Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Heinäkuu 23, 2024, 13:06:08 ip
-
Mittaristossa ryhtyi palamaan varoitusvalo, ei se joka vioista ilmoittaa vaan sen oikealla puolella oleva ilmaisin joka liittyy luistonestoon ja jarrujen lukkiutumattomuuteen tillittää kirkkaana. Katsoin vikalogin eikä siellä ole mitään aiheesta. Toisaalta, en ole huomannut ajettavuudessa mitään. Jarrut toimivat ja luistonestokaan ei ole erityisesti itsestään vikaa ilmoitellut. Jotain siis on "päällä" mutta ei kerro että mitä. Onko muilla ilmoitellut kyseisellä tavalla? Miten on asia korjattu?
-
Onkos siinä molemmissa päissä optiset lukijat, jotka lukevat "reikälevyn" läpi pyörimisliikettä? Katsos kun eräässä vekottimessa oli joskus reikälevyyn tarttunut likaa, joka tukki muutaman reiän. Värkin laskuri meni sekaisin ja teki erikoisia temppuja.
-
TimoEeveeltä hyvä tieto mutta nyt ei näyttäisi olevan kovin likaiset paikat. Pitänee tutkia kuitenkin. Aloitetaan tästä. Heti huomenissa. Edestä ja takaa.
-
Tuanoinnii – mitään tiedä ko. värkistä, mutta noin yleisesti ottaen epäilisin, kolleegani tavoin, pyörimisanturia. Optisia ne eivät ole olleet enää pitkään aikaan. Niitä tuli paljon halvemmaksi rakentaa Hall-anturilla. Se perustuu magneettikenttään ja antaa pulssijunaa "1"/"0". Kuvailun oerusteella se antaa nyt pysyvää bittiä, joko loogista ykköstä "1", tai loogista nollaa "0". Hall-anturin tarvitsema magneettikenttä tehdään yleensä erillisellä magneetilla, joka on aivan pieni siru. Se on toisissa laitteissa kapseloitu anturin kanssa samaan epoksikapseliin, mutta toisissa rakenteissa erillinen ja säädettävä ja saattaa joutua hukkaan. Anturin "lukupuolella" on sitten se pyörivä koneen osa ja siinä "hampaita", joita anturi magneettisesti lukee ilman kosketusta. Jos siihen "lukurakoon", joka ei ole iso rako, joutuu rautahilettä, jota se magneetti tietysti hyvin keräilee, se lukeminen muodostuu huteraksi. Ja onhan sillä anturilla tietysti myös sähköliittimet. Siinä menee todellinen hituvirta, joten pienikin lika tekee haittaa tiittävästi. Matin mainitsema puhdistus on siis siihenkin yleispätevä konsti. Kyseisen magneetin paikallaolo lienee myös tarkistettavissa, esim. vertaamalla johonkin toiseen saman asian anturiin. Sveitsin armeijan monitoimilinkkarissa oli joskus pikkiriikkinen kompassi. Sillä oli kätevää tarkastaa Hall-anturien magneetit eräästä asejärjestelmästä, jossa niitä oli paljon.
-
Pitänee ottaa nöyrä polviasento. Ajelen Verstaalleni kunhan sadekuurot ovat isommin ohi. (Välimatka noin 22km majoituksesta.) Siellä on mahdollisuus paineilmaan ja mittailuun.
Se mitä anturi nyt ei tee on todennäköisesti vaikuttimena jos luistonesto ja lukkiutumattomat jarrut eivät toimi kokonaan tai osittain. Varoitusvalon merkki kun on liki ympyräksi kiertyvä nuoli jonka keskellä tillittää varoituskolmio.
1400:ssa on todella tukevat anturikiinnikkeet. Valualumiinia. Ne tuskin ovat taipuneet. Anturit seuraavat reikäkehiä jarrulevyjen kupeessa. Olen kohtuuinnokas pesijä. Näihin tulee kiinnitettyä huomiota pesun yhteydessä. Katson mitä löytyy. Kunhan tuo ukkosrintama kömpii ohi. Autotallissa ei ole mahdollisuutta kuin mekaaniseen puhdistukseen.
-
Autotallihommina suoritin 1400:lle ABS-antureiden puhdistuksen. Molemmat anturit ovat kohtuullisesti esillä. Vasen takalaukku piti irrottaa ja sen alta löytyi jarrukilvestä anturi. Jossain määrin "savinen". Johdin on lyhyt mutta anturin saa kyllä sen verran näkyviin että voi puhdistaa.
Molemmissa antureissa oli pieni häntä eli rautahippuja tarttuneena magneetisesti. Irtonaisesta anturista oli helppo ottaa lika pois kauttaaltaan.
Etupään anturi on kiinni samassa korvakkeessa missä on jarrusatulakin. Hylsyavaimella on siihen helppo pääsy kun taka-anturi on takahaarukan ja jarrukilven välissä ahtaasti. Se piti avata kiintoavaimella. Hidas homma ahtaudesta johtuen.
Kiinnityskohtien ja antureiden puhdistusten jälkeen laitoin osat takaisin paikoilleen ruuvit kevyesti voideltuina. Se oli helppo homma.
Koeajolla ei muutosta: ABS-valo palaa edelleen. Menen kohtapuoliin katsomaan talliin että onko mahdollisia vikailmoituksia asiasta. Viimeksi oli tyhjä taulu vaikka selvästi on häiriötä ABS- ja luistonesto-osastolla. Mahtaako tämä edes ilmoitella itsestään samalla tapaa kuin muut toiminnot GuzziDiagin kautta? Normaalia ajoa ei nykyinen tilanne ole häirinnyt lainkaan.
-
Aiheen sivusta huutelen sellaista, että ajoin huollon aikana kahville pyörällä, mikä vilkutteli luistoneston- ja ABS-valoa. Kun katsoin nopeusmittaria tarkemmin, niin lukema ei pysynyt koko ajan tasaisena, vaan silmänräpäyksen ajan digitaalinen mitari saattoi vilauttaa esim. 10km/h pienempää nopeutta. Oletko vastaavaa huomannut Californiassa?
-
Henkolle: ei ole ollut mittarivirheitä tai taukoja. Ajaminen muutoin ookoo. Tosin toissapäivänä ja eilen ilmeni toinen vaiva. Kokosin vaivoja samaan juttuun. Linkki alla. Ajamiselle ei kumpikaan ongelma ole tuottanut sen isompaa vaivaa kuin pysähtymisen, sammuttamisen ja käynnistämisen että URGENT SERVICE -ilmoitus muttuu pelkäksi SERVICEksi. Silloin punavalo oikealla ei enää vilku vaan palaa koko ajan ja täysi moottoriteho on käytössä. Joskus punavalo sammuu ihan itsekseenkin. Mutta vikalogiin jää tieto kunnes sen sieltä poistan. GuzziDiag on ketterä ohjelma. Paljonkohan huollossa maksaa vikalogin luenta?
Osittaissyynä voi olla myös se että ajelin kymmeniä kilometrejä huonohkoa soratietä reipasta vauhtia. Ehkä rytyytys sai liittimet "elämään". Potentiometrit ovat kiinni rungossa kumitukien avulla ja ne saavat heilua rajallisesti iskujen ja tärinän vaimentamiseksi.
Vilkaisin pikaisesti pikkuläppärillä mikä rassaa: kaasunasentopotentiometri. (Ura C-D. eli toinen urista joka viittaa oikeanpuoleiseen liittimeen.) Kokemuksesta voin kertoa että kyse on jommasta kummasta isosta kaksirivisestä TPS-liittimestä. Muutama vuosi sitten avasin, puhdistin ja suojasin liittimien urospinnit ja naaraat. Ilmoitukset katosivat vuosiksi. Nyt lienee aika tehdä uusintapuhdistus ja -suojaus.
http://www.motomatti.fi/2024/07/california-1400-gts-pari-vikailmoitusta.html
Tässä edellinen eli ensimmäinen "rassaus" joka on avittanut tähän asti.
http://www.motomatti.fi/2021/08/guzzi-1400-gts-liitinsulkeiset.html
Kaasuvaijerit (Tässä vanhemmassa 1400-mallissa on vielä sellainen "reliikki" vanhemmasta teknologiasta.) ovat alkuperäiset. Uudet on hankittuna (Tulivat pyörän mukana samaan hintaan kun sen ostin kuten myös auton takakontillinen muutakin 1400-sälää kun RM.Heino luopui Guzzien myynnistä.) mutta en viitsisi ryhtyä näin ajokauden loppupuolella rassaamaan niiden kanssa.
Seuraava riento olisi Yyteri meeting. En olekaan porilaisten kanssa päässyt kinaamaan pitkään aikaan. Pitää ottaa Speedot mukaan.
-
Eilen nollaamaani vikalogiin ei tullut tänään yhtään vikailmoituksia. Tosin ajoin vain noin 60 kilometriä josta toistakymmentä pieniä sorateitä myöden. Edelleenkin, eilisestä luistoneston/ABS:n antureiden puhdistuksesta, ei ollut apua. Testattuani ABS toimii mutta luistonesto ei. Tarkoittaa että antureissa ei ole vikaa. Tuli soratiellä komea pölypilvi taakse kun annoin kiihdytyksessä takarenkaan sutia pitkähkön matkan. En olekaan aikoihin luistatellut. Tuli kölviajat mieleen. Iso Guzzi käyttäytyi rauhallisesti vaikka hieman kylki edellä kulkikin sudituksen ajan.
Luistoneston toiminnallisuutta aion katsoa pyörän oman mittariston kautta huomenissa. Se tieto tuli tässä iltasella ohimoon ties mistä. Olisiko vain asetukset nollaantuneet. Luistoneston voi määritellä useaan eri herkkyyteen mittariston asetuksista. Mikä ilmoituksen on aiheuttanut ei ole selvillä. Vaikka akun irrottaisi virtapiiristä niin asetukset eivät saisi muuttua.
-
Nyt on lisää kokemusta luistonestosta ja sen puutteesta.
Mitään en ole tehnyt mutta valo aiheesta tillitti mittaristossa. Se kertoi että luistonesto ei ole päällä lainkaan. Eli toimii kuin vanhanajan moottoripyörässä eli luistonesto on kuljettajan oikeassa kourassa ja jalassa.
Kyseisen asetuksen ei pitäisi nollaantua vaikka akku irroitettaisiin välillä pyörän virtapiiristä. Mutta näin oli nyt tapahtunut. Myöskään vahingossa ei kyseistä asetusta saa pois päältä sillä sen muuttamiseksi pitää siirrellä ja painella monitoiminappulaa vasemmassa kahvakykimessä päästäkseen muuttamaan asetuksia. Näin en ole toiminut eikä sitä tapahdu edes vahingossa.
Koska pidän siitä että luistonesto on päällä lievimmässä asetuksessa eli ei reagoi kovin herkästi. Kävin autotallissa. Virta päälle pyörässä ja heiluttelemaan monitoimnappulaa. Laitoin asetukseksi arvon 1. Mittaristo reagoi asiaan välittömästi eli ilmoitti vilkutuksellaan että luistonesto on kytketty. Käyn jossain soratiellä koittamassa sen toimintaa. Varmuudeksi.
Lieko tämä pyörän vika vai oman vanhuuden aiheuttamaa harhaa. Toisaalta, kun pyörä oli uusi, laitoin, kokeilun kautta, asetukset mieleisekseni ja sellaisena ne ovat pysyneet kunnes nyt ei. Saa nähdä kuinka pysyy jatkossa. Otin kuvat toiminnoista ja asetuksista. Niistä blogissani.
-
Muistan lukeneeni tapauksesta, jossa uusi V7 kuski ihmettelee luistoneston merkkivaloasioita. Silloin ratkaisu oli, että "kytke luistonesto päälle valitsemalla haluamasi taso". Ilmiö nyt siis samantyyppinen, mutta toiminto oli vaan pudonnut pois päältä. Joskus mietityttää, että millaistahan olisi ajaa pyörällä, jossa on luistonesto, ABS:t, quickshifter ja mitä niitä kiikkuja ja liikkuja nykyisin onkaan...
-
Automattiivaihteetkin on nykyään.
Mielestäni, on kiva että on vaihdevipu jota selata tarpeen mukaan sekä kytkin joka toimii käsipelillä. Kokisin että jotain puuttuisi ajamisesta jos edes noita toimia ei voisi tehdä. Enemmän olen ajanut vakiojarruilla vaan nyt, ikäännyttyäni, käytän abs-jarruja. Muissa pyörissäni ei ole automatiikkaa nykymittapuulla.
Voin kyllä ymmärtää sen että täysin automaattiseksi tehty moottoripyörä on untuvikon mieleen. Sen kun kiertää kahvaa ja jos pelottaa voi painaa lukkiutumattoman yhdistelmäjarrun poljinta.
Itselle on, aikanaan, ollut haaste opetella moottoripyörällä ajaminen. Maalaispoikana saatoin rypöä mopedilla puronvarsia ja ajaa metsässä ja vasta kortin saatuani pääsin luvan kanssa maantielle jossa ensimmäiset 8 kilometriä oli sorapintaa ja on edelleen ennen kuin pääsi asfaltille ajamaan. Muiden vanhoja rytöjähän ne ensimmäiset pyörät olivat vähätuloisella koneasentajalla kun oli niskassa asumiskulut, pitkä lomakeketju velkaa asunnon kalusteista ja muista mukavuuslaitteista. Silloin kehittyi ja hankki hiljalleen aina parempaa kalustoa ja kun oli teknistä taitoa niin kunnostin talviaikana moottoripyöriäni. Oman asunnon hankkiminen vaimensi mp-harrastusta mutta pääsin eron vuoksi morsiamestakin ja tuliterästä ok-talosta. Hiukan alta kolmikyppisenä huomasin olevani matkamotoristi ja kyllähän niitä reissuja tuli sittemmin tehtyä. Onpa muistelemista...
-
Joskus mietityttää, että millaistahan olisi ajaa pyörällä, jossa on luistonesto, ABS:t, quickshifter ja mitä niitä kiikkuja ja liikkuja nykyisin onkaan...
Voin kertoa: Ihan samanlaista kun ilmankin ;D. Quicksifteri on ihan kiva mutta en nyt tiedä onko sillä mitään virkaa loppupeleissä. Noin niinkun maantiellä. Radalla varmaan ehdoton. Kyllä seuraavaksi pitää saada joka tapauksessa automaatti. Mukavuuskysymys, nääs.
Luistonesto ja ABS on mukavia ja tarpeellisiakin. Ainakin jos tiedän että vesisateessa pitää ajaa niin otan tallista mieluusti sen josta nuo löytyy.
-
Mulla oli entisessä pyörässä luistonesto, vakkari, ABS:t , UBS (unified brake system) ym. Ei noilla tee loppupeleissä mitään, vaikka saattaa mukavuussyistä monia miellyttääkin. Vanhemmiten vikaantumisherkkiä ja lisäksi joutui aina virrat päälle laittaessa painelemaan ensin nappuloita ennen ajoon lähtöä. Nykyisessä Tenere 700:ssa ei ole mitään noista em. mainituista kilkkeistä, kun ABS:a vartenkin hommasin ABS-dongen, joka muistaa ABS-asetukset eli ABS:t on aina poissa päältä oletuksena. Kyllä moottoripyörää pitää pystyä käskemään ilman elektroniikan apuja.
-
Cali 1400:ssa eikä edellisissäkään, uutena hankkimissani, pyörissäni USB eikä luistonesto ole ennen tuottanut hankaluuksia vaan nyt ne ajonhallinnan asetukset jotka, kokeilemisen pohjalta, olen asettanut päälle putosivat itsekseen pois päältä. Ihmetys oli vain suuri siitä miksi ja miten on käynyt niin että pyörän keskusyksikkö siellä ABS ja luistonesto-osastolla oli yhtä-äkkiä unohtanut asetuksensa. Siksipä irrotin ja puhdistin ABS-anturit jotka antavat tiedon myös luistonestolle. Siitä ei ollut hyötyä eikä antureissa ollut ongelmaa, pikku likaisuudesta huolimatta, eikä niiden liittimissäkään. Tulipa tsekattua.
Homma oli niin yksinkertainen että laitoin vain monitoiminäppäimestä asetukset takaisin päälle. Se että asetukset olivat muuttuneet, siis pudonneet pois päältä tahattomasti, aiheuttaa lievää epäluottamusta niillä kun on oma "muistinsa" joka muistaa asetuksen vaikka akun irrottaa pyörän virtapiiristä. Toki mittaristoon syttyy molemmista toiminnoista varoitusvalonsa jos käy niin että asetukset muuttuvat. Mutta mahdollisuus virheeseen on olemassa...
Tuosta "muistinmenetyksestä" sen verran että erään naapurin hieman ikääntyneestä italialaismerkkisestä maksiskootterista yllättäin sammuivat kello ja ajoasetukset nollaantuivat ja osa mittaristosta ei toiminut. Tutkimusten tuloksena havaittiin että niillä oli oma, hyvin jemmattu, pikkuinen litiumakkunsa jolla oli tullut käyttötunnit täyteen. Tuskinpa Guzzissa on näin.
-
pikkuinen litiumakkunsa jolla oli tullut käyttötunnit täyteen. Tuskinpa Guzzissa on näin.
Kyllä hyvin yleisesti laitteessa kuin laitteessa jossa on asetuksia saattaa löytyä se muistipatteri jostain.
Karkeasti ottaen yleisessä käytössä olevia konsteja on kolme:
1) patterivarmisteinen muisti - hyvä, halpa, toimiva, kestää pitkän (päiviä) katkon päävirtaan, ei kulu - paitsi patteri aikanaan. Nollattavissa patterin irrotuksella.
2) superkondensaattorivarmisteinen muisti - hyvä, halpa ja toimiva mutta katkon kesto on minuuteista tunteihin. Nollaantuu itsestään kun kondensaattori tyhjenee.
3) asetusten kirjoittaminen flash-muistiin. Hidas verrattuna yllä mainittuihin ja aikanaan se flash-muisti "kuluu puhki". Ja jos siellä menee bitti poikittain niin on softan vikasietoisuudesta kiinni mitä tapahtuu haarukassa asetukset hukkuu - täys sekoaminen. Nollaaminen vaatii erikoislaitteita.
Sikäli kun unohdin jonkin niin viisaammat saa valistaa.
Siitä miten tuo on Guzzissa toteutettu ei ole harmainta aavistusta, kunhan lämpimikseni höpötän.
-
Oletuspuolta se minunkin "tietoni" on toisinaan eli valistunutta arvausta.
Olen ymmärtänyt että joissakin mikropiireissä on perusmuisti joka ei katoa eli kun virran kääntää päälle on asetukset heti kohdillaan "vanhasta muistista". Käytännössä myös matkamittarin muisti ja moottorinohjauksen asetukset sekä kuljettajan personoimat asetukset. Ohessa on niitä asetuksia jotka katoavat kun kääntää virrat pois tai akun johtimen irrottaa.
Tämä siitä että ihmettelen edelleenkin miksi luistoneston asetus oli nollautunut niin että se ei ollut päällä. Toki tämän saavuttaminen on pikkujuttu vasemmalla ohjaustangon monitoiminupikasta heilutellen ja painellen. Mutta tiedän että en kyseiseen nappiin ole koskenut. Oikeastaan ainoaksi vaihtoehdoksi jää se että teki tämän ensimmäistä kertaa ja ilmeni juuri sen jälkeen kun olin liittänyt akun pyörän virtapiiriin. Mutta mikään muu valituista asetuksista ei muuttunut. Hämmentävää.
Tänään poden oikean lavan alla olevia lihaksia jotka kipeytyivät heittouistelupuuhassa. En lähde edes polkupyörälenkille jota harrastan myös puhumattakaan moottoripyöräilystä. Pitäisikö opetella heittämään uistinta vasemmallakin kädellä?
Tuosta muistin ylläpidosta on sen verran kokemusta että yhdessä pyöristäni on MegaSquirt moottorinohjaus. Sen ohjeessa sanotaan että muisti kestää vain tietyn määrän uudelleenohjelmointikertoja. Saa nähdä miten käy jatkossa kun ryhdyn ohjelmoimaan ahdetun T3:sen ruiskutusta. Sytytys on erikseen ja myös digitaalinen. Ruisku on 16-bittinen joten 3D rikastus- ja ruiskutustauluihin ei kauhesti mene aikaa rakentaessa kokolailla tyydyttävää moottorinohjausta. Sytytykseen sama homma mutta siinä mennään selkeästi vain sytytyskäyrää hienosäätämällä.