Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Bluestone - Kesäkuu 29, 2024, 17:34:21 ip
-
Tänään Oldtimer Runiin ajaessa nopeusmittarin neula kääntyi sieltä tyypillisestä pohjoisesta nollaan ja matkamittarikin lakkasi toimimasta. Mitä alkaisi ensimmäisenä vihaamaan? Vaijeria? Olikos sen irrotuksessa joku jippo? Vai meneekö noissa yleensä mittarista joku tietty rikki? Olisko kellään ehjää mittaria myydä?
Kovin optimistinen tuo mittari oli, näytti satasta vaikka tosinopeus oli jotain 80kmh.
-
Käytin vaijerin irti mittarin takaa ja kovin kevyesti tuntui sisus pyörivän. Poikki se varmaan on, ei se noin jousta. SD:llä näyttää olevan, alle 8€ halvin ja 55€ kallein.....onko laatu samassa suhteessa?
-
Vaijerin alapään irrotuksesta sen verran että ei vahingossa avaa keltametallista osaa irti. Jos sen irrottaa niin teettää vaihteistoremonttia. Jos vaijerin alapään alumiininen sormimtteri ei aukea niin avaimella pidetään pyöritintä paikoillaan ja pihdeillä kierretään vaijerin alapää irti.
Vaijerista noin yleisesti: kun vaijeri on irti voi sen pestä purettuna eli vaijeri irtivedettynä kuorestaan vaikka bräkleenillä puhtaaksi. Kuivattamisen jälkeen öljyä spiraaliin ja vaijeri sen sisään. Jos on tullut hiertymiä vaijerin kuoreen niin että spiraali näkyy voi kohdan korjata liimakutistesukalla. Mutta uusi vaijeri on aina uusi...
-
Juuresta oli vaijeri poikki. Kosteutta päässyt aikojen saatossa ja ruostunut haperoksi ja poikki. Uuden vaijerin voitelin Sisu kunnossapitoöljyllä ja asentelin paikoilleen ja taas viisari värähtää.
Onko yleistä että nopeusmittari on ylioptimistinen? Tuo näyttää n 20 km/h liikaa?
-
Ei liity T-3:een, mutta sopii yhteyteen.
Calissa on mittarivaijerin yläpäässä pulssianturi nopeusmittaria varten. Anturi kiinnittyy sormimutterilla vaijerin kuoreen. No, nyt sitten kuoren pääte olikin irti => pulssianturi irtosi. Kiinnitin komeuden riittävällä määrällä sähköteippiä.
Varsinainen asiani: Uusi vaijeri kuorineen maksoi Stein Dinsellä 11€. Ostin varalle, kun muutakin tilasin. Kun nyt veljeskunnalla on vanhenevaa kalustoa, niin joitain osia voisi miettiä kuin vastaisuuden varalle - voi kohta olla saamatta. Kukin tätä katsokoon oman pyörän suunnalta.
Ja - se surullisen kuuluisa vaihdevipstaaki tuli TLM:lta. Varalle sekin...
Guzziralli lähestyy... ;D
-
Kesti se reilu 300 km..... nyt taas neula näyttää lounaaseen. Pitää perehtyä mikä siellä vastustaa.....vai pettikö se 7,50€ vaijeri?
-
Ei myöskään liity T3:seen, mutta liippaa asian vierestä...
California Stoneen asensin kehnosti toimivan alkuperäisen (käytetyn...) Evoluzionen nopeusmittarin tilalle GPS-mittarin, joka tuntuu pelaavan kuin se kuuluisa junan vessa. Aiheesta kirjoittelin jutun Gruppon Facebookin puolelle.
Jos alkuperäisyys tai museoajoneuvon status vaadi muuta niin tällainen ajaa asiansa eikä viisas virko eikä tomppelimpi huomaa ettei ole alkuperäinen. Virrat kun laittaa päälle niin mittarin neula morjenstaa niin kuin uudemmissa pyörissä. Taustavalon saa valita joko valkoisen tai keltaisen. Mittarin halkaisija on 85 mm ja menee alkuperäisen mittarin suojakuoren sisään.
Hintaa tuli AliExpressistä tilattuna reilut kuuskymppiä ja toimitus Kiinasta kolmessa viikossa.
-
Kohtuuhintainen laite ja varmasti löytää käyttäjänsä.
Toisaalta: alkuperäisyys on kaukana.
Täällä ovat mittarini korjanneet tai huoltaneet. Lienee ainutlaatuinen mahdollisuus: https://palanto.fi/
-
Pitää ensin tarkistaa nosturilla, että pyörittäjä pyörii ja analoginen signaali kulkee myös mittarille asti. Jos sinne tulee oikein niin sitten on Veglia Borletti ryhtynyt istumalakkoon. Jos tieto jää välille niin onneksi tuli tilattua 2 vaijeria. :P
-
Ei myöskään liity T3:seen, mutta liippaa asian vierestä...
California Stoneen asensin kehnosti toimivan alkuperäisen (käytetyn...) Evoluzionen nopeusmittarin tilalle GPS-mittarin,
Hintaa tuli AliExpressistä tilattuna reilut kuuskymppiä ja toimitus Kiinasta kolmessa viikossa.
Tarkempaa mallia ? Nimimerkillä Nevadan pyörittäjä lakossa ja mittarivalot muutenkin vinoilee -> voisi olla harkinnan arvoinen.
-
Olen aika monta Nevadan ja muiden pikkulohkojen nopeusmittarin vaijerin pyörittimiin tutustunut. Itselläkin muutama pikkulohko ollut.
Laite vaatii huoltoa. On kaksi versiota joista vanhempi on purettavissa ja uudempi ei lainkaan. Mutta molemmat voisi, vain kerran vuoteen, ottaa käteen, pestä hyvin sisältä ja päältä, voidella ja laittaa takaisin. Kohta uudesta asti. Kestää maailman tappiin. Huolto ei asiaan puutu. Tällainen on käyttäjän vastuulla. Kuten näkyy, kohteessa on rasvanippa. Se tarkoittaa että sitä voi huoltaa.
-
Olen aika monta Nevadan ja muiden pikkulohkojen nopeusmittarin vaijerin pyörittimiin tutustunut. Itselläkin muutama pikkulohko ollut.
Laite vaatii huoltoa. On kaksi versiota joista vanhempi on purettavissa ja uudempi ei lainkaan. Mutta molemmat voisi, vain kerran vuoteen, ottaa käteen, pestä hyvin sisältä ja päältä, voidella ja laittaa takaisin. Kohta uudesta asti. Kestää maailman tappiin. Huolto ei asiaan puutu. Tällainen on käyttäjän vastuulla. Kuten näkyy, kohteessa on rasvanippa. Se tarkoittaa että sitä voi huoltaa.
Oman kappaleeni suhteen peli lienee menetetty kun se raksuu pyörittäessä vaikka on täynnä rasvaa.
-
Katselin vaijerinpyöritinten tarjontaa. SteinDinsellä ei ole tai en löytänyt. Stormilla on mutta se ei ole merkkikohtainen mutta jos rengaskoko, akselin halkaisija ja käytettävä tila natsaa niin niistä voi löytää edullisen.
-
Se 7,60€ vaijeri on poikki väliltä. Onneksi on vielä yksi varavaijeri :P
-
Kaikille lienee selvää että nopeusmittarin vaijeri ei saa olla liian pitkä tai lyhyt. Vaijerin mutkat, myös ohjaus ääripäihin käännettynä, pitää olla jouheat eli loivat. Nykypyörissä ei enää vaijereita ole. Ne on korvattu digitaalisella tiedonsiirrolla, hydrauliikalla ja yksinkertaisilla sähkökytkennöillä.
Itselläni on vanhoja pyöriä joihinka tulee joskus vaijerivaivoja. Viime vuonna sain jopa "apuja" kun Metsäkylän Shelliltä tein lähtöä niin kytkinvaijerin alapään nippa irtosi eli kytkin ei enää toiminut. Ryhdyin sitä siinä kahvion terassin edessä maakuultani fiksaamaan kuntoon sillä varanippoja oli matkassa. Kuten myös hyvät sivuleikkurit vaijerin kuoren lyhentämiseksi.
Avulias herra tuli terassilta viereen ja sanoi että hän voi soittaa minulle apua triken poiskuljettamiseksi merkkikorjaamoon. Sanoin vain lakonisesti että en apua tarvitse. Mutta sitkeä hän oli ja soitti apua kuitenkin. Sanoin etten maksa avusta jota en todellakaan tarvitse. Herra siitä hermostui ja sanoi että onpa kummaa kun ei apu kelpaa poistuen vihaisesti. Samoihin aikoihin olin jo saanut nipan uusittua ja vaijeri vain säätöä vaille. Kävin kupin kahvia ja lasin vissyä vielä ja muut herrat terassilla huvittuneina kertoivat että tämä avuntarjoaja oli omasta mielestään kaikkien autoilijoiden yläpuolella teknisiltä taidoiltaan ja hiljattain eläköitynyt Autoliiton tiepalveluhommista.
Toinen vaijeritapahtuma oli liki samalla seudulla eli siinä missä kolmostie kääntyy kolmosmoottoritieksi. kaasuvajerista oli säikeet poikki nipan vierestä. Moottoritien liittymisrampista kahautin ulkokaarteeseen ruohikolle parkkiin kun en muutakaan voinut. Ryhdyin vaijerinkorjaushommiin. Eli vanhan vaijerin huonon osan katkaisu ja vaijerin spiraalista pois saman verran. Nippaa ryhdyin asentamaan niin poliisit siihen pysähtyivät ja oikein kahteen mieheen ja sanoivat että ei saa tähän pysäköidä. Kiistin pysäköinnin ja kerroin että pikkuvaivan vuoksi vain matka katkesi hetkeksi. Kertoivat että se ei anna lupaa pysähtyä pientareelle vaan ajaa sellaiseen paikkaan josta ei ole liikenteelle haitaksi. Siinähän se ongelma onkin kun ilman kaasuvaijeria pyörä ei kulje kuin työntämällä ja sitäkin hyvin hitaasti. Rupesivat keskenään arpomaan että mistä syystä minua voitaisiin sakottaa. Siinä autossaan asiaa eritellessään sain nipan kiinni ja pyörän käyntiin ja lähdin kättä heilauttaen. Eivät sakottaneet eivätkä seuranneet. Liekö ollut vain tekemisen puutetta. Nokian poliiseja olivat.