttää muuten hyvältä paitsi ryhmäpyörän painelaakeri palasina. Avattaessa vaihdeakselissa 3mm heitto pituussuunnassa, shimmausta shimmausta... Miksi ei 2vaihde mennyt päälle, siihen en löydä vikaa, ehkä shimmauksella korjaantuu!? Kytkinakselin mutterin sain sormin auki, eli kovin oli löyhällä. TLM:llä 2 ratas sais 100eurolla, SD:llä uusi ratas siitäin vielä halvempi, mutta näyttää kovin uudelta...! Meneekö ryhmäpyörä tollaisenaan vähä viilattuna vai pitääkö vaihtaa koko ryhmäpyörä? Laakerit menee kaikki vaihtoon!
-
Karua kertomaa.
Ryhmäpyörä on vaurioitunut mutta saattaisi toimia uusien hammaspyörien kanssa mutta kysymys onkin että kuinka pitkään? Voi tulla ennenaikainen remontti vastaan. Mutta voi toimiakin. Saattaa kestää pitkäänkin kun ajotapaa sovittaa tietoisena pikku "puutteista". Ryhmäpyörän vaurioituneille hampaille voisi tehdä testin mahdollisten "railojen" varalta eli tunkeumanesteellä.
Loorassa on, todennäköisesti pyörinyt metalliromua ja vaurioita syntynyt. Toivottavasti kotelo on ehyt ja saat laakeripesiin uudet laakerit niin että eivät siellä hölsky.
Ovatko vaihteensiirtohaarukat kunnossa?
Laakerit menevät kaikki uusiksi. Sisäänajo ja öljynvaihto. Myös lisäaineistusta kannattaisi miettiä.
Se mutterin löystyminen voi johtua äkillisetä iskurasituksesta. Tai oli huolimattoman jäljiltä.
-
Kiitos Matti!
Vaihteensiirtohaarukat ovat kunnossa, mutta mikä aiheutti 2 vian, ikäänkuin luiskahti laiskasti paikoilleen ja lopulta ei ollenkaan!?
Tilaanko käytetyn rattaan vai uuden ja halvemman?
https://en.tlm.nl/moto-guzzi-triumph/us-14214510-used-tandwiel-2e-z-25-5-bak
-
Täältä löytyis käytetty loota osina,uudet laakerit, kaksi neulalaakeria puuttuu.
-
Moro, kerkesin tilaan kaikki laakerit, mutta 2 ratas vielä hakusessa...
-
Vaihteensiirtohaarukat ovat kunnossa, mutta mikä aiheutti 2 vian, ikäänkuin luiskahti laiskasti paikoilleen ja lopulta ei ollenkaan!?
Tätä miettinyt. Syitä voi olla useita: lievästi taipunut siirtohaarukka, haarukan akseli vaurioitunut tai taipunut, vaihteensiirtorummun mekanismin häiriö. Vaihteistossa on ollut irto-osia liikenteessä ja ne ovat voineet aiheuttaa muita vaivoja mutta nyt ei mielikuvitus anna enempää vinkkejä aiheesta. Selviää, viimeistään, silloin kun vaihteisto on koottu ehyillä osilla.
-
Dodii, kaikki laakerit vaihdettu ja uusi 2ratas, kasaamista vaille valmis.
Miten on, vaihdeakselin päässä olevan mutterin kiristys, kuinka kireelle? Mitä enemmän kiristää, sitä vähemmän pyörii 2ratas käsivoimin!?
2 ja 3 vaihteen välissä kulunut prikka, meneekö vaihtoon?
-
Ei mutterin kiristäminen pidä estää pyörimistä. Jos kehtaan epäillä niin jossain on liikaa tavaraa välissä tai akseli ei ole laakerissaan aivan perillä. Käytitkö lämmitystä laakerin asennuksessa akseliin?
Kuluneiden osien, kuten välilevyn suhteen, on käytettävä mittaustekniikkaa ja järkeä. Jos kuluma, alkuperäiseen mitoitukseen nähden, on muuttunut runsaasti tai välilevy on vahvuudeltaan vaihteleva tai sen pinta karhea niin kannattanee etsiä uusi. Ei ole kiva purkaa ja koota looraa muutaman euron osan vuoksi.
-
Prikka 2 ja 3 rattaan välissä on kovin kärsinyt ja se se on joka kiristääpuristaa. Voinko ottaa/hioa sen verran pois, että 2ratas mahtuu pyörimään? Prikka n.3mm paksu, ehkä väliin mahtuu 2mm prikka!
-
Minulle oudon näköinen välilevy. Pitäsi katsoa varaosaluettelon kuvaa että onko tuo samanlainen. Mutta mikäs on hioessa jos kapistus pysyy ehyenä.
Itse olen käyttänyt koneliikkeistä ostamiani tarkoitukseen tehtyjä välilevyjä mutta ne ovat olleet umpiterästä. Yritin etsiä vastaavaa omista jutuistani mutta juttuja on noin 1800 tullut kirjoitelluksi niin olen omien sivujeni suhteen hieman eksyksissä. Pahoittelen. Tutkin asiaa paremmalla ajalla. Mitä kertoo varaosaluettelo kyseisestä osasta? Tässä yksi osoite osalistoihin: https://www.guzzitek.org/gb/accueil_gb.htm
Tässä kaupallisia varaosaluetteloita: https://www.stein-dinse.com/en/moto-guzzi/
-
Molemmilta puolin samanlainen, olisko vika ollut siinä, kun ei 2vaihde suostunut meneen päälle, oli ratas jumissa!?
-
Niin, nyt on kaksi outoutta: kummallinen välilevy ja mutteri jota ei voi kiristää.
Tästä voi jotain päätellä: on ollut jollain asiaa ennenkin looran sisään.
Näin jälkeenpäin on helppo olla jälkiviisas.
Toki itsellänikin on ollut joskus osia hukassa. Pesussa katoaa tai putoaa jonnekin ja jää huomaamatta. Olisiko ollut "korvaava" osa.
Sitten on yksi asia joka remontoidessa ahdistaa: on laitettu holvaamalla ruuvilukitetta, tietenkin kovinta laatua, ja toivotaan että pysyy kasassa. Kyllä pysyy. Sitä voi mennä sellaiseenkin paikkaan mihin ei. Seuraava remontoija on kovilla jos ei konsteja tunne. Nämä laitteet on tehty ilman ruuvilukitteita jo alunperin. Lukitus tapahtuu usein mutterien huulloksen lyömisellä sopivalla tuurnalla akselin loveen: loven leveys miinus kaksi kertaa huulloksen paksuus on tuurman mitoitus. Mutta kaikennäköisiä kopastuksia silti näkee. Eikä siinä ruuvilukitteessakaan mitää vikaa ole: kunhan laittaa erittäin puhtaille pinnoille ja vain hieman. Kyllä se sinne leviää. No ei suoranaisesti liittynyt juttuun mutta kunhan purkauduin kun muistelin erästä purkamaani ja kunnostamaani vaihteistoa. Meni pari pitkää ehtoopäivää pelkkään purkuun. Laakerit ja kaikki ruuvit, ym. mahdolliset kohteet oli liimattu. Oli toholla ja iskuavaimella käyttöä!
-
Prikka osanumerolla 14218011 3/2 rattaiden välissä kuuluukin olla 3mm paksu -jotain on pielessä ja vielä enempi menee suteen jos alkaa ko osaa modaileen.
Shimmit tulee vain päätyyn 2-4 kpl jolla mitta passataan oikeaksi.
-KG-
-
Välilevy/prikka (3mm) liian paksu ja kärsinyt, siksi mutteria ei voi kiristää momenttiin, ajattelin ottaa millin pois tai sen mitä se vaatii, että 2ratas pyörii vapaasti! Onko välilevy alkuperäinen, enpä tiedä sanoa, pyörällä ajettu 180tk, josta allekirjoittanut puolet, joten enpä usko, että edellinen omistaja tarvinnut lootaa avata, enpä tiedä....
-
Niinpäniin, washer 25x40x3, taidan tilata uuden 8,20€, vanhaa turha ruveta hiomaan!
-
Tuo paksun aluslevyn musta osuus otsapinnan keskellä näyttää kuvassa joltain huokoiselta aineelta. Mustassa pinnassa näyttää olevan ainakin yksi katkos. Voisiko kyseessä olla jonkinlainen USIT tiivisteen tyyppinen tiivisterengas, josta huulet ovat kuluneet pois. Musta pinta sopisi myös aika hyvin grafiittikerrokseksi levyn otsapintojen keskellä? Jos tuo musta osuus on grafiittia, voisi olettaa, että tällainen aluslevy olisi tarkoitettu jonkinlaiseksi kevyesti kuormitetuksi aksiaalilaakeriksi. En tiedä, onko vaihteiston tuossa kohdassa tarvetta painelaakerin tyyppiselle ratkaisulle, mutta pinnan ulkonäön perusteella tällaisia vaihtoehtoja tuli mieleen..
-
Samaa rautaa, kulunut ja palanut, ei siis huokoista materiaalia, näin itse tulkitsen!
-
https://www.youtube.com/watch?v=c1WIjtceX-A
Olisiko apua? 18:15 alkaen
-tai tässä vielä parempi esitys
https://www.youtube.com/watch?v=v5VWLMEKNOM
-KG-
-
Kiitos KG, noita videoita koko talvi kateltu ja niillä mennään ja näillä avuilla täällä forumissa!
-
Pääsiäistä vaan kaikille :)
Laatikko kasattu, asennettu ja ensimmäiset 100km ajettu, toimii aivan loistavasti!
Vaihdeakselin päässä olevan mutterin en kiristänyt momenttiin vaan sen verran, että 2vaihderatas mahtui pyörimään. (uusi välilevy 2 ja 3 välissä) MUtterin laitoin lukitteella ja lukkoprikalla, joten pitäis pysyä.
Shimmin laitoin vain ryhmäpyörän päähän paineakselin päälle, sillä sain välyksen pois, muuta shimmausta en tehnyt, mitat muuten kohdallaan.
Kaikki laakerit vaihdettu ja 2 ratas uuteen SD:ltä.
Vaihteen lukko oli enemmänkin neliskanttinen, ensix ajattelin tilata uuden, mutta lähes 100€ (55234700 84,20)hinta muutti mieltäni ja viilasin pään pyöreäksi, kuten alkuperäinen on, pitäis toimia!?
Kasattuani pyörän löysin jousen lattialta, kytkimen ulkopuolinen palautusjousi... eipä tuo ajoa haitannut!
Kiitos avuista!
Bara Bada Bastu