Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Monti - Heinäkuu 30, 2024, 21:07:07 ip
-
Tässä on kaksi asiaa. Eka ongelma: Vaihdoin peräöljyt ja nostin pyörän takapään ylös että sain sen vaateriin. Tankkasin täynteen ja sit kotiin. Seuraavana päivänä ei käy tyhjäkäyntiä kunnolla ja putkessa paukkuu. Teoriani on että kun tankki oli vinossa niin sieltä lähti vaeltamaan moskaa joka on tukkinut tyhjäkäyntisuuttimet.
Nyt sain vihdon rohkeutta ja aikaa irroittaa kaasareista pohjat ja nyt pää- ja tyhjäkäyntisuuttimet on pesussa. Yllätys oli iso kun tyhjäkäyntisuuttimet onkin vain 35. Eikös se ole aika vähän? kun luulin vakion olevan 38 ja on suositeltu 40. Tilaan varmaan tänään isommat mutta kuinka isot?.
Pääsuutin on 105
-
Jos on pylväsporakone ja 0,40 poranterä voi kairata vanhasta suuttimesta uuden.
Kuvassa näkyy kovin purseinen suuttimen hahlo. Ne voisi viilata pois niin polttoainevirrassa on vähemmän turbulenssia.
Oliko kohokammion pohjalla möhnää?
-
En hoksannu katsoa mönjää mutta ei ainakaan pistänyt silmään, jaa ja pitänee katsoa suodattimetkin. Koko ajan oppii pikkuhiljaa. Kannattaako noita nyt lähteä porailmaan kun uudet on moposportissa 2,50€ kpl. Ehkä sit tilaan samat, 38 ja 40 niin voin testailla. Tää on 2001 mallia ja just näin listan missä se olis vakiona 32. Mutta onko se sit niin snadi öljykriisin takia?
Koko ajan tyhjäkäynti olla vähän alhaalla mutta helteillä oli yhtenä päivänä ennen peräöljyn vaihtoa tilanne että se nousi normi +/- 1000rpm jonnekin 1500rpm hujakoile ja sit taas asettu.
-
Lambda-anturi kertoisi puolueettomasti onko seossuhde oikea.
Jos sitä ei ole niin tulppien väri kun on ajettu kunnon lenkki niin että moottoriöljy on saavuttanut asiallisen käyntilämpötilansa. Vähintäänkin 80 astetta. Mutta mieluimmin sadan asteen päälle. Tulpan pitäisi olla karstaton, ei mustaa väriä. Samalla selviää onko kaasuttimissa säätöeroja.
-
En hoksannu katsoa mönjää mutta ei ainakaan pistänyt silmään, jaa ja pitänee katsoa suodattimetkin. Koko ajan oppii pikkuhiljaa. Kannattaako noita nyt lähteä porailmaan kun uudet on moposportissa 2,50€ kpl.
Jaa ne on noinkin halpoja. Ajatus oli hommata tai lainata ultraäänipesuri talveksi ja putsata kaasarit sillä. Toisaalta jos noin halpojen suutinten kanssa olisi sama vaihtaa ne suoraan uusiin.
-
"Koko ajan tyhjäkäynti olla vähän alhaalla mutta helteillä oli yhtenä päivänä ennen peräöljyn vaihtoa tilanne että se nousi normi +/- 1000rpm jonnekin 1500rpm hujakoile ja sit taas asettu."
Imupuolen ilmavuodot kannattanee tarkistaa (kumikurkut, kiristimet).
-
Aikoinaan Guzzi käytti surkeaa kumilaatua letkuissaan ja kaasuttimien kurkuissa. Jos ilmenee kummallisia käyntihäiriöitä niin yksi epäiltävä kohde ovat nuo kurkut tai niiden kiinnitys. Ensimmäisenä kavaltaa se että letkunkiristimen vieressä on pienenpieni halkeama mutta sisäpuoli voi olla tällainen: https://4.bp.blogspot.com/-XJSOd6Is_2I/UZ5Yq2g9FhI/AAAAAAAAIvI/DJ58WIS-h4k/s640/Guzzi_imukurkku_hapero2.jpg
Pikkulohkoisessa on tiiviste myös imukanavan ja sylinterikannen välissä mutta siinä on ollut harvemmin vikaa.
Valitettavasti sama kumiosien hapertuminen koskee myös huohotusjärjestelmää. Lähinnä letkuja ja putkia.
Huohotuspuolella oleva vuoto ei ylennsä aiheuta käyntihäiriöitä mutta moottorin pidempiaikaisen käytön suhteen sekin pitäisi pitää kunnossa.
-
Omat kaasaripyörät on saaneet vakiota isommat suuttimet, kun on ollut se aika, eli aikataulutettu kaasareiden purku.
Suuttimia on tilattu reilusti, että voi kokeilla eri vaihtoehtoja.
Jos suositeltu TK-suutin on 40, niin laittaisin omaan vähintään seuraavana pykälän suuttimen, esim. 45.
Kaasarikoneet on sen aikuisten päästöjen takia aika laihalla käyviä ja siihen päälle etanolia sisältävä bensa, niin käyntiinlähteminen paranee viileällä ja tyhjäkäynti voi tuntua hieman "tukevammalta".
Samalla vaihtuisi pääsuutin pykälää isommaksi. Jos nyt 105, niin 110 tai jopa 115. Ehkä kokeilisin ensin 115 ja mutustelisin pers'dynon fiiliksiä.
Sama syy kuin TK-suuttimessa. Tehtaalla laihat säädöt ja bensassa etanolia.
-
Öö tota mikä on "Lambda-anturi" ja mistä tiedän onko 2001 Nevadassa se?
Tilasin Moposportista 38 ja 40 TK suuttimet. Jos saan tämän ongelman kondikseen siirryn seuraavaan vaikka kyllä pyörä on muuten ihan reipas. Ajossa kaikki toimii eikä putkessakaan pauku. Vain tyhjäkäynnillä. En tajua mistä se tuli yhden yön aikana.
No nyt kun olen rohkaistunut kaasareita avaamaan niin eiköhän homma etene. Nyt muistan mitä hannasin. Kurkut vaihdettiin viime kesänä ja se oli yhtä ähellystä ja tarvitsin apua siinä. Luulempa että se johtui siitä että olin ostanu tarvikkeet joiden sisämitta on 35mm. Originaalin 44mm. Hommaan sellaset ensi tilassa niin uskallan irrottaa ne puhdistusta varten.
Kaasari itsessään ei pelota kun olen vanhan Vespani kaasarin purkanut ja pessyt monta kertaa.
-
Lambda eli jäännöshappianturi on laite jolla pystyy mittaamaan polttoaineseosta sen palamistuotteista mittaamalla pakokaasun jäännöshappipitoisuutta. Sellainen on melko varma laite saada säädöt kohdalleen.
Nykypyörissä jo pitkään ja bensiini/etanolikäyttöisissä autoissa lambda on pakollinen varuste sillä polttoaine-ilmaseos muodostetaan lambdan takaisinkytkennän avulla joka ohjaa moottorin toimintaa. Tarkoittaa tarkkaa seosta, pientä kulutusta ja vähäisiä päästöjä. Moottori siis toimii hyvällä hyötysuhteella.
-
Tää on 2001 mallia ja just näin listan missä se olis vakiona 32. Mutta onko se sit niin snadi öljykriisin takia?
Tutun näköinen kuva. Mistä tuon kuvan löysit?
Taidan jatkossa ihan vaan ohjeistaa hankkimaan oman kopion Guzziology-kirjasta ja katsomaan siitä.
-
"Tutun näköinen kuva. Mistä tuon kuvan löysit?
Taidan jatkossa ihan vaan ohjeistaa hankkimaan oman kopion Guzziology-kirjasta ja katsomaan siitä."
Facebookissa joku sen näytti. Onko siinä jokin ongelma?
Olen iloinen että tietoa jaetaan ihan suomen kielellä koska edelleen olen Guzzini kanssa aloittelija joka opettelee sen saloja eikä tiedon etsintä ole niin helppoa.
Vaihdon TK suuttimet kokoon 40 ja tein pienen koeajon ja tuntui toimivan ihan hyvin. Muutaman kerran yskäisi ja sit asettu. Ne kurkut ja muut tarkistan heti kun tulee taas sopiva hetki. Työ haittaa harrastusta ja vielä vanhempi Vespani vaatii myös huomiota.
-
Ihan ensimmäisenä se sama ohje, kuin aina: kaasarit pöydälle, osiksi ja pesuun. Ei yhtään säätöä, ennen kuin kaikki osat ja kolot on puhdistettu. Säätäminen on hyödytöntä, jos kaasuttimet eivät ole puhtaat. Nuo kaasarit on todella yksinkertaista mallia. Purkaa vaikka yhden kerrallaan, jos pelkää ettei saa kasattua, on malli siinä toisessa. Suuttimet, suutinputki, letkulähtö ja sen siivilä irti, tämän jälkeen kanavat ihan mekaanisesti rassaten auki.
Tuo seilaaminen voi johtua myös sotkusta bensan seassa. Suoravetokaasuttimilla ei ole tavatonta kierrosten heiluminen kuumana. En olisi huolissani.
Mutta kertauksena; puhtaus ennen säätöjä. Voi toimia ihan vakioasetuksilla siivouksen jälkeen.
-
Syyllinen tais löytyä. Toinen imukurkku oli halki. Tilasin uudet ja tein hätäkorjauksen liimalla ja galvanoituvalla teipillä. Varmaan se on haljennut siinä rasituksessa kun pyörä oli kenossa peräöljyn vaihdon takia. Korjauksen jälkeen se toimi kuten aiemmin mutta uusi on aina uusi. Tulee varmaan huomenna.
-
Kumiset imukurkut ovat olleet monelle ongelma. Koska hyviä kumin pehmentimiä ei saa enää, muunmuassa myrkyllisyytensä vuoksi, käyttää lainkaan niin käytetään huonompia. Kumi kovettuu ja kutistuu ja syntyy halkeamia. Myös bensiinin tyypin vaihto nykyiseen ei ole suosiollinen nykyisille kumiosille. Suosittelen vaihtamaan uudet molemmille puolille. Menee taas muutaman vuoden.
-
Kurkkua asentaessa taisi löytyä syyllisen syyllinen. Ilmansuodinkotelo ei ole kunnolla paikallaan. Etukiinnikkeestään (11) irti ja reilun sentin verran liian takana. Koitin korjata mutta vaatinee tankin irroitusta jota olen hannannut, mutta pakkohan sekin on ottaa haltuun kun kerran harrastepyörän olen hankkinut eläkepäivieni iloksi. Nyt teen sellasen hätäkorjauksen että laitan pyykkipinnasta kyhäämäni kiilan akun ja sen kotelon väliin että se ei ainakaan heilu valtoimenaan.
-
Vuosi sitten, Nevadan hankittuani teetätin tämän homman Piikkiössä... Meikäläisen ajokilometreillä en ihan jokavuotiseksi tätä hommaa katso. Mutta Latzkon videosta näkyy, mitä kaikkea se teettää: https://www.youtube.com/watch?v=Z4P-0iXAS3I (https://www.youtube.com/watch?v=Z4P-0iXAS3I)
-
No jopas on. Moto Matilla on paljon helpompi ohje jonka mukaan omaani vaihdoin toissa kesänä tallikaverin VAHVALLA avustuksella omaani suodattimen. Nyt ei onneksi tarvi ryhtyä edes niin isoon operaatioon ja mulla sama juttu kilsojen kanssa (tuskin tuhatta kaudessa) kun valtaosan pörrään Vespalla. Toi kotelo pitää vaan saada siirrettyä pikkusen eteenpäin että saan sen lukittua tohon kulmarautaan (11). Loogista että kaikki on alkanut sen irtoamisella. Silloinhan on tullut väljyyttä kurkkuihin ja lopuksi toisen rikkoutuminen varmaankin just silloin kun perse piti nostaa peräöljyn vaihtoa varten. Huojentavaa on se että todennäköinen vika on löytynyt. Olen vaan vielä niin arka kajoamaan kun en ole ennen tankkiakaan irrottanut.
http://www.motomatti.fi/2014/04/nevadan-ilmansuodattimen-vaihto.html
-
Kiitos kannatuksesta.
Idea ei ole minun vaan ihan mp-huollossa töissä ollessa kantapään kautta opittu tieto. Sekä ollut esillä joissain korjaamokirjoissakin.
Koska olen kuullut nevadistien kiroilua aiheen piirissä niin arvelin aiheesta tehdä julkaisun. Kohteeseen myydään kahta kokoa suodatinta. On paksumpi ja ohuempi. Ohuempi laitetaan kuten Latzkon videossa on esitetty. Sen sijaan blogissani esitetty tapa sopii molemmille vahvuuksille. Paksumpi riittää pidempään. Lisäksi tulee yksi toinenkin asia hoidettua: rungon kiinnityspultit. Ne pyrkivät löystymään itsekseen. Samalla ne saa puhdistettua mahdollisesta ruosteesta ja liasta ja kiristettyä oikeaan kireyteen rasvattuina. Seuraava kerta on helpompi...
Sellaisen ehdon olen laittanut että tavattaessa, mikäli ohjeistani on ollut apua, se maksaa vähintään ison tuopin olutta.
Latzko taitaa olla tuntityöhenkilö...
-
Vähintään iso tuoppi olutta. Selevä se ;)