Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: FuzziFuzzi - Kesäkuu 16, 2024, 23:38:12 ip
-
Oisko jotain vinkkejä ja tietoa millainen akku pitäisi tai kannattaisi ostaa pyörääni California Sport Special 1100 (vm -01)? Nykyisessä akussa ei ole mitään numerosarjaa luettavissa. Stormissa näyttäisi olevan hakusanoilla saatavilla Fulbatin FLTX30HL Litium-akkua tai Fulbatin FHD20HL-BS -geeliakkua. Geeliakku reilu satasen ja litium-akku melkein kolminkertaisella hinnalla. Jokin järkevä päätös pitäisi tehdä. Olisi myös hyvä saada ns. speksit, millä uutta akkua voisi kysellä. Esimerkiksi Motonetista sanottiin, ettei akkua löydy. Akkukellarissa kysyttiin tuota numerosarjaa.
Löytyykö tietoa?
Ali Corni
-
Stein-Dinse tarjoaa California Special Sport 1100 2001-2002 varaosakuvaston sivulla 33, osanumero 18: akku 12V 16Ah. Varaosanumero: GU03704550
https://images-stein-dinse.com/cms/Download/et_katalog/GU011.pdf
Tuosta joku vastaava tarvikeakku varmaan jo löytyy tai kääntyy, alkuperäistä ei kannattane alkaa tilailemaan ainakaan hintansa puolesta ;D
-
Kiitos!
pdf:n kuvassa näkyykin täsmälleen samanlainen Guzzi kuin minullakin. Ilmeisesti siis tuo numero GU03704550 on juuri se numero, millä akun voi yksilöidä?
FF
-
Kuten totesit, hintahaarukka akuissa on melkoinen. Minä olen Californiassa käyttänyt Motonetin MTX-merkkiä. Mallin ja hinnan on yleensä määrittänyt a) Ah-määrä ( min 14Ah ) ja b) napajärjestys, jotta piuhat riittävät.
Onko MTX hyvä - en tiedä - mutta sillä olen pärjännyt. Täytyy kuitenkin muistaa, että akku on vain yksi osa pyörän sähköistä. Jos ei lataa kunnolla, ei kalliskaan toimi. Napojen puhtaus, liitosten kireys, starttimoottorin kunto, jne. Nämä 12V vehkeet on suhteellisen arkoja kaikenlaisille häiriöille ja jännitteenalenemalle. WEikä akun olosuhteetkaan ole ihanteelliset...
On myös huomattava, että uusi / kallis / halpa / vanha akku voi mennä rikki. Akkuja tehdään massatuotantona, eikä kukaan niitä kaikkia kumihihnan päässä tehtaalla koesta.
-
Juuri näin, kuten sanoit. (on muuten kumma juttu, että Motonetin myyjä ei löytänyt mulle akkua lainkaan). Akkukellarista ostin geeliakun, mutta samalla todettiin liikkeessä vaihdettaessa, kun mitattiin jännite, että pyörä ei lataa kunnolla. Onko jollain toimivaa laturia myytävänä?
FF
-
Eikös kannata vilkaista sinne laturiin ja tutkia myös jännitteensäätimen toiminta noin aluksi? Vika voi olla monenlainen mutta ainakin olisi hyvä karsia selvimmät mahdollisuudet pois. Joskus voi olla haittana hapettuma liittimessä, johdin vaurioitunut tai jokin muu helposti korjattava vaiva. Selvitä nyt ainakin minkä tyyppiset laturi ja säädin ovat niin on helpompi keskittyä aiheeseen.
Laturin sijainti on arassa paikassa moottorin etuosassa ja likasuihkussa etupyörän takana. Sinne kannattaa vilkaista ainakin kerran vuodessa ja siivoilla. Usein ovat jo laturin kopan ruuvit jumittuneet. Toinen vika ruuveissa on se että ne on kiristetty liikaa joten kopan kiinnityskorvakkeet ovat hajonneet. Ruuveja ei pidä katkaista liialla voimankäytöllä. Tulee hintoihinsa.
-
Pyörä ei lataa kunnolla
Nyt kun sinulla on korjaamo-opas ladattuna, katso sieltä ihan lopusta "electrical system", siellä on erinomaisen tarkat ohjeet, miten latausasioita voidaan tarkastella mittaamalla. Omalla kohdalla on esim. ollut lauturin käämiin tuleva johto poikki ja pari "Ducati" -lataussäädintä on jo kulunut, kolmas nyt menossa (ja 28.6. tämäkin peli täyttää vasta 22 vuotta).
-
Tutun näköisiä laitteita. Taisi olla Centaurossa ja Quota Millessä samanlaiset vehkeet. Säätimet lienevät kulutustavaraa. Onneksi on yleistä tyyppiä. Sitä en tiedä onko säätimen lyhyt ikä (4 - 6 vuotta.) osan syytä vai ympäristön vaikutusta. Mutta jankutan edelleenkin puhtaudesta ja liitosten kunnosta.
Siihen on syy: Quotan laturin käämiin kertyi kuraa ja oli kosteita reissuja ja säitä. Syöpyminen oli laturin käämin kuolinsyy. Sieltä löytyi vihreää kuparioksidia. Myös liittimistä löytyi.
Camn on laittanut hyvän ohjeen.
-
Camn on laittanut hyvän ohjeen.
Niin on.
En silti malta olla kiinnittämättä huomiota tuon ohjeen ansimmäiseen mustalla kirjoitettuun varoitukseen. Siinä on kaksi asiaa, joista olen jo kirjoittanutkin aiemmin saatuani omakohtaista opetusta kantapään kautta. Niiden virheiden takia ragulaattorista tulee helposti kulutustavaraa. Mitään kuluvaa niissä ei itsessään ole.
1. Jos syystä tai toisesta kytketään ulkoinen latauslaite, tuo regulaattori tuhoutuu välittömästi jos – ulkoinen latausjännite kytketään väärässä napaisuudessa.
Tässä ei pelasta edes se hienoimmissa latauslaitteissa oleva väärän napaisuuden ilmaisin. Se suojaa vain sen ulkoisen laitteen, ei regulaattoria.
2. Ragulaattori ei osaa toimia jos – maadoitus kiinnitysruuvien kautta pyörän runkoon ei ole puhdas.
Tällöin latausjännite jää alas. Asia näkyy siinä kytkentäkaaviossakin. Regulaattorin maa, eli tässä tapauksessa akun miinus, tulee kiinnityskorvakkeen kautta. Siksi niiden korvakkeiden korotuspalat, putken pätkät ruuvien alla, sekä kiinnitysruuvit ovat ruostumatonta terästä. Jos ne korvataan väärällä metallilla syntyy galvaaninen pari korvakkeen alumiinin kanssa ja eristysaineena toimivaa alumiinioksidia syntyy kiinnityksen väliin ja maayhteys puuttuu tai jää vajaaksi.
Maadoituksen voi myös tehdä varmuuden vuoksi lyhyellä johtimen pätkällä ja parilla U-kaapelikengällä kiinntysruuvin alta runkoon jonkin ruuvi alle. Siinäkin on oltava sen kaapelikengän metalli sopivaa, sekä alumiinin, että kuparin kaveriksi. Paljas kupari ei tule menestymään siinä.
Voi tulla myös kiusaus tehdä regun kiinnitys kumivaimentimilla. Tällöin se maadoituslenkki on oikeasti välttämätön.
Tuossa PDF-ohjeessa nämä on sanottu ensimmäisenä, eikä suotta.