Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Asiaa ja asian vierestä => Aiheen aloitti: Hajakenttä - Heinäkuu 26, 2024, 16:47:39 ip

Otsikko: Renkaanpuhkojasepeliä
Kirjoitti: Hajakenttä - Heinäkuu 26, 2024, 16:47:39 ip
On tullut uutisia, että siellä täällä on tietä, uutta tai vanhaa, varsinkin korjatessa, päällystetty sepelillä, joka rikkoo autojen renkaita. En tiedä lieneekö kukaan motoristi ottanut moista riskiä. Tällainen tie on nyt remontissa 428 Joutsa – Mäntyharju linjalla. Se valmistuu elokuun alussa ja on varsin toivottu yhteys, koska se yhdistää valtatiet 4 ja 5 poikittain. Se on ollutkin jo pitkään lähes ajokelvoton ja yleisen naukumisen kohteena, koska monet täkäläiset ajavat siitä työmatkojaan. Siinä on tehty levennystä ja rungon vahvistusta ja nyt on jo päällystys alkamassa. Asiaa lienee jouduttanut potentiaalinen raskas "turismi" 50 tonnin ajoneuvoilla.

Saamme siitä vielä hyvän mutkatien, kunhan maltamme hiukan. ;)

Otsikko: Vs: Renkaanpuhkojasepeliä
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 26, 2024, 21:23:54 ip
Ihan lähivuosina en ko. teittiä ole ajanut. Mites on kunto väli Kälä - Otava. Kuuluu "vanhoihin reitteihini" silloin kun seurustelun painopiste oli Mikkelin suunnalla.
Otsikko: Vs: Renkaanpuhkojasepeliä
Kirjoitti: @ - Heinäkuu 27, 2024, 09:32:08 ap
Eipä tuossa mitään riskiä ollut kun pari viikkoa takaperin ajelin. Mitasin karkeat Dakar-kumit kestää melkoista raatelua eikä sepelipatjat haittaa menoa. 
Otsikko: Vs: Renkaanpuhkojasepeliä
Kirjoitti: Hajakenttä - Heinäkuu 27, 2024, 11:43:57 ap
Kälä – Hirvensalmi väliä ajan toisinaan. On se kunnossa, vaikka routapainumia ja -patteja  siellä on. Hirvensalmi – Otava tietä ajoin viimeksi 2019 kun ei ole enää siellä sukulaisia tai muutakaan varsin asiaa. Oli se silloin ihan hyvä ja aika vähän ajettu tie. Lienee kunnossa edelleen.

Mutta kuka tietää: mikä on kälä tai kälkä ja mikä on kälkänjotkain? Kälässä on myös Kälkäjärvi ja Kälkäjoki. Viimeksimainitun silta korjattiin vastikään. Se on aivan lähellä Hirvensalmen tien risteystä Kangasniemen tieltä käännyttäessä. Remontin ajan koko tie oli suljettu, mutta nyt auki.

Otsikko: Vs: Renkaanpuhkojasepeliä
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 28, 2024, 18:00:31 ip
Liekö tuo Kälä vanha saamelaisperäinen paikannimi?
Täälläpäin Siuro kuuluu em. sarjaan. Mahtaneeko myös Kyrö olla?
Otsikko: Vs: Renkaanpuhkojasepeliä
Kirjoitti: Hajakenttä - Heinäkuu 29, 2024, 16:19:07 ip
Voipi olla saamen kielestäkin peräisin. Aika monet suomen kielen sanat ovat sukua saamelle. Kuten vaikka Nuuksio, joka tarkoittaa joutsenta.

Kälä, kälkä ja kälkänjotkain ovat talvikalastukseen liittyvien tarvekalujen nimiä.






Kälä eli kälkä on se pitkä salko, jolla kalaverkko uitetaan avannolta toiselle jään alle. Kälkänjotkain on se joustava haarapäinen keppi, jolla kälkää uitetaan avannon reijästä ja annetaan vauhtia seuraavalle avannolle.
Otsikko: Vs: Renkaanpuhkojasepeliä
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 29, 2024, 22:27:05 ip
Tuommoista salkoa olen tuupannut jään alle varhaisteininä. Verkkokalastukseen.
Mielenkiintoista on sanan kälkä etymologia. Eukot, jos ei ollut asiat kunnossa, saati tullut saalista, saattoivat kälättää.
Mukavaa oppia niidenkin sanojen sisältöä joita olen itsekin on käyttänyt.
Otsikko: Vs: Renkaanpuhkojasepeliä
Kirjoitti: GinTurismo - Heinäkuu 30, 2024, 13:14:55 ip
Tää on ollut arkipäivää meillä jo 15 vuotta. Jos siitä valittaa Destialle, niin heidän lakimiehensä kehottavat osoittamaan toteen, että kivi on Destian käyttämää ja levittämää kivilaatua, ja se on juurikin päätynyt renkaaseen tältä tieltä.
Otsikko: Vs: Renkaanpuhkojasepeliä
Kirjoitti: motomatti - Heinäkuu 30, 2024, 14:33:23 ip
Saanpa näistä kuvista innoituksen lähteä Verstaalle ja nostaa 1400 Calin etupyörän ilmaan. Takana siinä on auton 205 leveä vasta toista kesää ajossa oleva rengas. Siinä on paksumpi pintakuvio vs. prätkän rengas.
Keväällä käytin tunnin verran aikaa auton talvirenkaiden kuvioista kivien poistoon. Osa olikin jo hieman porautunut uran pohjaan. Pitänee tehdä katsaus myös suvikumeihin. Ennen oli kaikki paremmin kun käytettiin harjusoraa. Nyt vain mursketta.
Otsikko: Vs: Renkaanpuhkojasepeliä
Kirjoitti: Jouko S - Heinäkuu 30, 2024, 17:49:13 ip
Viime syksynä(2023) käytiin ystävän kanssa rallissa ja takaisin tullessa yövyttiin Ruotsissa edullisessa maatilamajoituksessa. Sinne ja sieltä päästiin sorateitä pitkin. Aamulla pois ajellessa saavuttiin asfaltille ja sitä tovin ajettuamme edellä ajanut alkoi silloin tällöin kääntää päätään takarenkaaseen, mutta matka jatkui seuraavaan kylään. Siellä vilkku ja jarruvalot syttyivät ja ajettiin kadun reunaan. Todettiin, että takarengas näytti kovin tyhjälle. Päästiin kylän rengasliikkeen pihaan, mutta se teki rengastöitä vain autoille ja saatiin ensiapuna vain ilmaa takarenkaaseen. Sieltä saatiin kuitenkin vinkki seuraavalle kylälle, missä oli moottoripyörän renkaisiin erikoistunut rengasliike. Omistaja oli oikein ystävällinen, mutta kieltäytyi paikkaamasta rengasta, koska ei halunnut ottaa vastuuta paikkauksen kestävyydestä Suomeen saakka. Neuvoi kuitenkin seuraavaan moottoripyöräliikkeeseen Jonköpingissä ja sinne pääsimme lisäilman avulla. Ko.liikettä etsittiin tovin, mutta löytyihän se lopulta. Siellä oli skoottereiden huolto kesken, mutta "pomo" antoi asentajalle ohjeet pienen neuvottelun jälkeen ja päästiin asiaan. Reikä löytyi saippuaveden avulla, mutta sen tubeless paikan laitto kesti puolisen tuntia, kun jonkinlaisen tubeless paikkalaitteen käyttö oli uutta asaentajalle. Alkoi jo tuntua hiukan paniikin poikasta, kun varatulle laivamatkalle oli noin 350 km ja aikaa ehkä sen viitisen tuntia.. Taisi mennä kolme kertakäyttö "laitetta", ennen kuin paikka piti. Pidettiin kohtalaisen rivakkaa vauhtia, mutta yhden keran piti käydä tankilla ja renkaaseen piti samalla lisätä ilmaa..Suomeen tulltuamme yölautalla piti vielä kerren laittaa takarenkaaseen ilmaa ja sillä ystäväni pääsi kotiin. Irrotti sitten reissusta toivuttuaan takarenkaan, vei sen rengasliikkeeseen ja ihmetys oli suuri saadessani reiän etsinnästä videon, kun tuosta tubeles renkaasta löytyi 7 reikää! Kaikki oli suurin piirtein keskialueen molemmin puolin ja paikkakin vuoti..Ei mennyt läpi valmistusvikana, vaikka sitä aluksi epäiltiin. Itse ajelin sillä kertaa ystäväni takana ja varmaan aikalailla samoja ajolinjoja, mutta omissa sisärenkaallisissa ilmat pysyy edelleen. Mysteeriksi tämä tapahtuma taisi jäädä.. Ei taida liittyä aiheeseen, tai mistäpä tuon tietää..
Jouko
Otsikko: Vs: Renkaanpuhkojasepeliä
Kirjoitti: Hajakenttä - Syyskuu 04, 2024, 19:02:07 ip
Ajoin tänään tuon remontissa yhä olevan Joutsa Pertunmaa välin. Hyvin ovat korjanneet. Tien runkoa lie parannettu ja vahvistettu. Pinta on noussut ja levennyt ja aika tasainen ja sileä ajettavaksi. Kallistukset on korjattu myös. Vielä on menossa maalaukset ja penkereiden taputtelut ja siksi enimmältä osalta nopeusrajoitukset. Se tulee olemaan ensi kaudella miellyttävä loivamutkainen mutkatie. Voi sen ajaa jo nytkin, jos ilmoja pitelee.

Siitä pääsee Pertunmaan kylän läpi, torikahvilla poiketen, mukavaa mutkatietä Kuorttiin, josa on ABC-asema ja ravintola, ja 5-tielle, jos on menossa Lahden suuntaan. Tai sitten Toivolantietä niinikään 5-tielle, jos on menossa Mikkelin suuntaan, tai jatkaen Mäntyharjulle vaikka Salmelan taidekeskuksessa poiketakseen. Kumpikin reitti on jo aika vanhaa pintaa, mutta tyydyttävässä kunnossa.

Otsikko: Vs: Renkaanpuhkojasepeliä
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 04, 2024, 21:41:31 ip
Kiitoksia Hajakentälle. Minun pitkäaikainen "naisissakäyntitaival" kun niillä seuduin kuljin. Nyt on matkaa noin viisi metriä samalle asialle.
Mainio taival. Kokemusta on hiljaa ja kovaa.
Jos en kovin väärin muista niin mainitulla ravisemuspaikalla on myös Valtion Alkoholiliike joka helpottaa matkamiehen tuskaa kirkonkylässä lähteen hakemisessa.
Joskus hain, mainittua, Heinäveden Alkoa. Löytyi kerrostalon kellarista. Harvalla käy niin että joutuu sen takia naimisiin että vie pitkän Lapinreissun puutteenalaisuudessa sellaiseen. Vuoreassa tuli käännyttyä. Pari pulloa heinävetistä punaviiniä ja tulos.
Otsikko: Vs: Renkaanpuhkojasepeliä
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 04, 2024, 21:52:41 ip
Aiheeseen: kyllä, kalliolouhoksen "kivikiila" on puhkonut useammankin kumin. Ei aina heti vaan kumin kuluessa kiinni jäänyt kivennäinen "porautuu" hiljalleen kulumisen myötä kumiin ja kankaisiin. Ei, välttämättä, tänä suvena vaan myöhemmin. Onpa näitä vaihdeltu ja joitain "tossutettu" joka tarkoittaa sitä että renkaan sisäpuolelle tehdään lämpöpaikka. Harvassa rengaspajassa, enää, on kyseistä laitetta. Kun laitatte, kohtsiltään, kulkineenne lepoon niin voi vilkaista mitä kumeille kuuluu.
Otsikko: Vs: Renkaanpuhkojasepeliä
Kirjoitti: GinTurismo - Syyskuu 05, 2024, 08:25:09 ap
Autosta kun alkoi sepeli renkaita rikkomaan niin aikani kuskasin niitä liikkeeseen paikattavaksi. Mutta kun niitä meni jatkuvasti, niin otin käyttöön nämä:
https://www.motonet.fi/tuote/car-lux-tubeless-renkaan-paikkaussarja-t-kahvalla?product=45-1322

Useita kymmeniä paikkoja on joutunut laittamaan, yksikään ei onneksi ole alkanut vuotamaan. Jotkut kuulemma paikkaavat noilla myös mp:n renkaita hyvällä menestyksellä. En pääse kokeilemaan kun noissa on pinnavanteet ja sisärenkaat.
Otsikko: Vs: Renkaanpuhkojasepeliä
Kirjoitti: TimoEv - Syyskuu 05, 2024, 09:24:50 ap
Pitkän kylätien viimeinen savu on hyvän ystäväperheen kotina. Minä sinne käymään ja pihalla ihmettelin mikä kiiltää takarenkaassa. Lättäruuvihan se on ja 1800km ajetussa kummissa. En sanonut mielipidettäni lasten pyöriessä ympärillä...
 
Ruuvasin ruuvin pois ja paikkaussarjan pyöröraspilla reikä puhtaalle kumille. Vulkanointiliimaa reikään ja ao. työkalulla paikkapötkö reikään. Odottelin puolisen tuntia kaffeen ääressä ja pikku painepulloja 7 renkaaseen. Pulloista riitti - yllätys - 1,7 kg painetta. Pääsin körötellen Shellille.  ja letkusta lisää.
Varmuudeksi pysähtelin tarkistamaan paineen.

Poikkesin matkalla Biltemaan ostamaan uudet pullot. Nyt niitä taitaa olla ~10 takaboxissa. 
Otsikko: Vs: Renkaanpuhkojasepeliä
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 05, 2024, 10:22:28 ap
Ehkä ei pitäisi leuhkia mutta nyt on ollut useampi suvi peräkkäin rengasvaivatonta matkaa. Kahdella eri pyörällä. Kaikki kumit sisärenkaattomia. Pitäneepä hankkia myös painepulloja. Käsipumppukin on sivulaukun pohjalla vaan työläs on se jos tarvitsee leveä rengas täyteen pumpata.
Otsikko: Vs: Renkaanpuhkojasepeliä
Kirjoitti: Hajakenttä - Syyskuu 19, 2024, 19:00:55 ip
Kävin ajamassa myös Kangasniemi Toivakka tien 4421 kun se on juuri valmistunut. Komea on uusi päällyste ja tien runkoa ja kallistuksia on myös parannettu. Entinen olikin lähes ajokelvoton. Nyt se tulee olemaan motoristien suosima mutkatie. Mutkia ja mäkiä siinä onkin. Myös hirvieläimiä on runsaasti ja pusikot melkein raapii kylkiä, joten varovaisuuteen on syytä. Se on myös talousmetsäaluetta ja mutkan takana saattaa olla tukkirekka.

Tien puolikas Toivakan puolella on ollut hyvässä kunnossa jo vuosia, mutta nyt se jo alkaa olla halkeamien ja routakuoppien vaivaama, mutta ei vielä kovin pahasti.

Mainio tie kaikkiaan. Täysin korpea koko matka, mutta kauniitakin maisemia on. Se menee juuri keskustoista kylältä kylään. Toivakassahan on nähtävyytenä se kirkko, jossa on suurta mölyä aiheuttaneet, näkemisen arvoiset maalaukset. Kangasniemellä tullaan museon risteykseen, josta oikealle pääsee valintamyymälään ja Alkoon ja rantatorille, jonka kupeessa on erikoinen puisto. Vasemmalle kääntyen pääsee siihen museoon ja edelleen, parin kilometrin päähän liikenneympyrään, josta pääsee ainakin Mikkeliin, Jyväskylään, Pieksämäelle ja Hankasalmelle ja vieressä on ABC kylmäasema, josta saa myös E85 polttoainetta. Mikkelin suunnassa sadan metrin päässä on kiva kahvipaikka.



Otsikko: Vs: Renkaanpuhkojasepeliä
Kirjoitti: motomatti - Syyskuu 19, 2024, 20:12:33 ip
Tein tänään ajokauden päättäjäisajelun.
Ajoin Tampereelta Kangasalan kautta Kuhmoisiin. Muutama pikkukylä matkalla. Perillä kahvittelin ja ajoin takaisin. Asemuseo olikin suljettu. 
Joitakin ajokuvia otin matkan varrelta. Laitan blogiini mutta myöhemmin.
Ajosää ei juuri parempi olisi voinut olla: suht kevyellä varustuksella California 1000 Adamant-trikellä.
Palatessa jatkoin ajoa Tampereen ohi Ylöjärvelle omalle Kerholleni. Kävin kahvittelujen lomassa ottamassa California 1400 GTS:n akun miinuskaapelin irti. Jos sitä ei irrottaisi niin akku olisi muutaman viikon päästä kelvoton. Akku on litiumtyyppinen ja on nyt palvellut tasan kaksi vuotta moitteitta. Laiton ylläpitolaturiin joka täytti akun hetkessä eli viidessä minuutissa. Akun näyttö kertoi että 13,4 Volttia ja 100%. Tiedä sitten säilyykö litiumakku mieluimmin täytenä vai hieman vajaatehoisena?