Gruppo MOTO GUZZI Finlandia Foorum

Yleinen keskustelu => Tekniikkapalsta => Aiheen aloitti: motomatti - Toukokuu 28, 2024, 22:06:02 ip

Otsikko: Vakionopeussäädin renkkasi
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 28, 2024, 22:06:02 ip
Ei kyennyt pitämään valittua nopeutta yllä.
Räpläsin kytkinvivun asentokytkintä ja se heräsi. En joutanut paljoakaan ajamaan joten jäi vielä lyhyelle kokeilulle ja oli helkutin kuuma. Asiasta lisää kun viilenee.
Luulisin kyllä että alkaa pelaamaan. Tämä on toinen asentokytkin pyörän historian aikana. Edellisestä hajosi tiiviste. Ostin uuden elektroniikkaliikkeestä.
Kolmijohtoinen niin ecu tietää että asentokytkin on olemassa ja kaksi muuta johdinta hoitaa 0 ja 1-tiedot.
Otsikko: Vs: Vakionopeussäädin renkkasi
Kirjoitti: Urpo ja Turpo - Toukokuu 28, 2024, 22:22:38 ip
Kytkinvipuun koulukunnasta riippuen liuotinsprayta tai liuotinta, jossa on voiteluaine mukana. Ensimmäisen koulukunnan edustajat voivat sitten joutua lisäämäään voiteluaineen erikseen, ettei kytkin rupea naukumaan.
Otsikko: Vs: Vakionopeussäädin renkkasi
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 28, 2024, 22:46:16 ip
Enpä menisi liuotinta ja voiteluainetta vipujen akselointiin laittamaan ensin purkamatta ja siivoamatta. Voiteluaineesta ja pölystä kertyy hyvä hiomatahna. 1400:n säätökahvoissa monta niveltä ja hieman hydrauliikkaakin ihan liki. Nyt vivut toimivat ihan ookoo mutta tein vain havainnon että kuivaa pölyä lykkää jarrun puolen säätö-osasta. Tutkimuskohteenani on tuo mikrokytkin kytkimen puolella. Etujarrun puolella on samanlainen mikrokytkin. Sekin alkaa epäilyttää. Toki jarrukahvaa käytetään vähemmän kuin kytkinkahvaa. Ainakin minun reissuillani. On vain harmillista että yksi pieni "tiitula" voi kaataa kokonaisen systeemin. Jarrun puolella on helpompaa: asentokytkimen voi korvata ruostumattomasta teräksestä tehdyllä painekytkimellä ja murheet siltä osin voi unohtaa. Homma oli yksinkertainen ja hintaa tuli vain muutama kymppi ja hieman vaivannäköä: http://www.motomatti.fi/2017/02/california-1400-takajarrun-valokytkimen.html

Unohtui tuosta jarrupolkimen asentokytkimen maininnasta että painekytkimen toimintajärjestys on väärinpäin. Ongema ei ole iso: laitetaan vaihtorele linjaan kuten tuolla blogissani kirjoitin ja olin, näköjään, piirtänytkin. Ei ole iso työmaa. Vaikka Burgess on kokolailla laatumerkki sähkölaitteissa niin jossain astinlaudan alla sellainen ei kestä kuin joitakin vuosia. Riippuu vain jossain määrin ajomäärästä. Enemmän siihen vaikuttavat olosuhteet.
Otsikko: Vs: Vakionopeussäädin renkkasi
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 31, 2024, 00:29:44 ap
Nyt on ajettu pitkähkö matka matka-ajoa ja todettu että kaikki toimii. Ensimmäisessä käynnistyksessä, kun otin pyörän ajoon, vilahti URGENT SERVICE -teksti. Vaan sammutettuani ja tankattuani ei enää. En ole vielä lukenut vikakoodeja. Olen odotelut että tulisi ilmoitus uudelleen. Saattaakin liittyä vain siihen että jokin ensikäynnistyksen yhteydessä tapahtunut poikkeama se vain on.

Matka-ajossa selvisi myös vakionopeussäätimen toiminta moitteettomaksi. Epäilen ensimmäisen vikailmoituksen liittyvän vakionopeussäätimen hetkelliseen vaivaan. Pyörää on säilytetty ja huollettu tasalämpöisessä hallissa.  Ehkä se mikrokytkin oli vain hieman jumissa...
Otsikko: Vs: Vakionopeussäädin renkkasi
Kirjoitti: KINDE - Toukokuu 31, 2024, 08:32:05 ap
Hyvä että sait kuntoon.  Mulla on vielä tuunamatta se korotuspala siihen vakkariin ja aiheuttaa välillä sen että ei ollutkaan vakkari kytkettynä ja kun kaasun hellää, niin meinaa nokilleen lentää kun moottorijarrutus lyö päälle.
Otsikko: Vs: Vakionopeussäädin renkkasi
Kirjoitti: motomatti - Toukokuu 31, 2024, 09:21:30 ap
Havaintosi on tosi. Vahingossa kun kaasua laskee niin kypärä meinaa pleksiin kajahtaa.
Riippuu, jossain määrin, valitusta ajomoodista. Itse käytän 99% Touring eli matka-ajoasetusta jossa tapahtuma on lievempi.
Sadeasetusta kokeilin mutta sehän on varsin lapanen ajolleen. Saa sataa melko kovasti että sitä tarvitsisin. Sport on jyrkkäkulmainen ja hermostuttava. Ajosta tulee helposti nykivää ja takarenkaan kesto kärsii. Kai siihenkin tottuisi jos aloittaisi itsensä sopeuttamisen.

En saanut systeemiä kuntoon vaan se meni kuntoon. Muuta syytä en keksinyt kuin sen että kytkinkahvan asentoilmaisimen nuppi olisi jotenkin jumissa talviseisokin jälkeen. Kahvan vipstaaki kun painaa nuppia koko ajan kun kytkinkahva on ajoasennossa.

Pitäisikö ottaa tavaksi painella kaikkia vipstaakeja talvisäilytyksen aikana säännöllisesti tai laittaa nippusiteet kahvojen ja tangon väliin vetämään hieman kahvaa irti asentokytkimestä. Saattaisi olla liioittelua...