Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: Monti - Kesäkuu 07, 2024, 22:02:36 ip

Otsikko: Yleisesti huohotuksesta
Kirjoitti: Monti - Kesäkuu 07, 2024, 22:02:36 ip
Onko jossain joku kaavio 2001 Nevadan huohotussysteemistä. Mihin menee ja tulee mistäkin. Vois käydä järjestelmällisesti läpi ja tarkistaa onko huoltamisen tai osien vaihdon aika. Mahtaako olla saatavana jotain pakettia missä ne kaikki letkut klemmareineen olisi?
Otsikko: Vs: Yleisesti huohotuksesta
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 07, 2024, 23:49:11 ip
Enpä ole löytänyt kaaviota.
Vaan lienee niin selkeä että sitä ei ole vaivauduttu kirjaamaan omistajan käsikirjaan.
Tässä osaluettelossa lienee jotain siihen suuntaan: https://www.guzzitek.org/parts_list/pb/750/750Nevada_PL_Compil.pdf
Huohotinkammion kaksihaarainen "piippu nr. 17" lienee hankalin jos se on murentunut. Muut osat ovat lähinnä letkuja ja muoviputkia. Mitään erikoisuuksia ei ole.
Otsikko: Vs: Yleisesti huohotuksesta
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 08, 2024, 21:57:56 ip
Koska en saanut kohteesta kuvakaappausta niin se on antamani osoitteen avaamassa ohjekirjassa jollain sivulla. Oletan että se on se. Itselläni oli sisarmalli, NTX, jossa oli kovin samanlainen letkusto. Siinäkin ilmeni pikku ongelmia. Letkut olivat, osin, huonoa kumia ja murenivat. Piti korjata Kolarissa. Ei ollut iso juttu paikallisella huoltiksella kun hieman sovelsi. Porukkareissu jatkui kauas Norjaan Mehamniin asti. Arvatenkin myös takaisin. Kokemusta tuli.

Jossain vaiheessa EU vaati että huohotuskaasut pitää polttaa pois palotiloissa, Siksi on kyseiset letkut. Yhtä hyvin letkun voi vetää takapyörän sivulle niin öljyhöyryt jäävät taa ja sylinterikannet ja venttiilit eivät karstaannu.
Ongelma koskee ilmajäähdytteisiä koneita, Nämä moottorit käyvät aina liian kylminä ja kuluvat tehostettua vauhtia ja lisäksi karstautuvat. Muut kaasut on paras vain antaa ohivirtauksen vietäväksi. Ehkä maailma ei pelastu niin äkkiä...

Niin. Jos haluatte porukkareissulle maksullista, tietenkin, opasta niin voinen auttaa. Matkapäällikkö Tyly meininki. Yhdestä reissustani espanjalaisten kanssa on tehty dokumentti joka löytyy cd-hyllystäni. Nimimerkki Motojussi oli sitä myös, ansiokkaasti, tekemässä ajamalla kuvausryhmän autoa. Hyvä ystäväni, rekkakuski Pohjoiskarjalasta, oli idean isä. Edes tunteneet toisiamme kuin vasta matkalla mutta lopussa kiitos seisoi. Eihän matka ole mitään jos ei ole pikku ongelmia ja
rähjää...
Lisäksi: mielenkiintoista, homma tehtiin "no reservations" -periaatteella. Niin teen itsekin. Tosin tekstiiliyksilö, vaikka hankalakin, on helppo majoittaa johonkin nurkkaan tai vaan taivasalle. Vaan turistit, parikymmentä, toisenlaisesta kulttuurista olevat omaavat aiheesta poikkeavia palveluja. Olen nähnyt kun keski-ikäinen espanjatar pesee pikkareita aamuyöstä Tornionjoessa. Ehkä ikävää mutta raikasta.

Ruotsin puolella tapahtui myös. Pyörä kaatui peruutuksessa ja humalainen päälleajaja saatiin kiinni...
Otsikko: Vs: Yleisesti huohotuksesta
Kirjoitti: Monti - Kesäkuu 09, 2024, 17:08:29 ip
"Yhtä hyvin letkun voi vetää takapyörän sivulle niin öljyhöyryt jäävät taa ja sylinterikannet ja venttiilit eivät karstaannu."

Tarkotatko MotoMatti nyt sitä haaraletkua?

Otsikko: Vs: Yleisesti huohotuksesta
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 09, 2024, 19:50:42 ip
Se haaraletku (Nr. 17) huohotinboksin takasivulta on se joka useammin on mennyt rikki. Letkuhaarat tulevat venttiilikopista jos en väärin muista. Murenevaa kumia. Myöhemmin tein ikuisemman haaraletkun: ostin uretaanikittiä ja sopivan kokoisia, kudosvahvistettuja letkuja joista tein kestävämmän "piippu"-liitoksen. Myös muita letkuja vaihdoin.
Erityisesti letku (Nr. 20) joka lähtee huohotinboksista öljypohjaan on kriittinen. Se kun hajoaa niin matka loppuu siihen. Kokonaisuus löytyy aiemman antamani osoitteen kohdasta "Taulu Nr. 10".

Osa (Nr. 4) on tärkeä: se on yleensä kutistunut tai katkennut vanhuuttaan eli ilmanotto falskaa ohi ilmansuodattimen. Kyseinen kumi kannattaa uusia. Itse etsisin sitä esim. Etolasta metritavarana. Osat 5 ja 6 kannattaa puhdistaa. Usein kansi ei ole edes kunnolla paikoillaan kun sen kiinnikkeet ovat katkenneet. Viimeksi laitoin kiinni pienillä nippusiteillä. Eivät katkeile kuin katkomalla. Myös iso ja pitkä nippuside yltää koko kotelon ympäri.
Otsikko: Vs: Yleisesti huohotuksesta
Kirjoitti: TunturiTT - Kesäkuu 09, 2024, 20:27:37 ip
Ei todellakaan kannata pikkulohkossa vetää letkuja vapaaseen ilmaan. Huohotuskaasut ovat todella öljyisiä ja vaativat keräyksen/erottelun. Ne on vedetty siten, että esimerkiksi venttiilikopista on öljyllä suht vapaa pääsy letkuun. Ja sinnehän se myös koneen käydessä menee. Pikkulohkossa on koontipurkki rungossa, jossa pääosa öljystä tiivistetään nestemmäiseksi. Tämä sitten valutellaan öljypohjaan. Vakio järjestelmä toimii suht hyvin. Jos koneelta vaaditaan kierroksia, käy systeemi pieneksi ja sitä pitää väljentää. Mutta se on eri asia se.
Otsikko: Vs: Yleisesti huohotuksesta
Kirjoitti: Monti - Kesäkuu 09, 2024, 22:53:54 ip
"Erityisesti letku (Nr. 20) joka lähtee huohotinboksista öljypohjaan"

Pitänee vaihtaa kun öljyt on laskettu ulos?
Otsikko: Vs: Yleisesti huohotuksesta
Kirjoitti: motomatti - Kesäkuu 09, 2024, 23:21:41 ip
Joo. Se letku on tärkeä. Alapäässä, muistaakseni, on kierreliitin öljypohjaan kiinnitettynä. Anna sen olla paikoillaan. Ota letku irti. Sitä varten joudut ottamaan tankin irti ja samalla saat selvyyden muun huohotusjärjestelmän kunnosta. Se kantikkaampi laatikko voi pitää sakkaa ja kuivunutta vesi-öljyemulsiota sisällään. Pesu tekee sille hyvää. Niin kuin kaikille muillekin osille.