Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: profiili - Heinäkuu 28, 2024, 14:02:08 ip
-
Morjens
Miten hanakasti Cali haistelee tiessä olevat urat ja pitkittäiset epätasaisuudet? Kävin yhtä koeajamassa ja se tuntui reagoivan aika vahvasti uriin yms.
Jos jollain olisi täysin kunnossa oleva Cali mitä voisi referenssiksi kokeilla.
Toistaiseksi mennään vielä Aprilialla. :)
-
Kolme asiaa jotka vaikuttavat eniten ajettavuuteen: renkaat ja niiden kunto sekä sopivuus ko. pyörään, jousitus joka voi olla väärin säädetty tai jouset kuoleentuneet ja ohjauslaakeroinnin kunto ja laakereiden säätö. Näistä, yleensä, löytyy kummallisen ajokäytöksen syy.
-
Nämä asiat ovat toki ilmiselviä. Ei tässä enstemäistä kertaa olla pappia kyydissä. ;)
Olin ajatellut, että joku joka omistaa kaikin puolin kunnossa olevan Calin, kertoisi oman kokemuksensa aiheesta.
-
En enää omista kyseisenlaista Californiaa. En sen kunnostamisen jälkeen löytänyt ihmeesti ajoon liittyviä ongelmia. Odotellaan porukkaa kesäreissuista ja mökeiltään kunhan suvilomansa loppuvat niin ehtinevät tähänkin mainintojansa antaa.
Laitatko tiedoksi vielä kyseisen Cali-tyypin malliversion, vuosimallin ja varustelun jota harkitset.
-
Jebulis. Cali EV 80 vuotis juhlamalli VM 2001.
-
Olen aikanaan käynyt moottoripyörän käsittelykoulutuksessa. Oli iso ryhmä ja silloin selvisi että läheskään kaikki eivät kyenneet ohjaamaan moottoripyöräänsä oikein rataharjoituksessa. Kaikkien Guzzimallien ominaisuuksia en ole testannut mutta pyörätyyppiä ja merkkiä vaihdettaessa saattaa ajo-ominaisuuksissa olla kokemuseroja. Eri pyörätyyppejä ajetaan hieman eri tyylillä mutta kaikkiin kaksipyöräisiin soveltuu nk. työntö- eli vastaohjaus jolla pyörä kuin pyörä kääntyy mutkaan pienemmällä tai hieman isommalla voimalla.
Se että pyörä on herkkä pituussuuntaisille tien muodoille on erittäinkin pyöräkohtaista. Yleensä raideherkkiä ovat leveärenkaiset mutta ei niistäkään kaikki. Aiemmin taisin mainita eräitä havaintoja pyörän kunnon vaikutuksesta ajo-ominaisuuksiin. Olen huoltanut kuntoon melko monta pyörää ja erityisesti japsicustomosastolla on ollut paljon heikosti käyttäytyviä pyöriä. On huoltamattomuutta, keulan makaamista, jousituksen pohjaamista ja muuta äärimmäistä vaivaa kuten ohjauslaakerivaivoja. Osia pitäisi vaihtaa ja olen sitä ehdottanut niin muutaman kerran olen vastaukseksi saanut että taidanpa myydä tämän pyörän pois. Pyörä ei siitä parane.
Sitten kun tekee muutostasolla edes minivaatimukset täyttävää työtä niin kerrottakoon että erään Yamahan custommallin laitoin keulaan uudet ja hieman suositusta jämäkämmänt öljyt sekä viisi senttiä pitkät putkenpätkät makaavia keulajousia "pidentämään". Lisäksi muuta normihuoltoa. Kiukutteli hieman hinnasta ja lähti. Tuli vartin päästä takaisin ja kertoi että tämä pyörähän on nyt tosi hyvä ajaa. Minimaalisin toimin. Itse kärsin hieman huonosta mielialasta kun ajattelin että kuinkahan kiitollinen hän olisi ollut jos olisi laitettu uutta alkuperäisosaa.
-
Morjens
Miten hanakasti Cali haistelee tiessä olevat urat ja pitkittäiset epätasaisuudet? Kävin yhtä koeajamassa ja se tuntui reagoivan aika vahvasti uriin yms.
Jos jollain olisi täysin kunnossa oleva Cali mitä voisi referenssiksi kokeilla.
Toistaiseksi mennään vielä Aprilialla. :)
Useemman satatuhatta aikanaan ajelin caleilla, vanhemmilla toki kun tuo mutta ei niistä tuommoista ongelmaa jäänyt mieleen. Kannattaa tuo ikäisestä EV:stä katsoa takapyörän laakerit. Kunnolla retuutella vannetta onko klappia. Muistelisin että niissä on osassa väärän mittainen keskitappin siis sielä laakereitten välissä ja laakerin kesto sitä myöten hyvinkin lyhyt.
-
Hyvillä tai keskinkertaisilla renkailla California on neutraali urille. Ikkalan mainitsemat laakerijutut lisäävät uraherkkyyttä, samoin välys ohjauslaakereissa.
-
MIlle GT ei ole California, mutta Millen ajo-ominaisuuksista jäi mieleen semmoinen, että jos
rupesi tuntumaan uraherkkyyttä tai oli kankea taipumaan mutkaan niin oli asiaa rengasliikkeeseen.
Renkaina oli useimmiten Bridgestone BT45, joka teki juuri edellämainittua kun kulutuspintaan
kului keskelle tasainen alue.