Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: lemppari - Kesäkuu 14, 2024, 15:37:57 ip
-
Kevät kului T3:n vaihteiston kanssa näpräillessä. 5:sen rattaat jodlasivat ja se oli pääsyy remppaan. Ne on nyt vaihdettu, kaikki päätylaakerit on vaihdettu. Tietysti myös stefat ja o-renkaat.
Koeajolla kylmillä vaihteistoöljyillä oli hiljaista, lämmettyään 1. rapisee kiihdyttäessä, ei kuitenkaan moottorijarrulla. No, eikun purku, 1. rullalaakeri ja sisäkehä uusiksi.
Tänään taas koeajo ja sama toistui. Muilla vaihteilla äänimaailma on normaali, uudet viitosrattaat ääntävät vienosti.
Paikallaan vapaalla kaasutellessa napsahtaa kerran terävästi 2000 kohdalla satunnaisesti.
Kokosin laatikon entisillä shimmeillä, voisiko se olla syynä? Rattaathan eivät liu'u akseleilla, haarukat siirtävät niitä kytkentäpyöriä joten tuskin väärät hammaspyörät osuvat toisiinsa.
Saksalaisessa vaihteiston purku- ja kokoamisvideossa tulee ulostuloakselille 5. rattaan ja takimmaisen laakerin väliin o-rengas jota ei Haynesin rakennekuvassa näy. Jätin sen siis pois ja nyt mietin sitäkin että oliko poisjättö virhe eli tuliko ulostuloakselille liikaa päittäisvälystä sen takia. Jos tuli, miksi se vaikuttaisi vain 1. rattaaseen?
-
Tilasinpa sitten kaikki ne laakerit joita en ollut vielä vaihtanut eli 2.,3. ja 4. vaihteiden rullat sekä keskimmäisen vaihdeakselin etupään painelaakerin. Lisäksi erinäisen kokoelman shimmejä.
Aloitetaan alusta ja mitataan nyt ne päittäisvälykset joka akselilla. Oletuksena se, että uusista 5. vaihteen rattaista jompikumpi tai molemmat olivatkin hieman eri paksuiset kuin ne vanhat. Ulostuloakselin etupään uuden rullalaakerin ulkokehän sisähalkaisija oli merkittävästi pienempi kuin vanhassa joten on mahdollista että muissakin mitoissa on heittoa.
Tämä on ensimmäinen vaihteisto jonka olen purkanut ja koonnut ja kylläpä onkin jyrkkä oppimiskäyrä. Voi olla ettei tästä tule ajokautta vaan remppavuosi mutta syyllinen ei ole Elisabet Rehn vaan Stein-Dinse, joka ei saanut toimitettua tarvittavia osia eikä myöskään ilmoittanut asiasta.
-
Eiköhän se siitä...
Itse katsoisin missä kunnossa on kakkosvaihteen orjarenkaan kytkentätapit ja sitä liikuttava siirtohaarukka. Jos haarukka on kovin kulunut niin se ei, välttämättä, kytke kunnolla kakkosvaihdetta. Voi pompahtaa pois päältä. Asiaan voi auttaa myös vaihdelaatikon takakannessa oleva säätöruuvi. Vaiva ilmenee jos vaihteistolla on ajettu oikein paljon.
-
Aloitin välikauden juuri purkamalla taas keväällä kokoamani vaihteiston. Tarkoituksena siis vaihtaa loput vanhat laakerit uusiin ja shimmata kaikki niin että päittäisvälykset tulee oikein.
Mittasin juuri prässätyn pääakselin raon siinä 2.ja 3.rattaan välissä. Rakoahan siinä ei kuuluisi olla mutta mulla sinne menee väliin 0,6mm lehti. Pitäisikö olla huolissaan eli voisiko ajoittainen napsahtelu tyhjäkäynnillä johtua tuosta? Shimmit on siinä etupäässä eli tuo välys työntää 1. ja 5. rattaita taaksepäin.
-
Jos pitää napsahtelun syytä veikata kuulematta ko. ääntä niin keskimääräinen arvio on että orjarengas, jokin niistä, tapeiltaan, osuu jonkin hammaspyörän vastareikien reunoihin. On siis välystä. Vaiva ei ole fataali mutta ikävä joka liikennevaloissa ja muualla kun vaihde on vapaalla. Orjarengas-ratasparia en ryhdy arpomaan eri vaihtoehdoista. Asian selvittäminen laatikko purettuna on hankalaa.
Meinasi unohtua: vaihteensiirtorummussa ei pidä olla juurikaan päittäisivälystä. Jos on niin vaihde ei mene aivan perille. Vaihteensiirron liikettä voi hieman säätää vaihteiston takakannen ruuvilla, joka hallinnoi keskitysjousta, hieman kääntämällä. Oireista päätellen ei välttämättä tällä ole vaikutusta.
Tarvikerattaissa on eroa originaaleihin. Vain vähän mutta on. Siksi shimmaaminen on tärkeää.
Vastakkainen tilanne on se että kytkentätapit eivät yllä kohteisiinsa kunnolla ja vaihde ei pysy päällä.
Ylipäätään vinohampainen vaihteisto on hiljaisempi ja kestävämpi kuin myöhempi suorahampainen.
-
No niin, nyt on akselit shimmattu oikeisiin mittoihin. Kokosin akselit, rummun ja haarukat pystyyn laatikon takakanteen ja totesin että vapaa-asennossa sekä 1-2-välin orjarengas että 3-4-välin orjarengas ovat erittäin lähellä 1. ja 3.ratasta. Eikös niiden kuulu olla mieluusti liukuholkin puolivälin paikkeilla?
Jos mä laitan kaikki sen vaihtajarummun shimmit takapäähän, tulee orjarenkaan hampaiden ja vaihderattaiden hampaiden väliin millin rako, mutta ei ne orjarenkaat edelleenkään ole ratasvälin puolivälissä. Haynes ei anna sille rummulle kokonaispituutta joten en tiedä voinko lisätä vielä toisen 1,0 shimmin. Onko kellään selvillä sallittua maksimipituutta rummulle shimmattuna?
-
Olisiko kellään Tampere-Hämeenlinna-akselilla lainata syvyystyöntömittaa?
-
Tuo rumpuhan tulee shimmata välyksettömäksi. Se on sitten pähkäiltävä kumpaan suuntaan vai keskelle rummun shimmaa. Välyksen tai välyksettömyyden voi todeta kun "koekasaa" laatikon ja kokeilee sormella vapaavalon katkaisimen aukosta. Jos ei ole hyvä, puretaan uudestaan ja säädetään ja uudestaan ... Kannattaa tutkia siirtohaarukoiden kuluneisuutta ja liikesuuntia mahdollisesta vaihtaa ne keskenään.
Ketjusta "Kalkatusta vaihdelaatikosta" löytyy linkki ilmeisen pätevään ohjeeseen "inside the lemonbox". Tällä ohjeella ja täältä foorumilta saamillani ohjeilla ensikertalainen Guzzin laatikonkorjaaja onnistui saamaan aikaan hyvin toimivan askin.
-
Kokeilitko takakannen tiivisteen kanssa vai ilman?
-
Tiivisteen kanssa, jos oikein muistan. Ainakin kannattaa varmistaa lopullisen kasaamisen jälkeen, että rumpu pyörii kevyesti, mutta välyksettömästi. Jos edelleen oikein muistan, niin piti valita: nahkeasti pyörivä rumpu vai hyvin pieni välys. Valitsin jälkimmäisen
-
Laitoin kilkkeet lootaan ja takakannen parilla pultilla paikalleen. Vapaalla akselinpäästä pyörittäen napsuu edelleen ja öljyntäyttöreiästä kurkistaessa näkee että orjarengas on vapaalla melkein kiinni 1. rattaan haitoissa eikä suinkaan 1. ja 2. välisen liukuholkin keskellä.
-
0n olemassa sellainen himovaihtajien seurakunta jotka saattavat saada siirtohaarukan vääntymään. Varsin epätodennäköistä. Aiheutuu, yleensä siitä että kytkentähampaat ovat kulunueet ja tapahtuu hyljintä joka, mahdollisesti, taivuttaa ja kuluttaa rakenteita sekä pahentaa ongelmaa. Toinen vaihtoehto on että vaihderummussa on päittäisvälystä. Sitä voi säätää.
-
Napseen ja kolinan lähde löytyi. Ulostuloakselin etupäähän lisäsin 0.2mm shimmin joka siirsi ykkösen ratasta taaksepäin niin, etteivät orjarenkaan hampaat enää osu vapaalla sen hampaisiin.
Ryhmäakselin hampaat olivat syöneet itsensä sisään 5. rattaan sisäseetin päätylaippaan. Laitoin ensiapuna rattaan ja laipan
väliin 0,8mm shimmin, kokosin laatikon ja nyt eivät myöskään vitosen orjarenkaan hampaat kolise viitosrattaan hampaisiin. Kävin samalla prässäyttämässä ryhmäakselin raon umpeen, sekin auttoi mittansa verran.
Ja kas, löysin juuri netistä upouuden sisäseetin ryhmäakselin viitosrattaalle, oli muuten kiven alla! Pitäisiköhän ruveta ostelemaan tiettyjä vanhan 5-vaihteisen laatikon osia varalle kun niitä ei tunnu enää olevan varastossa. Samaisen osan olisi voinut tilata S+D:stä, joka olisi sen tilannut oletettavasti Kiinasta eivätkä he pystyneet arvioimaan saapumisaikaa...
Nyt täytyy odottaa postilähetystä että saan lootan priimakuntoon. Elämäni ensimmäinen vaihdelaatikon remontti alkaa olla valmista 💪💪💪💪💪
-
Kuulostaa mukavalta. Niin se vaan on että vanhan liiton vehkeet vaativat osaamista ja mielenmalttia. Pohjustuksena tämäntapaisiin hommiin on se että sisäistää miten jokin laite toimii kokonaisuutena. Tuo ryhmäpyörän välyksen poisto lienee hirman kriittinen siinä mielessä jos sen hammastus ei osu koko leveydeltään vastaavaan hammaspyörään.
Jos saa neuvoa uuden vaihteiston sisäänajon suhteen niin normiöljyt sisään ja rauhallista ajoa ensin ja hiljalleen, suven mittaan, kuormitusta lisäten. Sitten öljynvaihto että mahdollisen hioutuneen metallipurun saa pois. Magneettiproppu on hyvä tähän tarkoitukseen. Sitten uusi öljy sisään ja kaveriksi RVS. Syntyy kevyttoiminen ja nättiääninen vaihteisto.
-
Oma laatikkoremppa lähestyy, muutama mutteri vielä ja sitten pöydälle lähempään tarkasteluun. Koskaan en ole laatikkoa avannut, joten saapi nähdä...
Mistä erikoistyökalut?
SD myy jotain, mutta mistä mutteriavain olisko kokoa 27?
Laakerit näyttäis olevan melkein kaikki hyllytavaraa!? Shimmi prikat?
Mikä on se säätömutteri laatikon takana?
Motomatin sivuilta löytyy näköjään kaikki apu :)
'Kalkatusta vaihdelaatikosta' löytyy loput :) Ja Youtubesta....
-
Itse asiassa "se mutteri" lienee vaihderummun mekanismin hienosäätöön. Kyseessä on epäkeskiö joten sen maksimi liikematka on vain kymmeniä asteita. Sen pyörittäminen ei auta vaan pelkkä kääntäminen auttaa. Jos on auttaakseen.
Kokeilen jos saan linkin pelaamaan tähän. Olen jossain määrin valokuvannut tekemiäni asioita. Mutta en kaikkea. Pitäähän sepällä salaisuuksia olla!
http://www.motomatti.fi/search?q=5+vaihteinen
Jos linkki ja linkinlinkit toimii niin olkaa hyvät!
Jollain aikataululla työvälineeni muuttuvat kaupallisiksi. Tuossa näkyy niistä joitain.