Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: TimoStone - Kesäkuu 05, 2007, 01:39:35 ap

Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: TimoStone - Kesäkuu 05, 2007, 01:39:35 ap
Stonessa on (kai) ns. kitkaiskari. Nyt se tuntuu kovin löysältä & väljältä. Kiristyskään ei paljon helpota. Ilmeisesti ne "kitkapinnat" kuluneet. Mötikkä on tavallaan niitattu kiinni.
Voikos sitä yleensäkään korjata? Auki sen kyllä saan ja kiinnikin vielä asianmukaisesti.
Mutta onnistuuko remppa & kannattaako se?
Ei uusikaan paljon kyllä maksa, mutta jos näin sais säästetyksi edes yhden pullon hinnan...huoh!
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: MakikEr - Kesäkuu 05, 2007, 04:58:12 ap
Vintagessa on epäilemättä vastaava tai sama iskari. Ihan näppituntumalla olen sen pitänyt niin "löysässä" asennossa kuin mahdollista. Kiristys ei mielestäni paranna ominaisuuksia, ehkäpä päinvastoin. California ei isommin kevennä keulaa vaikka kahvan kaakkoon kiertäisikin. Turha vehe koko vaimennin.

-MakikEr- 
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: Da Bomba Franconi - Kesäkuu 05, 2007, 07:34:31 ap
Ei se ihan turha vehje ole. Vanhassa Calissani vm.91 se oli jopa tarpeellinen autobaananopeuksissa. Iso tuulilasi kun aiheutti heijausta ohjaustangossa yhdessä tiessä olevien urien kanssa. Uudessa Cali EV:ssä on tuulilasin muotoilua parannettu ja ohjausiskaria voi pitää kevyemmällä.

Se alkuperäinen iskari ei tosiaan laadulla päätä huimaa. Vanhalla Calilla se oli uusittava joka toinen kesä. Nyt tässä uudessa se on kypsä kun mittarissa 42000km. Tallin perukoilla niitä vanhoja on ja olen vähän tutkiskellut pystyisikö niitä elvyttämään, mutta ainakaan minun taidoillani ei sanottavaa menestystä ole tapahtunut.

Vakaassa harkinnassa on ostaa laadukas ohjausiskari ja askarella se paikoilleen, mutta niinkuin MakikEr kirjoittaa ei se näissä uudemmissa ole enään niin ratkaisevassa osassa kuin aiemmin.

Mutta jos tuntuu että sellaista kaipaat niin ohessa googlaus:
http://www.google.com/search?client=opera&rls=fi&q=ohjausiskunvaimennin&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: MakikEr - Kesäkuu 05, 2007, 08:33:38 ap
Moi,

Täytyy kyllä myöntää, jotta minulla ei ole auto bahn nopeuksista Vintagella minkäänlaista kokemusta ja myönnän auliisti, että tuolloin saattaa vaimennusta kaivata. Sitten kyllä olisi varmaan hyvä olla jokin laadukas vaimennin, joka ei tee ohjausta nahkeaksi kuten alkupereäinen vaimennin tekee. Tuntuvat vain maksavan messinkiä enkä ole vaimennusta toistaiseksi kaivannut näillä Suomalaisilla nopeuksilla.

Kuten huomaat on kiinnostusta kuitenkin ollut sen verran, että on pitänyt hintoja selvittää.

-MakikEr-
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: poku - Kesäkuu 10, 2007, 14:43:10 ip
Kyllä totuus ohjausiskareista on se ettei niitä normaalipyörässä tarvita, jotain on pielessä jos pitää iskarilla vaimentaa. Moottoripyöräily on hyrrävoimien kanssa toimimista ja jos et saa sitä pientä varoitusta ohjaussarvia pitkin selkärankaan ja toimi alitajuntaisesti on parempi siirtyä auton rattiin. Omalla Guzzilla on matkustettu ab:llä 210 kellossa ja meno on kuin junalla.
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 11, 2007, 01:19:12 ap
Paitsi jos ontarkoitus ajaa yhtään nopeammin mutkarataa/pätkää kuudentoista tuuman pyörillä kuten omassani. Ja minun Lariossa on renkaat, laakerit, etupää, runko jne vähintään kunnossa. Sopivassa kalllistuksen vaihdossa puolelta toiselle, aiheuttaa tankoon melkoisen puistatuksen. Toinen tilanne on kiihdytyspaikat, joissa "keventää". tällöin etupää voi olla hetken jopa melko rauhaton :O

Itselleni kelpaisi kyllä ohjausiskari..

 

poku wrote:
Lainaus
Kyllä totuus ohjausiskareista on se ettei niitä normaalipyörässä tarvita, jotain on pielessä jos pitää iskarilla vaimentaa. Moottoripyöräily on hyrrävoimien kanssa toimimista ja jos et saa sitä pientä varoitusta ohjaussarvia pitkin selkärankaan ja toimi alitajuntaisesti on parempi siirtyä auton rattiin. Omalla Guzzilla on matkustettu ab:llä 210 kellossa ja meno on kuin junalla.
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: Vierailija - Kesäkuu 11, 2007, 03:24:54 ap
Guzzitko normaalipyöriä?
Floridassa oli ohjausiskari ja kun se lopetti toimintansa, sen kyllä huomasi. Floridan ohjekirjassa edellytettiin ohjausiskarin asentamista, jos käytti pleksiä ja laukkuja.
Nevadassa taas ei ollut ohjausiskaria eikä sitä siihen helpolla olisi saanutkaan. Laukkujen ja pleksin kanssa hurja vatkaus 155 km/h vauhdista alkaen - ei mikään "pieni varoitus".
California kolmosessa oli ohjausiskari sekä laukut ja pleksi, ei  mitään ongelmaa autobaanalla.
Jokainen tulkoon uskollaan autuaaksi.
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: Marko - Kesäkuu 11, 2007, 05:22:58 ap
Mulla taitaa muuten olla jossain yksi ylimääräinen käytetty ohjausiskari, se semmonen laahausmalli. on vuoden 89 Le Mansista.

voisin luopua siitä vaikka punkkupulloa vastaan.
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 11, 2007, 05:40:18 ap
Olisko siitä kuvaa jossain, että miten se tulee kiinni? Jos sen sais tuunattua Larioon...
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: Marko - Kesäkuu 11, 2007, 05:54:32 ap
saako liitteestä mitään selvää?

(mulla se oli tuollai 'I Serie')
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 11, 2007, 07:28:34 ap
Tuon voisi mahdollisesti saada räpylöityä myös Läskiinkin. Tosin joutunen vaihtamaan sen etäisyyden vuoksi punkkupulloon oikeuttavaan rahamäärään :D
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: Marko - Kesäkuu 12, 2007, 01:42:37 ap
paiskaahan sähköpostia:

maamoottori miukumauku gmail.com
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: herrapii - Kesäkuu 14, 2007, 03:01:10 ap
 06 classic isolla ns.germania pleksillä ja hepcolaukuilla vaappuu huimasti n.+180km/h. ainakin silloin on ohjausvaimennin tarpeen ja ehkä myös kaasunvaimennus. Pienemmällä sportpleksillä pärjää vähän paremmin ilmankin
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: Pekka - Kesäkuu 19, 2007, 16:18:48 ip
Kyllä ohjausiskari on ainakin vanhemmissa Guzzeissa syytä olla kunnossa, jo ihan oman turvallisuuden vuoksi. Pokun GT:n laisessa sitä ei varmaan tarvita kun runko itsessään vaimentaa ohjauvärinät. Oma kokemukseni alkuperäisestä kitkaiskarista on että, liuottimella peseminen tärvelee iskarin. Siihen voi saada eloa sivelemällä vedenkestävää vaseliinia ohuesti iskarin varteen ja kääntelemällä sitten ohjausta. Hydraulisen ja säädettävän sellaisen asennusta kannattaa kyllä harkita vakavasti kun orkkis lakkaa toimimasta. Guzzissa ohjausiskari hankkii hintansa takaisin moninkertaisesti kun ajaa kaarteessa kunnon reikään tai routapattiin.
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: poku - Kesäkuu 19, 2007, 19:15:57 ip
Tullu niin tosivähä ajettua pyörillä, vuodesta 71 ja nythän mä hokasin, puhuin tän päivän pyöristä. Niitä eilispäivän ajokkeja pystyy kyllä päivittään renkaiden ja iskareiden kautta sellaisiksi että uskon selvittävän ilman vaimentimia.Käykää kaupoissa katsoo uusia pyöriä.
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: Vierailija - Kesäkuu 20, 2007, 01:58:19 ap
Ei taida uusien pyörien KATSELU paljon auttaa ohjausongelmissa.
Ohjausiskari on hyvä ja halpa tapa pitää mopo hallinnassa - ja onhan niitä uusissakin pyörissä.
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: poku - Kesäkuu 26, 2007, 19:29:27 ip
sanoo täällä mitä vaan niin munille tulee. Niin listataan ne uudet pyörät joissa on ohjaus iskari?Onko paha:(
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: Vierailija - Kesäkuu 27, 2007, 01:55:27 ap
Ei paha, mutta pitkä lista tulee...
Näyttää Bemareissa ainakin olevan ja Hondan sporttipyörissä elektronisesti säätyvä ohjausvaimennin jne. Brittenissäkin näytti olevan, vaikka ajo-ominaisuuksissa ei pitäisi olla valittamista.
Ja sitten on vielä liuta sporttipyöriä, joissa ei ole, mutta testien mukaan pitäisi olla.
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: millegt - Kesäkuu 27, 2007, 02:43:03 ap
eikös se menny niin että noissa isoissa guzzeissa on ollu vuosikymeeniä se mekaaninen ohjausiskari kun on niin iso tankoon kiinitetty pleksi, rupeaa muuten helposti voblaaman isoissa nopeuksissa kun 60 hv menee kahden ohjaulaakerin kuulan läpi eikä tarvii roikkua kiinni kahvoissa ranteet suorana

ja sitten kun superpyörät rupesi kevenemään niin jossain japsissa joskus 90 luvun loppupuolella, en muista mikä oli, ehkä rivinelarilla joku 900 cc tai sitten joku V2, tuli ilmiötä että voblaa kun antaa kenkää yli 150 km/h nopeudessa ja keula kevenee, tästä tuli siis takuuvalituksia Saksasta ja tehdas tutki asiaa, ilmiö tuli tietyllä nopeudella ja tietyllä rengastuksella, ensin tuli ohjeet jotta ohjauslaakeria pitää kiristää mutta yhä meni jäktiä nurin niin sitten Saksassa asennettiin takuuna ohjausiskarit niihin malleihin

ja tämän jälkeen tietty pitää superpyörässä olla ohjausiskari kun kerran tossakin on

jokainen jolla ei ole koskaan lähteny pyörä voblaamaan 150 km/h nopeudessa voi nauresekella iskarille mutta semmonen jolla on lähteny etsii kyllä kaikki keinot ettei sitä tapahdu uudestaan, joissakin nykypyörissä tehdas on kieltänyt takalaukun käytön (olisiko ollu joku matkajammu ainankin) koska yksin ajettaessa se aiheuttaa pyörteilyä niin että saattaa alottaa voblausliikkeen jolloin runko ja etupää lähtee resonanssiin ja sitten mennään

monissa pyörissä ja suomen laillisissa nopeuksissa pärjää kyllä ilman mutta onhan noissa vehkeissä muitakin himmeleitä jotka ei ole täysin välttämättömiä

 PS mulla on iso pleksi ja ohjausiskari

 

 
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: PekkaHml - Heinäkuu 15, 2007, 08:59:27 ap
Palataas ohjausiskariin. KR mallin V11Sportissa ruvennu tarttemaan vääntää ohjausiskari liki täysille että rauhoittuu vähänkin kovemmassa kyydissä. Kun laittaa ihan kiinni, masiina pysyy hyppysissä, toissayönä tulin Iittalasta kahtasataa mutta nakulla se on aika tuulista hommaa. Mutta mistä pitää etsiä vikaa kun on tullut hiukka levottomaksi peli? Takapyörän laakerit vaihdettu. Etupyörän ei. Vikaa a) swinginlaakereissa? b) etupyöränlaakereissa c) ohjauslaakerissa? d) miehen päässä luulotauti ja vauhtihulluus? Renkaat misukan pilot powerit.

PekkaHml

PS. se sitten pitää muistaa vääntää auki kun vauhti laskee alle satasen... muuten on kankia peli. Ja tässä se kankeus ei ole hyvä.
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: - Heinäkuu 15, 2007, 10:21:41 ap
Moi,

Vika voi tietenkin olla missä tahansa noissa mainitsemistasi kohdista, mutta lisäksi voisi kysäistä että oletko viime aikoina ostanut ehkä uusia ajovarusteita, kuten esimerkiksi ajotakkia ? Jos ajoasun hihat ovat vähänkin löysempää mallia alkaa niiden vaikutuksesta kädet hieman vavahdella ja tuo liike siirtyy nakussa ohjaustankoon kovemmissa vauhdeissa. Tai jos käyttääpi sadeasua, reppua tms. ylimääräistä krääsää. Tankkilaukku voi tuon myös saada aikaan.

Kokeileppa painaa kyynärpäitä hieman sisään kylkiin kiinni kun päästelet kovempaa (siis siellä moottoriradalla !!!), tuo saattaa rauhoittaa menoa jos kyse oli aerodynamiikasta.

- JuhaV
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: PekkaHml - Heinäkuu 15, 2007, 10:42:18 ap
Moi

Kiitos JuhaV vastauksestasi

En ole ostanu uusia, mutta tota samaa olen ajatellut. Olen iso mies ja goretakissa ja nahkahousuissa ajan. Mutta ihan samoilla vermeillä olen ennenkin ajanut vakaammin.
Kun kyyristyy, niin meno vakautuu, totta. Mutta hölmön näköistä.... Jos selitän vielä hiukan enemmän, niin vehje ei silleen vobblaa etupäätä kuin on vanhoista hondista tuttua, se alkaa tavallaan vaappua pituusakselin ympäri. Ajattelin kokeilla kunhan lakkaa satamasta juniorin mulle just ja just sopivalla ajotakilla. mahtuu päälle kun jättää kommunikaattorin ja ohuenohuen rahapussin kotio... Jatkan tutkimista...

PekkaHml

Tai sitten menen ja teen epätoivoisen teon. Kuulin yhestä sopivasti myynnissä olevasta wingistä...   No enkä...
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: Ekku - Heinäkuu 15, 2007, 11:39:06 ap
Aloita nyt siitä ohjauslaakerin kireyden tarkistuksesta.

Ainakin Centauro oli aika hervoton ajettava kun ohjauslaakerissa oli välystä.
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: PekkaHml - Heinäkuu 15, 2007, 12:43:25 ip
Jep

Eka käytännön kokeilu sen suhteen, tekeekö vaatteet miehen lisäksi ajo-ominaisuuksia, meni vituralleen. Takki oli liika kireä, tuuli niin maan.. ja kaikki täällä asuntomessuilla olleet oli menossa Tampereen suuntaan kaikenmoisilla turbulenssinsynnytyskoneilla. Tsekkaan sen ohjauslaakerin ekaksi ja samaan syssyyn haen uudet etupyöränlaakerit. Nehän ei maailmoja maksa. Se vaan, että mikä on sen ohjauslaakerin oikea kireys? Milläs siitä mittaat välyksen luotettavasti. Kolinoitten kuuntelu ei taida olla kovin luotettava metodi. Olen kyllä ammattimies, mutta ihan eri tieteenalalla...

Sitäkin tossa mietin, että sportin stongassa on ihan liikaa tavaraa kiinni, isot peilit ja sitten ne jarru- ja kytkinnestesäiliöt. Ja jos hiuksia halotaan, nekin on vielä eri kokoiset.

PekkaHml
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: - Heinäkuu 16, 2007, 14:47:09 ip
Moro taas,

Kävinkin tänään Vanajanlinnassa syömässä, joten voinen taasen kommentoida näitä Hämeenlinnan lähimaaston juttuja :D

Ohjauslaakerin momenttia en Guzziin ainakaan heti löytänyt mistään manuaalista. Itse olen testannut laakerin väljyyttä siten että sormen/sormet pystyy useimmissa pyörissä ujuttamaan ohjausakselin yläpään laakerin "kaulalle" siten että samalla tuntee emäputken runko-osan. Sitten kun nytkyttää käsijarru päällä pyörää eestaas niin tuntee helposti josko akseli liikkuu runkoputkeen nähden. Sen ohjausakselin kiertyvän liikkeen erottaa yllättävän hyvin sormillaan siitä "klapista".

Säädön olen tehnyt avaamalla kiristystä siten että tuo klappi tuntuu selvästi ja sitten kiristämällä juuri sen verran että se häviää. Sen jälkeen ehkä 1/8 kierros lisäkiristystä ja lukitukset kiinni.

En tiedä onko tuo oikea metodi mutta näin on tiellä (toistaiseksi) pysytty.

Tämän ohjeen seuraaminen on sitten omalla vastuulla, kannattaa tarkistaa asia vaikka Piikkiöstä.

- JuhaV

PS. Kun kaikki on kunnossa, pitäisi pyörän ajettavuus ilman ohjausiskariakin olla ok. Se ohjausiskari on enempi sitä varten, että se suotaa pois hetkelliset woblaukset mutta sillä ei pitäisi peittää jotain ajettavuuden perusongelmaa. Ainakin Sport 1100i pelasi ilman ohjausiskunvaimennintakin hienosti ja vaimenninta tarvittiin oikeasti vain rata-ajossa varmistuksena.

PS. PS. Kerran vuodessa nostelen yleensä pyörän rungosta siten että eturengas on ilmassa ja ohjaus vapaa kääntymään ja tarkistan että ohjaus kääntyy herkästi ja ilman mitään "pykäliä" reunasta reunaan. Tämä sen ohjauslaakerin mahdollisen kiristyksen jälkeen ja ohjausiskunvaimennin irrotettuna. Etupyörä maassa ei huomaa vähäisiä laakerin ongelmia mutta ajossa niistä voi silti olla jo haittaa.
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: Pekka - Heinäkuu 17, 2007, 09:48:18 ap
PekkaHml kirjoitti:
Lainaus
 Renkaat misukan pilot powerit.
Moi. Onko eturengas kunnossa? Koskeeko sitä Michelinin esittämä takaisinkutsu? Kannattaa selvittää homma ihan turvallisuus ja taloudellisuus syistä!!! http://www.michelin.com/pilotpowerrecall (http://www.michelin.com/pilotpowerrecall)
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: PekkaHml - Heinäkuu 17, 2007, 12:22:38 ip
Juu on kunnossa, ei kuulu siihen recall- sarjaan. Ohjauslaakerihan se suurin syy taitaa olla, kiristin ja tilanne parani paljon. Teen sen vielä ihan kunnolla nostamalla ilmaan niinkuin JuhaV selitti. Tein sen mennä suvena. Mikähän on välystä tehnyt, voi olla sielläkin laakerikauppiaan puheille meno. Etupyörän laakerit vaihdan kunhan saan yhen puun takaa päälle hyökänneen projektin kunnialliseen voitolliseen päätökseen.

PekkaHml
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: Marko - Heinäkuu 25, 2007, 13:15:59 ip
Onko Yamaha FJR 1300:ssä ohjausiskari? pitäis varmaan olla?


http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?s=77c5acee4f58d9f277dbab48b342352e;act=ST;f=23;t=72284; (http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?s=77c5acee4f58d9f277dbab48b342352e;act=ST;f=23;t=72284;)

On ollut kuskilla aika hyvää säkää, kun on edelleen hengissä kirjoittelemassa.
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: Marko - Elokuu 13, 2007, 05:40:12 ap
Punkkupullo löytänyt uudelle omistajalle ja ohjausiskari on TT:llä työn alla.
(ei ole vielä nautittu pulloa, mutta eiköhän se tässä joku ilta mene..) :cool:

Kiitos!

TunturiTT kirjoitti:
Lainaus
Tuon voisi mahdollisesti saada räpylöityä myös Läskiinkin. Tosin joutunen vaihtamaan sen etäisyyden vuoksi punkkupulloon oikeuttavaan rahamäärään :D
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: Vierailija - Elokuu 13, 2007, 13:59:07 ip
Enpä tiedä, onko siinä ohjausiskari vai ei, mutta lueskelin elokuista Englannin Bike-lehteä ja pisti silmään aiheeseen liittyvä juttu: sekä Yamaha FJR 1300 että Honda ST 1300 PanEuropean -pyörillä ajonopeus pitäisi ao. ohjekirjojen mukaan rajoittaa 80 mph:iin - 129 km/h, mikäli ajetaan laukut täyteen pakattuina. Eipä paljon hurjastella.

Jutun taustalla on vastaavanlainen tapaus Englannissa, poliisin Pan European heitti kuskin selästään vastaantulevien kaistalle, poliisi jäi auton alle ja kuoli. Englannin poliisien Pannareissa on jäykistetty jousitus.
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 04, 2007, 14:52:48 ip
No niin! Läskissä on nyt kokeeksi ollut iskari kiinni parilla koeajolla. Kiinnikkeet on vain väliaikaiset, mutta hajulla ollaan.
Rakentelin siihen uuden, ruostumattoman ja pdempi iskuisen varren. Päähän uniball-nivel ja se on siinä. Kiinnikkeet kun vielä sorvailee ja saa kaikki asennusmitat kohdilleen, niin voin asennella sen kiinteästi.
Uniball on kiinni rungossa ja iskarin runko on alakolmiossa. Törröttää aika miehekkäästi, suoraan eteenpäin. Täytyy laittaa pari kuvaa kun talvimopon varustamiselta kerkiää räpsäisemään.
Otsikko: Ohjausiskari
Kirjoitti: TunturiTT - Lokakuu 06, 2007, 05:10:02 ap
No niin. Tässä kuvaa (huonoa) sijainnista. Ehkä siitä jotain näkee.