Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum
Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Kesäkuu 11, 2024, 11:30:34 ap
-
https://www.is.fi/autot/art-2000010477124.html
Pitää paikkansa mutta kommentoin silti.
Toki tunnen henkilöitä jotka hermostuvat kun autonsa öljytikussa ei olekaan öljytaso yläviivassa. Kyseinen uutinen lietsoo tätä ajatusmallia.
Toki, pidempään reissuun lähtiessä, on hyvä että öljyä on mutta riittää kun on öljytikun viivojen välissä. Toki voi matkalla lisätä jos näyttää että alarajasta on menty ohi.
Virheolettamat:
Pyöräni/autoni ei kuluta lainkaan öljyä! Kyllä kuluttaa. Aina. Öljy kuluu ominaisuuksiltaan kaiken aikaa. Erityisesti silloin kun ajoneuvolla ajetaan. Öljyn molekyyliketjut pilkkoutuvat ja öljy menettää muitakin ominaisuuksiaan.
Toinen kulumistapa on että öljyä menee "hukkaan" eli sitä haihtuu, pääsee männänrenkaiden ohi palotilaan ja palaa sekä mahdollinen muu vuoto. Kolmas on se että öljyyn sekoittuu ainesosia kuten hiiltä joka öljyn mustuttaa ja muita palamistuoteita sekä palamatonta polttoainetta.
Taannoinen henkilö kertoi minulle vanhasta diesel-Mercedeksestään ylpeänä että ei ole koskaan tarvinnut lisätä vaihtovälillä öljyä. Ei niin kun mäntien ohi päässyt polttoaine on öljyn vähenemisen korvannut väljistyneessä moottorissa. Oli kovasti huolissaan kun asian hänelle selitin. Muutaman päivän päästä pihallaan seisoi tuoreempi Mese.
Se että Guzzin pakoputkesta pöllähtää sininen savu ei kerro, välttämättä, että sylintereissä, männissä tai männänrenkaissa olisi vikaa. Useimmiten vika ja selitys löytyykin, savulle ja öljynkulutukselle, että venttiilinohjurit ovat väljät. Tyypillinen vaiva kaksiventtiilikoneissa joilla on paljon taivalta takana. Ohjurin öljyvuoto johtaa venttiilivikaan jolloin kannessa oleva vastakappale seetirengaskin saattaa vahingoittua ja onkin kalliimpaa remonttia tiedossa.
Pitää tutkia, jos sinistä sauhua ilmenee, onko vika venttiileissä, venttiiliohjureissa, männänrenkaissa vaiko huohotusjärjestelmässä. Tutkintamenetelmä on helppo, nopea eikä vaadi kummoisiakaan välineitä eikä tule kalliiksi. Ohivuotomittaus ja sylinteripaineen mittaus. Ei tarvitse kuin tulpat ja öljykorkki irrottaa.
Jos venttiilinohjuri on kulunut ei sitä tarvitse välttämättä vaihtaa vaan siihen voidaan asentaa sisäholkki jossa on myös voitelu-ura. Venttiilit hiotaan ja homma on valmis. Jos venttiilinvarret ovat kuluneet niin venttiilit vaihdetaan uusiin.
Männänrenkaiden vaihto ei ole senkään vertaa hankalampi. Kun kannet ovat jo irti niin voi sylinteritkin nostaa ylös ja syynätä. Isolohkoisesta voi, yksi kerrallaan etteivät sekoa, nostaa venttiilinnostimet ylös ja katsoa missä kunnossa niiden vastinpinnat ovat. Samalla näkyy myös, nostimien aukoista, missä kunnossa kukin nokka on.
Tarvitaan "yläpään tiivistesarja". Siihen kuuluu sylinterin alapään tiivisteet, kannentiivisteet ja venttiilikopan tiiviste.
Oman kokemukseni mukaan em. toimia tarvitaan kun ajosuorite lähentelee 100000 kilometriä. Toki hyvin huollettu pyörä jaksaa pidempäänkin alkuperäisasennuksena. Ruiskupyörissä kestoa on vieläkin enemmän. Johtuu tarkasta polttoaine-ilmaseoksesta.
Oireet ovat: sininen savu, koliseva käynti, öljyn mustuminen nopeasti, huono käynnistettävyys, voiman puute, huohotuksen lisääntyminen, mustat sytytystulpan keskielektrodit, hankala kaasuttimien säätö (Kaasuttimiin täytyy tehdä eri säädöt.) ja kai niitä muitakin on...
Miten voi ehkäistä: ottamalla silloin tällöin oikein lämpimällä säällä kaikki tehot käyttöön ja ajamalla niin kovaa kuin kulkee ja isoilla kierroksilla joka vaihteella. Rataharjoitukset ovat hyvä paikka. Tai sitten jokin syrjäinen tieosuus mutta yhteen suuntaan vain sillä joka paikassa löytyy kyttääjä joka soittaa viranomaisen paikalle kaahauksen vuoksi. Itse teen tämän Tampereelta Helsinkiin päin ja ajan maksimikierroksilla, heti kun moottoriöljyn lämpötila on yli sata asetetta kolmos- ja nelosvaihteilla niin paljon kuin kone kiertää Hämeenlinnaa kohden. Ei mene kovasti yli 120 rajoituksen. Vanhaa tietä sitten takaisin jos homma onnistui. Sylinterin sisäistä vesipesua en suosittele vaikka silläkin karsta lähtee on se lämpöteknisesti hieman ongelmallinen. Toki etanolia bensan joukkoon reilusti niin silläkin karstaa saa pois mutta ei onnistu kaasutinmoottoreissa. Ei ainakaan suurella etanolimäärällä.
Jos moottori hajoaa kyseisessä toimenpiteessä olisi se kohta hajonnut muutenkin...
Laitan tämän jutun myös omaan blogiini, motomatti.fi